PDA

View Full Version : Mono cabinet -> stereo cabinet



Adidas
8 maart 2005, 11:45
Beste mensen,

Na wat rondkijken op internet vond ik deze website: http://colomar.com/Shavano/4speaker.html

Hier staat precies omschreven hoe je van een mono cabinet een stereo cabinet kunt maken. Nou wil ik dit gaan doen, maar ben een beetje terughoudend, want ik wil niet mijn Marshall 9100 50/50 jagen in een fout gemaakte schakeling in mn cabinet ;)

Heeft er iemand tips om dit handig te doen? Moet die cabinet helemaal open?

Plaatje van de schakeling:

http://colomar.com/Shavano/4sp_stereo_mono.gif

Verder:
- die DPDT (Double Pole, Double Throw) Switch, is 15A bij 120 VAC goed, of moet dat anders zijn bij mijn 50/50?
- bij die switch, waar moet ik op letten wat betreft de (geluids)kwaliteit?
- hoe kan ik de impedantie controleren of moet ik blind uitgaan van de schakeling en die dus erg goed checken?
- Zijn 12" Celestion Rockdriver junior speakers altijd 8 ohm?

Wat betreft de ohm berekening, kan ik me nog herinneren dat het iets was van:

in serie : alle ohm optellen.
in parallel: alle 1/ohm optellen en dan een 1/x op je rekenmachine doen.

maw: in t voorbeeld krijg je in stereo 8+8 = 16 ohm per kanaal. En in mono is dat: 1 / ( (1/(8+8)) + (1 / (8+8)) ) = 8 ohm.

Klopt dat?

grtz,

Michiel

bert k
8 maart 2005, 12:46
Ja, de schakeling klopt.
Je hoeft denk ik de kast niet helemaal open te maken. Je zal wel een paar, of alle, speakers moeten demonteren.

EDie schakelaar is zwaar zat, geen probleem, die kan je wasmachine nog wel schakelen.

Ik weet de impedantie van die speakers niet, maar meestal staat het achterop. Als je kast nu 8 ohm is, dan zijn de speakers waarschijnlijk ook 8 ohm.

Je berekening is bijna goed. In serie is idd alles optellen. Dus 8 + 8 = 16
Parallel is 1/a + 1/b = 1/totaal Dus 1/8 + 1/8 = 1/16, totaal = 16 ohm

In de schakeling is dus de stereostand 16 ohm per kanaal. Mono is hij dan 8 ohm. (2 speakers in serie, 16 ohm, nog eens 2 in serie, en die weer parallel)

Wormaap
8 maart 2005, 13:52
Bert, 2 maal 8 ohm parallel is 4 ohm uiteindelijk, geen 16.
1/8 + 1/8 = 1/4, niet 1/16
1/1/4 = 4.

Wormaap
8 maart 2005, 13:53
Bert, 2 maal 8 ohm parallel is 4 ohm uiteindelijk, geen 16.
1/8 + 1/8 = 1/4, niet 1/16
1/1/4 = 4.

bert k
8 maart 2005, 14:55
:oops: Bloddy hell, hoe lang doe ik dit al? Je hebt gelijk natuurlijk... ik schaam me, lagere school sommetjes...

Adidas
8 maart 2005, 19:07
bedankt! had ik t ongeveer goed.

Ik zal wel even kijken voor de impedantie van de speaker, maar ik dacht dat celestion altijd 8ohm voor een speaker cab levert (zijn iig niet anders dan 8 ohm te krijgen, aldus de website).

Voor interne speakerkabel, kan ik gewoon (om het oneerbiedig te zeggen) dikke 'rood met zwart' kabel gebruiken?

grtz,

Michiel

bert k
8 maart 2005, 20:40
Ja hoor, das prima kabel.

aad
8 maart 2005, 23:45
Beste mensen,

Na wat rondkijken op internet vond ik deze website: http://colomar.com/Shavano/4speaker.html

Hier staat precies omschreven hoe je van een mono cabinet een stereo cabinet kunt maken. Nou wil ik dit gaan doen, maar ben een beetje terughoudend, want ik wil niet mijn Marshall 9100 50/50 jagen in een fout gemaakte schakeling in mn cabinet ;)

Heeft er iemand tips om dit handig te doen? Moet die cabinet helemaal open?

Michiel

Lees dat artikel nog eens GOED door, zonder te zien wat je wilt zien.
Het gaat namelijk over een manier om een stereo opstelling om te schakelen naar een mono. Dan moet je dus wel eerst een stereo amp hebben.

Nielsje
8 maart 2005, 23:52
Beste mensen,

Na wat rondkijken op internet vond ik deze website: http://colomar.com/Shavano/4speaker.html

Hier staat precies omschreven hoe je van een mono cabinet een stereo cabinet kunt maken. Nou wil ik dit gaan doen, maar ben een beetje terughoudend, want ik wil niet mijn Marshall 9100 50/50 jagen in een fout gemaakte schakeling in mn cabinet ;)

Heeft er iemand tips om dit handig te doen? Moet die cabinet helemaal open?

Michiel

Lees dat artikel nog eens GOED door, zonder te zien wat je wilt zien.
Het gaat namelijk over een manier om een stereo opstelling om te schakelen naar een mono. Dan moet je dus wel eerst een stereo amp hebben.

eh, aad, volgens mij is een Marshall 9100 50/50 een dubbele eindtrap, dus te gebruiken voor stereo spelen..

Frits van Mourik
9 maart 2005, 02:14
Wat ik mij afvraag:

Moet je de L- en R-speakers ook niet fysiek van elkaar scheiden?
Dus met een schot ertussen, zodat ze elkaar niet gaan beïnvloeden?

Ik heb weleens een "stereo"-chorus gehad, waarbij het stereosignaal
werd gemaakt door één kanaal te inverteren ( in fase om te draaien).
Wat gebeurt er in zo'n geval in je kast met het geluid, als twee speakers naar binnen bewegen en de twee andere naar buiten?

-vraag ik mij af... :???:

Wilbert
9 maart 2005, 10:18
http://colomar.com/Shavano/4sp_stereo_mono.gif
Waarom zou je de aarde-draden niet doorverbinden en een SPDT-switch gebruiken?

nicoverduin
9 maart 2005, 10:48
http://colomar.com/Shavano/4sp_stereo_mono.gif
Waarom zou je de aarde-draden niet doorverbinden en een SPDT-switch gebruiken?
Niet elke versterker heeft de (-) aan aarde liggen. Aangezien je nu in stereo mode kan werken, weet je niet voorruit welke versterkers gebruikt gaan worden. Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat 2 verschillende transistor bakken eraan gehangen worden. Als de polen verschillend zijn, zou er wel eens iets mis kunnen gaan. Op deze wijze wordt dat risico vermeden.

Nico

Adidas
9 maart 2005, 11:00
Lees dat artikel nog eens GOED door, zonder te zien wat je wilt zien.
Het gaat namelijk over een manier om een stereo opstelling om te schakelen naar een mono. Dan moet je dus wel eerst een stereo amp hebben.

eh, aad, volgens mij is een Marshall 9100 50/50 een dubbele eindtrap, dus te gebruiken voor stereo spelen..

Die 50/50 zijn twee volledig gescheiden mono amps in 1 eindtrap:

http://www.marshallamps.com/images/products/rack/images/el345050unit.jpg

(ik heb alleen de oude, zonder EL34's)

Adidas
9 maart 2005, 11:08
Waarom zou je de aarde-draden niet doorverbinden en een SPDT-switch gebruiken?

Dus zoiets:

http://www.trisomy.nl/cabinet/4sp_stereo_mono.gif

Ik ben een absolute electronica kneus wat betreft schakelingen enzo, vandaar t openen van t topic ;) Ik heb geen idee wat de gevolgen zijn van een dergelijke schakeling, dus ik denk dat ik mij maar het beste hou aan het orgineel.

@nicoverduin: als de polen per amp in principe kunnen verschillen, is het dan niet zo dat de conussen de verkeerde kant op bewegen als de (-) de (+) is en vice versa? Maw, moet de (-) niet altijd de (-) als je em in een speakercab stopt? Of haal ik nou van alles door elkaar.... :???:

nicoverduin
9 maart 2005, 18:48
Waarom zou je de aarde-draden niet doorverbinden en een SPDT-switch gebruiken?

Dus zoiets:

http://www.trisomy.nl/cabinet/4sp_stereo_mono.gif

Ik ben een absolute electronica kneus wat betreft schakelingen enzo, vandaar t openen van t topic ;) Ik heb geen idee wat de gevolgen zijn van een dergelijke schakeling, dus ik denk dat ik mij maar het beste hou aan het orgineel.

@nicoverduin: als de polen per amp in principe kunnen verschillen, is het dan niet zo dat de conussen de verkeerde kant op bewegen als de (-) de (+) is en vice versa? Maw, moet de (-) niet altijd de (-) als je em in een speakercab stopt? Of haal ik nou van alles door elkaar.... :???:De min wordt verondersteld 0V te zijn. Dat is dus niet altijd zo. De (-) is dus het negatieve potentiaal t.o.v. de plus. Twee totaal verschillende versterkers kunnen dus een andere opbouw hebben. Door een DpDt schakelaar houd je beide kanalen gescheiden. Dus loop je geen risico als een keen een ander de versterker gebruikt. en voor die ene euro meer :-D :-D :-D
Nico

Adidas
11 maart 2005, 14:49
precies, ik ga de DTPT maar es ff inkopen :)

Adidas
14 maart 2005, 12:29
Beste mensen,

Bedankt voor de tips! Ik heb de schakeling inmiddels gemaakt en het werkt erg mooi, ziet er ook goed uit!
Een paar tips van mijn kant:

- maak zoveel mogelijk aansluitingen met vlaksteekhulzen:
http://www1.nl.conrad.com/s/7000_7999/7300/7320/7326/732680_BB_02_FB.EPS.gif.
Voorkomt een hoop gesoldeer, en je kunt ze zo op een DPDT aansluiten. De aftakking van Left heb ik ook gewoon met die vlaksteekhulzen gedaan, direct op de conussen (daar zaten 4 aansluitingen op, 2x [+] en 2x[-])

- Bij het inbouwen van de DPDT, gewoon met een decoupeerzaag een vierkantje uitzaken en dan langzaam het gat groter veilen zodat het precies past. Kost even tijd, maar dan zit je DPDT goed vast en ziet het er gelikt uit.

Nog even doormeten dat je Left gebruikt voor Mono (8ohm) en Left en Right voor stereo (16ohm per kanaal).

Werkt mooi zo!

Ik heb nog niets gemerkt van interferentie tussen Left en Right binnen het cabinet, wat gesuggereerd werd, omdat de conussen van Left en Right in dezelfde ruimte zitten.

Hoe zou ik hier last van kunnen krijgen? Maw wat moet ik horen als dit elkaar negatief beinvloed (Geluid dat elkaar opheft van Left en Right, etc)?

Grtz,

Michiel

vinni
15 maart 2005, 01:12
Ik heb nog niets gemerkt van interferentie tussen Left en Right binnen het cabinet, wat gesuggereerd werd, omdat de conussen van Left en Right in dezelfde ruimte zitten.

Hoe zou ik hier last van kunnen krijgen? Maw wat moet ik horen als dit elkaar negatief beinvloed (Geluid dat elkaar opheft van Left en Right, etc)?


Hier ben ik ook wel naar benieuwd. Ik gebruik nu een 4X12 kast van ENGL in stereo, maar volgens mij kan dit beter.

Nog een vraag....
Die vlaksteekhulzen.....is het niet beter om je kabels direct op de speakers te solderen? I.v.m. de sound?

Heeft hier iemand ervaringen mee?

Groet,
Vinni

Adidas
17 maart 2005, 14:45
Hoe bedoel je dat je een stereo cabinet hebt, maar dat dat beter kan?

Die vlaksteekhulzen zullen inderdaad wel iets doen met je geluid, maar ik speel over een Hughes & Kettner Vortex cabje, dus ik zal er niet veel horen denkk ;) Verder zat alles al vast met vlaksteekhulzen, dus tsja. Ik kan natuurlijk altijd in t rond spuiten met contactspray om zeker te weten dat t contact goed is :lol:

grtz,

Michiel

vester86
23 maart 2005, 19:40
Wat ik mij afvraag:

Moet je de L- en R-speakers ook niet fysiek van elkaar scheiden?
Dus met een schot ertussen, zodat ze elkaar niet gaan beïnvloeden?

Ik heb weleens een "stereo"-chorus gehad, waarbij het stereosignaal
werd gemaakt door één kanaal te inverteren ( in fase om te draaien).
Wat gebeurt er in zo'n geval in je kast met het geluid, als twee speakers naar binnen bewegen en de twee andere naar buiten?

-vraag ik mij af...

bert k
24 maart 2005, 01:18
Dan staat de zaak in tegenfase, en dan doven er allerlei frequenties uit in je geluid, met name in het laag. Je kast gaat dun en blikkerig klinken. Hen je wel eens twee elementen in tegenfase gehoord? Zoiets dus.

Frits van Mourik
25 maart 2005, 01:34
OK, lijkt me heel plausibel.
Maar dan nog: stel dat je in je kast een akoestische scheiding aanbrengt.
Een stevig schot dus, zodat je eigenlijk twee kasten tegen elkaar aan hebt.
Bij een werkelijk stereo-signaal is de looptijd tussen links en rechts dan zò gering, dat je inderdaad nog steeds zeker in het laag allerlei onbedoelde akoestische interferenties zult krijgen.
Is zo'n stereo-kast eigenlijk wel zo'n goed idee?
Je zet thuis de kasten van je stereo toch ook niet tegen elkaar?

bert k
25 maart 2005, 15:21
Het idee van de stereokast is natuurlijk PA-gebruik. Je zet er twee microfoons voor en je hebt stereo in de zaal. Ik heb het vroeger wel zo gedaan, en ik hoorde er zelf geen ene moer van.
Dat tussenschot lijkt me wel een goed idee. (Al ken ik mensen die zonder tussenschot nog heel aardig functioneren...)

vester86
26 maart 2005, 00:45
gewoon 2 kleinere 2x12 cabs kopen en die op zn kant zetten, en dan meer uit elkaar zetten, dat is ook stereo, en het effect is een stuk groter dan met 1 4x12 kast. overigens hoort het publiek het 9 van de 10 x toch niet, dat het stereo is (alleen de gitaristen in het publiek ;-) ) dus het is meer voor je eigen kick

Wormaap
26 maart 2005, 03:26
Stereo gebruiken in een live-situatie vind ik sowieso redelijk vreemd, aangezien je dan als geluidsman de enige bent die kan genieten van een goed stereobeeld, terwijl iedereen die NIET in de middenas van de zaal staat een verkracht stereogeluid hoort.