PDA

View Full Version : steeds Nieuwe gitaren of niet"?..



crazylay
7 maart 2005, 17:37
Hey..

ik heb even een vraag over artiesten etc etc..

als een artiest tourt of optredens heeft..
heeft hij dan elke keer een nieuwe gitaar of niet"?..




ik hoor het wel.

Brianmayrulezzz
7 maart 2005, 18:19
neuj, meestal een (paar) vaste gita(a)r(en) met wat back ups

Neals
7 maart 2005, 18:36
Verschilt per artiest.

Zelf gebruik ik op het podium alleen maar cheapo's, en die wissel ik om het jaar in voor een andere. Maar iedere gitarist zal daar wel zijn eigen manier voor hebben.

Heeft bij grote artiesten ook weer te maken met sponsors.

crazylay
7 maart 2005, 18:42
ik zelf ben wel aardig fan van Santana en had laatst een discussie met famillie..
want ik had gehoord dat Bijvoorbeeld santana elke keer een nieuwe gitaar had met een optreden..

crazylay
7 maart 2005, 18:42
ik zelf ben wel aardig fan van Santana en had laatst een discussie met famillie..
want ik had gehoord dat Bijvoorbeeld santana elke keer een nieuwe gitaar had met een optreden..

Funkblaster
9 maart 2005, 01:12
reken er maar niet op

Luca P
9 maart 2005, 07:03
Ik las ooit eens dat de jongens van ACDC één extra gitaar meenamen voor het geval dat ze een snaar braken.
Da's Rock 'n Roll!
8-)
Of ze dat nu nog doen...... :???:

Stratman70
9 maart 2005, 07:57
Ik doe dat nog steeds. 8-)

Mauser
26 maart 2005, 16:22
Dat verschilt natuurlijk per band, want sommige bands hebben 1 vaste stemming, en andere bands hebben voor bepaalde nummers een andere stemming. Metallica bijvoorbeeld... Die spelen meestal in E.. Maar op Load en Re-Load staan de meeste nummers in Eb... En Sad but true is in D... Maarja, bij metallica hebben ze die verschillende gitaren natuurlijk ook voor de show :D

Richwoodje
26 maart 2005, 20:20
Dat verschilt natuurlijk per band, want sommige bands hebben 1 vaste stemming, en andere bands hebben voor bepaalde nummers een andere stemming. Metallica bijvoorbeeld... Die spelen meestal in E.. Maar op Load en Re-Load staan de meeste nummers in Eb... En Sad but true is in D... Maarja, bij metallica hebben ze die verschillende gitaren natuurlijk ook voor de show :D

tja, sommigen maken er een show van...

Drie gitaren moet nog wel kunnen (een Strat, een Tele en een Gretch White Falcon ofzo), maar volgens mij zijn er ook artiesten die er gewoon één grote tentoonstelling is

scholier
27 maart 2005, 13:45
[quote=Mauser]

Drie gitaren moet nog wel kunnen (een Strat, een Tele en een Gretch White Falcon ofzo), maar volgens mij zijn er ook artiesten die er gewoon één grote tentoonstelling is
Haha dat zijn precies de gitaren die John Frusciante meestal gebruikt :-D

Davidian
30 maart 2005, 15:23
Dat verschilt natuurlijk per band, want sommige bands hebben 1 vaste stemming, en andere bands hebben voor bepaalde nummers een andere stemming. Metallica bijvoorbeeld... Die spelen meestal in E.. Maar op Load en Re-Load staan de meeste nummers in Eb... En Sad but true is in D... Maarja, bij metallica hebben ze die verschillende gitaren natuurlijk ook voor de show :D

metallica heeft wereldwijd 600 gitaren :o

Mauser
30 maart 2005, 17:26
Jij hebt vast Some kind of monster gezien :wink:

NostraJanus
8 april 2005, 23:32
Op 't moment gebruik ik on-stage 2 elektrische gitaren. Daarnaast neem ik altijd een backup mee.

Alle gitaren staan in E.

M'n bedoeling is om in de loop der jaren meerdere gitaren te gaan verzamelen en ze in diverse stemmingen te laten staan en gebruiken (Stones!)

harrie-beton
14 april 2005, 09:35
op de DVD van Dream Theater over hun tournee in Japan: Petrucci had 2 gitaren bij zich.

Walter Trout heeft maar 1 gitaar bij zich.

Wat de "grote" jongens wel hebben is een guitar technician.
Een bus vol gitaren kan iedereen.

NostraJanus
14 april 2005, 10:01
Ik neem aan dat de meest grote artiesten maar een kleine serie gitaren hebben die ze op tour meenemen en gebruiken.

Ik bemerk zelf dat je gitaren ingespeeld raakt. Het lijkt mij niet dat je op elke gitaar ingespeeld kan zijn zogauw je voor elk optreden (sterker nog, elk nummer) andere gitaren gaat gebruiken.

Ik ken geen enkele gitarist die mij telkens verrast met z'n gitaren.

Wicked Willy
14 april 2005, 11:34
Ik heb tijdens optredens altijd 3 gitaren bij me (behalve op een festival als we maar 45 minuten moeten spelen).

Mijn "hoofdgitaar" is een PRS Custom 22 gewoon in EADGBE.
Mijn 2e gitaar is een LP Studio met Drop D tuning (maar mocht er bij de PRS een snaar breken dan gebruik is deze ook met de normale stemming).
Mijn 3e gitaar is een Telecaster die ik vooral gebruik voor funky en bluesy achtige dingen.

Elke gitaar heeft natuurlijk zijn eigen klankkleur dus ik kan wel begrijpen dat sommige van de toppers ieder nummer van gitaar wisselen. Maar er zijn ook toppers bij die maar 1 gitaar nodig hebben om een 3 uur durend concert te spelen, het ligt natuurlijk ook een beetje aan je repetoire.

Wicked Willy
14 april 2005, 11:35
Ik heb tijdens optredens altijd 3 gitaren bij me (behalve op een festival als we maar 45 minuten moeten spelen).

Mijn "hoofdgitaar" is een PRS Custom 22 gewoon in EADGBE.
Mijn 2e gitaar is een LP Studio met Drop D tuning (maar mocht er bij de PRS een snaar breken dan gebruik is deze ook met de normale stemming).
Mijn 3e gitaar is een Telecaster die ik vooral gebruik voor funky en bluesy achtige dingen.

Elke gitaar heeft natuurlijk zijn eigen klankkleur dus ik kan wel begrijpen dat sommige van de toppers ieder nummer van gitaar wisselen. Maar er zijn ook toppers bij die maar 1 gitaar nodig hebben om een 3 uur durend concert te spelen, het ligt natuurlijk ook een beetje aan je repetoire.

duckman
14 april 2005, 15:05
op de DVD van Dream Theater over hun tournee in Japan: Petrucci had 2 gitaren bij zich.

Walter Trout heeft maar 1 gitaar bij zich.

Wat de "grote" jongens wel hebben is een guitar technician.
Een bus vol gitaren kan iedereen.

Volgens mij had Walter de laatste keer zeker twee gitaren bij zich, een virgier en zijn strat.

cheers,
Arjan

duckman
16 april 2005, 12:01
op de DVD van Dream Theater over hun tournee in Japan: Petrucci had 2 gitaren bij zich.

Walter Trout heeft maar 1 gitaar bij zich.

Wat de "grote" jongens wel hebben is een guitar technician.
Een bus vol gitaren kan iedereen.

Walter heeft ook nog een virgier bij zich.
2 gitaren is toch wel minimaal voor een tourende band
Als je maar in een stemming gebruikt is dat ook voldoende.

TMKXL
17 april 2005, 15:25
Petrucci had 16 gitaren mee op tour hoor. Dat kun je nog zien op de DVD Live at Budokan.