PDA

View Full Version : '64 Fender Tremolux



PeeVee
6 maart 2005, 11:51
Zo, ik maak er even een nieuwe topic van anders sneeuwen die leuke plaatjes onder. Laten we deze thread beetje on topic houden OK? Korte inleiding; ik heb een Tremolux topje gekocht die het niet meer deed, kwam rook uit... Onderzoekje leerde dat de patient's filtercaps waren geklapt... Hier een "before" plaatje:

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/tremofcapss.jpg

Erg naar die electrolyt all over the place; was zelfs doorgevreten naar de achterkant van het chassis. Misschien verstandig om hier toch even wat nuances aan te brengen die in de "dit is wat er gebeurt als je..." thread. Het plaatje is niet gepost als statement tegen (of voor) gebruik van ouwe filtercaps. Er is tonewise zeker wat te zeggen voor oude filtercaps; ze lijken amp response wat milder te maken. Ik heb wat capaciteit gemeten aan oude 20 uF caps en de exemplaren die er op het oog nog goed uitzagen hadden wel een verminderde capaciteit, vaak rond de 15 uF terwijl op diezelfde meter nieuwe (diverse gemeten) 20 uF exemplaren vaak rond de 22 uF aangeven. Anyway, ze lijken dus toch wat anders te reageren (trager? rustiger?) in amp. Het is niet zo dat caps die niet in het signaal pad zitten niet bijdragen aan de overall sound. Heel plastisch gesteld is een amp niets meer dan een gemoduleerde voeding. Die uitspraak geeft imo al duidelijk aan dat het "moduleren" van belang is maar natuurlijk ook de voeding zelf. De verschillen zijn subtiel en zitten m.n. in response van amp (en wat minder in klankkleur). Uiteraard zit er een bepaald risico aan het gebruik van ouwe filtercaps want of je het nu leuk vindt of niet, vroeg of laat gaan ze er een keer aan. Het is dus zaak dat je dat wel een beetje in je achterhoofd houdt en ook in de gaten houdt. Je kunt het van te voren aan zien komen; letterlijk door visuele inspectie (hoeft niet altijd) maar ook horen; wanneer amp echt slap en flauw gaat klinken dan is het eind nabij en moet je ingrijpen (dat moet je zowieso soundwise). Al heeft veel ervaring met oude filtercaps en gaf als tip dat ouwe Mallory's het aanzienlijk langer uithouden dan menigeen ooit had durven dromen. Ik moet ook zeggen dat alle gesprongen of lekkende caps die ik tegen ben gekomen in ouwe Fender amps (en dat zijn er, ondanks dat ik niet fulltime met amps bezig ben, toch aardig wat) meestal Astrons waren. Soundwise is er wat voor de zeggen maar wees je bewust van het risico...

Anyway, zo ziet 't er nu uit na de grote schoonmaak actie... (verkeerde buishulsie gepakt). Let ook op het interieur van het alu broodtrommeltje. De electrolyt was trouwens ook ingevreten aan ANDERE (component) zijde van chassis dus dat ook schoongekrabt en gereinigd en lekker in de (licht basische) olie gezet. Best tevreden en ampie werkt ook weer prima!

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/tremofcapsnews.jpg

Filtercaps zijn Aziatisch (maar Ruby Gold ook e.v.a. tegenwoordig) van WeberVST maar vind ik voorlopig even prima om te proberen; wil het ding eerst "technisch in orde" hebben, daarna kijken of het wat voor me is en of ik er tijd in wil steken om te optimaliseren. Ik overweeg b.v. VINTAGE (geselecteerde) Mallory (20 uF) Filtercaps :-D

Heb neg. bias Voltage supply elco vervangen, nieuwe 470 Ohm aan de schermroosters van de eindbuizen en 1 Ohm 2% "bias probe" weerstandjes aan de kathodes van de eindbuizen. Ja klopt, ik meet in eerste instantie altijd bias over de powertrafo is nauwkeuriger en bovendien weet je dan zeker dat je uitsluitend stroom van de platen meet. Wanneer dat in orde is (en dat was 't) dan doe ik het natuurlijk ook met 1 Ohm weerstandjes want dat gaat iets makkelijker. De "afwijking" (i.v.m. vermogen gedissipeerd door schermroosters) is < 10% dus als je op 35 mA wilt biassen stel je af op 38 mA ofzo. Verder kwam ik met de TAD's niet verder dan 25 mA per stuk dus heb het 15K weerstandje (gemeten ruim 17K) vervangen door een 10K weerstandje om bereik wat groter te maken en dat hielp uiteraard prima. Staat nu 420 op de platen en heb vrij koud gebiassed op 34 mA per kant i.v.m. toch wel kleine OT-tje. Heb na eerste testje van eerste kanaal trouwens ook nog de 100K plate load weerstanden vervangen en ook maar de slope weerstand want beeetje te lang met de bout daar gezeten (ahum).

Even op gespeeld via de Koch Loadbox op de 4% tap met daaraan een Weber P10Q-tje; nou da's best veelbelovend; een smeuiige rocker maar toch ook lekker warm en mooie toon (door lage spanningen?). Zal niet zulke harde klappen uitdelen als mijn SR's en BMSTR's maar omdat ik toch met wat minder headroom (hehehe en dan bedoel ik dus niet minder power!) wil spelen een leuke kandidaat.

Heb 'm inmiddels aan 2 x 12" Bandmaster cab gehangen (met '65 Oxford 10L6 en '66 Jensen C12N) en dat klinkt bijzonder goed. Vreemdgenoeg beter dan ik me de Bandmasters herinner... da's toch weer vaag zeg... Amp klinkt heerlijk warm en dik en breekt toch pas wat later op (koppeling aan de PI slechts 500 pF)... Gespeeld met analoog slap back echootje en verder niets... Errug lekker moet ik zeggen, zeker voor herhaling vatbaar... Grrr... nu moet ik dus weer in beide Bandmasters duiken want die klinken dus aanzienlijk minder...

Mr.Jay
6 maart 2005, 12:30
Er is tonewise zeker wat te zeggen voor oude filtercaps; ze lijken amp response wat milder te maken. De verschillen zijn subtiel en zitten m.n. in response van amp (en wat minder in klankkleur).

Spreek je jezelf niet wat tegen hier ?
Een van mijn ervaringen : in mijn exMarble Bassman zitten ook dezelfde cheapo Ruby Goldcaps ( pre-Chinees nog, dus Duitse F&T's ).
Die amp heeft last van dik, stug MIDDEN, ondanks al vele mod's en verbeteringen in deze. Verbetering 1 was alle ALPHA's pots eruit gegooid en ouwe( helaas alwéér ) CTS + Stackpole erin, veel beter tophoog.
Tweede zet was even provisorisch ( moet nog wat verbouwd worden t.z.t. ) ouwe Mall.filters eraan gehangen en de Ruby's omzeild > BINGO !!! > veel opener en genuanceerder MID > amp was stuk muzikaler.
Dus ik ga er na deze AB-test vanuit dat ik wel degelijk het verschil gehoord heb tussen filtercaps. En mijn gehoor is al niet al te best meer helaas, kun je nagaan.
En alweer een bevestiging voor mij : er is weinig nieuw goed spul meer te koop, of je moet fiks investeren.
JaY

PeeVee
6 maart 2005, 12:58
Spreek je jezelf niet wat tegen hier ?
Eeeh... nee, volgens mij niet, maar da's bovendien niet echt nodig want daar jou toch voor?!?! :-D

Ik heb zelf nog niet echt verbetering in klank kunnen constateren, het spijt me. Zegt wellicht meer over mij dan over de filtercaps. Is ook heel moeilijk want ik test niet AB maar alleen A (of B) tijdens een repetitieavond en dan vel ik een oordeel. Ik heb me bij deze Tremo niet "ongemakkelijk" gevoeld (wel even onwennig maar da's omdat er geen reverb is), dat wil toch wel wat zeggen, iets wat ik b.v. bij Bandmasters wel altijd had (heb). Dacht bij Bandmasters dat het speaker probleem was, mar leuk (ahum) nu te merken dat Tremo op black tolex 2 x 12" het eigenlijk prima lijkt te doen. Was zelfs niet eens overmatig helder dus kan zelfs wel met 2 x C12N. Ik heb niet het idee dat (bij Bandmaster) met oude filtercaps de klank beter (of slechter) was, wat overigens ook niet wil zeggen dat ie niet anders was! Zoals ik al eerder heb uitgelegd laat ik mij meestal bij het tunen leiden door dingen die ik niet goed (c.q. irritant) vind in de amp. Als als die dingen wegzijn, dan ben ik voor mijzelf klaar c.q. weet ik niet meer hoe ik verder moet. Ik heb verschillende amps die ik niet irritant vind maar toch allemaal anders klinken en reageren en voor allemaal is wel wat te zeggen. Ik vind het het ook moeilijk om goed, zeer goed en perfect van elkaar te onderscheiden en geloof daar ook niet zo in. Ik heb meer het idee dat er bij mij meerdere vormen van "goed" naast elkaar kunnen bestaan (c.q. ik kan niet goed kiezen). Ik heb zelf in ieder geval nog niet bewust waargenomen dat de klank dusdanig anders werd dat het niet meer met toonregeling te compenseren was c.q. met nieuwe filtercaps vond ik de amp niet irritant(er) dan dat ie daarvoor was (want zo werkt het dus bij mij). Wat ik wel weer frappant vindt is dat deze zooooo veel warmer en plakkeriger klinkt dan de Bandmasters. Is echt groot verschil, typisch... Lagere spanningen en buizengelijkrichter... Buizjes zijn Philips / Pope, heb ik toch ook in BMSTR... eindbuizen TAD (eens proberen), zelfs als in BMSTR... hmmm....

Mr.Jay
6 maart 2005, 13:30
Spreek je jezelf niet wat tegen hier ? Is ook heel moeilijk want ik test niet AB maar alleen A (of B) tijdens een repetitieavond en dan vel ik een oordeel.

met het door mij genoemde MID-probleem ben je wel genoodzaalt om er heel diep in te duiken en verschillende dingen apart te gaan AB-en, anders vind je het probleem nooit.


Ik heb me bij deze Tremo niet "ongemakkelijk" gevoeld (wel even onwennig maar da's omdat er geen reverb is), dat wil toch wel wat zeggen, iets wat ik b.v. bij Bandmasters wel altijd had (heb).

Kan ik begrijpen > ik heb zelf ooit een 64Tremo gehad en vond het een prachtampie. Heel smeuiig en ver opengedraaid een mooi randje. Hij heeft het hetzelfde smeuiige in de oversturing dan de Vibroverb2x10 vind ik. De BMST is wat potiger maar mij wat te clean en stugger, heb er nooit wat mee gehad.


Zoals ik al eerder heb uitgelegd laat ik mij meestal bij het tunen leiden door dingen die ik niet goed (c.q. irritant) vind in de amp.

Dat ervoer ik dus in die Marble, dus volgde die stap.


Ik heb verschillende amps die ik niet irritant vind maar toch allemaal anders klinken en reageren en voor allemaal is wel wat te zeggen. Ik vind het het ook moeilijk om goed, zeer goed en perfect van elkaar te onderscheiden en geloof daar ook niet zo in. Ik heb meer het idee dat er bij mij meerdere vormen van "goed" naast elkaar kunnen bestaan (c.q. ik kan niet goed kiezen).

Je bent op je bestemming als je ZELF tevreden bent lijkt me.


Ik heb zelf in ieder geval nog niet bewust waargenomen dat de klank dusdanig anders werd dat het niet meer met toonregeling te compenseren was c.q. met nieuwe filtercaps vond ik de amp niet irritant(er) dan dat ie daarvoor was (want zo werkt het dus bij mij).

bij mij was het dus niet weg te draaien met toneregeling, en dat je moet verder zoeken.


Wat ik wel weer frappant vindt is dat deze zooooo veel warmer en plakkeriger klinkt dan de Bandmasters. Is echt groot verschil, typisch... Lagere spanningen en buizengelijkrichter...

Lagere spanningen denk ik. Ik heb één Bassman op 380V ! Asl daarbij straks het filtercaprobleem verbouwd en opgelost is, is dat een prima donker, warm ampie.

JaY

Ronny
12 april 2005, 21:00
Hoi PeeVee,

zo zien mijn filtercaps eruit (zie foto). Valt mij op dat op 3 van de 2 caps een oranje (lijkt wel) bandenpleister is geplakt. Daaronder zie je een bobbeltje. Mijn vraag natuurlijk: zijn deze pleisters er later opgeplakt, en wat zijn die bobbeltjes? Voorteken van dreigend onheil?

Groet "slow vibrato" Ronny.

http://img.photobucket.com/albums/v283/ronny6/Showman/Mvc-058f.jpg

PeeVee
13 april 2005, 15:02
Valt mij op dat op 3 van de 2 caps een oranje (lijkt wel) bandenpleister is geplakt.

Klopt, maar het zijn gewoon verschillende caps. Die drie "met bandenplakker" zijn Astrons 22 uF, die twee "zonder bandenplakker" zijn 70 uF Mallories.


Daaronder zie je een bobbeltje. Mijn vraag natuurlijk: zijn deze pleisters er later opgeplakt, en wat zijn die bobbeltjes?
Nee, die horen er gewoon op. Die bobbeltjes daar zitten ontluchtingsgaatjes (een filtercap kun je zien als een soort accu), daar is wat electrolyt uit komen flubberen, de bandplakker houdt het nog een beetje in het gareel.


Voorteken van dreigend onheil?
Ja! Maar daarbij wel de nuance aanbrengen dat het misschien nog wel 10 jaar zo kan blijven zitten en nog goed klinken ook. Dat stelletje van drie bedient de preamp; ze worden niet heel erg zwaar belast. Ik heb ooit een Bandmaster zo verkocht (bubbeltjes iets minder groot); juist alleen de eerste twee vervangen omdat die het het zwaarst hebben, rest (voor preamp) laten zitten.

Het blijkt dat i.t.t. de Astrons, de Mallories zich nog best lang goed houden en in de praktijk ook niet vaak klappen. Wel kan het zijn dat een amp op een gegeven moment gewoon "slap" en "futloos" gaat klinken, dan moet je toch eens wat gaan ondernemen. Zo lang het goed klinkt en er geen "dreigend onheil" aan zit te komen dan mooi laten zitten. De drie op jouw plaatje zou ik denk ik toch wel vervangen, zeker als het je "gig-amp" is.

Hier dan maar even het plaatje van jouw amp, kan iedereen even meekijken. Al / Jay, wat denken jullie?

http://img.photobucket.com/albums/v283/ronny6/Showman/Mvc-058f.jpg

Ronny
13 april 2005, 16:09
Het is niet mijn gig-amp. Deze Showman staat op zolder, staat af en toe eens aan, maar dan op slaapkamervolume, dus hoeft niet zwaar te draaien. Het geluid is naar mijn mening niet slap op futloos. Ik kan daar echter pas een juist antwoord op geven als ik een A/B vergelijking met een geservicede blackface zou kunnen doen.
Als ik hem (af en toe 's effe) op het normal channel opendraai op 8, dan geeft hij over het cabinet met de JBL D130F een te gekke brul (blaas dan haast het dak eraf, hahahaa !!!!!). Breekt dan heerlijk en met een massieve sound op, en de dynamiek die ik dan in de bluesrock licks leg, verwerkt ie goed. Het hoog (zelfs messnijdend, voorste + achterste element Strat) en het laag komt er dan ook goed uit. Dus wat dat betreft...
Ok, de speaker heeft de laatste tijd een schraapje, maar dat is een ander topic.

matto
15 april 2005, 10:49
Ik wordt toch altijd een beetje nerveus van die bobbeltjes en soldeer er dan ook meestal een setje frisse SPRAGUE ATOMS in.
De originele bewaar ik dan of op speciaal verzoek lijm ik de kartonnen omhulsels van de oude weer om de nieuwe elcos heen. (is voor het oog natuurlijk wel veel mooier :D )

Ronny
15 april 2005, 23:51
Die nieuwe Spragues zorgden dan weer voor een beter geluid, Matto?

PeeVee
16 april 2005, 18:15
Die nieuwe Spragues zorgden dan weer voor een beter geluid, Matto?

Ojeeee... daar gaan we weer :razz: :razz: :razz:

Het is betrouwbaar, maar niet per definitie (er zijn zelfs mensen die zeggen "per definitie niet") beter geluid. Ouwe filtercaps hebben toch een soort milde en soepele eigenschap, misschien juist omdat ze oud zijn, misschien omdat ze gewoon anders zijn. Spraque Atoms geven je amp in ieder geval een zeer "responsive" karakter, sommige mensen houden daarvan en noemen het punchy en dymanisch, sommige mensen vind het afschuwelijk en noemen het pinnig en schreeuwerig brutaal.

Ikzelf? Ik ben er nog niet uit en al zou ik dat wel zijn dan nog hahaha :-D :-D :-D

Al
17 april 2005, 16:41
Het is niet mijn gig-amp. Deze Showman staat op zolder, staat af en toe eens aan, maar dan op slaapkamervolume, dus hoeft niet zwaar te draaien. Het geluid is naar mijn mening niet slap op futloos. .

Ik zou de Astrons vervangen vanwege de kans dat die voor ellende kunnen gaan zorgen. Misschien dan ook maar gelijk de Astron cathode bypasscaps meepakken maar dat is niet perse noodzakelijk.

Al

Roque
26 mei 2005, 22:18
Even een vraagje,

kun je de inputs lussen van een Fender Tremolux met een kabeltje net zoals bij een Marshall?
Zo ja, wat voor geluid geeft dat en welke inputs moeten er dan verbonden zijn.

Alvast bedankt :D

jpb
27 mei 2005, 12:33
Even een vraagje,

kun je de inputs lussen van een Fender Tremolux met een kabeltje net zoals bij een Marshall?
Zo ja, wat voor geluid geeft dat en welke inputs moeten er dan verbonden zijn.

Alvast bedankt :D
Ja, dat kan. detwee kanalen staan is fase (beide twee voortrappen). Maakt niet uit in welke input van elk kanaal je ze stopt; wel iets voor de toon natuurlijk.
Ik heb er niet uitgebreid me geexperimenteerd, maar vond het geluid wat te vol/wollig worden (vooral het laag). Sommigen houden daar juist van.

Al
28 mei 2005, 01:29
Ik heb er niet uitgebreid me geexperimenteerd, maar vond het geluid wat te vol/wollig worden (vooral het laag). Sommigen houden daar juist van.

Je hebt merkbaar verlies als je dat doet omdat je input laagohmig wordt.

Al

Mr.Jay
28 mei 2005, 12:53
Ik heb er niet uitgebreid me geexperimenteerd, maar vond het geluid wat te vol/wollig worden (vooral het laag). Sommigen houden daar juist van.

Je hebt merkbaar verlies als je dat doet omdat je input laagohmig wordt.

Al

Makkelijke oplossing is om slechts 1 stel inputjacks te gebruiken, die van binnen naar dezelfde buis te leiden.
Het gebruik van beide inputs door die doorluskabel nl. zorgt voor het effect dat AL hier noemt.

JaY