PDA

View Full Version : Hoe vast te houden



scholier
9 maart 2005, 19:07
Ik hou me plectrum altijd met 3 vingers vast, ik las laatst dat het met 2 vinger moet :???: Ik weet het nou echt niet meer maar ik heb geprobeerd met 2 vingers te spelen en dat lukt niet echt.
Hoe moet het nou?

Stratman70
9 maart 2005, 19:19
Niks moet, alles mag. Als jij dat het fijnste vind spelen is het toch goed? Al hou je dat ding met twee handen vast, al zou ik je dit laatste dan weer niet echt aanraden.

GuitarMaster
9 maart 2005, 19:29
Ik zou het toch proberen aan te leren met 2 vingers, ik speelde eerst ook met 3 vingers op de plectrum, maar na een tijdje kreeg ik problemen met mijn snelheid en sweepen. Nu ik het met 2 vingers heb aangeleerd gaat dat stukken beter.

Azrael
9 maart 2005, 19:33
Ik speel met 2 vingers met akkoorden en als het wat sneller moet dan vliegt er vaak een 3e vinger bij. Met name bij alternate picking gebruik ik wel eens 3 vingers. Het geeft net iets meer controle.

Shaggy
9 maart 2005, 19:41
ik wou net zeggen .. het maakt niet zo veel uit hoe je plectrum vasthoud. Als jij je op een andere manier kan rondbreien is ook goed

ik hou mijn plectrum ook met drie vingers vast maar voornamelijk duim en middelvinger. Voordeel hier is dat ik met mijn wijsvinger de plectrum wat kan sturen van horizontaal naar diagonaal en ik kan snel tappen omdat de wijsvinger dus redelijk vrij is

Fumi SG
9 maart 2005, 19:54
Hoe je je plectrum vast hebt maakt geen reet uit!!......

Ik hou hem tussen m'n wijsvinger en duim, en dan heb ik het puntje haaks op de duim staan, dus onder een hoek van 90 graden.

Kun je wat met de uitleg?? Als ik hem zo vast heb, kan ik alles, gewoon slag of snelle solo's spelen :wink:

scholier
9 maart 2005, 20:35
Oke ik ben tot de conclussie gekomen dat ik gewoon met 3 vingers blijf spelen, ik gebruik ook meer de duimen de wijsvinger maar de middelvinger geeft net ff die controle over de plectrum, ik maakte dit topic omat ik geen foute dingen wou aanleeren maar aangezien meer mensen dit ook gewoon doen zie ik er geen kwaad in. :strat:

BassAgent
9 maart 2005, 20:35
Het maakt ook geen donder uit, ik speel met 2 vingers, maar dat houd ik ook niet altijd evenlang vol :D Maar goed, het is maar wat je fijn vindt

Kasper
9 maart 2005, 20:38
Ik hou hem tussen wijsvinger en duim.
Normaal is er een 'correcte' manier (te vinden op internet), waar daar slaag ik zelf ook niet in. Zou moeten zijn dat je wijsvinger gebogen is, wat erg ongemakkelijk is.

Ik heb onlangs zelfs gemerkt dat de manier waarop ik mijn plectrum vasthou, ervoor zorgt dat de nagel van mijn wijsvinger aan één kant altijd kortgehouden wordt. Ik raak maw met mijn nagel de snaren ook aan. Heeft nog iemand dat?

Probeer verschillende manieren, en doe wat je zelf het makkelijkst vind.

Azrael
9 maart 2005, 22:12
Ik hou hem tussen wijsvinger en duim.
Normaal is er een 'correcte' manier (te vinden op internet), waar daar slaag ik zelf ook niet in. Zou moeten zijn dat je wijsvinger gebogen is, wat erg ongemakkelijk is.

Ik heb onlangs zelfs gemerkt dat de manier waarop ik mijn plectrum vasthou, ervoor zorgt dat de nagel van mijn wijsvinger aan één kant altijd kortgehouden wordt. Ik raak maw met mijn nagel de snaren ook aan. Heeft nog iemand dat?

Probeer verschillende manieren, en doe wat je zelf het makkelijkst vind.

Bij sommige slag stukjes gebruik ik een stukje van mijn wijsvinger. Het geeft een iets prettiger tjasktjask geluid. Ik doe dit echter bewust en gebruik dan niet een klein stukje van de nagel maar echt mijn complete nagel.

Wat wel een tip is die ik kan geven voor bijvoorbeeld alternate picking is om je plectrum op een pakweg 30 graden hoek t.o.v je snaren te houden. Dan glij je er wat makkelijk doorheen. Bij slag vind ik dit echter wel naar spelen. Ik heb dus feitelijk gewoon meer technieken voor slag of solo.

Negative K3 fan
9 maart 2005, 22:38
imo is het echt wel beter om hem met twee vingers vast te houden.

'vroeger' speelde ik ook met drie vingers en zat ik in eenzelfde situatie als jij, iedereen zei, en ik zag overal dat het eigenlijk met twee vingers meost, maar het voelde heel gek aan.

ik heb me daar toen gewoon overheen gezet en ben consequent gaan spelen en oefenen met de plectrum tussen wijsvinger en duim en naar mijn mening heeft dat mij veel goed gedaan en heb ik meer controle over mijn spel.

je zou het op zn minst moeten leren kunnen, dan kun je daarna alsnog beslissen welke vorm je het liefst gebruikt.

ik houd in ieder geval nu nooit meer met drie vingers mn plectrum vast en ik heb er ook geen behoefte meer aan.

GuitarMaster
9 maart 2005, 23:05
imo is het echt wel beter om hem met twee vingers vast te houden.

'vroeger' speelde ik ook met drie vingers en zat ik in eenzelfde situatie als jij, iedereen zei, en ik zag overal dat het eigenlijk met twee vingers meost, maar het voelde heel gek aan.

ik heb me daar toen gewoon overheen gezet en ben consequent gaan spelen en oefenen met de plectrum tussen wijsvinger en duim en naar mijn mening heeft dat mij veel goed gedaan en heb ik meer controle over mijn spel.

je zou het op zn minst moeten leren kunnen, dan kun je daarna alsnog beslissen welke vorm je het liefst gebruikt.

+1, precies t zelfde verhaal hier...
ik houd in ieder geval nu nooit meer met drie vingers mn plectrum vast en ik heb er ook geen behoefte meer aan.

RS-Rik
9 maart 2005, 23:45
Ik zou echt niet weten hoe je die met 3 vingers kunt vasthouden.

Nouja er is vast wel iets te bedenken maar ik heb het nog nooit gedaan.

RS-Rik
9 maart 2005, 23:46
Ik zou echt niet weten hoe je die met 3 vingers kunt vasthouden.

Nouja er is vast wel iets te bedenken maar ik heb het nog nooit gedaan.

pol
10 maart 2005, 10:13
oefen van het begin al hoe het echt moet, ik heb hier ook veel te lang mee lopen sukkelen. Vroeger hield ik mijn plectrum vast tussen duim en middelvinger, mijn techniek trok op niks natuurlijk.
Gewoon overheenzetten dus, eventueel wat les volgen en het dadelijk juist aanleren, ook al gaat dit wat moeilijker in het begin.

VHsologitarist
10 maart 2005, 11:42
beste scholier,

uiteindelijk is het resultaat wat je ermee behaald het belangrijkst,

maar daarintegen kan ik je wel advies geven hoe ik geleerd heb mn plectrum vast te houden voor een optimale grip:
http://guitarlessons.webmelon.com/lessons/righthand.php

deze manier van plectrum vasthouden gebruikt al dimeola ook, probeer elke beweging vanuit de pols te laten komen, je zult zien dat dit fijner is.


veel succes
8-)

VHsologitarist
10 maart 2005, 11:43
beste scholier,

uiteindelijk is het resultaat wat je ermee behaald het belangrijkst,

maar daarintegen kan ik je wel advies geven hoe ik geleerd heb mn plectrum vast te houden voor een optimale grip:
http://guitarlessons.webmelon.com/lessons/righthand.php

deze manier van plectrum vasthouden gebruikt al dimeola ook, probeer elke beweging vanuit de pols te laten komen, je zult zien dat dit fijner is.


veel succes
8-)

VHsologitarist
10 maart 2005, 11:44
beste scholier,

uiteindelijk is het resultaat wat je ermee behaald het belangrijkst,

maar daarintegen kan ik je wel advies geven hoe ik geleerd heb mn plectrum vast te houden voor een optimale grip:
http://guitarlessons.webmelon.com/lessons/righthand.php

deze manier van plectrum vasthouden gebruikt al dimeola ook, probeer elke beweging vanuit de pols te laten komen, je zult zien dat dit fijner is.


veel succes
8-)

WICKED
10 maart 2005, 15:14
beste scholier,

uiteindelijk is het resultaat wat je ermee behaald het belangrijkst,

maar daarintegen kan ik je wel advies geven hoe ik geleerd heb mn plectrum vast te houden voor een optimale grip:
http://guitarlessons.webmelon.com/lessons/righthand.php

deze manier van plectrum vasthouden gebruikt al dimeola ook, probeer elke beweging vanuit de pols te laten komen, je zult zien dat dit fijner is.


veel succes
8-)

Zo pak ik m ook vast alleen iets meer naar de binnenkant van je wijsvinger zodat je beter vanuit je vingers kan spelen, dat doet vai ook :)

Raffel
10 maart 2005, 15:29
oefen van het begin al hoe het echt moet, ik heb hier ook veel te lang mee lopen sukkelen. Vroeger hield ik mijn plectrum vast tussen duim en middelvinger, mijn techniek trok op niks natuurlijk.
Gewoon overheenzetten dus, eventueel wat les volgen en het dadelijk juist aanleren, ook al gaat dit wat moeilijker in het begin.

hoezo zo doet EvH het toch ook?

scholier
10 maart 2005, 17:54
Ik was vandaag toch een beetje onzeker over mijn techniek, ik zag dat mijn idool zakk wylde en slash de plectrum met 2 vingers vasthielden(niet dat ik een naloper ben ofzo en als ik dat ben maakt het me geen reet uit :lol: ) Ik ging dus naar me moeder(jaa de meest ervaren gitaristte ooit :roll: :razz: ) en zij zei dat ik hem misschien met 3 vingers vasthoield omdat ik tamelijk dunne vingers heb, dat klopt volgens mij wel want als ik met 2 vingers speel flabbert de plectrum een beetje vanwege onvoldoende grip, me moeder adviseerde me om te wachten tot me vingers dik genoeg zijn en dat ik dan vamzelf wel met 2 vingers zou gaan spelen. Wat adviseren jullie me? ik merk wel dat als ik me hand op de brug(van me strat) leg dat ik dan meer grip heb en dan gaat het ook met 2 vingers goed. Het is dus niet dat ik het later opeens moet aanleren.
Ik hoop dat op basis van deze informatie jullie een oordeel kunnen geven.

Richwoodje
10 maart 2005, 18:04
ik hou mn plectrums vast als Frank Zappa schijnt het :razz:

mn gitaarleraar vond het eerst maar zuigen, maar later kwam ie erachter dat je het er nooit meer uitkrijgt, en het gaat allemaal wel goed, dus het boeit niet zoveel meer :cool:

sneez0r
10 maart 2005, 18:10
@scholier: Tsja, ik weet alleen dat ik de eerste paar weken ook mijn plectrum met drie vingers vasthield, en daarna heb ik mezelf gedwongen om hem met twee vingers vast te houden. Nooit meer iets van gemerkt.

Daevren
10 maart 2005, 19:13
De beste manier om een plectrum vast te houden is naar mijn mening toch de onderkant van de duim en de zijkant van het eerste deel van de wijsvinger.

VHsologitarist
11 maart 2005, 00:32
uhm scholier ik volg je echt niet.. sorry als ik het zeg maar vind het wel een hele rare stelling die je uitspreekt je vingers te dun???
Ik heb je als het goed een link gegeven waar een foto staat hoe je em vast zou kunnen houden (dat zijn dus 2 vingers) en hoe dun je vingers ook zijn dat speelt hier geen rol... ik raad je aan nogmaals om het te proberen is het niets dan kun je altijd nog van gedachten veranderen.. Baat het niet dan schaadt het niet, nietwaar?

maja kijk toch maar eens naar de link 8-)

Marc Oblivian
11 maart 2005, 09:28
Hoe je je plectrum vast hebt maakt geen reet uit!!......

Ik hou hem tussen m'n wijsvinger en duim, en dan heb ik het puntje haaks op de duim staan, dus onder een hoek van 90 graden.

Kun je wat met de uitleg?? Als ik hem zo vast heb, kan ik alles, gewoon slag of snelle solo's spelen :wink:

Het maakt wel degelijk uit...zelfs de hoek ten opzichte van je snaren maakt uit. Vooral als je sneller op afzonderlijke snaren gaat aanslaan.
Probeer de verschillende manieren maar eens...je zult zien dat het qua snelheid en klank uitmaakt... :)