PDA

View Full Version : Jazzgitaren, dikke of dunne body???



The Veteran
10 maart 2005, 15:33
Is er veel verschil in geluid tussen jazzgitaren met een dikke hollowbody of met een smalle body?? Zoals de Artcore AM73 tegenover de AF85?? :roll:

TMKXL
10 maart 2005, 17:31
De dikke Hollowbody zal een voller en warmer geluid geven dan de semi-hollowbody. Maar waarschijnlijk speelt de semi-hollowbody wel lekkerder. It's up to you.

vulvasonic
12 maart 2005, 00:10
De dikke Hollowbody zal een voller en warmer geluid geven dan de semi-hollowbody. Maar waarschijnlijk speelt de semi-hollowbody wel lekkerder. It's up to you.

Ik weet niet of ie een semi-hollow bedoelt. Maar inderdaad, er is een verschil in geluid. Of dat beter is of slechter moet je voor jezelf uit maken. Feit is dat een semi-hollow (dus eentje met massieve balk in de kast, zoals de Gibson ES 335 en soortgelijken) een strakker geluid kunnen produceren en dat ze voor veel meer stijlen geschikt zijn dan enkel jazz.
De dikkere hollow-body gitaren hebben een vreemd soort warmte, anders dan alle andere electrische gitaartypes. -Niemand zal namelijk ontkennen dat een ES335 een gebrek heeft aan warmte.- Het geluid van een dikke hollow-body gitaar (zoals bijvoorbeeld De Gibson L5 of de ES175) is echter veel 'houtiger'.

Ga in ieder geval niet over een nacht ijs. Dit soort gitaren is bijzonder prijzig, als je tenminste een goede wil hebben, terwijl het kwaliteitsverschil (in mijn oren althans) tussen de betere (duurdere) en mindere (goedkopere) veel beter waarneembaar is dan het geval is bij 'planken'. De constructie van de gitaar heeft hier namelijk een veel grotere invloed op het totaalgeluid dan dat van een solid-body, bij welke de elementen 90% van het geluid voor rekening nemen.

Succes. :)

guitarmonk
12 maart 2005, 12:50
st

guitarmonk
12 maart 2005, 12:51
Ik heb een es-335 waar dus een balk in zit, daarmee kun je een superlekker warm jazz geluid krijgen maar ook een schel funkgeluidje. Bij overdrives e.d. gaat hij niet oversturen zoals bij de dikkere wel gebeurd (zoals de Gibson Es-175 o.i.d.) en je zit niet met een ontzettend dikke kast op schoot, tenzij dat iets is wat je wilt natuurlijk.

seeyousoon
13 maart 2005, 15:52
Ik heb ook een tijdje getwijfeld tussen een hollow (jazz) en een semi-hollow gitaar. Uiteindelijk is het toch een semi-hollow geworden omdat je, zoals hiervoor al gezegd, veel meer stijlen kunt spelen. Met een jazz-gitaar ben je toch wat beperkter, maar als het helemaal je stijl is dan is dat zeker aan te raden, omdat de klank een stuk warmer is.

seeyousoon
13 maart 2005, 15:53
Ik heb ook een tijdje getwijfeld tussen een hollow (jazz) en een semi-hollow gitaar. Uiteindelijk is het toch een semi-hollow geworden omdat je, zoals hiervoor al gezegd, veel meer stijlen kunt spelen. Met een jazz-gitaar ben je toch wat beperkter, maar als het helemaal je stijl is dan is dat zeker aan te raden, omdat de klank een stuk warmer is.

seeyousoon
13 maart 2005, 15:53
Ik heb ook een tijdje getwijfeld tussen een hollow (jazz) en een semi-hollow gitaar. Uiteindelijk is het toch een semi-hollow geworden omdat je, zoals hiervoor al gezegd, veel meer stijlen kunt spelen. Met een jazz-gitaar ben je toch wat beperkter, maar als het helemaal je stijl is dan is dat zeker aan te raden, omdat de klank een stuk warmer is.

Ritch
13 maart 2005, 20:03
je twijfelt een boel :roll:

Luca P
13 maart 2005, 21:29
Met een jazz-gitaar ben je toch wat beperkter,.

Haha
http://www.hot.ee/pesenki8/brian%20setzer%20-%20The%20House%20Is%20A%20Rockin'.mp3

en

http://www.hot.ee/pesenki34/I%20Won't%20Stand%20In%20Your%20Way.mp3

Dezelfde gitaar!
Maar ja, het is ook Brian Setzer....
8-)