PDA

View Full Version : Plaatsen van vingers/ akoestisch of elektr. beginnen/ waar o



Michel B.
16 juli 2002, 15:53
Sinds de vakantie ben ik bezig met het leren spelen van gitaar.
Punt blijft steeds het plaatsen van de vingers op de fretten. Het lijkt of mijn vingers niet wijd genoeg kunnen om bijv. tegelijkertijd een 1e en 4e vinger te plaatsen. Op de lagere snaren is dit nog moeilijker.

Ik schrijf expres "lijkt", want ik zal technisch wel iets verkeerd doen.

Overigens, is het aan te raden om juist met akoestische of elektrische gitaar te beginnen?
En als beginneling weet je nog niet zo goed waar je op moet letten bij het kopen van een gitaar. Zijn daar tips voor?

Raffel
18 juli 2002, 13:45
ik zou kiezen voor een akoestische om je techniek te verbeteren, al beginnen de meeste mensen liever op een electrische, omdat het een electrische is... Je bouwt namelijk meer kracht op in je vingers op een akoestische. (een klassieke gitaar zou nog beter zijn, omdat nylon snaren nog meer kracht vergen)

Over je vingers: Die groeien vanzelf
uitelkaar als je wat langer speelt. Afhankelijk van wat je speelt. Ik kan je aanraden om veel toonladders en akkoorden te spelen. Door toonladders bouw je kracht op en leer je met je rechterhand synchroon te spelen ten opzichte van je linker. Met akkoorden leer je snel je vingers over zetten, plus je leert de standaard deuntjes wat makkelijker.

In het begin ben je een bereik van 3 fretten kan halen met de wijsvinger en pink.
Dat groeit uiteindelijk misschien wel uit van de 7e tot de 12e fret bijvoorbeeld.

Ik zou je niet kunnen vertellen waar je op moet letten bij een akoestische. Bij een akoestische zie je het namelijk over het algemeen op het eerste gezicht wel. Bij een akoestische valt er namelijk over het algemeen veel minder af te stellen dan bij een electrische. JE hebt een vaste brug, en kunt dus ook niet de action, truss rod en dergelijke aanpassen. (dit gaat misschien boven te pet)

Bij een electrische wil er nog wel eens iets verkeerd afgesteld staan. (brug, nek, zadels, schroefjes niet aangedraaid e.d.)

Je kan het beste iemand meenemen die er verstand van heeft. Of je koopt een merk waarvan je zeker weet waar je van op aan kunt. Dus: Gibson, Fender, Ibanez en de andere bekenden. Als er later blijkt dat er iets mis is, moet je gewoon terug gaan. Er zit als het goed is toch altijd garantie op.

Dionyios
18 juli 2002, 14:32
Let er even op of de nek recht is...