PDA

View Full Version : Wat is een goede bass?



SpYkeY
14 juli 2002, 17:44
Ik ben op zoek naar een fijne bass met lekker slap geluid en ook als je gewoon speeld lekker klinkt.Ik speel nu op een Ibanez TRB 70 B ik ben er wel een beetje op uitgekeken. Weet hier iemand iets? zelf ervaringen?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SpYkeY op 2002-07-14 17:46 ]</font>

AllodoX
14 juli 2002, 18:23
uhm.. Ibanez TRB ??
ik denk dat je Yamaha TRB bedoelt :wink:

wat is een leuk bassje voor redelijk geld ?

OLP stingray bijvoorbeeld.. kost 399 euro, en klinkt,speelt en oogt heerlijk.

en als je er een EMG element in plakt trapt ie 10000% aars..

SpYkeY
14 juli 2002, 18:55
Jah echt een Ibanez TRB 70 B ik heb hem opgezocht op internet, ik zal nog eens kijken of ik een plaatje ervan kan vinden dan zal ik de link even geven.
Maaruh waar kan ik die gitaar kopen? en heb je ook een site ervan waar ik wat informatie + pic. kan bekijken?

SpYkeY
14 juli 2002, 18:59
hier kun je mijn gitaar zien, ik heb alleen een zwarte kop:
http://www.rastromusical.com/Rastro%20musical/Bajos/Ibanez_TR_series_TRB_70_B.gif

Tjek hem maar ff :wink:

SpYkeY
14 juli 2002, 19:06
AllodoX ik heb trouwens de gitaar gezien, hij lijkt me ook wel relax spelen, maar hij ziet er echt niet uit vind ik sorry....khou meer van een agressiv vorm...

AllodoX
14 juli 2002, 21:53
als jij liever een agressieve, kutklinkende bass hebt dan een lekker spelende + klinkende, maar minder agressief uitziende bass..

les nr.1 die je altijd krijgt bij het shoppen : speelbaarheid is alles, uiterlijk is bijzaak.

i rest my case. :smile:

LaSCaZaR
14 juli 2002, 21:55
schat

SpYkeY
14 juli 2002, 21:56
hahaha, ok, dat is waar, maargoed kmoet gewoon een bass hebben met beetje agressiv uitstraling met goeje klank :razz:

SpYkeY
14 juli 2002, 22:28
Flikker op LaSCaZaR! dit is een normaal forum, niet voor homo's!

flearulez
15 juli 2002, 11:10
Moet eerlijk zeggen dat ik een stingray een van de mooiste modellen vind, is hij niet door Leo Fender ontworpen?
Allodox jij weet het vast wel

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: flearulez op 2002-07-15 11:11 ]</font>

SpYkeY
15 juli 2002, 11:40
Maar, waar kan ik die gitaar voor een goede prijs krijgen? liefst nieuw...ik heb hem geprobeert hij speelt heel fijn dat klopt! maar nu nog een zaak waar ik hem het goedkoopst kan krijgen...weten jullie een goede zaak richting Arnhem en omstreken?

AllodoX
15 juli 2002, 11:41
Klopt. :smile:

Clarence Leonidas Fender om precies te zijn.. geboren op 10 augustus 1909 :smile:

ergens in de jaren '40 startte hij samen met meneer Kauffman een beddrijfje in electrische gitaartjes en versterkers ( hij had daarvoor VEEL ervaring met repareren van versterkers ) in 1948 kwam meneer George Fullterton erbij, en toen werdt ook de telecaster ontworpen. in 1951 kwam de Precisionbass. in 1965 had leo er genoeg van en verkocht toen " fender " aan een bedrijf genaamd CBS.
Hij had een contract lopen, dat ie na zijn ontslag in 1965 gedurende 10 jaar geen gitaren mocht maken en/of verkopen.

in 1976, toen het contract afgelopen was, ging ie werken bij een bedrijf genaamt ' Musicman ', waar ie 2 bassen ontwierp.. de stingray en de sabre. later, in 1984 werdt MusicMan overgenomen door het welbekende bedrijf ' ernie ball ' de originele stingray had ook nog van die schuimrubbertjes onder de snaren.. toen ernie ball kwam werden die weggelaten..

Daarna heeft ie nog een bedrijf opgericht genaamt " G&amp;L " ( George &amp; leo ), die maken ook HELE goede bassjes :smile:

en toen is ie op donderdag 21 maart in 1991 overleden.

een legende, jazeker..


heb je er zo genoeg aan, of moet ik nog een half uurtje doorgaan ? :smile:

ken uw geschiedenis, mensen.. tssk tssk :razz:

AllodoX
15 juli 2002, 11:45
b.t.w. spikey.. als je die in het zwart neemt met zwarte pickguard.. dan ziet ie er behoorlijk ruig uit hoor :smile:

zie : http://www.ernieball.com/musicman/instrument_images/130/130-01-11-01.gif :smile:

AllodoX
15 juli 2002, 11:48
ding kost overal ongeveer hetzelfde.. bij feedback kost ie 399 ( zitten ook in apeldoorn )

en bij musikproduktiv ( net over de grens bij hengelo ) kost ie 425

SpYkeY
15 juli 2002, 13:21
Woow da's wel tof jah :grin: in't zwart, thnx voor de info!

SpYkeY
15 juli 2002, 13:38
Bij Schreeven in Nijmegen heb ik hem gezien, OLP Stingray 4-string voor Euro 384,= dus ik ga gauw maarus naar die zaak toe :grin:

SpYkeY
15 juli 2002, 13:43
Btw AllodoX wat is een EMG element?

jaspertomas
15 juli 2002, 14:00
"b.t.w. spikey.. als je die in het zwart neemt met zwarte pickguard.. dan ziet ie er behoorlijk ruig uit hoor"

kan je een olp met zwarte pickguard krijgen dan? Als iemand weet in wat voor kleuren olp's te krijgen zijn zou ik het graag willen horen :smile:

SpYkeY
15 juli 2002, 14:57
Die pickguards zijn in allerlei verschillende kleuren te krijgen, ook met een klein motiefje erin
kijk maarus op deze site : http://www.ernieball.com/musicman/instrument_images/110/110-03-21-03.gif

flearulez
15 juli 2002, 15:20
bedank voor de geschiedenis les,

Kijk of je voor die bas wel met een maple hals neemt, staat wel leuk vind ik

SpYkeY
15 juli 2002, 15:23
wat tha fuck is een maple hals?

Ron C
15 juli 2002, 15:48
Op 2002-07-15 15:23, schreef SpYkeY:
wat tha fuck is een maple hals?


Maple is een soort hout, de klank van je bas is erg afhankelijk van het hout wat voor de toets gebruikt wordt. Maple is dat lichte hout(beetje aggresieve sound). Een andere veelgebruikte houtsoort is ebben(Ebony) dit is dat (bijna)zwarte hout, zeer gechikt voor fretloos (omdat het zo hard is) en heeft een iets warmere klank.

SpYkeY
15 juli 2002, 16:19
Ojah...maar als hij een zwarte hals heeft staat het wel mooier, als je hem ook helemaal zwart koopt...maargoed, als hij dan zo beter klinkt, met dat lichte hout, dan neem ik dat wel...

AllodoX
15 juli 2002, 16:54
wat is een EMG element ? nou..

EMG is een merk dat elementen maakt.. meestal actief ( dus je mot een batterijtje erbij plakken ).

alleen EMG is qua prijs/kwaliteit niet zo interessant.. seymour duncan heeft betere elementen ( bijvoorbeeld de quarterpounder pickup, die heeft HELE grote polepieces en daarom hele hoge output ).

SpYkeY
15 juli 2002, 16:55
Ojah, maaruh, die elementen die er bij de aankoop opzitten zijn die ook van goede kwaliteit dan? of MOET je ze vervangen om een mooi geluid te krijgen?

AllodoX
15 juli 2002, 21:07
nee joh !

die er al in zit geeft prima geluid. je moet hem gewoon es uitproberen.

je moet het zeg maar vergelijken met lichtmetalen velgen.. je auto rijdt prima met de standaard velgen, maar om hem nog NET iets stoerder te maken plak je er grotere, lichtmetalen velgen onder.

SpYkeY
15 juli 2002, 21:09
Oooowjah zo! :grin: ok dan snap ik het wel :grin:

flearulez
16 juli 2002, 15:17
Quarter pounders zijn toch vervangers voor die precision style pickups?
Die kun je toch niet in een stingray flikkeren?
Kan je er wel een actieve in doen, vanwege de knoppen die op de kloon zitten

Is een bartolini niets?


Nog iets bij een echte stingray heb je keuze uit 2bands en 3 bands equalizer, niets vreemds, maar wat is die optie dat je nog een extraknop voor iets hebt, je hebt er dan 5 op je stingray.