PDA

View Full Version : Ingredienten voor amateuristische 'home studio'



BluesJR
15 juli 2002, 00:24
Haaj guyz,
Ik heb net een topic achter de rug waarin ik ben gaan proberen om op te nemen op de pc. Ik ben er niet helemaal kapot van; het geluid van mijn versterker is helemaal weg; sustain gekilled..klinkt droog...distortion nog viezer dan het al door de verterker is.
Ik ben erg serieus met muziek maken.. heb al nummertje opgenomen in een studio enzo, maar dat is zo godgans duur om dat te doen dat ik liever hier thuis aan het werk ga met muziek componeren.
Nou is mijn vraag.. wat zijn de benodigdheden daarvoor?

Ik heb hier staan aan apparatuur:
-Hughes & Kettner Attax 200 amp met een line out (links en rechts aparte uitgang).. een effects loop en extra uitgangen voor losse speakers.
-Een Yamaha Clavinova CLP-360 Advanced Wave Memory electrische piano.
-Pentium 3 500 mhz 128mb RAM
-Sounblaster Live! geluidskaart

Ik hoef geen 'top of the bill' apparatuur, maar voldoende om hier goed aan het werk te kunnen. Een budget noem ik niet omdat ik niet weet aan welke bedragen ik moet denken, laat staan wat ik nodig heb hiervoor.

Drums neem ik ergens anders op (in oefenruimte), dus daar doe ik niks mee, maar het gaat echt in eerste instantie om baslijnen, piano, solo gitaar, begeleiding gitaar en zang.

Graag suggesties.. met uitleg enzo.. ik ben er echt serieus over. Wat voor spullen heb ik nou nodig. Piano opnemen gaat redelijk goed, maar gitaar is echt een ramp! Zoals ik al zei.. het hoeft niet SUPER te zijn.. als het maar echt acceptabel is en dat "metalige" geluid uit de gitaar gaat in de pc... en ik weer warmte kan opnemen.

Thanks,

Jurrie




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BluesJR op 2002-07-14 23:24 ]</font>

freddynl
15 juli 2002, 21:52
Eigenlijk is het eerste wat je zou moeten kopen;

Een goede mixer!!!!!!!!

Hiermee los je al je workarounds/problemen zoals in het andere topic beschreven door je meteen op!

En let erop dat de line inputs variabele instellingen hebben ivm o.a. direkte guitaar input.

Merken om naar te kijken;
mackie en soundcraft/spirit folio.
Hebben beide balanced in/outs en zijn nagenoeg ruisvrij.

note:
Geen dj mixer kopen! zijn totaal ongeschikt voor instrumenten!




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: freddynl op 2002-07-15 20:53 ]</font>

BluesJR
16 juli 2002, 14:39
Haaj Freddy,
zou je me kunnen uitleggen op welke zaken ik moet letten bij het aanschaffen van een mixer? Wat moet erop zitten... hoeveel line ins raad je me aan enzo. Ik heb hier compleet geen verstand van. Ik lees hier en daar wat op het internet, maar ik kom er niet uit om dit te koppelen aan mijn wensen van muziek maken.
Misschien kan je me een beetje op weg helpen?

Thanks alot voor je reageren trouwens..

EDIT: Bij wat voor winkels zou ik goed kunnen gaan kijken voor een mixer? Een gitaarwinkel als Feedback ofzo of ergens anders.. waar ze ook de nodige info kunnen geven...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BluesJR op 2002-07-16 13:40 ]</font>

freddynl
16 juli 2002, 23:04
Tja ..wat is je budget?...ben je van plan in de toekomst een professionele geluidskaart te kopen? ...komen er keyboards of andere midi devices bij?..hoeveel zangers wil tegelijk kunnen opnemen?..wil je ook direkt digitaal kunnen opnemen via de mixer?
(heeft alleen zin als je digitale outs op de keyboards hebt!)

De meeste muziekzaken die ik ken hebben diverse mixers staan alleen ben ik niet bekend in de omgeving Zeist.
Daarnaast hebben niet alle muziekzaken mensen in dienst die er verstand van hebben en wordt er vaak als een kip zonder kop ge***lt, dus het is inderdaad verstandig er voor te zorgen dat je zelf ook het nodige weet.

Het is wat leeswerk maar op de site van zowel mackie als spirit folio staat zeer uitgebreide info.
Deze zou ik eerst eens lezen.

Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat indien je guitaren direkt via een line-in gaat opnemen, je de het karkateristieke geluid van de speakers mist!., kortom hiervoor is het aan te bevelen effectmodeler/ampsimulator te gebruiken.
(boss gt series/podpro/digitech enz...)
Stompboxes werken ook goed, echter komt er dan wel aardig wat ruis mee, welke overigens zeer goed te verwijderen is, daar deze ruis doorgaans in een ander frequency gebied zit dan het geluid van de guitaar.

Ik heb geen links bij de hand van mackie en spirit folio, maar als je deze intikt in google, kom je er vanzelf.

Groetjes,
Fred

@iro
16 juli 2002, 23:22
ik gebruik sinds kort een korg d-12 en die bevant me zeer goed. Veel beter dan computer recording met een soundblaster.

x.studio
15 augustus 2002, 02:43
Er zijn verschillende manieren om je doel te bereiken, welke voor jou het beste werkt hangt van nogal wat factoren af. Eerst moet je voor jezelf weten hoeveel sporen je simultaan wil kunnen opnemen. Voor die drummer in je oefenruimte heb je al gauw 4 sporen nodig als minimum plus phantom power op enkele kanalen (bij voorkeur per kanaal in te schakelen). Ik ga er althans vanuit dat je bv condensators wil gebruiken voor de overheads. Vind je het geen probleem om met je pc te slepen naar de oefenruimte of toch wel, in dat geval komt een harddisk-recorder in beeld. Het is misschien wel handig om toch een ongeveer budget te noemen. Als je iets serieus wil opnemen en afmixen gaat het nl snel in de papieren lopen en voor ik met allerlei dingen aankom die ver buiten bereik liggen... Zoek eens bv op de site van 'studio Froombosch'staat veel nuttige beginnersinfo en lurk eens een tijdje mee op de usenet groepen die over muziek-techniek en audiorecording gaan. Het hoeft niet allemaal perfect te zijn qua apparatuur, maar een beetje kennis van zaken is altijd noodzakelijk anders begin je met de beste spullen nog niks. Heel veel leeswerk dus naast het error and try gedoe.

grt Pieter