PDA

View Full Version : Kolomboor gekocht... hulp nodig



Speeddemon
10 maart 2005, 17:55
Ik ben sinds vandaag eigenaar van een 500W tafelkolomboor van TopCraft (45 euro bij de Aldi).
Heb hem helemaal in elkaar gezet, werkt ook (tenminste hij draait), maar ik zit met 1 ding.
De boorkop (daar waar de boor in moet), hoe bevestig je die aan de boor-as? De booras heeft een licht verloop (onderaan iets dunner), maar nergens zijn er schroeven, imbus-schroeven, klik-systemen of wat dan ook om hem vast te zetten.
Is het gewoon de bedoeling dat je hem erop schuift, en dat ie zich vanzelf vaster zet tijdens het boren?

nicoverduin
10 maart 2005, 18:14
Ik ben sinds vandaag eigenaar van een 500W tafelkolomboor van TopCraft (45 euro bij de Aldi).
Heb hem helemaal in elkaar gezet, werkt ook (tenminste hij draait), maar ik zit met 1 ding.
De boorkop (daar waar de boor in moet), hoe bevestig je die aan de boor-as? De booras heeft een licht verloop (onderaan iets dunner), maar nergens zijn er schroeven, imbus-schroeven, klik-systemen of wat dan ook om hem vast te zetten.
Is het gewoon de bedoeling dat je hem erop schuift, en dat ie zich vanzelf vaster zet tijdens het boren?
Gewoon erin schuiven. Met de hand de laatste zet geven en hij zit vast. DIt is een zgn. getaperde koppeling. Wordt ook bij duurdere apparaten gebruikt.
Nico

Robbert
10 maart 2005, 19:02
Heb ik er ook op zitten. Enigzins kut, omdat een stepper drill wat aan de zware kant is, en dus los kan komen. Bij mij een keer gebeurd, gelukkig toen hij uit stond..

Nielsje
10 maart 2005, 19:16
Ik ben sinds vandaag eigenaar van een 500W tafelkolomboor van TopCraft (45 euro bij de Aldi).
Heb hem helemaal in elkaar gezet, werkt ook (tenminste hij draait), maar ik zit met 1 ding.
De boorkop (daar waar de boor in moet), hoe bevestig je die aan de boor-as? De booras heeft een licht verloop (onderaan iets dunner), maar nergens zijn er schroeven, imbus-schroeven, klik-systemen of wat dan ook om hem vast te zetten.
Is het gewoon de bedoeling dat je hem erop schuift, en dat ie zich vanzelf vaster zet tijdens het boren?

je moet hem er er gewoon in schuiven als het ware, ff positioneren, en dan ff met een ruk erin 'zetten' (zo doe ik het altijd bij kolom boren van 2.20 meter hoog ;)

zijn conische boren, worden idd dus bij profi boormachines gebruikt

je kan de boorkop er weer uitkrijgen door een wigvormig stuk staal in de booras te zetten (als je de boor naar beneden beweegt door aan de handels/wiel te draaien, zie je vanzelf een gleuf in de booras als het ware, doe hier je wig in, en geef er een tik tegenaan met een rubberen hamer o.i.d. en de boorkop valt eruit

pas op dat je hem niet laat vallen, want dan is ie kaduuk, en laat hem ook niet op je handen vallen!!! gewoon beetpakken met een hand!

Speeddemon
10 maart 2005, 21:10
Ok thanks!

In dat geval heb ik dan wel een leuk kolomboortje voor 45 euro!
500W, 12 snelheden (v-snaren verplaatsen), tot 16mm boren, afschermkapje, bankschroef erbij, 3 jaar garantie. :)

Nielsje
10 maart 2005, 21:28
ik ga dat ding ook maar halen denk ik

topcraft is niet het beste merk, maar als je het af en toe gebruikt is het best te doen

heb laatst voor 30 euri zo'n grote flex gekocht, nou die kon ook wel uit ;)

Speeddemon
10 maart 2005, 21:41
Hey Robbert, gebruik jij de jouwe met een Unibit, en op welk toerental heb je 'm draaien?

De mijne staat ingesteld op 1190 toeren, maar vraag me af of dat niet beter hoger moet voor aluminium?

Wormaap
10 maart 2005, 21:42
Topcraft is gewoon spul van andere merken met een nieuw stickertje erop :-D
Mijn Topcraft multimeter van 3 euro ben ik op school tegengekomen, precies het zelfde, alleen hebben die de school 10-15 euro per stuk gekost :-D

Nielsje
10 maart 2005, 21:48
Hey Robbert, gebruik jij de jouwe met een Unibit, en op welk toerental heb je 'm draaien?

De mijne staat ingesteld op 1190 toeren, maar vraag me af of dat niet beter hoger moet voor aluminium?

1190 wil wel met alluminium, ligt er aan wat voor boor je erin doet.

Je kan beter iets langzamer dan te snel boren!! (dit ivm het verbranden van je boorkop)

zit op dat ding ook een automatische voeding of niet? (voeding = dat iet automatisch met een bepaalde snelheid zakt)

Speeddemon
10 maart 2005, 21:52
Hey Robbert, gebruik jij de jouwe met een Unibit, en op welk toerental heb je 'm draaien?

De mijne staat ingesteld op 1190 toeren, maar vraag me af of dat niet beter hoger moet voor aluminium?

1190 wil wel met alluminium, ligt er aan wat voor boor je erin doet.

Je kan beter iets langzamer dan te snel boren!! (dit ivm het verbranden van je boorkop)

zit op dat ding ook een automatische voeding of niet? (voeding = dat iet automatisch met een bepaalde snelheid zakt)
Ik boor uitsluitend met
6mm (voor leds en toggle switches
7mm (voor Alpha pots)
8mm (voor leds en 9V mini inputs)
12mm (voor jacks, 3PDTs en grote 9V inputs).

Maar het meeste 8 en 12mm.
Die voeding, dat weet ik niet.

Speeddemon
11 maart 2005, 22:17
hey mensen, hoe zetten jullie behuizingen vast?
Met een bijgeleverde bankschroef?

De mijne laat het niet echt toe om fatsoenlijk een 1590BB (12 x 9) vast te zetten, en sowieso gaan sommige dingen moeilijk ermee.

Nielsje
11 maart 2005, 22:40
niet vastzetten, dus een behuizing gewono ff vasthouden met een hand, gaat best goed

zo'n kleine bankschroef is niets.

je moet eigenlijk eentje hebben die vast zit op het werkblad als het ware, maar vooral voor behuizingen gaat vasthouden best goed

vergeet niet dat sommige behuizingen een schuine wand hebben, en als je hem dus hierop zet, je dus (aanbeide wanden een een schuine zijde) je behoorlijk scheef gaat boren. .je zou hiervoor een mal kunnen maken waardoor ie gewoon waterpas staat

Robbert
12 maart 2005, 00:48
niet vastzetten, dus een behuizing gewono ff vasthouden met een hand, gaat best goed

+1

Gewoon bakkie vasthouden en kolom naar beneden drukken. Niet teveel kracht. Zo'n Unibit gaat echt heel makkelijk door die alu bakjes, ik heb hem rond de 1300 toeren.

Met een 1mm staalboortje kun je ook makkelijk PCBtjes boren, kost alleen wat tijd en erg precies werkje :D

Speeddemon
12 maart 2005, 01:56
niet vastzetten, dus een behuizing gewono ff vasthouden met een hand, gaat best goed

+1

Gewoon bakkie vasthouden en kolom naar beneden drukken. Niet teveel kracht. Zo'n Unibit gaat echt heel makkelijk door die alu bakjes, ik heb hem rond de 1300 toeren.

Met een 1mm staalboortje kun je ook makkelijk PCBtjes boren, kost alleen wat tijd en erg precies werkje :D
ja maar bakkie vasthouden bij een 12mm boor vind ik nogal gevaarlijk.

Heb toen straks een behuizing geboord (1590BB) waarbij ik de 2 12mm gaten in de zijkanten (voor de jacks) heb geboord, 'm vasthoudend. Ik kan je zeggen dat ik dit niet graag doe.

Nielsje
12 maart 2005, 12:57
niet vastzetten, dus een behuizing gewono ff vasthouden met een hand, gaat best goed

+1

Gewoon bakkie vasthouden en kolom naar beneden drukken. Niet teveel kracht. Zo'n Unibit gaat echt heel makkelijk door die alu bakjes, ik heb hem rond de 1300 toeren.

Met een 1mm staalboortje kun je ook makkelijk PCBtjes boren, kost alleen wat tijd en erg precies werkje :D
ja maar bakkie vasthouden bij een 12mm boor vind ik nogal gevaarlijk.

Heb toen straks een behuizing geboord (1590BB) waarbij ik de 2 12mm gaten in de zijkanten (voor de jacks) heb geboord, 'm vasthoudend. Ik kan je zeggen dat ik dit niet graag doe.

gewoon eerst ff voorboren, (ff de 'ziel' wegboren voor de 12 mm boor) dan is er niets aan de hand..

tsss ben jij nou zo'n stoere effectenbouwer?? :-D

1959SLP
12 maart 2005, 14:17
en als je het helemaal goed wil doen zorg je ook voor koeling.

Speeddemon
12 maart 2005, 19:51
tsss ben jij nou zo'n stoere effectenbouwer?? :-D
heb jij wel eens een draaiende behuizing tegen je klauwen gehad omdat je hem wel dacht te kunnen vasthouden tijden het boren met een 12mm boor?
Ik wel, en dat deed goed pijn. :-(

Nielsje
12 maart 2005, 19:55
tsss ben jij nou zo'n stoere effectenbouwer?? :-D
heb jij wel eens een draaiende behuizing tegen je klauwen gehad omdat je hem wel dacht te kunnen vasthouden tijden het boren met een 12mm boor?
Ik wel, en dat deed goed pijn. :-(

hehe, een happende boor, altijd leuk :)

dat niet, wel een keer vlak voor het draaien op een draaibank vergeten de 'vastzetsleutel' (dat ding waarmee je zeg maar je iets in je kop vastzet) vergeten wegte halen, bij het aanzetten slingerde dat ding door de ruimte... :(

en een keer bij een freesbank de bank naar boven ipv naar beneden gezet, met als gevolg dat m'n werkstuk + bankschroef zit tegen de freeskop aankwamen, kop helemaal verbrand, frees kapoetskie..

tja...ik kan wle ff doorgaan ;)