PDA

View Full Version : fase - tegenfase



elysianguitar
10 maart 2005, 08:46
Hi,

Ik heb net een Fender Bassman 59 LTD gekocht, met de bedoeling om die live te gebruiken naast mijn Fender Twin Amp. Mijn signaal gaat eerst door mijn effectenloop: TU2 - Cry Baby - Rat - TS9 - DS1 - Red Snapper - Line 6 MM en uiteindelijk Line 6 DL. Vanuit die laatste ga ik dan naar de Twin en de Bassman.

Ik denk echter dat de twee versterkers in tegenfase staan. Als je voor de versterkers staat hoor je slechts 1 versterker, afhankelijk van je positie, en als je van de één naar de andere beweegt is er een bepaald punt waarbij de klank van de één helemaal wegvalt, en dan hoor je weer alleen de andere.
Een paar weken geleden had ik hetzelfde probleem in de studio, maar dan met een VOX, de technieker heeft dat toen opgelost door de fase van die VOX om te draaien.

Ik veronderstel dus dat ik nu de fase van één van mijn twee versterkers moet omdraaien. Alleen weet ik niet hoe dat moet bij een Fender.

Kan iemand mij helpen ?

David

pol
10 maart 2005, 09:23
je kunt de - en de + van de speakers van 1 van de 2 versterkers verwisselen, dan staat de fase omgekeerd.
ofwel de fase van een de kabels die uit de DL komen veranderen door de plug omgekeerd te solderen.

elysianguitar
10 maart 2005, 09:39
Hey, thanks voor de tip. Ik had er ook aan gedacht om de + en - van de speakers om te draaien, maar: 1. ik was niet zeker of ze dan allemaal moesten omgedraaid worden. 2. die aansluitingen zien er niet zo geweldig stevig uit, en als je zo'n aansluiting breekt zit je nog dieper in de shit denk ik.
Maar dat van die kabel is een goeie tip, thanks !

Groetjes

David

elysianguitar
10 maart 2005, 09:40
Hey, thanks voor de tip. Ik had er ook aan gedacht om de + en - van de speakers om te draaien, maar: 1. ik was niet zeker of ze dan allemaal moesten omgedraaid worden. 2. die aansluitingen zien er niet zo geweldig stevig uit, en als je zo'n aansluiting breekt zit je nog dieper in de shit denk ik.
Maar dat van die kabel is een goeie tip, thanks !

Groetjes

David

elysianguitar
10 maart 2005, 09:40
Hey, thanks voor de tip. Ik had er ook aan gedacht om de + en - van de speakers om te draaien, maar: 1. ik was niet zeker of ze dan allemaal moesten omgedraaid worden. 2. die aansluitingen zien er niet zo geweldig stevig uit, en als je zo'n aansluiting breekt zit je nog dieper in de shit denk ik.
Maar dat van die kabel is een goeie tip, thanks !

Groetjes

David

pol
10 maart 2005, 09:44
ja, die aansluitingen op de speakers zijn nogal gemakkelijk kapot te breken, met die kabel moet het lukken normaalgezien.

matto
10 maart 2005, 11:41
om te testen kan het nog simpeler, ik neem aan dat je een Twin reverb hebt.
Als je ingeplugd hebt op je Bassman en je speelt op de Twin over het reverb kanaal, probeer dan eens om over het gewone kanaal tespelen.
In het normal kanaal zit een gain trap minder en dus is de fase ook andersom.
Als dat niet helpt dan is het waarschijnlijk niet een fase probleem. :lol:

dejohan
11 maart 2005, 12:45
Absoluut Noob vraagje: kan zijn probleem niet het gevolg zijn van het "mono" aansluiten van twee versterkers op een Chorus/Phaser, zo'n effect maakt toch gebruik van faseverschiving?