PDA

View Full Version : Welke effecten?



Chroxy
6 maart 2005, 17:20
test

Chroxy
6 maart 2005, 17:20
ja, ik heb vorige week een nieuwe versterker gekocht (de DSL 401 van Bartl) en nu is het tijd om te gaan switchen met de effecten die ik heb..

Ik heb momenteen een Boss me-30 multieffect, opzich wel een leuk ding, maar als ik hem tussen gitaar en versterker hang, dan ruist hij veel te veel en in de fx loop maakt hij alles veel scheller.. hij staat dus nu dan ook te koop..

Wat ik wil?
Ik heb thuis nog een cdkoffer liggen die ik ga ombouwen tot pedalen koffer..er kunnen ongeveer 6 boss pedaaltjes in en 1 wah..
een wah heb ik al: een Jimi Hendrix Wah (JH-1).. ben ik tevreden meej..
ik zoek nu nog een chorus, phaser of flanger en delay

Chorus:
Ik heb veel gezien op dit forum over de chorus van EH (small clone) en de Boss Ce-2.. wat is het verschil tussen bijv de Boss CE-2 en de modernere Boss CH-1 (die kan stereo, hier heb ik niets aan aangezien ik maar een combo heb, toch?)
Ik zoek een chorus die het come as you are, en de introotjes van Metallica goed aankan en die warm klinkt.. welke is het beste ?

Phaser/Flanger
Deze gebruikte ik vaak, geweldig om incubus achtige effectjes na te doen, maar wat is het veschl tussen ene flanger en een phaser? Ik zoek eentje die freaky geluidjes maakt en leuk is om af en toe in te duwen bij een harder stuk voor wat meer afwisseling.. welke is hier goed voor?

Delay
deze gebruik ik ook redelijk vaak, ook voor incubus achtige dingetjes.. welke klinkt goed hierin?

op de chorus en delay zitten soms 2 uitgangen, voor stereo heb ik hier natuurljk niet veel aa, maar kan ik hier een tuner inhangen zodat ik die af en toe kan gebruiken (ik hang hem liever nie tussen gitaar / versterker in) of zijn er andere oplossingen? ja, een a/b switch, maar daar heb ik helaas niet genoeg plaats voor..

kan iemand me dus helpen met de bovenstaande effecten? In pedaal vorm, niet TE groot (geen plaats voor) en geen dure (boutique) dingen..?

Mitch
6 maart 2005, 17:28
De CH1 is verre van warm en dik, dus doe dat maar niet. CE2 is beter, Small Clone ook, maar ik weet niet uit mijn hoofd of die nog steeds met die afwijkende trafo zit ?
Anyhow, lekkere dikke phaser die freaky kan klinken: Ibanez PM7, niet te verwarren met de PH7. Juist voor speciale, freaky sounds is dit pedaal naar mijn mening ongeëvenaard. Zou Z Vex het verzonnen hebben zou het tien keer populairder zijn :roll:
Delay hangt ervan af. Wil je 'm vooral op clean gebruiken of ook op overdrive ? Als je 'm op drive wil gebruiken, ga je de delay dan in de loop plaatsen ? Als ik zo je beschrijving zie lijkt me dat je gewoon alle pedalen voor de versterker wil plaatsen.
Als dat zo is en je wil 'm ook op drive gebruiken kun je beter voor een digitale delay gaan á la de Bossjes of beter en goedkoper: tweedehands oude Ibanez.

Chroxy
6 maart 2005, 17:36
ik was eigenlijk al aant twijfelen tussen de ce-2 van boss en de small Clone.. maar wat is het grote verschil tussen deze 2..? en uit je verhaal begrijp ik dus dat dbijv de ch absoluut niet warm is?

En hoe duur is een PM7? en zijn die veel te krijgen?

En delay, ik denk dat ik hem 9/10 keer op clean gebruik..

De pedaaltjes gaan waarschijnlijk niet allemaal tussen gitaar en versterker.. ik ga per pedaaltje kijken welke waar het beste klinkt en dan zet ik degene die beter in de fxloop klinken in de fxloop etc..

Mitch
6 maart 2005, 19:20
Als je meestal clean doet en toch waarschijnlijk ook pedalen in de loop gaat zetten is de Ibanez DE7 een erg goede keus wat betreft makkelijk te verkrijgen pedalen. Erg goede klank, benadert een analoge delay heel aardig. Als je 'm op drive wil gebruiken moet -ie wel echt in de loop.
Die PM7 is rond de 95E nieuw of zo, weet ik niet precies. In NL hebben de meeste winkels die Ibanez pedalen hebben 'm niet helaas. Duitse on-line winkels als musik produktiv hebben 'm wel gewoon.
Geloof me: samen met een Ibanez DML is 't mijn geheime wapen op "WAUW, hoe doet -ie dat" gebied :D

BartL
7 maart 2005, 00:46
Heej Nick, als je tijd en zin hebt kan je mijn Voodoo lab wel eens komen proberen. Is ook true-bypass. Ik weet niet of je hem lekker vindt...maar wie weet. Verder was ik altijd redelijk tevreden over de CE-2...maar die prijs stijgt tegenwoordig ook al boven de 55-60 euro :-?

dejohan
7 maart 2005, 13:41
Chroxy:

In Come as you are wordt de EH chorus (small clone? small stone? ik verwar die twee altijd) gebruikt.

Daarnaast: ik denk niet dat je een tuner op de stereo uitgang van een pedaal kan aansluiten. Ik bedoel: je zal wel kunnen tunen, maar je effect gaat slechter klinken, omdat hij nu 1 helft van het stereobeeld naar de amp stuurt, ipv een volledig monobeeld. Dat is toch mijn ervaring met m'n stereo choruspedaaltje.

Chroxy
8 maart 2005, 16:50
ik ga komende week naar musicstore keulen, dus ik zal de PM7 zowiezow eens uitproberen..

verder heb ik via guitargeek en een of ander interview gezien dat de gitarist van incubus zn vage phaser geluiden uit 2 boss ph-2's haalt, heeft iemand hier ervaringen mee?

dat come as you are gespeeld werd met een eh small stone kwam ik ook achter op guitargeek, maar mn voorkeur gaat eerder uit naar een Boss Ce-2 (geen idee waarom :P).. wat zijn eigenlijk deg rote verschillen tussen een ce-2 en een small stone

hoe zit het trouwens met delay's? welke pedalen klinken goed en welke minder?

en eigenlijk is het heel logisch dat het in het stereouitgang duwen niet werkt :P.. stom dat ik dit niet eerder bedacht heb.. zijn er andere mogelijkheiden? ja, een a/b box.. maar die zijn duur en groot..

Chroxy
10 maart 2005, 17:37
niemand meer met commentaar of tips?

BartL
10 maart 2005, 18:12
Ja, mijn Voodoo Lab Analog Chorus overkopen, zodat ik eindelijk een nieuwe amp kan gaan aanschaffen :P

Ik hoor wel veel goede dingen over de DE-7 van Ibanez, maar op de een of andere manier was jij het daar niet mee eens hè? Misschien is een Visual Sound H2O wel iets voor je (Als je hem niet in de fx-loop wil gebruiken). De H2O delay heeft wel niet veel functies (Geen tap e.d.).

Edit: Delay zou ik in de DSL401 zeer zeker WEL in de loop doen, klinkt heerlijk. Als je hem clean gebruikt zou je hem ook gewoon ervoor kunnen zetten.

Chorus niet in de loop, hoor je niet/nauwelijks; voor de amp dus. 8-)

Mitch
10 maart 2005, 20:07
Als jeen geluid zoekt wat tussen de CE2 en de Small Clone ligt (niet small stone, da's de phaser) is die Voodoolab van BArt wel een aanrader. Is true bypass ook !
Maar serieus, qua prijs/kwaliteit verhouding zijn de beide Ibanezjes voor het gebruik wat je wil per-fect. DE7, PM7. Die PM7 is een echte 'sleeper', onbekend maar o zo goed. Je kan er subtiele en moddervette phaser, ploppende beats, halve sirene en een ring modulator-achtig geluid uit halen.

Chroxy
10 maart 2005, 22:38
ik weet nog niet wat ik wel en niet in de loop ga gooien, ik ben eerlijk gezegd ook geneigd om de delay in ed loop te gooien, maar als ik er 1 heb,d an zie ik wel..

ben er ondertussen ook achter dat je een chorus in de fxloop totaal niet hoort, maf..

en de h20, dit zal best een super ding zijn, maar ik heb echt pedaaltjes nodig die de grootte hebben van ongeveeer een boss pedaaltje, anders past het niet in mn klein koffertje :(

De chorus sound die ik zoek, ja, ik weet niet of dat de small clone of de ce2 is, ik wil eigenlijk vooral het verschil tussen deze 2 weten..

De de7 heb ik bij mn oom gehoord (wel over 'slechter' materiaal) maar het klonk in mn oren nergens na, wel ben ik nog zeer geinteresseerd in de PM7, maar ben ook benieuwd welke andere suggesties de mensen hebben..

BartL
10 maart 2005, 23:24
De de7 heb ik bij mn oom gehoord (wel over 'slechter' materiaal) maar het klonk in mn oren nergens na
Ik ben benieuwd of er dan betaalbare delays zijn die je wel goed vindt :lol:

Kan het niet ergens anders aan gelegen hebben? Gitaar/Amp/Kabels/Kapot pedaaltje?

up-guitarman
11 maart 2005, 01:40
Huh, chorus niet in de loop ??? Is mij altijd verteld van dit juist wel te doen ...
Hangt het er (net zoals bij delays) ook niet van af of je een analoge of een digitale chorus hebt ??? + als je de OD van je amp gebruikt moet je chorus toch in de loop... Een chorus voor een OD klinkt toch echt goor ???

BartL
11 maart 2005, 11:17
Klopt ook, dat dat goor klinkt. Maar bij mijn vorige marshall hoorde je de Chorus dan nauwelijks. Als je dan naar het overdrive kanaal schakelde kwam er slechts een dun digitaal laagje over het geluid, daar houd ik niet zo van.

BartL
11 maart 2005, 12:13
Heej Nick,
Is een GT-6 trouwens niks voor je? (Zuigt dat ding veel tone?)

Chroxy
12 maart 2005, 12:23
geen idee of dat ding tone zuigt.. maar ik heb liever 2/3 goede pedaaltjes dan een heel multieffect ding met effecten die ik toch niet gebruik..

niemand meer tips?

Chroxy
17 maart 2005, 15:50
ik verkoop momenteel wat pedaaltjes online..
mn multieffect en wat distortion/booster pedaaltjes

nu wilde iemand een DOD chorus (FX68) ruilen tegen mn SD-1.. is die DOD wat?

Antal
17 maart 2005, 18:05
nu wilde iemand een DOD chorus (FX68) ruilen tegen mn SD-1.. is die DOD wat?

DOD heeft vaak best leuke pedaaltjes. Leuke sound voor weinig geld. Maar toch gewoon stevig, want ze hebben wel een metalen behuizing.

BTW, ik heb nog een DOD Phaser te koop :razz: