PDA

View Full Version : tweedehands bas kopen



Lord Abortion
7 maart 2005, 08:48
Hallo,

Ik speel al enkele jaren gitaar, en ik denk eraan om mij binnenkort eens een bas aan te schaffen. Nu weet ik ook wel een beetje wat er goed is en wat niet (qua hout e.d.) en ik heb mijn zinnen gezet op een NJ Warlock bas. Nu kan ik er ééntje tweedehands kopen voor een goede prijs, maar waar moet ik dan vooral op letten als ik die koop? Ik weet wel dat ik moet letten op een goede hals, geen fretbuzz enzo, maar zijn er dingen aan een basgitaar waar je specifiek op moet letten, verschillend van een gewone gitaar?

En omdat mijn budget niet echt uitgebreid is en ik die bas niet zal gebruiken voor live-toepassingen, zou ik ook graag nog wat advies hebben i.v.m. versterking. Koop ik best een kleine bascombo, of ga ik dan beter een Bass V-Amp Pro kopen en die op mijn PC/hoofdtelefoon aansluiten?

Uit de FAQ werd ik niet veel wijzer i.v.m. tweedehands kopen, en de zoekfunctie deed het niet, dus excuses als deze vraag al eerder gesteld is.

JM
7 maart 2005, 11:04
http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=2012 is mischien een handig linkje voor je.

Succes

Equalizer
7 maart 2005, 13:03
I.v.m. de vraag combo of V-amp.. zou ik voor een simpel degelijk combo'tje gaan (Peavey Microbass bijv. is prima). Een V-amp zie je nauwelijks onder bassisten (maar kan geinig zijn om mee te experimenteren natuurlijk). Maar met alleen een koptelefoon kun je je basserij moeilijker aan andere mensen laten horen, ook niet onbelangrijk (als muzikant ga je toch voor applaus haha). En echte speakers die voor bas zijn ontworpen klinken bijna altijd het best. Mijn standpunt is dat je eerst je bas en je versterking in orde moet hebben, en het liefst al wat kan spelen, dat je daarna evt. voor effecten kan rondkijken.. ook omdat je 'jouw bas sound' nog moet ontwikkelen, je weet niet wat je na een jaar bassen een mooi geluid zal gaan vinden (voorbeeld: eerste half jaar had ik m'n tone knop zo'n beetje dicht, daarna volledig open).
Maar ik weet niet hoe goed die V-amp is, en 't is waarschijnlijk ook voor speakersimulatie en wel handig voor opnemen misschien.. tja, lastig.
De Warlock heb ik geen ervaring mee. Kijk gewoon goed wat je van de bespeelbaarheid en het geluid vindt.. Zit er genoeg hoog in? Teveel hoog kun je toch altijd wegdraaien maar een gebrek aan hoog is lastiger. Wat extreem handig zou zijn, is een bassist meenemen om samen die bas te gaan testen.

Azrael
7 maart 2005, 13:07
Wat extreem handig zou zijn, is een bassist meenemen om samen die bas te gaan testen.

I second that!

Lord Abortion
7 maart 2005, 13:17
Misschien wat toelichting waarvoor ik de bas wil gebruiken. Ik speel al gitaar in een band, en ik heb ook nog een éénmansproject waar ik aan bezig ben waar ik alles zelf opneem. Nu zou ik waarschijnlijk geen bas gaan spelen in een band (toch niet in de eerste jaren) en zou ik die vooral gebruiken om mee op te nemen. Zou ik dan best een combo hebben en er een micro voor zetten, of beter via een V-Amp werken? Ik zal waarschijnlijk zelfs een lange tijd zonder versterking spelen, omdat ik gewoon geen geld heb om het nu te kopen (en er nog een gitaarversterker bijkomt e.d.).

En een Warlock bevalt me prima qua gevoel als gitaar, dus vermoed ik dat dat bij een bas ook zo zal zijn, en een NJ is ook wel degelijk (of zou toch moeten), dus als die in goede staat is koop ik die zeker.

AntY
7 maart 2005, 17:57
hmm, ik zou dan geen amp kopen. eerder een goede DI. kijk ook eens naar die EBS pedalen, duur maar goed, en die kan je daarna zo op je pc aansluiten.

Phyrexian
8 maart 2005, 10:51
Als je enkele thuis opneemt zou'k voor een modeller gaan of een DI.

• Bass POD XT
• Bass V-Amp
• Korg Ampworks Bass
• Tech 21 Bass Driver DI
• MXR M-80 Bass DI
• EBS Microbass DI/preamp

Allemaal goed om snel en makkelijk thuis op te nemen.


Als je een combo wenst zou'k voor een Peavey Microbass gaan omdat die:
1. een erg goede en volle klank heeft.
2. voldoende luid is en toch ook stil genoeg kan voor thuis
3. een goede hoofdtelefoon uitgaang heeft
4. een lage B aankan zonder dat de speaker begint te 'farten'

Phyrexian
8 maart 2005, 10:52
Qua bas zou'k ook voor een veelzijdigere bass gaan dan een Warlock trouwens. Zeker als je enkel opneemt. Maar bon, als je echt van de look houdt!? :cool:

Lord Abortion
8 maart 2005, 10:58
Achja, normaal ging ik geen bas kopen, maar ik zag die tweedehands staan voor een héél lage prijs, en omdat mijn verjaardag eraan komt dacht ik: waarom ook niet!

En wat bedoel je met veelzijdig? Ik denk dat die Warlock een single coil en een P-pickup heeft, daar moet toch iets mee tedoen zijn?

Wilbert
8 maart 2005, 12:35
Aan een bas zijn toch andere dingen belangrijk dan aan een gitaar. Ik zou dus niet zo maar het merk bas kopen dat je van de gitaar kent.

Lord Abortion
8 maart 2005, 12:47
Wat zou je dan wel kopen voor 250 euro? Ik vind een Warlock body wel tof, en ik vermoed dat er wel een vette klank uit kan komen, wat de bedoeling is. Het is mijn eerste bas (en misschien mijn enige ook), en is enkel om me wat op uit te leven.

scholier
8 maart 2005, 15:43
Richwood is ook echt een heel goed merk, hij speelt echt vet lekker en hij is zeker goedkoper dan 250 euries, dan heb je nog ongeveer 70 euro over om een eventueel tweedehandse basversterker te kopen.
Er zijn verschillende moddelen van richwood, ik zou zeggen ga naar een speciaalzaak van richwood en luister voel kijk weet ik veel wat je allemaal kan doen :-D

olaf reijnders
10 maart 2005, 21:08
Ik zou voor zo'n Ibanez soundgear gaan, tweedehands belachelijk goedkoop voor de kwaliteit wat je ervoor krijgt. Op marktplaats moet je kijken, daar wordt net een aantal aangeboden.

olaf reijnders
10 maart 2005, 21:12
Ik zou voor zo'n Ibanez soundgear gaan, tweedehands belachelijk goedkoop voor de kwaliteit wat je ervoor krijgt. Op marktplaats moet je kijken, daar wordt net een aantal aangeboden. Ik zou dan persoonlijk niet voor de 200 of de 300 gaan (slechte pickups) maar minimaal voor de sdgr 500.