PDA

View Full Version : Firefly ?attenuator?



ropp
5 maart 2005, 01:22
Hoi,
binnenkort wil ik een firefly amp gaan maken met een attenuator en een poweramp daarachter. Dus de firefly als soort van preamp.

Het schema van de firefly is hier te vinden: http://home.cfl.rr.com/dbhammond/Firefly_sch_R3.gif
Hoe kan ik hier een attenuator in maken? Hoe werkt een attenuator eigelijk??(ook handig om te weten 8-) )

hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen :)

H.Manback
5 maart 2005, 02:37
Attenuator is toch de naam voor dingen als power brake of weet ik wat?

Dan is het in principe gelijk aan een dikke weerstand die een groot deel van het uitgangs vermogen bestemd voor de speakers 'opvreet' door het in warmte om te zetten. Nou heb je bij attenuators ook een speaker die er aan hangt en de attenuator moet er dus wel voor zorgen dat de uitgangsimpedantie in orde is (4 ohm, 8 ohm, 16 ohm, bijv.).

Wat jij wil doen is in plaats van een speaker aansluiten een versterker aansluiten. Dan loop je vrees ik tegen een probleempje aan, aangezien het uitgangs signaal van een versterker naar de speaker een erg laag voltage heeft, aangezien het op een speaker wordt aangesloten. Om dit te versterken heb je een heel andere impedantie nodig aan de uitgang van je firefly.

Wat je zou kunnen overwegen is alleen de preamp te maken en die gewoon aan je power amp hangen. Ik weet niet wat je precies wil met de firefly, want als ik het zo lees vermoed ik dat je m ook los wil gebruiken als complete amp, of dat je per se de power amp er in wil hebben voor het geluid.

Franc
5 maart 2005, 09:28
Als het je om volume van de firefly gaat heb je geen poweramp nodig.
Ik gebruik hem met een 8" 15W speaker en dat ding is HARD.
Heb er een MV ingebouwd om hem ook 's avonds nog te kunnen gebruiken.
Als je op zoek bent naar het geluid van een 100W amp zou ik niet de firefly gebruiken, daar schiet je weinig mee op. De firefly heeft geen tonestack dus als preamp stelt het ook nog weinig voor.

Franc.

ropp
5 maart 2005, 15:56
hmm ok, bedankt voor jullie reacties.
Het idee was idd om ze ook appart te kunnen gebruiken, maar dan ga ik hem eerst wel maken zonder extra poweramp en dan is kijken of het hard genoeg gaat :)

Franc
5 maart 2005, 17:06
Voor thuis is ie zeker hard genoeg en mocht je hem willen doorversterken moet je gewoon ergens vlak voor de 'eindbuis' een preamp-out maken en daar een poweramp aan knopen.

Succes, het is een erg leuk ampje, ik speel er dagelijks op op mijn zolder en kan er crunchy bluesgeluiden uitkrijgen met een LP maar ook gillende boventonen voor ouderwets EVH geluid :-D

Franc.