PDA

View Full Version : Ibanez Artcore



The Veteran
9 maart 2005, 17:24
Ik ben op zoek naar een gitaar uit de Ibanez Artcore serie, alleen ik weet niet wat goede modellen zijn en of er een (mooi) akkoestisch geluid uit komt zonder enige elektriciteit. Ik ben vooral geinteresseerd in de AF85, de AK85 en de AF75. Is er iemand die een gitaar van Artcore heeft??? :???:
Zet dan please hier neer wat je ervaringen ermee zijn.... :roll:

Fumi SG
9 maart 2005, 17:30
Waarom in het blauw??

MoserCustomShopDotCom
9 maart 2005, 17:54
Ik heb op een AK 85 gespeeld. Met unplugged en via een POD/koptelefoon. Mooi ding. Ziet er goed uit, mooi afgewerkt, klinkt goed, speelt lekker en niet duur!

Kevin-D
9 maart 2005, 17:56
Je was vergeten: goed dus. :D

MoserCustomShopDotCom
9 maart 2005, 17:59
Haha.. Got a point there ;)

Ibanez
9 maart 2005, 21:05
Ik heb een AG75. Die heeft een dunnere body dan een AF75 wat ik zelf wat lekkerder vind spelen. Ik heb er 012 snaren opgezet waardoor hij lekker warm klinkt. Ik ben er erg tevreden over, je betaalt heel erg weinig voor een goede gitaar.

Marc Oblivian
10 maart 2005, 10:07
Je was vergeten: goed dus. :D

Hey...nog iemand die Heritage speelt :D
(heb zelf het Les Paul Custom model zeg maar....hijs uit '91)
Okee.....sorry voor het off topic gaan (die Ibanez is trwns een goede gitaar...heb er zelf ook 1)

RS-Rik
10 maart 2005, 15:57
Artcores zijn het mooist in het blauw

andre71
10 maart 2005, 17:17
Ik speel zelf op een AM73T, met bigsby tremelo en die klink acoustisch best goed, versterkt over mijn Vox Cambridge 30 Twin reverb klinkt het geheel helemaal fantastisch. De AM73 heeft een iets dunnere body, maar wel de standaard Artcore hals die door zijn breedte lekker speelt. Verder ligt er een blok maple in de gitaar die het geluid positief beinvloed.

andre71
10 maart 2005, 17:17
Ik speel zelf op een AM73T, met bigsby tremelo en die klink acoustisch best goed, versterkt over mijn Vox Cambridge 30 Twin reverb klinkt het geheel helemaal fantastisch. De AM73 heeft een iets dunnere body, maar wel de standaard Artcore hals die door zijn breedte lekker speelt. Verder ligt er een blok maple in de gitaar die het geluid positief beinvloed.

Shaggy
10 maart 2005, 17:47
Ik heb em wel eens gehoord, zelf nooit op gespeeld maar klonk wel leuk voor een blues/rock gitaar.

jaywalker
10 maart 2005, 19:29
je moet zo'n gitaar niet kopen omdat je dan unplugged wat harder klinkt dan een solid body. Maar zo'n artcore vind ik erg goed klinken. Ik heb zelf de semiehollowbody zonder tremelo, in het rood. Klinkt erg bluesy, maar je kan er ook echt een les paul scheur geluid uit krijgen.

Een goeie aanvulling naast mijn fenders.

Leujel
11 maart 2005, 08:31
Ik heb sinds kort een AFS75T en ik moet zeggen dat hij zowel akoestisch als verterkt erg goed klinkt (versterkt speel ik veel op een fender bassman)

Ik kan iedereen een Ibanez Artcore aanraden!!! Supergitaren voor weinig geld

Sanders
11 maart 2005, 09:18
Ik heb gisteravond een AF75 gekocht, idd een supergitaar. Klinkt veel beter dan bv die wat duurdere epiphones. Wat ik alleen niet begrijp is dat ze er in de fabriek oo9 op zetten,maar dat is snel verholpen :lol:

Marc Oblivian
11 maart 2005, 09:23
Tja...ik heb er ook 0.11 opgezet...klinkt idd wel effe wat beter.
Het enige nadeel vind ik is dat hij een beetje snel ontstemt bij het gebruik van de Bigsby. Heeft iemand een suggestie wat ik daar aan zou kunnen doen? Zat zelf al aan een andere brug en evt mechanieken te denken...

Sanders
11 maart 2005, 09:32
Ik denk dat je dat niet kunt voorkomen,je kunt idd misschien zo'n locking systeem van een floyd rose proberen als brian setzer caprioolen wilt uithalen.

Sanders
11 maart 2005, 09:38
Je kunt proberen of je er zo'n topkam op kan zetten van een floyd rose, maar ik vraag me af of dat werkt. Als je bv een dure gretsch hebt met een bigsby, ontstemt die ook heel snel. Ik denk dat het ook deels sier is. Niet echt geschikt voor bruut tremelo gebruik

fred dons
11 maart 2005, 09:48
tis bij dat model voornamelijk de top kam en de zadels van de brug waardoor hij ontstemt
je zou kunnen kiezen voor een rollerbrug maar makkelijker is om de gleven in de zadels iets wijder en ronder te vijlen zodat de snaar makkelijkers over de brug glijdt (en bij de top kam de gleuven dus ook iets wijder maken)
de topkam zou je nog kunnen vervangen voor een grafieten maar ik zou dit eerst proberen in combinatie met wat potlood in de gleuven

fred dons
11 maart 2005, 09:49
tis bij dat model voornamelijk de top kam en de zadels van de brug waardoor hij ontstemt
je zou kunnen kiezen voor een rollerbrug maar makkelijker is om de gleven in de zadels iets wijder en ronder te vijlen zodat de snaar makkelijkers over de brug glijdt (en bij de top kam de gleuven dus ook iets wijder maken)
de topkam zou je nog kunnen vervangen voor een grafieten maar ik zou dit eerst proberen in combinatie met wat potlood in de gleuven

fred dons
11 maart 2005, 09:50
tis bij dat model voornamelijk de top kam en de zadels van de brug waardoor hij ontstemt
je zou kunnen kiezen voor een rollerbrug maar makkelijker is om de gleven in de zadels iets wijder en ronder te vijlen zodat de snaar makkelijkers over de brug glijdt (en bij de top kam de gleuven dus ook iets wijder maken)
de topkam zou je nog kunnen vervangen voor een grafieten maar ik zou dit eerst proberen in combinatie met wat potlood in de gleuven

fred dons
11 maart 2005, 09:51
tis bij dat model voornamelijk de top kam en de zadels van de brug waardoor hij ontstemt
je zou kunnen kiezen voor een rollerbrug maar makkelijker is om de gleven in de zadels iets wijder en ronder te vijlen zodat de snaar makkelijkers over de brug glijdt (en bij de top kam de gleuven dus ook iets wijder maken)
de topkam zou je nog kunnen vervangen voor een grafieten maar ik zou dit eerst proberen in combinatie met wat potlood in de gleuven

Marc Oblivian
11 maart 2005, 12:43
Volgens mij zit er al een rollerbridge op: dat is toch een brug waarbij de zadels rond zijn en mee zouden moeten rollen bij tremelogebruik?
Wellicht dat dit bij deze brug niet goed werkt (inspuiten met kruipolie een mogelijke oplossing?)
Detopkam met wat grafiet insmeren is idd een goed idee...zal het eens proberen.
Overigens gebruik ik de tremelo niet op heftige wijze...ik weet dat een Bigsby type tremelo daar niet geschikt voor is (heb daar een andere gitaar voor met Floyd)

fred dons
11 maart 2005, 13:03
inderdaad als er al een roller bridge op zit dan kan kruipolie helpen

is bij dit model de brug ook zwevend of zit hij met studs in de body ?

Marc Oblivian
11 maart 2005, 13:35
Hij is zwevend: houten voet met metalen "opbouw" zeg maar en dus niet vastgeschroefd in de body...kan dus met een beetje moeite zo verschoven worden.
Zal als ik thuis kom even wat WD40 op de zadeltjes spuiten.
Wat wel frappant was is dat ik de snaren heb moeten vervangen door 011. Er zaten bij aankoop nl oude snaren op. De verkoper zei dat er 010 op moest (en zat), maar toen ik dat had gedaan bleek hij telkens OMHOOG te ontstemmen (het leek dus of de veer van de Bigsby de boel steeds strakker trok). 011 erop zetten heeft dat verholpen (waarschijnlijk door de grotere trekkracht van de snaren...toch wel een beetje vreemd...)

fred dons
11 maart 2005, 15:37
ik denk ook dat er een kans is dat je brug iets beweegt bij het gebruiken van de trem, het lijkt mij handing om de brug met 2 kleine druppeltjes superlijm vast te zetten (met een finke tik is dat later altijd weer los te krijgen maar voor gebruik met een trem is dat goed genoeg)

The Veteran
12 maart 2005, 14:24
Nou, ik heb dus vandaag de AF85 getest en ook een AS85, en ik vond het geluid van een SEMI toch mooier. Ook het geluid unplugged van de AF85 is eigenlijk niks. Dus nou laat ik deze modellen maar los, want ik vind de AM73 nog mooier en als ik zo op het forum kijk zie ik veel positieve bezitters. Alleen ontstemd die Bigsby nou wel of niet? En is een tremolo echt nodig?? Ik speel voornamelijk jazz, punk en rock... Nu twijfel ik dus tussen de AM73 en de AM73T... Iemand ideeën? :roll:

The Veteran
12 maart 2005, 14:24
Nou, ik heb dus vandaag de AF85 getest en ook een AS85, en ik vond het geluid van een SEMI toch mooier. Ook het geluid unplugged van de AF85 is eigenlijk niks. Dus nou laat ik deze modellen maar los, want ik vind de AM73 nog mooier en als ik zo op het forum kijk zie ik veel positieve bezitters. Alleen ontstemd die Bigsby nou wel of niet? En is een tremolo echt nodig?? Ik speel voornamelijk jazz, punk en rock... Nu twijfel ik dus tussen de AM73 en de AM73T... Iemand ideeën? :roll:

The Veteran
12 maart 2005, 14:24
Nou, ik heb dus vandaag de AF85 getest en ook een AS85, en ik vond het geluid van een SEMI toch mooier. Ook het geluid unplugged van de AF85 is eigenlijk niks. Dus nou laat ik deze modellen maar los, want ik vind de AM73 nog mooier en als ik zo op het forum kijk zie ik veel positieve bezitters. Alleen ontstemd die Bigsby nou wel of niet? En is een tremolo echt nodig?? Ik speel voornamelijk jazz, punk en rock... Nu twijfel ik dus tussen de AM73 en de AM73T... Iemand ideeën? :roll:

The Veteran
12 maart 2005, 14:25
Nou, ik heb dus vandaag de AF85 getest en ook een AS85, en ik vond het geluid van een SEMI toch mooier. Ook het geluid unplugged van de AF85 is eigenlijk niks. Dus nou laat ik deze modellen maar los, want ik vind de AM73 nog mooier en als ik zo op het forum kijk zie ik veel positieve bezitters. Alleen ontstemd die Bigsby nou wel of niet? En is een tremolo echt nodig?? Ik speel voornamelijk jazz, punk en rock... Nu twijfel ik dus tussen de AM73 en de AM73T... Iemand ideeën? :roll:

The Veteran
12 maart 2005, 14:25
Nou, ik heb dus vandaag de AF85 getest en ook een AS85, en ik vond het geluid van een SEMI toch mooier. Ook het geluid unplugged van de AF85 is eigenlijk niks. Dus nou laat ik deze modellen maar los, want ik vind de AM73 nog mooier en als ik zo op het forum kijk zie ik veel positieve bezitters. Alleen ontstemd die Bigsby nou wel of niet? En is een tremolo echt nodig?? Ik speel voornamelijk jazz, punk en rock... Nu twijfel ik dus tussen de AM73 en de AM73T... Iemand ideeën? :roll:

seeyousoon
13 maart 2005, 15:46
Ik heb ook sinds een half jaar een Ibanez Artcore AS-83 en ik ben er echt superblij mee. De looks van de gitaar zijn fantastisch, hij speelt lekker en de prijs is zelfs nog mooier.
Ik hoefde niks meer af te stellen aan de gitaar toen ik hem in de winkel kocht, want ik vond hem gewoon al perfect spelen, alleen zoals gezegd zijn de snaartjes die er standaard opzitten wat aan de dunne kant 0.10 bij deze gitaar. Ik ga er binnenkort even wat dikkere snaren opzetten, voor een wat voller geluid.

Als je op zoek bent naar een semi-hollow body gitaar, zou ik je zeker aanraden deze uit te proberen.

Succes!! :)

seeyousoon
13 maart 2005, 15:46
Ik heb ook sinds een half jaar een Ibanez Artcore AS-83 en ik ben er echt superblij mee. De looks van de gitaar zijn fantastisch, hij speelt lekker en de prijs is zelfs nog mooier.
Ik hoefde niks meer af te stellen aan de gitaar toen ik hem in de winkel kocht, want ik vond hem gewoon al perfect spelen, alleen zoals gezegd zijn de snaartjes die er standaard opzitten wat aan de dunne kant 0.10 bij deze gitaar. Ik ga er binnenkort even wat dikkere snaren opzetten, voor een wat voller geluid.

Als je op zoek bent naar een semi-hollow body gitaar, zou ik je zeker aanraden deze uit te proberen.

Succes!! :)