PDA

View Full Version : Sweeppicking?



Mark83
15 juli 2002, 02:53
Hoi. Ik lees hier op het forum verschillende berichten over sweeping(picking) maar wat is dat nou precies? Voorbeelden?

Groetjes

Raffel
15 juli 2002, 10:51
daar gaan we: Sweep picking is in principe een arpeggio:

------0-----
-----8-8----
----9---9---
---9-----9--
--7-------7-
-0---------0

Je slaat dus de snaren één voor één aan eigenlijk

waarbij je alleen gebruik maakt van downstrokes als je eenmaal een bepaalde richting opgaat(het naar beneden strijken van de plectrum) en alleen upstrokes als je naar je toe strijkt zeg maar. (ja hoe leg je dat anders uit :?)
Maar je laat de tonen niet doorklinken, dus zodra je de ene snaar laat klinken, demp je de anderen als het ware. Dit doe je overigens niet met de palm van je rechterhand. Maar met de linkerhand...

voorbeeldje:

----------------14h19p14--------------
-------------16---------16------------
----------16---------------16---------
-------16---------------------16------
-14-18---------------------------18-14
--------------------------------------


waarbij je je middelvinger over de 16e fretten heenlegt en deze als het ware van boven naar onder kromt.

Als je het niet kunt lezen, kopieer dan het hele zaakje in notepad...


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Raffel op 2002-07-15 09:53 ]</font>

Mark83
15 juli 2002, 13:05
Damn wat een gedoe :smile:

Heb je misschien een voorbeeld van een nummer waar dat in gebruikt wordt?

Groetjes!

Raffel
15 juli 2002, 14:59
surf eens naar marcelcoenen.com

Beste gitarist van nederland IMO en hij is meesters in sweepjes, er staan ook geluidssampletjes op... Het vetste zijn nog de filmpjes. Inner Alchemy zitten wel goeie sweeps in.

Thomasvv
16 juli 2002, 18:56
Hier heb je denk ik ook wel wat aan, een les van onze grote vriend John Petrucci:

http://www.guitarworld.com/lessons/artists/1996/9609.petrucci.html

Dionyios
17 juli 2002, 00:00
Hé, dat boek heb ik! (sorry wou het ff kwijt).

Ik snap de techniek niet echt nu maar ik zal het wel eens gaan nalezen.

Thomasvv
17 juli 2002, 11:50
Welk boek?

Dionyios
17 juli 2002, 17:30
Oh heb ik dat er weer niet bij gezet? Was niet zo helder gister...

Maar Guitar World heeft al die columns van Petrucci ook uitgegeven als boek --> John Petrucci's Wild Stringdom.

Dat boek dus.

Mark83
17 juli 2002, 18:26
Zo :smile: Bedankt voor de info allemaal. Heb het geprobeerd, maar ik denk dat ik er toch nog een tijdje mee wacht.. aparte techniek, en ik heb een aardige stapel respect voor de mensen die dit kunnen!

Trusme
28 augustus 2002, 20:33
Luister maar eens naar Tony Machalpine...he's a master !

RadiuS
29 augustus 2002, 00:24
ik heb t ook al een aantal keren geprobeerd maar ik wacht er ook nog mee. Ik speel nu 2 jaar en ik vind t ook niet zo´n hele mooi klinkende techniek.

Ibanez
29 augustus 2002, 22:29
Frank gambale.... das pas de master...

Azagthoth
30 augustus 2002, 11:32
Op 2002-07-15 13:59, schreef Raffel:
surf eens naar marcelcoenen.com

Beste gitarist van nederland IMO en hij is meesters in sweepjes, er staan ook geluidssampletjes op... Het vetste zijn nog de filmpjes. Inner Alchemy zitten wel goeie sweeps in.


I agree, er zitten sweeps tussen waarvan mijn kaak op de grond valt van verbazing. Check ook zijn column op http://www.chopsfromhell.com

(zondag 1 september staat marcel in de Baroeg met nog een zooi gitaar virtuosen. Als je de tijd hebt moet je zeker even komen kijken, een unieke kans)

Raffel
30 augustus 2002, 12:17
ja, en woensdag Ron Thal NOG EEN KEER in eindhoven bij Conijn Muziek! (We zijn erbij!! We zijn erbij!!!))

Maar ehm, die techniek is niet zo moeilijk hoor! Zeker niet het voorbeeld dat ik hier boven heb neer gezet...

Azagthoth
30 augustus 2002, 14:46
Het duurt wel even voordat je de techniek onder de knie hebt. Tenminste, ik heb een paar maanden moeten oefenen voordat ik de 6-string sweep een beetje onder de knie kreeg.

Raffel
30 augustus 2002, 15:36
probeer er eens 3 of 4 achter elkaar en dan in tempo blijven en nog tappen tussen door, dat levert leuke capriolen op

Anders Destium
7 september 2002, 14:29
Is het niet zo dat als je een beetje in de buurt van arpeggio's normaal spelen komt dat je dan gelijk wil doorstoten richting sweeps (had ik in ieder geval), gelukkig was mijn gitaarleraar een DreamTheater fan en sweep-freak zodat hij het tot in de treure heeft voorgedaan en uitgelegd...
Nadat ik met les ben gestopt heeft mijn techniek een stevige dauw gekregen, maar nu ik weer heel veel speel lijken dat soort dingen veel makkelijker te gaan
Dat komt vooral omdat mijn complete rechterhand techniek beter is geworden denk ik...

Anders Destium
7 september 2002, 14:30
Nu ik trouwens naar die Petrucci-oefeningen kijk komen ze me heeeeeel erg bekend voor, ik moest oefeningen als de bovenste ook vaak doen omdat zowel je linker als rechterhand er beter van wordt (en dan elke snaar) :smile: