PDA

View Full Version : '64 Tremolux



PeeVee
6 maart 2005, 11:33
Zo, ik maak er even een nieuwe topic van anders sneeuwen die leuke plaatjes onder. Laten we deze thread beetje on topic proberen te houden OK? Korte inleiding; ik heb een Tremolux topje gekocht die het niet meer deed en waar rook uit kwam... Filtercaps waren dus geploft... Hier een "before" plaatje:

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/tremofcapss.jpg

Misschien hier een wat genuanceerdere opmerkingen dan in andere thread: er is best wat te zeggen om met oude filtercaps te spelen; ze hebben vaak door de jaren wat mindere capaciteit en lijken toch ook wat anders te reageren (trager? rustiger?) in amp. Uiteraard zit er een bepaald risico aan, vroeg of laat gaan filtercaps een keer. Je kunt dat vaak wel van te voren aan zien komen; letterlijk zien (visuele inspectie) maar ook horen. Al heeft veel ervaring met oude filtercaps en gaf als tip dat ouwe Mallory's het aanzienlijk langer uithouden dan menig een ooit had durven dromen. Ik moet ook zeggen dat alle gesprongen of lekkende caps die ik tegen ben gekomen in ouwe Fender amps (en dat zijn er, ondanks dat ik niet fulltime met amps bezig ben, toch aardig wat) meestal Astrons waren. Soundwise is er wat voor de zeggen maar wees je bewust van het risico...

Anyway, zo ziet 't er nu uit na de grote schoonmaak actie... (verkeerde buishulsie gepakt). Let ook op het interieur van het alu broodtrommeltje. De electrolyt was trouwens ook ingevreten aan ANDERE (component) zijde van chassis dus dat ook schoongekrabt en gereinigd en lekker in de (licht basische) olie gezet. Best tevreden en ampie werkt ook weer prima!

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/tremofcapsnews.jpg

Filtercaps zijn Aziatisch (maar Ruby Gold ook e.v.a. tegenwoordig) van WeberVST maar vind ik voorlopig even prima om te proberen; wil het ding eerst "technisch in orde" hebben, daarna kijken of het wat voor me is en of ik er tijd in wil steken om te optimaliseren. Ik overweeg b.v. VINTAGE (geselecteerde) Mallory (20 uF) Filtercaps :-D

Heb neg. bias Voltage supply elco vervangen, nieuwe 470 Ohm aan de schermroosters van de eindbuizen en 1 Ohm 2% "bias probe" weerstandjes aan de kathodes van de eindbuizen. Ja klopt, ik meet in eerste instantie altijd bias over de powertrafo is nauwkeuriger en bovendien weet je dan zeker dat je uitsluitend stroom van de platen meet. Wanneer dat in orde is (en dat was 't) dan doe ik het natuurlijk ook met 1 Ohm weerstandjes want dat gaat iets makkelijker. De "afwijking" (i.v.m. vermogen gedissipeerd door schermroosters) is < 10% dus als je op 35 mA wilt biassen stel je af op 38 mA ofzo. Verder kwam ik met de TAD's niet verder dan 25 mA per stuk dus heb het 15K weerstandje (gemeten ruim 17K) vervangen door een 10K weerstandje om bereik wat groter te maken en dat hielp uiteraard prima. Staat nu 420 op de platen en heb vrij koud gebiassed op 34 mA per kant i.v.m. toch wel kleine OT-tje. Heb na eerste testje van eerste kanaal trouwens ook nog de 100K plate load weerstanden vervangen en ook maar de slope weerstand want beeetje te lang met de bout daar gezeten (ahum).

Even op gespeeld via de Koch Loadbox op de 4% tap met daaraan een Weber P10Q-tje; nou da's best veelbelovend; een smeuiige rocker maar toch ook lekker warm en mooie toon (door lage spanningen?). Zal niet zulke harde klappen uitdelen als mijn SR's en BMSTR's maar omdat ik toch met wat minder headroom (hehehe en dan bedoel ik dus niet minder power!) wil spelen een leuke kandidaat.

Heb 'm inmiddels aan 2 x 12" Bandmaster cab gehangen (met '65 Oxford 10L6 en '66 Jensen C12N) en dat klinkt bijzonder goed. Vreemdgenoeg beter dan ik me de Bandmasters herinner... da's toch weer vaag zeg... Amp klinkt heerlijk warm en dik en breekt toch pas wat later op (koppeling aan de PI slechts 500 pF)... Gespeeld met analoog slap back echootje en verder niets... Errug lekker moet ik zeggen, zeker voor herhaling vatbaar... Grrr... nu moet ik dus weer in beide Bandmasters duiken want die klinken dus aanzienlijk minder...