PDA

View Full Version : adviseer mij een boek over harmonie



ae
9 maart 2005, 21:10
Ik ben op zoek naar een (het liefst Nederlandstalig) boek over harmonie. Het moet echt bij de basics beginnen, dus hoe noem ik een major third interval in het Nederlands bijvoorbeeld. Wat adviseren jullie?

Thom TK
9 maart 2005, 23:27
Euhm, ik geloof dat het in Rod Ling's Heavy Metal deel 2 staat....is wel engels-talig maar erg duidelijk.

Daevren
9 maart 2005, 23:57
Ik zou echt een genre-onafhankelijk theorieboek nemen.

Je zou gewoon een standard theorieboek kunnen nemen. Niet per se over harmonie.

En daarna een boek over harmonie nemen. Ik ken wel enkele engelstalige harmonieboeken van conservatorium/HBO/college niveau.

Geen idee wat er in Rod Ling's Heavy Metal deel 2, staat. Het klinkt in iedergeval totaal niet naar dat wat de topicstarter zoekt, of deze nu fan van heavy metal is of niet.

ae
10 maart 2005, 11:25
Ik denk dat dat metalboek niet helemaal op algemene theorie is gericht, dit is meer wat ik zoek (algemeen theorie). Wat zou een goed boek hiervoor zijn? De Gitaar, of gaat dat meer over gitaarspelen dan theorie?

ae
10 maart 2005, 11:26
Ik denk dat dat metalboek niet helemaal op algemene theorie is gericht, dit is meer wat ik zoek (algemeen theorie). Wat zou een goed boek hiervoor zijn? De Gitaar, of gaat dat meer over gitaarspelen dan theorie?

sneez0r
10 maart 2005, 16:22
Een paar weken geleden waren daar wat topics over. Dat boek van Willemze is trouwens wel érg uitgebreid. Schoutens "Eenvoudige muziekleer" is iets bondiger.

Echt stevige boeken over harmonieleer zijn Walter Pistons "Harmony", Kostka's "Tonal Harmony" en Schönbergs "Theory of Harmony" (iets controversiëler, maar dat geldt eigenlijk voor meer muziektheoretische boeken). Wel prijzig allemaal, maar wat is zestig of tachtig euro op een mensenleven? Ik denk dat die boeken iets te zwaar zijn voor nu. Begin maar met een boek over muziektheorie in het algemeen, deze meeste stof uit de harmonieleer is alleen voor 'klassieke' componisten en muziekstudenten toepasbaar.

Daevren
10 maart 2005, 18:11
Sneez0r, weet je nog welke onderwerpen uit Schoenbergs boek controversieel waren?

Ik vond het wel bijzonder vreemd dat hij twee bladzijden volschreef over de val van het romeinse rijk in analogie met de polarisatie tussen het tonica- en het dominantgebied.

En de grapjes over Wagner enzol waren ook leuk.

De andere twee heb ik (nog) niet. Ik dacht trouwens 45 euro betaald te hebben voor Theory of Harmony.

Maar het is inderdaad meer een tweede stap boek. Ik heb trouwens ook het boek harmonieleer van Schouten. Dat vind ik eigenlijk niet echt een aanrader. Er staan veel voorbeelden in en weinig uitleg. Het is echt een boek waarbij je ook een leraar nodig hebt. Ik kan niet echt zeggen dat ze bereikt heeft wat ze op de achterkant probeert te berijken.

Een ander nederlandstalig boek is Kwintessen van Tilanus. Deze is redelijk licht opgezet zodat zelfs kinderen het kunnen begrijpen. Het boek gaat er wel van uit dat de leering/lezer aan de piano de verschillende dingen probeert te improviseren. Het geeft wel langzaam een goed overzicht en gevoel van hoe tonale muziek in elkaar steekt. Strenge regels en de ingewikelde theorie worden helemaal achterwege gelaten. Typisch een boek voor een klassiek pianoleerling van rond de 12-14 welke ook wat theorie wil leren.

Een ander leuk boek dat ik heb is 'rehamonisation techniques' van Felts. Het is een van Berklee en Felts geeft dus ook les op Berklee(de grootste muziekschool ter wereld in Boston, een private dure school vooral gericht op jazz). Dit boek is meer gericht op jazz en het herschrijven van harmonieen onder een bepaalde melodie. Specifike klassieke regels worden totaal achter wege gelaten. Alle akkoorden zijn natuurlijk minstens septiemakkoorden.

Maar ik zou inderdaad eerst beginnen met een boek zoals Schoutens "Eenvoudige muziekleer". Zelf heb ik 'Eenvoudige Algemene muziekleer' van Bernard Nelleke. Geen idee hoe die van elkaar verschillen, maar ik ga er vanuit dat ze dezelfde stof behandelen.

sneez0r
10 maart 2005, 18:56
Sneez0r, weet je nog welke onderwerpen uit Schoenbergs boek controversieel waren?

Ik vond het wel bijzonder vreemd dat hij twee bladzijden volschreef over de val van het romeinse rijk in analogie met de polarisatie tussen het tonica- en het dominantgebied.
Ik heb dat boek zelf niet echt gelezen of in bezit, maar ik weet wel dat lang niet iedereen in de 'scene' achter Schoenbergs ideeën en manier van uitleg staat, en sommige mensen het boek zelfs verwerpelijk vinden (Amazon geeft wel een idee).

Dat boek van Felts heb ik ook, dat is voor jazzharmonie echt een goed boek. Vereiste is eigenlijk wel dat je achter een piano de melodie en akkoorden samen kan spelen, of op een andere manier die twee kan combineren.
Een ander vrij goed boek, ook van Berklee, is 'Modern Jazz Voicings: Arranging For Small And Medium Ensembles' van Ted Pease en Ken Pullig. Mijn lokale bieb heeft het, ik zou het zelf niet kopen. Staan ook nuttige en praktische ideeën in.

ae
10 maart 2005, 18:59
Ok bedankt!!! Ik ga die van Schouten binnenkort eens bij de bibliotheek lenen :)

ae
10 maart 2005, 19:00
Ok bedankt!!! Ik ga die van Schouten binnenkort eens bij de bibliotheek lenen :)

Daevren
10 maart 2005, 19:10
Ik kan me voorstellen dat het in de tijd dat het geschreven was omstreden was, maar nu nog?

Hij is ook niet zo heel positief over bepaalde manieren van les geven in harmonie. Hij grapt op een gegeven moment dat hij de namen van deze leraren/auteurs maar niet zal noemen, zodat ze eerder vergeten zullen worden.

butters
12 maart 2005, 16:32
ik heb onlangs het boekje "Theoretische begrippen van de muziek", (ten behoeve van de muziekscholen en muziekacademiën, opgesteld volgens het officiële prgramma) door F. DIdden (uitgave metropolis, antwerpen), gelezen. ooit eens gekocht maar nooit in begonnen.

hier heb ik veel van opgestoken. nu weet ik ten minste hoe een akkoord is opgebouwd en vanwaar dit allemaal komt. eigenlijk heel simpel en onmisbare kennis waardoor je het voor jezelf veel gemakkelijker maakt.

ik zou zeggen, ga eens bij de plaatselijke muziekschool langs en informeer welk boekje ze gebruiken.