PDA

View Full Version : Gibson Les Paul



alexgit
15 juli 2002, 20:32
Leg mij het verschil uit tussen:
Gibson Les Paul Standard
Gibson Les Paul Custom
Gibson Les Paul Studio
Gibson Les Paul deLuxe

Want ik weet het niet.
Heeft het alleen maar met uiterlijk en afwerking te maken of ook met klank?

Thomasvv
15 juli 2002, 20:48
Ik weet er niet het fijne van, maar ik weet wel dat het inderdaad met de afwerking te maken heeft en ook met het geluid.

Zo zitten er verschillende elementen op de modellen (vraag me niet welke elementen op welk model, ik weet alleen dat mijn studio een 490 heeft) en dus is de klank anders, maar is er ook een andere top (=bovenste stuk van de body) gebruikt. Bij de ene is ie dikker en van een ander soort hout etc.

het schijnt dus dat een Studio anders klinkt dan een Standard (ik geloof het meteen, maar ik heb nog nooit op een Standard gespeeld).

Misschien heb je er wat aan, aanvullingen zijn welkom :smile:

alexgit
15 juli 2002, 20:49
Ja afwerking is alleen van belang als het bij de een BETER is dan bij de ander, maar dat zal wel niet het geval zijn.
Uiterlijk boeit me verder niet zo, ze zien er allemaal wel mooi uit :wink:
Maar de klank vind ik vooral interessant.

Nesker
15 juli 2002, 22:08
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nesker op 2002-07-16 18:43 ]</font>

Dude
15 juli 2002, 22:30
Op 2002-07-15 22:08, schreef Nesker:
het verschil zit ook in de lak.

de studio is niet met dezelfde lak afgewerkt als bijv een standard, als ik het goed heb is de standard met nirtusellulose ( weet nie precies hoe je het schrijft) lak afgewerkt, is duurder, maar een veel groter verschil is de maatschappelijke kosten ( kosten op het milieu) daarom is een standard ook duurder dan een studio. omdat er veel vuile lucht bij vrij komt kijken, en volgens mij is de studio met een ander soort lak afgewerkt.

weet nie als ik het goed heb, maar m'n gitaarleraar had het ervan dus..........


onzin, studio is geen met dezelfde lak als de rest van de gibsons

Dude
15 juli 2002, 22:31
Op 2002-07-15 22:30, schreef iamyou:


Op 2002-07-15 22:08, schreef Nesker:
het verschil zit ook in de lak.

de studio is niet met dezelfde lak afgewerkt als bijv een standard, als ik het goed heb is de standard met nirtusellulose ( weet nie precies hoe je het schrijft) lak afgewerkt, is duurder, maar een veel groter verschil is de maatschappelijke kosten ( kosten op het milieu) daarom is een standard ook duurder dan een studio. omdat er veel vuile lucht bij vrij komt kijken, en volgens mij is de studio met een ander soort lak afgewerkt.

weet nie als ik het goed heb, maar m'n gitaarleraar had het ervan dus..........


onzin, studio is met dezelfde lak afgewerkt als de rest van de gibsons

The Edge
16 juli 2002, 09:01
mensen, als we nou met zijn allen op http://www.gibson.com/products/gibson/LesPaul/ gaan kijken.
daar kom je alles te weten over de verschillen.

(*)²ºº²®The Edge© ²ºº²(*)

M.Reitsma
16 juli 2002, 09:36
Het verschil zit hem vooral in de elementen en de lak dikte. Om kort te gaan het geluid. Een special is bijvoorbeeld meer geschikt voor akoestische arrangementen terwijl de custum weer meer geschikt is voor het echte scheur gebeuren. Ik weet dit omdat ik er zelf drie bezit en de studio is de enigste die ik niet heb,.. maar die is eigenlijk weer gemaakt om de prijs te drukken en is dan ook de goedkoopste van het stel,... des al niet plus nog behoorlijk prijzig.

alexgit
16 juli 2002, 13:55
Op 2002-07-16 09:01, schreef The Edge:
mensen, als we nou met zijn allen op http://www.gibson.com/products/gibson/LesPaul/ gaan kijken.
daar kom je alles te weten over de verschillen.

(*)²ºº²®The Edge© ²ºº²(*)




Echt niet, daar had ik al gekeken, daar staat nix over de klank.

Thomasvv
16 juli 2002, 14:06
Op 2002-07-16 09:36, schreef M.Reitsma:
Het verschil zit hem vooral in de elementen en de lak dikte. Om kort te gaan het geluid. Een special is bijvoorbeeld meer geschikt voor akoestische arrangementen terwijl de custum weer meer geschikt is voor het echte scheur gebeuren. Ik weet dit omdat ik er zelf drie bezit en de studio is de enigste die ik niet heb,.. maar die is eigenlijk weer gemaakt om de prijs te drukken en is dan ook de goedkoopste van het stel,... des al niet plus nog behoorlijk prijzig.


De goedkoopste is toch de Smartwood?

Grtz,
Thomas

M.Reitsma
16 juli 2002, 14:24
Dat zou ook kunnen,.. is best een hele mooie serie,...

The Edge
16 juli 2002, 14:33
ok er staat dan misschien niets over de houtsoorten of klank, maar verder kan je wel info krijgen over de elementen en de tuners,
en dat is (vind ik) meer belangrijker. maar dat is mijn mening.

Toen ik mijn Gibson Studio kocht heb ik daar ook eerst gekeken, ook voor de verschillende klanken van elementen enz.

M.Reitsma
16 juli 2002, 14:38
Ben ik hellemaal met je eens. De elementen en de lakdikte bepalen naast je snaren en hardware toch voor 90% je sound. Als je wilt weten wat het meest geschikt is dan kun je je beter eerst afvragen wat voor muziek je wilt gaan spelen. Vervolgens vraag je hier op het forum naar diverse ervaringen en kiest dan het model die het best bij je past.

alexgit
16 juli 2002, 14:59
Okee doe ik.

plukker
16 juli 2002, 22:51
Op 2002-07-16 14:06, schreef Thomasvv:


Op 2002-07-16 09:36, schreef M.Reitsma:
Het verschil zit hem vooral in de elementen en de lak dikte. Om kort te gaan het geluid. Een special is bijvoorbeeld meer geschikt voor akoestische arrangementen terwijl de custum weer meer geschikt is voor het echte scheur gebeuren. Ik weet dit omdat ik er zelf drie bezit en de studio is de enigste die ik niet heb,.. maar die is eigenlijk weer gemaakt om de prijs te drukken en is dan ook de goedkoopste van het stel,... des al niet plus nog behoorlijk prijzig.


De goedkoopste is toch de Smartwood?

Grtz,
Thomas

Ik heb een smartwood standaard, en die is duurder dan een lp standaard uit de normale serie.Toen althans, scheelde 400 gulden.

Thomasvv
16 juli 2002, 23:23
Huh? Lijkt me sterk.. ben je misschien niet inde war met de prijs van een Epi?

M.Reitsma
17 juli 2002, 08:53
Bij mijn weten is de "Smartwood" serie niet één van de duursten. Wel is het zo dat het hier niet gaat om goedkoop hout maar meer om milieuvriendelijk gekapt hout. Het is ook niet zo dat je echt kunt zeggen welke serie nu het goedkoopst is omdat binnen één soort ook weer verschillende type's gemaakt worden. Persoonlijk vindt ik de LP Special het lekkerste klinken omdat die ook acoustisch een behoorlijke sound neer zet. Mijn LP Custom is daarintegen weer beter voor het scheurwerk, dit komt vooral door Humbucker elementen.

plukker
18 juli 2002, 13:00
Op 2002-07-16 23:23, schreef Thomasvv:
Huh? Lijkt me sterk.. ben je misschien niet inde war met de prijs van een Epi?

Ik heb 9 gibsons en ik ben zeker niet in de war met epiphoon. De smartwood standaard (luxe versie, gouden hardware en trapeze toetsinleg) was toen,1998, 4400 gulden terwijl een standaard heritage cherry 4000 kostte.
Kijk maar in de catalogi van die tijd.
De smartwood exotic serie is de goedkope, milieuvriendelijke, versie van een the paul.
Achteraf gezien wel spijt van de standaard smartwood, want het liefst had ik er ipv een plain top een sunburst erbij kunnen hebben voor hetzelfde geld.

Heb het nog even nagezocht in de catalogus.
In de guitar world buyers guide van 1999 was de smartwood standaard 3570 dollar en de standaard begon met 2520 dollar. In de buyers guide van 2000 staat de smartwood exotic voor 1511 dollar.

Thomasvv
18 juli 2002, 13:35
OK, ik snappem. er is nu alleen nog maar de Smartwood Exotic, toch> En die is wel het goedkoopst..

plukker
18 juli 2002, 19:42
Op 2002-07-18 13:35, schreef Thomasvv:
OK, ik snappem. er is nu alleen nog maar de Smartwood Exotic, toch> En die is wel het goedkoopst..

Inderdaad, de standaard smartwood wordt niet meer gemaakt. Maar toch is de exotic ook een hele mooie gitaar.

Thomasvv
18 juli 2002, 19:49
Zekers.. Ik heb er eens op gespeeld en het is een mooi gitaartje. dat lichtere gewicht is zowel leuk, als wat minder, want ja.... IMHO hoort een Les paul gewoon zwaar te zijn :smile:

plukker
25 juli 2002, 23:19
Op 2002-07-18 19:49, schreef Thomasvv:
Zekers.. Ik heb er eens op gespeeld en het is een mooi gitaartje. dat lichtere gewicht is zowel leuk, als wat minder, want ja.... IMHO hoort een Les paul gewoon zwaar te zijn &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">
hahahaha, ik heb er een gibson les paul sunburst premium plus bij. Ben weer gelukkig!!!!!!!!!1

Thomasvv
26 juli 2002, 00:00
Gefeliciteerd! Daz een mooie gitaar...

lynyrd
2 augustus 2002, 00:51
wel eens over nagedacht dat een bindig in hals of body meer werk is, dat een trapezium of blok inleg ook meer werk is,dan hebben we het nog niet eens over een gebookmatched esdoorn body , wat betekent dat het hout doormidden is gezaagd en de twee delen als een boek zijn opengeklapt,en tegen elkaar zijn gelijmd.misschien nog wel vergulden onderdelen ik kap er mee .

lynyrd
2 augustus 2002, 00:52
wel eens over nagedacht dat een bindig in hals of body meer werk is, dat een trapezium of blok inleg ook meer werk is,dan hebben we het nog niet eens over een gebookmatched esdoorn body , wat betekent dat het hout doormidden is gezaagd en de twee delen als een boek zijn opengeklapt,en tegen elkaar zijn gelijmd.misschien nog wel vergulden onderdelen ik kap er mee .Doei.