PDA

View Full Version : sealer en filler vraagjes



mm80
8 maart 2005, 11:17
Hoi,
Ik ben bezig met een oude Welson SG die ik wil refinishen. Ik heb hem helemaal kaal geschuurd en wil nu de volgende stap ondernemen maar weet niet goed wat te doen.
Allereerst moet ik weten wat voor sealer ik nodig ben, wat kan ik hiervoor gebruiken? Ook vraag ik me af of ik een houtvuller nodig ben, en zoja, wanneer breng ik dat aan, voor of na de sealer.
De houtsoort is me helaas niet bekend maar ik heb hem zo glad mogelijk geschuurd, dat is aardig gelukt maar van dichtbij ziet het er wel wat poreus uit.
Iemand die me iets op weg kan helpen? Ik pak het stap voor stap aan, dus concentreer ik me voor nu alleen op het sealer/filler gebeuren.

Michell

fred dons
8 maart 2005, 13:29
als je filler gebruikt hoeft een sealer niet perse (ik ga er voor het gemak even vanuit dat je body mahonie is)
voor een filler zou je verdunde houtspasta kunnen gebruiken, je pasta moet zo dun zijn dat je hem als plamuur op je gitaarbody kan smeren
(wat je dan ook doet met een plamuur mes, het kruipt dan de porieren in)

het overtollig materiaal kan je na dat het hard geworden is weg schuren

nickbongers
8 maart 2005, 14:03
mss mag ik dit topic gebruiken voor ook een vraagje over sealers en fillers. mijn body is nu gezaagd en geschuurd ed. 3,5 cm essen met 1 cm grenen. dit zuigt natuurlijk enorm, vooral de kopse kanten. wat raden jullie aan om te sealen / fillen? ik ga voor 1 dekkende kleur, dus geen beits of sunburst oid.

biels
8 maart 2005, 14:39
om de porien enzo te vullen zou ik polyester plamuur gebruiken. Dat is mij aangeraden door de plaatselijke gitaarbouwer hier in de buurt. Het spul word keihard en is niet zo heel duur

mm80
8 maart 2005, 18:30
He bedankt,
Zou verdunde houtpasta ook werken als ik een transparante kleur of een sunburst wil aanbrengen? Of moet ik er rekening mee houden dat de opgevulde plekken een andere kleur aan gaan nemen? Zoja, welke hotpasta zou ik het best kunnen nemen?
Is 2 componenten houtreparatie van Alabastine ook een optie? Ik heb dit spul wel eensgebruikt om humbucker routings in een Telecaster te repareren.
Sorry als dit vragen zijn die al vaak de revue gepasseerd zijn, ik gebruik ook steeds eerst de zoekfunctie maar ik merk dat er veel methodes/meningen zijn, zodoende zie ik al snel door de bomen het bos niet meer :???:

Michell

mm80
8 maart 2005, 18:32
He bedankt,
Zou verdunde houtpasta ook werken als ik een transparante kleur of een sunburst wil aanbrengen? Of moet ik er rekening mee houden dat de opgevulde plekken een andere kleur aan gaan nemen? Zoja, welke hotpasta zou ik het best kunnen nemen?
Is 2 componenten houtreparatie van Alabastine ook een optie? Ik heb dit spul wel eensgebruikt om humbucker routings in een Telecaster te repareren.
Sorry als dit vragen zijn die al vaak de revue gepasseerd zijn, ik gebruik ook steeds eerst de zoekfunctie maar ik merk dat er veel methodes/meningen zijn, zodoende zie ik al snel door de bomen het bos niet meer :???:

Michell

fred dons
9 maart 2005, 16:20
als je alleen de porieen vult en je gebruikt een donkere houtspasta
dan is het geen probleem om de body te stainen of sunburst
te spuiten (als je grotere stukken gaat vullen dan zie je het wel goed)

biels
9 maart 2005, 18:56
Als het transparant moet worden smeer er dan in elk geval GEEN polyester-plamuur op. Dat spul word mat wit.

chennie
9 maart 2005, 19:32
als je het transparant wilt, smeer dan nooit plamuur op =)
Plamuur is dekkend en wanneer onverdund, is het niet het middel om bijv porien mee op te vullen

nickbongers
9 maart 2005, 23:13
wat raad jij dan aan om essen / grenen te sealen / fillen?

Mattia
10 maart 2005, 00:18
Epoxy (bijv. Z-Poxy Finishing Resin) is een optie, en er zijn ook doorzichtige fillers op de markt, maar dan vooral in de VS. Bijv. StewMac's ColorTone water basis grain filler.

Wat ik zelf op m'n swamp ash bodies ga gebruiken weet ik nog nietl; het moet gewoon 'naturel' blijven, maar misschien iets om de nerf iewat te accentueren...ik weet 't nog niet.

chennie
10 maart 2005, 00:51
tja ik had het makkelijk, ik wou hem zwart transparant hebben, dus met zwarte waterebeits. Ik heb hem gewoon opgevuld met houtpasta gekleurd met zwart pigment. Gevolg is dat de porien dekkend zwart waren opgevuld en de rest gewoon transparant donker.
Zwart is een makkelijke kleur eigenlijk =)

Raytheman
10 maart 2005, 09:34
Zelf heb ik mn essen body gewoon 'vol laten lopen' met blanke cellulose.
Wordt spiegelglad en strak.

nickbongers
10 maart 2005, 11:08
dus cellulose lak, verf en met zelfde lak aflakken? (natuurlijk tussendoor schuren ed)

Gerrit
10 maart 2005, 14:44
Zelf heb ik mn essen body gewoon 'vol laten lopen' met blanke cellulose.
Wordt spiegelglad en strak.

Dat heb ik ook gedaan bij m'n bas, werkt het prima. Het kost alleen wat meer tijd. Die body is van koa en dat slurpt best erg, maar het ziet er pefect uit.

mm80
10 maart 2005, 14:51
Dat vroeg ik me ook al af, kan dat? Gewoon cellulose lak totdat de body niet meer opneemt en daarna mooi vlak schuren?

Ik heb twijfels of mijn SG wel een mahony body heeft, hij is in ieder geval vrij licht van kleur. Heeft vrij fijne maar duidelijke nerven.


Michell

biels
10 maart 2005, 15:31
als je je gitaar niet-transparant wil verven zou ik er gewoon polyester plamuur op smeren. Het spul word keihard. Je kan het geloof ik gewoon bij de gamma kopen. het spul kost rond de 8 euro. Dit word geloof ik ook gebruikt bij autos om de kleine deuken te vullen. Ik gebruik het ook voor mijn zelfbouw gitaar.

mm80
10 maart 2005, 15:58
Polyester klinkt als een goede mogelijkheid Biels, ik wil alleen in dit stadium nog openlaten of ik een dekkende kleur of een sunburst wil aanbrengen.
Mijn keuze zal afhangen van het feit of sunburst spuiten uberhaubt mogelijk is met spuitbussen of dat ik daar een spuitpistool voor nodig ben
Ook heb ik nog geen ervaring maar ik zie deze gitaar als oefenproject.
Niet dat ie zonder pardon vernaggeld mag worden, desnoods schuur ik hem weer helemaal kaal als het een fiasco word :lol:

Wat betreft fillers/sealers ben ik geloof ik geneigd om cellulose te gebruiken zoals Raytheman en Gerrit gedaan hebben, puur omdat ik dan altijd de goede kleur hou,......... toch? (twijfeldetwijfel!)
Michell

Gerrit
10 maart 2005, 17:01
Ik ben zeker voor alleen cellulose. Cellulose is perfect voor de klank van een muziek instrumenten daarentegen veel anderen lakken en troep zoals plamuur en shit. Als je een electrische gitaar acoustisch bespeelt kan je ook prfect het verschil in klank hooren tussen cellulose of bv 2 komponenten, de gitaar met de 2 komponenten klinkt afgedemt alsof je je hand er op houd.

Daarom gebruik ik alleen cellulose en zo min mogelijk andere troep.

Raytheman
10 maart 2005, 18:07
Celluloselak is op thinnerbasis. Hier kan je bijna alles overheen zetten. Andersom NIET!
Wat ook een mooi effect geeft is aflakken met diaglass (terpentinebasis) Wordt mooi strak en het heeft een diepe glans.

mm80
10 maart 2005, 18:09
Gerrit, als ik cellulose als sealer gebruik moet ik dan ook in de peiling houden welke ik neem?
Vox H. bv verkoopt Clou cellulose grondlak en aflak. Neem ik dus de grondlak voor het sealen en de aflak voor de afwerking, na de verflagen?
Zie ik dat goed?

Michell

fred dons
10 maart 2005, 18:45
op mahonie hoef je niet echt een sealer te gebruiken, een filler en aflak moet voldoende zijn
ik zou alleen niet de celulose bij Vox halen, daar kost het eur 17,50 per bus, nicolaas verfhandel in Leiden rekent +/ eur 8 per bus

een sunburst heb je een spuitpistool voor nodig maar met een kleine investering is dat wel te doen, bijvoorbeeld een revel single action airbrush (de goedkoopste voor bouwpakketjes, te koop bij bouwpakkettenwinkels en Vox) in combinatie met een spuitbus perslucht en clou waterbeits kun je onder de +/- 60 euri een sunburst spuiten

Gerrit
10 maart 2005, 20:11
Ik gebruik altijd cellulose van nicolaas leiden, 12 euro per liter. Met 1l kan je een hele gitaar spuiten. 1/1 verdunnen met thinner en spuiten, 1 laag per dag. Een nadeel(of een voordeel) is dat je een compressor en een verfspuit nodig hebt. Maar een goede spuit is echt het halve werk. Ik heb nu een eminent kost 128 euro, maar het is een wereld van verschil . Het scheelt gewoon zo veel in de moeilijkheids graad van het spuiten. Maar met een preval spuit kan het ook, daar ben ik ook mee begonnen

nickbongers
10 maart 2005, 20:19
maar kan ik dus cellulose op thinnerbasis als grond EN als aflak gebruiken? of wordt dit n beetje n foute boel?

Mattia
10 maart 2005, 21:06
Hoezo 'foute boel'? Het best is eigenlijk altijd binnen een soort 'finish' te blijven, dus niet gaan klooien met verschillende, onmengbare verdunners. Als je 't wel doet, moet je donders goet nagaan of de onderlaag helemaal droog en uitgehard is. Anders kan het zeker wel mis gaan.

Je moet altijd voorzichtig lakken, vooral als je met kleuren bezig bent. Zeker zijn dat 't allemaal mooi blijft zitten waar 't hoort.

nickbongers
10 maart 2005, 23:58
Hoezo 'foute boel'? Het best is eigenlijk altijd binnen een soort 'finish' te blijven, dus niet gaan klooien met verschillende, onmengbare verdunners. Als je 't wel doet, moet je donders goet nagaan of de onderlaag helemaal droog en uitgehard is. Anders kan het zeker wel mis gaan.

Je moet altijd voorzichtig lakken, vooral als je met kleuren bezig bent. Zeker zijn dat 't allemaal mooi blijft zitten waar 't hoort.

aah ok, maar even omdat ik toch nog bevestiging zoek, grondlaag cellulose (op thinnerbasis??) om te sealen/fillen, daarna verf (op wat voor een basis??), en daarna met dezelfde cellulose aflakken?

Gerrit
11 maart 2005, 01:10
Hoezo 'foute boel'? Het best is eigenlijk altijd binnen een soort 'finish' te blijven, dus niet gaan klooien met verschillende, onmengbare verdunners. Als je 't wel doet, moet je donders goet nagaan of de onderlaag helemaal droog en uitgehard is. Anders kan het zeker wel mis gaan.

Je moet altijd voorzichtig lakken, vooral als je met kleuren bezig bent. Zeker zijn dat 't allemaal mooi blijft zitten waar 't hoort.

aah ok, maar even omdat ik toch nog bevestiging zoek, grondlaag cellulose (op thinnerbasis??) om te sealen/fillen, daarna verf (op wat voor een basis??), en daarna met dezelfde cellulose aflakken?

Ik zou gewoon voor alles een zelfde soort cellulose gebruiken. Ik gebruik alleen de cellulose van nicolaas in leiden 1/1 vermengd met thinner. Ik heb verder geen ervaring met andere cellulose lakken.

Maar ik weet wel dat er ook een hoop verkeerde celluloses zijn. B.v.b. celluloses met bepaalde aditiven die zorgen dat de lak zeer langzaam of NOOIT helemaal hard woordt om het barsten van de lak te voorkomen bij het drogen, dat gebeurt dus zeer snel met de goede cellulose als je te dik en te snel spuit.

Maar ik zou zeggen probeer alles lekker uit ,behalve als je je gitaar voor goed kan verneuken. Want daar leer je het meeste van.

Succes

Raytheman
11 maart 2005, 09:40
De eerste lagen ( om te vullen dus) onverdund cellulose. Tussentijds schuren met een blok. Dit een keer of 12. De laatste 2 lagen verdunnen.
Dan kan je het zelfs met een goede kwast streeploos aflakken.
Denk wel aan de temperatuur- niet te laag- en snel werken want het droogt onder je handen.
En last but not least; denk aan je gezondheid!

mm80
11 maart 2005, 16:48
Een tijdje terug heb ik via ebay een Devilbiss hvlp pistool gekocht. Nu moet ik nog een goede compressor hebben. Was ik nog niet aan toe gekomen maar mischien is het toch beter om dit eerst voor elkaar te maken want ik wil erg graag sunburst leren spuiten.
Fred, bedankt voor de Nicolaas tip, ga ik zeker checken.

Raytheman, de cellulose om te vullen, moet dat grondlak zijn? en dan aflak voor na de kleurlak?

Michell

fred dons
11 maart 2005, 17:10
kijk uit, een devilbiss heeft rubberen afsluitringetjes en is niet geschikt om lak op thinner basis mee te spuiten (de ringetjes smelten gewoon)

je kunt hem wel gebruiken om met waterbeits de sunburst te spuiten, voor de eerste keer kun je dat best met een spuitbus perslucht doen ipv een dure compressor(verkrijgbaar bij winkels waar ze airbrush benodigheden verkopen, oa Harrolds in Rotterdam)
ga je meer spuiten dan is een goede compressor wel een prima investering

ik zou om het makkelijk te houden met waterbeits de kleur op het hout spuiten, dit reageert namelijk niet met welke lak je later ook gaat aflakken, je moet wel zorgen dat je body helemaal kaal geschuurt is omdat waar lak zit de beits niet pakt
dan kun je een transparante grondlaag spuiten maar je kunt ook gelijk doorgaan voor het aflakken, je bent dan alleen wat meer lagen kwijt bij het aflakken.

Gerrit
11 maart 2005, 17:44
kijk uit, een devilbiss heeft rubberen afsluitringetjes en is niet geschikt om lak op thinner basis mee te spuiten (de ringetjes smelten gewoon)

je kunt hem wel gebruiken om met waterbeits de sunburst te spuiten, voor de eerste keer kun je dat best met een spuitbus perslucht doen ipv een dure compressor(verkrijgbaar bij winkels waar ze airbrush benodigheden verkopen, oa Harrolds in Rotterdam)
ga je meer spuiten dan is een goede compressor wel een prima investering

ik zou om het makkelijk te houden met waterbeits de kleur op het hout spuiten, dit reageert namelijk niet met welke lak je later ook gaat aflakken, je moet wel zorgen dat je body helemaal kaal geschuurt is omdat waar lak zit de beits niet pakt
dan kun je een transparante grondlaag spuiten maar je kunt ook gelijk doorgaan voor het aflakken, je bent dan alleen wat meer lagen kwijt bij het aflakken.

Ik heb een eminet E13 HTE Hig Transfer, betekend een hoge overbrengst dus weinig spuitnevel.

Deze spuit is dus ontwoorpen voor een bar of 4, hij heeft dus maar heel weinig lucht nodig. Op je kompressor zit een knop waar je kan afstellen hoeveel bar er uit komt, terwijl hij zich wel gewoon tot 8 bar op pompt. Betekend dus dat de lucht er de helf langzamer uit komt.

Omdat die spuit dus zo weinig lucht nodig heeft krijg je een hele feine straal en hoeft je compressor minder dan de helft te pompen. Hier door heb je aan een simpel kinzo compressortje meer dan genoeg.

mm80
12 maart 2005, 09:26
Fred,
dat is balen zeg :x , weet je het zeker? Ik heb de FLG 3 Finishline. Waar zitten die afsluitringetjes, moet ik die zo kunnen zien?

Als ik aangewezen ben op waterbeits, kan ik dan wel mijn plan om onverdunde cellulose als filler/sealer te gebruiken doorzetten?

Hoe werkt het spuiten met een spuitbus perslucht eigenlijk? Fatsoenlijke resultaten te behalen? (aanschaf compressor duurt nog even)

Michell

mm80
16 maart 2005, 10:31
Fred,
Hebben alle Devilbiss pistolen die rubberen ringetjes? Ik heb een FLG 3 hvlp pistool. Waar zitten die ringetjes precies?

Over spuiten met waterbeits,
Als ik dit wil gaan doen betekent dat dan dat ik mijn idee om te sealen/fillen met blanke cellulose grondlak kan vergeten? Ik ben er namelijk niet zeker van of de body mahonie is. Hij ziet er vrij blank uit vandaar dat het idee van blanke cellulose lak me wel aanstaat.


Michell

mm80
16 maart 2005, 14:41
Fred,
Hebben alle Devilbiss pistolen rubberen ringetjes? Ik heb de FLG 3 Finishline HVLP.

Over spuiten met waterbeits,
Als ik dat wil doen, kan ik dan niet mijn idee om blanke cellulose grondlak als sealer/filler te gebruiken doorzetten?

Michell

mm80
16 maart 2005, 14:41
Fred,
Hebben alle Devilbiss pistolen rubberen ringetjes? Ik heb de FLG 3 Finishline HVLP.

Over spuiten met waterbeits,
Als ik dat wil doen, kan ik dan niet mijn idee om blanke cellulose grondlak als sealer/filler te gebruiken doorzetten?

Michell

R.van Ginneken
21 maart 2005, 23:47
Celluloselak is op thinnerbasis. Hier kan je bijna alles overheen zetten. Andersom NIET!
Wat ook een mooi effect geeft is aflakken met diaglass (terpentinebasis) Wordt mooi strak en het heeft een diepe glans.

Goed gezien van jou.

fred dons
22 maart 2005, 06:57
quote
Fred,
Hebben alle Devilbiss pistolen rubberen ringetjes? Ik heb de FLG 3 Finishline HVLP.
unquote

dat durf ik niet te zeggen, ik heb alleen de aerograph serie gebruikt en ben toen snel op een ander merk over gestapt, de ringen zitten vlak achter de spuitkop op de kleine spuitpistolen, losse ringetjes zijn wel makkelijk verkrijgbaar bij de dealer dus je zou kunnen oefen met thinner om te zien of ze nog steeds van het zelfde rubber zijn (teflon word ook veel gebruikt tegenwoordig)

na de waterbeits heeft de blanke lak niet echt een sealer/filler functie meer, je gebruikt hem dan gewoon als eindlak. ik zou in zo'n geval alleen filler gebruiken en inderdaad na het beitsen direkt over gaan op de eindlak

Raytheman
22 maart 2005, 09:26
"Over spuiten met waterbeits,
Als ik dat wil doen, kan ik dan niet mijn idee om blanke cellulose grondlak als sealer/filler te gebruiken doorzetten?"

Als je bedoeld om eerst te vullen met cellulose en daarna met waterbeits erover heen wilt- Nee, dat lukt niet. De cellulose sluit alles af. Als je hem volledig met cellulose zou behandelen kan je m bij wijze van spreken onder de douche houden zonder enig effect. Waterbeits komt daar dus nooit doorheen. Andersom kan natuurlijk wel; kleuren met waterbeits en vullen/aflakken met cellulose.

Svenson
27 maart 2005, 05:43
Mijn body is gesealed met Nelsonite. Kan ik daar meteen overheen gaan 'kleuren' en dan aflakken met nitrocel., of moet er eerst nog iets anders gedaan worden?