PDA

View Full Version : Wat zijn nou verschillen in Les Paul gitaren?



semt-x
6 maart 2005, 21:34
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over LP gitaren en heb al gezocht op deze site, maar heb niet direct een antwoord kunnen vinden. Ook gebruik gemaakt van de zoekmachine, maar deze blijkt (bij mij) niet te werken. Als ik probeer te zoeken dan krijg ik na een aantal sec. de pagina kan niet worden weergegeven, dus vandaar dat ik m stel:

Het afgelopen jaar heb ik de mogelijkheid gehad om op verschillende gitaren te kunnen spelen, en mijn conclusie is dat ik Les Paul gitaren het lekkerste vind spelen. Niet om gelijk al het andere af te kraken, maar dit is mijn mening. Ieder zijn hum!
Maar goed, er zijn op de markt momenteel veel verschillende soorten LP gitaren te vinden. Wat zijn de precieze verschillen tussen al die LP's?
Je hebt ze o.a. van Gibson, Epiphone, Samick, Tokai, Orville enz enz enz....

Is Gibson nou echt dubbel en dwars het geld waard, of zijn er ook kopieën die bijna of minimaal net zo goed zijn? En waar kan je allemaal op letten bij het aanschaffen van een LP? Ook bij Gibson zitten er slechte tussen, maar ik weet niet hoe ik daar achter kan komen! Ik weet namelijk niet of ik ooit op een goeie LP of slechte heb gespeeld.

Ik hoop dat jullie me verder willen helpen, en bedankt weer!

LPClassic
6 maart 2005, 21:49
de customshop gibsons zijn de beste, maar die zijn dan ook heel duur.
een R7 goldtop, reissue van 1957 is de beste kwa kwaliteit-prijs ratio gedoe.....niet normaal gitaar, kost rond de 2400 euro met invoeren etc als je m importeert uit fascist amerikaaa.
als je m hier koopt, rond de 3000 euro, zoiets.

tokai is nog ok, maar komt echt niet in de buurt van de customshop modellen.
vergeet al die anderen als je echt echt professioneel te werk wil gaan.
maar ipv een tokai zou ik nog steeds een productiemodel gibson usa kopen.
wat duurder ja, maar iets betere geluid, speelt lekkerder EN allerbelangrijkste, je kan m voor veel geld weer kwijt als je m weg moet doen wegens omstandigheden.

ik had hiervoor een classic les paul, gekocht voor 1800 euro nieuw, na 8 maanden kwam ik een customshop custom tegen die ik wilde, dus heb ik de classic verkocht voor 1520 euro meneer....bijna al mijn geld terug.
maar hij was dan ook in uitmuntende staat en zag er zeer strak uit.

ik zou doorsparen naar kwaliteit, en wel heel veel gibsons testen want er zitten gewoon honden tussen.

Luca P
6 maart 2005, 22:36
Dit is de beste! 8-)

http://img196.exs.cx/img196/9676/lespaulwow5ms.jpg

Nee echt.
Ik heb 27 jaar geleden gedacht dat ik met een Gibson kloon ook blij kon zijn.
Ook goede merken zoals Ibanez zaten er tussen.
Maar toch steeds verlangde ik naar een Gibson!
En nu ik ze heb, wil ik niks anders meer.
Dus eigenlijk jaren lang geld weggegooid aan allerlei andere gitaren.
Stom, want anders zag mijn verzameling er nu heel anders uit!

Neals
7 maart 2005, 10:52
Gewoon doorsparen voor kwaliteit.
Zelf wil ik al jaren een SG hebben. Kleur zwart, niet genoeg geld momenteel het daadwerkelijk te doen. In de tussentijd probeerde ik me te bevredigen met diverse Ibanez-jes, zijn leuke gitaren.
Nu heb ik dan ook besloten gewoon door te sparen tot de SG er staat, en denk dat ik na de tijd redelijk tevreden ben qua gitaren.

Mijn advies is ook: Koop de gitaar die je altijd had willen hebben, heb je veel meer plezier van.

Franc
7 maart 2005, 11:33
Tsja, je kunt het ook anders zien.

Ik heb altijd op gitaren gespeeld met tremolo en altijd gedacht: ik wil nog eens zo'n echte Gibson LP hebben.
Maar...is dat wel wat voor mij?

Dus heb ik bewust een Richwood gekocht om te ontdekken of uberhaupt het Les Paul spelen iets voor mij is, want het is hoe dan ook, kloon of echt, heel anders dan bijvoorbeeld mijn Peavey Wolfgang met Floyd whammy en D-tuna :D

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk toch niet dat ik een echte Les Paul speler ben.
Dus heb ik mezelf veel geld uitgespaard, geniet wel van de Richwood, maar zal dus niet snel een vermogen aan een Gibson uitgeven.

Het blijft leuk plaatjes kijken, dat zonder meer.

Franc.

Bigfoot414
7 maart 2005, 12:21
Het is al vaker gezegd: ik heb wel veel liever Gibson op de headstock staan dan Tokai, Ibanez of wat dan ook. Ook al zullen die kopies wet net zo goed dan wel beter zijn.

Franc
7 maart 2005, 12:47
Het is al vaker gezegd: ik heb wel veel liever Gibson op de headstock staan dan Tokai, Ibanez of wat dan ook. Ook al zullen die kopies wet net zo goed dan wel beter zijn.

Da's apart want zo'n logootje plak je er zo op hoor, dat zegt niets ;)

Maar ik begrijp wat je bedoelt. Toch is het een beetje misplaatst want er zijn gewoon veel meer merken die wat in hun mars hebben naast Gibson en Fender.

Franc.

Negative K3 fan
7 maart 2005, 12:51
iki ben zelf ook een echte les paul freak, echt het beste ontwerp idd.

ik ben het alleen op verschillende punten niet met lpclassic eens. Om te beginnen zijn naam, ik heb al op enkele LP classics gespeeld en die waren allemaal behoorlijk RUK voor het bijbehorende prijskaartje, kwa afwerking en feel (ik geil persoonlijk niet super hard op nitro) waren ze duidelijk minder dan mijn koreaanse Agile clone van 250 euro (met nieuwe elementen 350). Er zit heel veel verschil tussen de verschillende gitaren die de fabriek verlaten bij gibson, maar als je een goeie te pakken hebt, dan zijn ze meestal echt heerlijk, zoals bijvoorbeeld die customshop modellen of gewoon een goede standard. Dat zijn echt juweeltjes, of dat kunnen ze zijn. De elementen die gibson er tegenwoordig ingooit (burstbuckers) zijn imo ook DE shit :).

maarja, er zijn zeker goedkopere alternatieven! Je hebt bijvoorbeeld heritage, een bedrijf van oud gibson medewerkers die ook les pauls maken tegen een aantrekkelijkere prijs en meestal een betere kwaliteit (dit is hear say, persoonlijk nooit een heritage vastgehad), maar je hebt ook andere amerikaanse bouwers die soortgelijke gitaren maken, maar dan in een andere vorm, zoals hamer (waar veel mensen ook echt lyrishc over zijn), Dean etc. etc.

als je geld hebt (of het er voor over), moet je dus een custom shop gibson halen, maar met een kleiner budget kun je ook best slagen.

Orpheo
7 maart 2005, 12:55
iki ben zelf ook een echte les paul freak, echt het beste ontwerp idd.

ik ben het alleen op verschillende punten niet met lpclassic eens. Om te beginnen zijn naam, ik heb al op enkele LP classics gespeeld en die waren allemaal behoorlijk RUK voor het bijbehorende prijskaartje, kwa afwerking en feel (ik geil persoonlijk niet super hard op nitro) waren ze duidelijk minder dan mijn koreaanse Agile clone van 250 euro (met nieuwe elementen 350). Er zit heel veel verschil tussen de verschillende gitaren die de fabriek verlaten bij gibson, maar als je een goeie te pakken hebt, dan zijn ze meestal echt heerlijk, zoals bijvoorbeeld die customshop modellen of gewoon een goede standard. Dat zijn echt juweeltjes, of dat kunnen ze zijn. De elementen die gibson er tegenwoordig ingooit (burstbuckers) zijn imo ook DE shit :).

maarja, er zijn zeker goedkopere alternatieven! Je hebt bijvoorbeeld heritage, een bedrijf van oud gibson medewerkers die ook les pauls maken tegen een aantrekkelijkere prijs en meestal een betere kwaliteit (dit is hear say, persoonlijk nooit een heritage vastgehad), maar je hebt ook andere amerikaanse bouwers die soortgelijke gitaren maken, maar dan in een andere vorm, zoals hamer (waar veel mensen ook echt lyrishc over zijn), Dean etc. etc.

als je geld hebt (of het er voor over), moet je dus een custom shop gibson halen, maar met een kleiner budget kun je ook best slagen.


ik ben t behoorlijk met je eens....

je moet gewoon maar het geluk hebben als je een goeie standard hebt...

Agent_Smith
7 maart 2005, 13:40
Dit is de beste! 8-)

http://img196.exs.cx/img196/9676/lespaulwow5ms.jpg

Nee echt.
Ik heb 27 jaar geleden gedacht dat ik met een Gibson kloon ook blij kon zijn.
Ook goede merken zoals Ibanez zaten er tussen.
Maar toch steeds verlangde ik naar een Gibson!
En nu ik ze heb, wil ik niks anders meer.
Dus eigenlijk jaren lang geld weggegooid aan allerlei andere gitaren.
Stom, want anders zag mijn verzameling er nu heel anders uit!

Wow :o Vertel eens wat meer over deze Beauty (ook al is ze niet Black :wink: )

semt-x
7 maart 2005, 16:03
Ben nu zelf in het bezit van een Epiphone Les Paul standard. Vind dit ook geen slechte gitaar, maar ja, de droom blijft toch een Gibson LP. Dat idd de customs goede gitaren blijken te zijn, is mij al door meerdere verteld. Maar hoe kan je nou voor een leuke prijs aan een Custom komen? Bijv. via Ebay.com??? Hoe zit dat met de verzending? Is dat veilig genoeg, of raden jullie dit af?

istari
7 maart 2005, 16:35
ja, ik zou ook voor gibson gaan. Hoewel ik een grote Gibson fan ben, ben ik persoonlijk geen Les Paul aanhanger, ik heb liever de SG, alleen maar om de hals en speelstijl.

Kevin-D
7 maart 2005, 16:53
Les Paul fan hier, ik zou graag een gibson willen, maar niet voor die prijs. 't Boeit me namelijk niet wat voor 'n naampje er op de headstock staat. Kheb 'n heritage h150cm, en dies eigenlijk meer gibson dan een echte, dus dat boeit me nix. Als ik een tokai zie die even goed is, wil ik die wel, of 't nou 'n gibson is of ie nou japans of koreaans (erm...) of amerikaans is, als 't maar goed klink/speelt/eruitziet/+leuke prijs.

imlikeajungle
7 maart 2005, 16:54
ik vind lp classics dan weer beter dan standards. beter is mss een fout woord, ik heb ze liever. de 60's neck, de 498-500 pups.. nice...

Kevin-D
7 maart 2005, 17:01
Kvind 'n classic ook mooier, zéér persoonlijk echter hoor!!! De ietwat groene inleg spreekt me aan.

Luca P
7 maart 2005, 17:46
Wow :o Vertel eens wat meer over deze Beauty (ook al is ze niet Black :wink: )

Eh, ik heb hem in 1995 meegenomen uit Nashville.
Gruhn Guitars!
De grootste vintage gitaar dealer ter wereld. Nou ja, in ieder geval de belangrijkste.
Het is dus een Classic uit 1995.
Kostte me toen omgerekend zo'n fl.2100!
:o
De hals is inderdaad dunner dan de doorsnee Gibson hals.
Maar hij speelt als gegoten!
En je weet, een Les Paul is oorspronkelijk een model van Gibson.
Dus niet van Samick, Epiphone of wat dan ook.
Ik heb altijd een Gibson kloon gehad, maar gluurde toch stiekum naar the real thing!
En na jaren en vele "verspilde" centen ben ik eruit.
Ik ben een Gibson man!
8-)

Luca P
7 maart 2005, 17:48
Wow :o Vertel eens wat meer over deze Beauty (ook al is ze niet Black :wink: )

Eh, ik heb hem in 1995 meegenomen uit Nashville.
Gruhn Guitars!
De grootste vintage gitaar dealer ter wereld. Nou ja, in ieder geval de belangrijkste.
Het is dus een Classic uit 1995.
Kostte me toen omgerekend zo'n fl.2100!
:o
De hals is inderdaad dunner dan de doorsnee Gibson hals.
Maar hij speelt als gegoten!
En je weet, een Les Paul is oorspronkelijk een model van Gibson.
Dus niet van Samick, Epiphone of wat dan ook.
Ik heb altijd een Gibson kloon gehad, maar gluurde toch stiekum naar the real thing!
En na jaren en vele "verspilde" centen ben ik eruit.
Ik ben een Gibson man!
8-)

Luca P
7 maart 2005, 17:49
Wow :o Vertel eens wat meer over deze Beauty (ook al is ze niet Black :wink: )

Eh, ik heb hem in 1995 meegenomen uit Nashville.
Gruhn Guitars!
De grootste vintage gitaar dealer ter wereld. Nou ja, in ieder geval de belangrijkste.
Het is dus een Classic uit 1995.
Kostte me toen omgerekend zo'n fl.2100!
:o
De hals is inderdaad dunner dan de doorsnee Gibson hals.
Maar hij speelt als gegoten!
En je weet, een Les Paul is oorspronkelijk een model van Gibson.
Dus niet van Samick, Epiphone of wat dan ook.
Ik heb altijd een Gibson kloon gehad, maar gluurde toch stiekum naar the real thing!
En na jaren en vele "verspilde" centen ben ik eruit.
Ik ben een Gibson man!
8-)

Luca P
7 maart 2005, 17:57
:???: $&*YUTGB???

Wasn't me.....

heavy-metal-thunder
8 maart 2005, 09:14
ik vind lp classics dan weer beter dan standards. beter is mss een fout woord, ik heb ze liever. de 60's neck, de 498-500 pups.. nice...

Een Classic is eigenlijk hetzelfde als een standard enkel de PU's verschillen én een Standard kan je met een '60 of een '50 neck hebben. De top van de nieuwe Standard heeft wat flame (maar je kan ook een classic plus kopen, met een nette flame top).

Goedkope Gibsons bestaan:
- een Custom Black Beauty vind je 2dehands voor 1600 à 1800. Is dit zo veel? Is natuurlijk een hoop geld, maar ik spendeer dit liever aan een gitaar dan aan vb. een dure reis.
- een 2 de hands classic kost je ook maar een 1200;
- een Studio vind ik ook wel goed;

Persoonlijk heb ik een LP het liefst. Die eindeloze sustain, een vlotte nek...
Ik heb ook een Fender Vintage '57 reïssue en een goede Ibanez, maar toch grijp ik constant naar de LP.

Ik heb onlangs even op een zeer goede PRS kunnen spelen. De nek was misschien nog vlotter dan mijn LP, het gewicht was lekker licht. Maar qua sound had ik toch liever mijn LP, die herkenbaarheid is groter.