PDA

View Full Version : Lager stemmen? maar dan wel goed!



Theije
14 juli 2002, 22:12
Ik probeer al tijden mijn gitaar veel lager te stemmen, maar het lukt me niet om het goed te krijgen, ik stem bijv. drop B (BEADGB) met een chromatische stemapparaat trouwens want op gehoor kan ik niet :wink: maar als de klus geklaart is klinkt het werkelijk nergens naar. wat doe ik fout????

Eddie van Halen
14 juli 2002, 22:25
Dat ligt eraan of je gewoon je 'normale' akkoordjes wilt spelen (ex: Am = x02210, E = 022100) want dan moet je de normale tuning EADGBE 2,5 tonen naar beneden doen: BEADF#B anders klinken de akkoorden namelijk niet goed als je de oorspronkelijke vingerzettingen gebruikt.

Theije
14 juli 2002, 22:28
Ja okee, maar ook als ik bijvoorbeeld Nu-metal stukjes speel, wat niet eens accoorden zijn klinkt het slecht.
Maar bedankt voor de stemming, ga k proberen.

Anders Destium
14 juli 2002, 22:32
Het is eigenlijk heel simpel, niet om te beledigen of zo, ik heb ditzelfde ook wel eens geprobeerd. De brug en de lengte van je hals zijn gebouwd op een bepaald bereik, als je echt laag wilt gaan zitten lukt dit normaal gesproken alleen met heel dikke snaren. Dan is het volgende probleem dat je met de lage hoogtes en dikte nooit je brug genoeg omhoog krijgt om (nornaal) te spelen. Voor de tijd van de (ingeburgerde) zevensnarige gitaren kwam dit er voor veel mensen op neer om er een speciale brug hiervoor te kopen, maar dan kan je een normale afstelling vergeten. Bij sommige nieuwere gitaren is er rekening me gehouden dat mensen dit soort dingen willen door grotere fretafstanden toe te passen (en een bijpassende brug). Ik heb nu een gloedniewe (lucky me) die nu nog gewoon op E staat maar met relatief gemak naar beneden gesteld kan worden.
Het is dus maw vrij lastig om dit voor elkaar te krijgen, als je serieus van plan bent dit te gaan doen, ga dan eens naar een muziekwinkel in de buurt, het is zoals je leest vaak nogal ingrijpend, en dat heb ik er nog nooit voor over gehad

Raffel
15 juli 2002, 12:05
koop een baritone of 7-snaar want de snaren hangen veel te los bij een 25,5" nek. Als je dikkere snaren gebruikt is t ook nix

Iceman
15 juli 2002, 13:05
belangrijk om te weten is of hij een tremelo heeft. Met tremelo's ontstemmen de andere snaren (mee) en is het huilen met de pet op. Met drop D kun je beter geen normale akkoorden spelen, maar MachineHead-zooi kun je prima spelen met 1 vinger op eenzelfde fret en de 3 dikste snaren aanslaan.

Raffel
15 juli 2002, 13:43
huh? juist... Ik refereer naar mijn vorige post...

Lacrymosa
15 juli 2002, 17:36
Is et niet gewoon een kwestie van intoneren?
ik weet dat et geluid dan ook nog niet ideaal is, maar die jongen wil graag zo laag op zijn gitaar, dus als ie em nou gewoon omlaag stemt opnieuw intoneerd dan klinkt alles toch gewoon weer zuiver?

CheerS!!

Ic3gl0vE
15 juli 2002, 22:57
als je van E of Eb naar B gaat wordt de spanning op je hals minder en zul je 'm waarschijnlijk bij moeten (laten) stellen
je kan ook het beste 0.13 snaren gebruiken of iets anders diks.

Maar ja gewoon in Eb met een setje 0.09 is voor mij wel ideaal :grin:

7th heaven
16 juli 2002, 21:51
* gooi er een 010 - 056 van ghs
* top kam invijlen vanwege dikke snaren
* intonatie
* hals
* brug bij stellen

of een 7 snaar kopen

The Dude
20 juli 2002, 20:05
Er is een topic over dit probleem, waarin precies staat wat je het best kan doen.

Ik zal het ff snel voor je opzoeken.

The Dude
20 juli 2002, 20:08
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=4437&forum=1

Handig zo'n zoekfunctie, alleen jammer dat mensen hem nauwelijks gebruiken !