PDA

View Full Version : Afmetingen Diezel 2x12"Cab



AART
7 maart 2005, 21:11
Hallo daar,

-Dit zet ik niet in werkbank omdat daar niet zoveel mensen komen.-

Ik wil zelf een 2 x 12 gaan bouwen omdat ik nog een greenback heb liggen.
De bedoeling is dat mijn 5150 Mark II erover gaat blazen(niet te hard natuurlijk, dan blaas je de cab op).
Nu wilde ik graag de maten van een Diezel 2 x12 omdat die dingen mooi zijn en heel goed strak klinken.

De gewone buitenmaten zijn genoeg(LxHxB). Maar ik wil ook weten waar de 2 x 12 speaker sop het baffleboard zitten(precies in het midden of op 1/3 vanaf de onderkant ofzo?).

Daarnaast, welk hout is het beste, berkenmultiplex of gewoon berkenhout(veel duurder...).

Dank u voor uw tijd :)

Aart

Fumi SG
7 maart 2005, 21:21
heej AART

De houtsoort kan ik je niet vertellen, maar de maten wel.

breedte: 745 mm
hoogte: 495 mm
diepte: 365 mm

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.... vast wel :wink:

AART
7 maart 2005, 22:02
waar heb je die maten vandaan?

AART
7 maart 2005, 22:04
en waar zitten de speakers op het bffleboard, dat moet ik dan iig wel weten nog...

Fumi SG
7 maart 2005, 22:56
die maten heb ik gewoon van de Diezel site...... Maar hoe die speakers gemonteerd en wat voor houtsoort er wordt gebruikt weet ik niet.

dennis808
7 maart 2005, 23:30
18mm Berken multiplex, en MDF of goede spaanplaat voor de achterwand.
Wel goede multiplex gebruiken, zoals deze:
http://www.af.nl/voorraad/plaat/construktie/
Is niet veel duurder dan de Gamma, maar wel veel beter.

Ook belangrijk is de constructie; dus type hoekverbindingen (zwaluw, tand, balk), lijm, schroeven of allebei.

iig succes!

pol
8 maart 2005, 08:50
Diezel heeft 2 manier van speakers monteren, front en rear-loaded
ik heb zelf een front-loaded 4 x 12 kast. Het achterpaneel is vastgelijmd in deze kast, en ipv het centrale stuk hout dat bij een Marshall cab bv de voor en de achterkant verbind zijn die bij mijn diezel 4 plankjes die tegen de voor en achterkant zijn vastgelijmd. Veel steviger van contructie dus, en toch maar even zwaar als een Marshall.
Ik heb wel geen idee hoe dat bij de 2 x 12 zit en of die ook die plankjes heeft.

Josdevos
8 maart 2005, 09:03
Vergeet niet dat Greenbacks maar 25 of 30 watt zijn en dat de kans bestaat dat je ze opblaast met een 5150 in een 2x12...

jorrit
8 maart 2005, 11:14
had ie al gemeld... :-D

k vind dit ook wel interresant. ik wil van mijn 2 1x12 boxen af en naar 2x12 gaan. k heb ook iets gehoord over de hoek van de speakers en een beter geluid oid...

AART
8 maart 2005, 17:31
ik wete idd dat ik die box kan opblazen met een 5150, maar de bedoeling is dat er een tweede box komt, met Eminence speakers, die dan smaen op de amp worden aangesloten, zodat ik daar niet meer bang voor hoef te zijn.(voluit met een 5150 is toch alleen nodig op pinkpop).

Maar ik zal idd dan maar berkenmultiplex 18 mm gebruiken, ws ook mijn plan. Maar het gaat mij eigenlijk niet om front-loaded of rear-loaded, maar om de positie van de speakers in de kast, bij ee 1936 zitten ze namelijk niet in het midden van het baffleboard, maar iets eronder, hoe zit dat nou bij een diezel 2x12? En hoeveel cm is dat precies vanaf de onderkant van het baffleboard?

AART
8 maart 2005, 18:03
en wat zijn de voordelen van front- en rearloaded(ik wil zo strak mogelijke sound).

AART
8 maart 2005, 20:35
en wat zijn de voordelen van front- en rearloaded(ik wil zo strak mogelijke sound).

Niemand?

dennis808
8 maart 2005, 20:36
Frontloaded is strakker.
Zijn maar weinig merken die het doen trouwens, ik ken alleen VHT en Diezel.

En over dat opblazen gesproken; eer je twee 30 Watt speakers zo zwaar belast dat ze kapot zouden kunnen, ben je echt heel rare dingen aan het doen met volume of EQ.

Of in het geval van AART met de resonance knop :wink:

AART
8 maart 2005, 20:47
Dat ding moet idd niet te hoog, maar mijn plan was eigenlijk om er twee te bouwen, een met eminence legend 121's, 150 watt per stuk, kan ik de resonance knop lekker ver open zetten :razz:

en een met greenbacks/v30.

De 300 Watter in het oefenhok, de 50 watter thuis en beiden bij een gig 8-)

Maarja, eerst een band vinden waar ik veel mee kan giggen

:cry:


maar frontloaded zal het dan worden.

De speakers staan bij de standaard 2x12 gewoon in het midden volgens mij trouwens.

Negative K3 fan
8 maart 2005, 20:56
hmm ik zal niet te enthousiast zijn, als je geen ervaring met houtwerk enzo hebt zul je nooit zon 'strakke' kast kunnen maken als een echte diezel en bogner, zeker die verbindingen zijn lsatig om goed strak te krijgen ook het tolexen etc is geen pretje. Ook weet je niet wat de resultaten zullen zijn, als je cabs nieuw koopt kun je al goed horen hoe ze klinken, bij zelfbouw is het maar net afwachten, vooral als je niet veel ervaring enzo hebt... ook kost het veel tijd en meer geld dan je misschien denkt.

AART
8 maart 2005, 21:48
hmm ik zal niet te enthousiast zijn, als je geen ervaring met houtwerk enzo hebt zul je nooit zon 'strakke' kast kunnen maken als een echte diezel en bogner, zeker die verbindingen zijn lsatig om goed strak te krijgen ook het tolexen etc is geen pretje. Ook weet je niet wat de resultaten zullen zijn, als je cabs nieuw koopt kun je al goed horen hoe ze klinken, bij zelfbouw is het maar net afwachten, vooral als je niet veel ervaring enzo hebt... ook kost het veel tijd en meer geld dan je misschien denkt.

met hout heb ik genoeg ervaring, en anders mijn vader wel, boernegehucht hier he :wink:

en ik ga gewoon schroeven en lijmen, de platen laat ik voorzagen bij de houthandel.
Tolex weet ik nog niet zeker van of ik het doe, maar als ik het doe zet ik het gewoon vast met bison spul.
en geld zal wel meevallen, hout kost 100 ofzo, speaker: 60, en tolex en speakerdoek en lijm etc: 100 ofzo, totaal 260 dus ongeveer
een tweede zal iets van 300 gaan kosten omdat ik dan 2 speakers moet kopen(54 per stuk in DLD).

BLOK182
8 maart 2005, 21:52
Voor 333 heb je een 2x12 V30 cab in Duitsland....maar goed, zelf maken is ook leuk 8-)

AART
8 maart 2005, 21:56
Voor 333 heb je een 2x12 V30 cab in Duitsland....maar goed, zelf maken is ook leuk 8-)

daar heb je idd een punt :D

helemaal nog niet aan gedacht, maarja, dan moet ik de greenback maar verkopen...

BLOK182
8 maart 2005, 22:09
Tja, tis maar voor het idee dat je straks met een zelfgetimmerde-maar-misschien-toch-teleurstellende cab zit, terwijl je dan dacht "voor 330 had ik een Fame kast met v30s" :wink:

Fumi SG
8 maart 2005, 22:44
En als je voor je Greenback nog wat geld vangt, laten we zeggen €100,- heb je dat als winst heb je uiteindelijk €333,- - €100,- = €233,- betaalt in plaats van €300 + €260 = €560,- euro. Lijkt me een goede deal!! :wink:

LordRiffenstein
8 maart 2005, 22:47
Frontloaded is strakker.
Zijn maar weinig merken die het doen trouwens, ik ken alleen VHT en Diezel

En Engl

AART
9 maart 2005, 16:21
En als je voor je Greenback nog wat geld vangt, laten we zeggen €100,- heb je dat als winst heb je uiteindelijk €333,- - €100,- = €233,- betaalt in plaats van €300 + €260 = €560,- euro. Lijkt me een goede deal!! :wink:

ik zal hem dan wel verkopen, maar 100 euro voor een greenback is een beetje veel volgens een paar lui.

laten we zeggen 80-90 voor de greenback, nog 100 voor de rest van de kast, en dan nog 140 erbij en ik heb een fame 2x12.

maarja, als ik er dan 2 wil zit ik wel aan 666(evil :lp: ) euro....

Fumi SG
9 maart 2005, 16:31
666 Whohaha!! :razz:

Thijssie
9 maart 2005, 17:03
en ik ga gewoon schroeven en lijmen, de platen laat ik voorzagen bij de houthandel.
Tolex weet ik nog niet zeker van of ik het doe, maar als ik het doe zet ik het gewoon vast met bison spul.

Ha die Aart,

De meeste houthandels zagen niet erg precies en willen er nog wel eens naast zitten. Plus doen ze meestal (te) lang met een zaagblad voordat het geslepen wordt, waardoor je geen mooie strakke zaagsnede krijgt.

Als je pa echt handig is en je hebt een (strakke) zaagtafel, kun je het mi beter zelf doen.


Zwaluwstaart verbindingen enzo, moet je niet zo zwaar aan tillen. Een goede lijmverbinding met een moderne lijm, is al veel sterker dan het hout zelf. Het enig wat je hoeft te doen is de schaaf over de lijmvlakken heen halen. (dat doe je omdat bij het zagen de porien van het hout vol raken met zaagsel, haal je de schaaf er overheen dan liggen de porieen weer open en kan de lijm hier lekker in wegvloeien).


Ik ben op het moment ook een plannetje aan het uitbroeden voor een paar nieuwe cabs. Tolexen ga ik ook niet meer doen maar ik wil het eens met polyester proberen. Eerst gewoon zwart lakken en dan over de delen die je normaliter zou tolexen, polyester met een rollertje aanbrengen.
Ik heb hier nog geen ervaring mee maar volgens mij is dat nog sterker dan tolex....

Succes!

AART
9 maart 2005, 17:43
ben nu aan het denken wat het word, zelfbouw of fame....

maarja, jullie zullen het wel merken :)

josh.vandenberg
10 maart 2005, 10:38
Je moet de planken niet zomaar aan elkaar lijmen.

Je moet tandverbinden en wel 6mm tandverbindingen.Anders krijg je geen strak geluid.De maat is ook heel belangrijk ,vooral de diepte

Bovendien klinkt 15 mm veel beter dan 18 mm.Maar je moet het zelf weten.Speakerkasten bouwen is een vak en door schade en schande word je wijs .Als iemand een kastje in elkaar kan timmeren kan hij nog geen speakerkasten bouwen.

josh.vandenberg
10 maart 2005, 10:39
Je moet de planken niet zomaar aan elkaar lijmen.

Je moet tandverbinden en wel 6mm tandverbindingen.Anders krijg je geen strak geluid.De maat is ook heel belangrijk ,vooral de diepte

Bovendien klinkt 15 mm veel beter dan 18 mm.Maar je moet het zelf weten.Speakerkasten bouwen is een vak en door schade en schande word je wijs .Als iemand een kastje in elkaar kan timmeren kan hij nog geen speakerkasten bouwen.