PDA

View Full Version : Houtpasta die geen water afstoot



prs
7 maart 2005, 12:08
Kunnen jullie mij vertellen welke houtpasta/houtvuler/vloeibaar hout meekleurt met waterbeits, en dus niet waterafstotend is?
Ik heb in verschillende winkels bij mij geinformeerd of ze de Clou houtpasta konden leveren, maar dat ging niet (vreemdgenoeg hadden ze wel de clou waterbeits).
Heeft iemand een ander merk of weet iemand waar ik die clou houtpasta via internet tegen redelijke verzendkosten kan bestellen?

Raytheman
7 maart 2005, 12:37
duur: bestellen bij VoxHumana ofzo
goedkoop:meng wat zaagstof met een druppie waterbeits en wat witte houtlijm. Wel effe testen op een stukje afvalhout..
De witte lijm droogt transparant op :)

chennie
7 maart 2005, 12:50
alleen, lijm stoot ook weer af

Raytheman
7 maart 2005, 13:58
"alleen, lijm stoot ook weer af" Dat klopt. Vandaar dat mengen met een druppie waterbeits.. :roll:

chennie
7 maart 2005, 16:08
leuk verhaal :

Ik had hetzelfde probleem en wou wat gaten/porien opvullen met vulsel gekleurd met waterbeits. Eigenlijk specifiek: ik wou houtpasta en aankleuren met pigment. Het is hetzelfde principe en effect. Het ging om een lichte mahonie gitaar die ik zwart wou hebben gekleurd.
Nou, ik belde vox humana en legde mn probleem voor. Ze hebben vulsel in verschillende kleuren: grenen, eik, mahonie rood, teak, blanco etc. en vroeg of ze nog mahonie vulpasta hadden. Dat hadden ze niet meer. Vervolgens vertelde de beste man dat ik gewoon de blanco pasta moest nemen en aankleuren.
In mijn mening en ik sta hierbij uit ervaring, als je iets blanks hebt en mengt met zwart, zal dat nooit echt zwart worden tenzij je zoveel pigment erbij gooit dat je eigenlijk pigment hebt met een beetje vulpasta. Onbruikbaar dus.
Ditzelfde geldt voor als je iets donkers hebt en wit probeert te maken. Omdat ik dat niet wil , vroeg ik ze niet iets donkere pasta hebben wat de tint van mahonie heeft. De man begreep me niet en zei "we hadden toch afgesproken dat je blanco pasta gaat gebruiken" Daarop antwoorde ik waarom ik een donkere pasta wou. Maar begrepen deed hij het niet, hij bleef volharden dat ik de blanke nodig had terwijl ik gewoopn vriendelijk vroeg om een donkere. Opeens werd hij boos en ongeduldig: WAT UW WILT VERKOPEN WIJ NIET ! click.....

fred dons
7 maart 2005, 17:20
ik heb de clou houtvulling ooit bij Henny van Ochten gekocht (Texas & Tweed)

(ik heb het ook geprobeerd via de importeur van clou beits maar dat is nooit gelukt)

als je de kleur beits zou mengen met met een andere pasta gaat de kleur gegarandeerd (met vlekken) doorlekken op het oppervlak waar je het inwrijft dus dat is inderdaad geen optie.
Ik gebruik overigens tegenwoordig porefiller van stew mac (donker) en dat ziet er mahonie kleurig uit maar afhankelijk van de beits die er over heen gaat ziet hij er zwart of donkerbruin uit