PDA

View Full Version : onderhoud houtwerk



bramcup
5 maart 2005, 11:36
met welke producten kan ik het best het houtwerk van mijn acoustische gitaar onderhouden? voor het moment gebruik ik gewone meubelspray ( = bijenwas ), kan dit de lak beschadigen of heb je niet meer nodig dan een busje uit de poetskast om het gitaar mooi en glanzend te houden.

groetjes

Bram

Mattia
5 maart 2005, 14:42
Houtwerk? Niets. Af en toe misschien schoonpoetsen, maar in mijn ervaring is olieen gewoonweg nooit nodig. Mooi schoonpoetsen met een droog poetsdoekje, hooguit een gitaar-specifiek product (te koop bij je gitaarwinkel) gebruiken, zo nu en dan. Als het vies is, klein beetje water (minimale hoeveelheid), en het moet wel goed zitten. Dest water als het gaat om een oude finish, en voorzicht is geboden als er diepe krassen (Tot op het hout) in zitten.

Wat je vooral eigenlijk nooit moet doen is meubelpoetsnonsense gebruiken, en zeker nooit, nooit NOOIT een product dat ook maar een grijntje siliconen bevat. Niet doen! Dat kan in de lange termijn flinke problemen geven, vooral als er iets gelakt of gelijmd moet worden ter reparatie. Siliconen == SLECHT. Weg ermee.

Verder, was heeft niks te zoeken op een gelakte gitaar, IMO. Op een geoliede, zie je eigenlijk nooit bij akoestische instrumenten, wel, maar dan moet het wel pure was zijn (ik gebruik BriWax, een mix van bijenwas en carnuba), en zeker geen meubelpoets in een spray.

Als je niet wil dokken voor (redelijk dure) gitaar polishes, kunnen goede auto polish producten (nogmaals, ZONDER SILICONEN! GOED CHECKEN!!!) soelaas bieden; ik gebruik ze om m'n vers gelakte gitaaren mee te polijsten.