PDA

View Full Version : Heb mn zelfbouw gebiast



Negative K3 fan
8 maart 2005, 14:24
aan kathode weerstand van 820 ohm heb ik een 1kohm weerstand parallel gesoldeerd zodat het wat meer in de richting is.

En het lijkt alsof de toon wat achteruit is gegaan, hij gaat nu wel harder, maar met de MV een beetje dicht is alle volheid weg. maar ik weet niet of dat per sé door het biasen komt of door het feit dat ik hem nu wat harder moet zetten.

er mist ahw redelijk was bas, maar vanaf standje 9 ofzo klinkt hij opeens een heel stuk vetter en levendiger, genoeg bas, maar het houdt niet echt over.

kan dit liggen aan het feit dat ik een redelijk oude (versleten) sovtek 6l6 gebruik?

of kan het liggen aan het feit dat ik een hammond 125e push pull eindtrafo gebruik waarvan ik de CT niet hebruik ipv de hammond 125ESE trafo speciaal voor single ended gebruik?

of ligt het meer aan de voorversterker, want marshall pre amps zijn over het algemeen wel redelijk dun achtig en ook met de bas knop kan ik nauwelijks meer of minder laag erin of eruit draaien terwijl de mid en treble knoppen een heel dudielijk effect geven, ongeacht de stand van de slope resistor pot.

bert k
8 maart 2005, 14:52
Geen idee allemaal, maar gisteravond bij Frits een hele tijd getest met verschillende eindbuizen, allerlei merken, oud, nieuw, noem maar op. En het maakt dus heel veel uit. Ouwe, gebruikte zooi klinkt echt anders (= slechter) dan nieuw. Dus van die versleten buis van je zou goed kunnen.