PDA

View Full Version : BIAS



Tupelo
4 maart 2005, 13:57
Ik heb al gezocht naar eerdere topics maar die waren niet verhelderend.
Deze monkey moet in Jip & Janneke taal uitgelegd krijgen wat de BIAS nu eigenlijk doet. Op mijn Fender the Twin Red Knop ben ik div. in te stellen BIAS knopjes tegengekomen aan de achterkant. Ik heb deze versterker al zeker 10 jaar maar ben altijd huiverig van de instellingen afgebleven waarvan ik niet weet wat ze zijn of doen. De BIAS dus; div. knopjes, maar vooral de draaiknop (schroefje) kan ik hier aan draaien zonder consequenties voor mijn versterker? Blaas ik niets op ofzo? En wat moet dat dan precies doen, die BIAS?

harrie-beton
4 maart 2005, 14:05
bias = filter

ieme
4 maart 2005, 16:11
CORRECT ME IF I AM WRONG
Bias moet je zien als een potmeter waarmee je het aantal milliamperes door je buizen gaan afstellen. Normaal is zo'n 45 milliampere, dat heeft met de pieken te maken van de hoogte van de input. En aan de hand daarvan kun je je versterker tunen.


ieme

Tupelo
4 maart 2005, 16:40
Ampères o.k..., maar uhh, als dat meer of minder is heeft dat dan consequenties voor de versterker? Kun je gewoon aan die potmeter draaien en kijken wat het met je geluid doet of kun je dat beter aan een expert overlaten, afblijven dus...?

Sowiezo 'versterker tunen'; ik las dat je het als een soort master volume moet zien klopt dat?

Antal
4 maart 2005, 17:10
Ampères o.k..., maar uhh, als dat meer of minder is heeft dat dan consequenties voor de versterker? Kun je gewoon aan die potmeter draaien en kijken wat het met je geluid doet of kun je dat beter aan een expert overlaten, afblijven dus...?

Sowiezo 'versterker tunen'; ik las dat je het als een soort master volume moet zien klopt dat?

Nee het is geen mastervolume. En als je echt geen idee hebt zou ik het aan een expert overlaten. En ja, meer of minder heeft consequenties. Minder dan klinkt je versterker gewoon minder goed (bias=koud). Dat wil je dus niet. En staat je bias te hoog dan sluiten je buizen veels te snel. Dat wil je ook niet. Allebij is dus niet goed!

(simpel genoeg zo? :wink: )

ieme
4 maart 2005, 17:31
Ampères o.k..., maar uhh, als dat meer of minder is heeft dat dan consequenties voor de versterker? Kun je gewoon aan die potmeter draaien en kijken wat het met je geluid doet of kun je dat beter aan een expert overlaten, afblijven dus...?

Sowiezo 'versterker tunen'; ik las dat je het als een soort master volume moet zien klopt dat?

nee je kan het amperage veranderen en daarmee de hoeveelheid stroom die door de buis gaat, hoe meer amperes hoe harder de buis moet werken. en vaak ook hoe warmer de amp klinkt.

ieme

Tupelo
4 maart 2005, 18:26
O.k. thanx voor deze reacties...monkey is toch weer een beetje wijzer geworden nu :roll:

Maar 't enige dat ik er mee kan slopen zijn de buizen dus? Nog een onderscheid einbuizen, voorversterker? Of is het misschien standaard zo dat als je buizen wat ouder zijn dat je meer of minder BIAS bijdraait?

Op zich wel een goed moment om mee te experimenteren. Buizen zijn al behoorlijk oud en ik heb min of meer toch al rekening gehouden met een grote beurt voor t bakkie dit jaar.......

Fumi SG
4 maart 2005, 18:35
Ampères o.k..., maar uhh, als dat meer of minder is heeft dat dan consequenties voor de versterker? Kun je gewoon aan die potmeter draaien en kijken wat het met je geluid doet of kun je dat beter aan een expert overlaten, afblijven dus...?

Sowiezo 'versterker tunen'; ik las dat je het als een soort master volume moet zien klopt dat?

nee je kan het amperage veranderen en daarmee de hoeveelheid stroom die door de buis gaat, hoe meer amperes hoe harder de buis moet werken. en vaak ook hoe warmer de amp klinkt.

ieme

Dan is het volgens mij ook nog zow..... hoe harder de buizen moeten werken, hoe eerder ze oversturen. Toch??. Oftewel, veel ampères door de buizen, hoe eerder je clean kanaal overstuurt.......

Negative K3 fan
4 maart 2005, 22:30
CORRECT ME IF I AM WRONG
Bias moet je zien als een potmeter waarmee je het aantal milliamperes door je buizen gaan afstellen. Normaal is zo'n 45 milliampere, dat heeft met de pieken te maken van de hoogte van de input. En aan de hand daarvan kun je je versterker tunen.


ieme

ajajajaj, een vage klepel!

Negative K3 fan
4 maart 2005, 22:39
jongens, sorry, maar alle reacties tot nu zijn echt beneden peil!

lees mijn PWS voor een goede uitleg...

maar een buis bestaat uit een deel waar elektronen vandaan komen, een gedeelte waar elektronen opgenomen worden en een rooster die bepaalt hoeveel elektronen er door worden gelaten. nb. een verplaatsing van elektronen is dus een electrische stroom die loopt.

als je op dat grid een signaal (van je gitaar aansluit) dan loopt dus die stroom van de kathode naar anode op de frequenties die uit je gitaarkomen en komt er dus versterking.

om een buis zo optimaal mogelijk te laten werken moet dat grid op een bepaald voltage staan ten opzichte van de kathode. Dit Voltage (!, niet amperage/stroomsterkte) heet BIAS. Bij eindbuizen is het zaak dat deze buizen zoveel moglijk vermogen leveren, daarom moet er in rust sprake zijn van een stroomsterkte (dit bedoelt ieme) zodat dit hoog genoeg is voor een warme toon maar niet te hoogzodat de buis overmatig slijt.

je stelt de bias dus in adhv de stroomsterkte die je meet (en die kan best wel eens rond de 45mA zitten) zodat de buis optimaal presteert, maar het hoeft niet per se door die stroom maar ok met een osciloscoop ofzo...

je kunt dit dus het best overlaten aan een tech als je dit verhaaltje niet helemaal snapt (ook al is het vaag).

Izegrim
5 maart 2005, 01:16
Que? Aye know nothinque! :chicken: Eigenlijk moet er een bias faq komen. Is er geen versterkerfabrikant die alles wat je moet weten om de bias in te stellen in een PDFje heeft gepropt? Ik ga iig neg's profielwerkstuk eens doorworstelen.

Tupelo
5 maart 2005, 15:11
Lijkt me niet iets waar ik goed in ben...

Negative K3 fan
5 maart 2005, 15:47
Lijkt me niet iets waar ik goed in ben...

het principe is echt vrij simpel, je moet alles alleen even voor jezelf goed op een rijtje hebben (en vooral de wet van ohm, maar die leer je al in de derde van de middelbare school).

Franc
5 maart 2005, 16:57
De BIAS knopjes zijn in ieder geval geen knopjes om ff lekker aan te draaien tijdens het spelen!! Doe dat lekker met de volume en toon knopjes.

BIAS stel je in bij het plaatsen van (nieuwe) buizen en daarna blijf je er in principe af. Een te hoge ruststroom (het gevolg van een te hoge BIAS spanning - hoog als in te dicht bij 0 want het gaat hier om een negatieve spanning) doet je eindbuizen een tijdje HEEL HARD opgloeien met alle gevolgen van dien :-(

In een gunstiger geval is je BIAS spanning te laag (te veel negatief) waardoor je de buizen als het ware af sluit (de elektronen staan te springen om van de negatieve kathode naar de positieve anode te vliegen, maar het rooster - met die negatieve BIAS spanning remt dit af).
Je amp klinkt als een natte krant, maar dit is iig niet slecht voor je buizen.

Comprende?

Franc.

Antal
5 maart 2005, 19:26
jongens, sorry, maar alle reacties tot nu zijn echt beneden peil!

Lul nou niet zo stom. De topicstarter geeft duidelijk aan er de ballen verstand van te hebben. Dus krijgt hij van mij een simpel niet technisch antwoord wat voor hem te begrijpen is. Begrijp je :roll:

Nicci
6 maart 2005, 10:57
maar daar gaat het Neg K3 niet om. hij wil zo vaak als het kan laten weten dat hij errug veel van electriek weet . . . . . .

Tupelo
6 maart 2005, 20:16
Is waar, ik was op zoek naar een jip & janneke antwoord. Hoor gewoon niet tot die mensen met enige technische aanleg. Maar goed. K heb nu toch een beetje de indruk wat BIAS inhoud. Voldoende in ieder geval om er maar van af te blijven...

Franc
7 maart 2005, 12:11
Sommige dingen kun je nou eenmaal niet op Jip&Janneke manier uitleggen.

Dan blijft er niet veel meer over dan: "afblijven"

Franc.

Negative K3 fan
7 maart 2005, 12:52
jongens, sorry, maar alle reacties tot nu zijn echt beneden peil!

Lul nou niet zo stom. De topicstarter geeft duidelijk aan er de ballen verstand van te hebben. Dus krijgt hij van mij een simpel niet technisch antwoord wat voor hem te begrijpen is. Begrijp je :roll:

je vergeet compleet FOUTE antwoorden...

Antal
7 maart 2005, 13:03
jongens, sorry, maar alle reacties tot nu zijn echt beneden peil!

Lul nou niet zo stom. De topicstarter geeft duidelijk aan er de ballen verstand van te hebben. Dus krijgt hij van mij een simpel niet technisch antwoord wat voor hem te begrijpen is. Begrijp je :roll:

je vergeet compleet FOUTE antwoorden...

Nee hoor, die mag je uiteraard corrigeren. Graag zelfs. Maar geef dan even aan wat er niet goed is.

Negative K3 fan
7 maart 2005, 13:12
ik had mijn post al ge edit, maar dat is blijkbaar neit goed overgekomen

jouw posts waren niet fout, maar het jip en janneke gehalte was iets te hoog, je kunt het imo niet even in 1 zinnetje kwijt. en je gaf hem ook geen antwoord op al zn vragen dus probeer nou niet de protagonist van dit topic uit te hangen.

Negative K3 fan
7 maart 2005, 13:18
en nicci hou op met k*nkeren, voeg eerst maar eens iets nutgtigs toe en spendeer de tijd die heb je verspild met het kleineren van mij eens om jouw electronica kennis op peil te brengen zodat je me tenminste echt de mond kunt snoeren ipv dat zielige geouwehoer...

Nicci
7 maart 2005, 16:23
waarom zou ik in godsnaam verstand willen hebben van electronica? los daarvan heb ik geen enkele behoefte je de mond te snoeren. tot slot doe ik een verwoede poging om al mijn posts zo zinloos mogelijk te laten zijn. dat dit niet altijd lukt, zie ik als een persoonlijk falen.

Antal
7 maart 2005, 16:49
waarom zou ik in godsnaam verstand willen hebben van electronica? los daarvan heb ik geen enkele behoefte je de mond te snoeren. tot slot doe ik een verwoede poging om al mijn posts zo zinloos mogelijk te laten zijn. dat dit niet altijd lukt, zie ik als een persoonlijk falen.

Dat jij er geen verstand van hebt is jouw probleem. Val mensen er niet op aan als ze het wel hebben ajb.

Nicci
7 maart 2005, 16:56
doe ik dat dan?

Antal
7 maart 2005, 17:30
doe ik dat dan?

Beetje wel ja. Maar goed, laten we d'r maar over ophouden. Zinloze discussie dit. De topicsstarter heeft antwoord. Slotje?

Nicci
7 maart 2005, 17:54
ik zal mensen nooit aanvallen op het hebben van kennis. dat is namelijk een redelijk domme onderneming, te meer ik zelf van een aantal dingen verstand heb.
ik merk slechts op dat Neg. K3 z'n best doet om te 'showen' met de kennis die hij heeft. in dezelfde post ook nog eens andere mensen verwijt domme antwoorden te geven.
ik ben benieuwd wat de oorspronkelijke poster gehad heeft aan het 'slimme' antwoord van Neg K3 . . . . .
het zei mij namelijk niets.
[/tab]

Mitch
7 maart 2005, 20:28
Girls, girls.....
Het gaat allemaal veel te persoonlijk en off-topic worden zo. Als jullie verder willen babbelen, doe dat dan privé. De één zegt iets, een ander interpreteert dat op zijn manier, blblablabla. Iedereen heeft zijn punt nu wel gemaakt.

Negative K3 fan
8 maart 2005, 08:15
nicci begon gewoon te zeveren en heeft het zelf niet eens in de gaten maarja!

Tom R
8 maart 2005, 18:18
In de handleiding van mijn amp (Mesa Boogie Nomad) staat een geweldig stuk waarin een vergelijking wordt gemaakt tussen dioden, trioden en pentoden en Ieren die naar de kroeg willen, heel erg begrijpelijk! De handleiding is de downloaden op http://www.mesaboogie.com/manuals/Nomad%20Manual.pdf :)

Negative K3 fan
8 maart 2005, 19:29
wow wat een geniale handleiding, als je enit al te veel moeite hebt met engels staat daar heel duidelijk in wat biasen is!

Nocki
9 maart 2005, 08:23
De stukjes over biassen van randall smith zijn erg leuk... ehh.. je hoeft niet te biassen... breek daar je domme hoofdje maar niet over hoor... :-)

Nocki

matto
9 maart 2005, 09:42
Poging tot simpele verklaring van wat bias is:

Vergelijk bias instelling maar met het stationaire toerental van je auto of brommer cq scooter.
Als het stationair toerental te laag is dan pakt de motor niet lekker op als je wilt versnellen maar hapert eerst een paar keer en gaat dan soepel draaien of hij verzuipt en slaat af.
Als je het stationair toerental te hoog zet dan heb je maar een klein stukje gas nodig om op het maximum toerental uit te komen en dus maar een klein gebiedje waarin de motor iets doet, ook zal je motor dan sneller slijten en meer brandstof gebruiken.
De een wil echt het allerlaagste stationair toeren tal en de ander gaat voor een iets hoger toerental vandaaar dat er zo vaak misverstanden zijn over bias.
Als je geen verstand hebt van het meten en inregelen van bias dan kun je er maar beter afblijven. : :-?

Mitch
9 maart 2005, 10:11
Stationair toerental vind ik ook altijd een redelijk goede vergelijking. Het werkt anders, maar het beeld is wel duidelijk.
Randall Smith over biassen, tja....."nee, het gaat echt niet om after-sales van buizen, dat biassen is gewoon niet handig en keuze vrijheid in het kopen van buizen al helemaal niet" :D

Negative K3 fan
9 maart 2005, 18:07
ja zo kun je het ook zien, beide partijen hebben niet volledig gelijk, wat is er nou handiger dan zo'n fixed bias op mesa's in gebruik?

Tupelo
11 maart 2005, 16:26
Stationaire toerental :lol: > die zocht ik!

Dirk_Hendrik
12 maart 2005, 17:10
bias = filter

http://gathering.tweakers.net/global/smileys/frusty.gif

Negative K3 fan
12 maart 2005, 18:11
bias = filter

http://gathering.tweakers.net/global/smileys/frusty.gif

" Lul nou niet zo stom. De topicstarter geeft duidelijk aan er de ballen verstand van te hebben. Dus krijgt hij van mij een simpel niet technisch antwoord wat voor hem te begrijpen is. Begrijp je "

Antal
12 maart 2005, 19:29
bias = filter

http://gathering.tweakers.net/global/smileys/frusty.gif

" Lul nou niet zo stom. De topicstarter geeft duidelijk aan er de ballen verstand van te hebben. Dus krijgt hij van mij een simpel niet technisch antwoord wat voor hem te begrijpen is. Begrijp je "

Ik sprak voor mezelf. Is het nou zo moeilijk lennart?

Dirk_Hendrik
13 maart 2005, 13:19
bias = filter

http://gathering.tweakers.net/global/smileys/frusty.gif

" Lul nou niet zo stom. De topicstarter geeft duidelijk aan er de ballen verstand van te hebben. Dus krijgt hij van mij een simpel niet technisch antwoord wat voor hem te begrijpen is. Begrijp je "

Je gaf eeen prima antwoord. Ik geloof ook niet dat die quote op jou sloeg Lennart. Kijk dus nog eens goed wat ik quootte (ben jij harrie-beton??) en bepaal dan wie er stom lult. :evil:

Negative K3 fan
13 maart 2005, 16:44
bias = filter

http://gathering.tweakers.net/global/smileys/frusty.gif

" Lul nou niet zo stom. De topicstarter geeft duidelijk aan er de ballen verstand van te hebben. Dus krijgt hij van mij een simpel niet technisch antwoord wat voor hem te begrijpen is. Begrijp je "

Ik sprak voor mezelf. Is het nou zo moeilijk lennart?

houd het dan voortaan ook maar voor jezelf

Antal
13 maart 2005, 19:52
houd het dan voortaan ook maar voor jezelf

Ja, daar is een forum ook echt voor bedoelt. Daar heb je helemaal gelijk in. Laat iedereen alles voor zichzelf houden. Goed plan.

Negative K3 fan
13 maart 2005, 21:09
volgens mij is een forum vooral bedoeld om te zeiken over grammaticale fouten van anderen

Antal
13 maart 2005, 21:14
volgens mij is een forum vooral bedoeld om te zeiken over grammaticale fouten van anderen

Nu we het er toch over hebben: een fatsoenlijke Nederlandse zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt. :razz:

dejohan
14 maart 2005, 12:27
Ik ken er niet zo verschrikkelijk veel van maar ik heb altijd gehoord dat als je de bias te hoog instelt, je buizen kunnen kortsluiten veroorzaken en je (output?) trafo kan opblazen. Redelijk kostelijke affaire dus.
Dit klopt toch?

En zoja, vind ik het behoorlijk idioot dat niemand de moeite neemt om dat te zeggen tegen de topicstarter. Iedereen begint hier een technische uitleg over biasen terwijl men de cruciale dingen over het hoofd ziet.

Franc
14 maart 2005, 13:35
Hallo, volgens mij hebben zowel Lennart als ik toch een vrij duidelijke uitleg gegeven...?

Misschien wat moeilijk te lezen tussen al het geneuzel...

En pas op als je zegt 'te hoog'.
Bedoel je dan een hoge negatieve waarde of juist een waarde dicht bij nul? :roll:

Franc.

Franc
14 maart 2005, 13:35
dubbel.

Franc.

dejohan
14 maart 2005, 14:56
Hallo, volgens mij hebben zowel Lennart als ik toch een vrij duidelijke uitleg gegeven...?

Misschien wat moeilijk te lezen tussen al het geneuzel...

En pas op als je zegt 'te hoog'.
Bedoel je dan een hoge negatieve waarde of juist een waarde dicht bij nul? :roll:

Franc.

Negens staat duidelijk er dat je je transfo kan opblazen als je zonder het te weten gaat zitten klooien met je bias. Wat dus betekent: je zet je bias beter te laag dan te hoog.
Te hoog betekent in dit geval gewoon de potmeter te veel opendraaien, wat het interesseert een 'leek' als ik nu of dat dan positieve of negatieve stroom is, voor mijn part zit die amp vol kabouters, het belangrijlkste wat een leek moet weten is HOE je een amp biased, en dat hij z'n amp kan opblazen als hij hem niet goed biased.


Wat ik in dit topic lees is alsof je aan iemand die wil leren autorijden de werking van de ontploffingsmotor gaat zitten uitleggen.

Negative K3 fan
14 maart 2005, 14:58
iemand die wil autrijden en zich af vraagt hoe je het stationaire toerental moet veranderen

dejohan
14 maart 2005, 15:02
:-)

Ja ok, heb ondertussen een post van Franc gevonden waar eigenlijk wel duidelijk staat dat hij niet te hoog mag biasen. Dus mijn post is mss wat overdreven.
Gr
Johan

Franc
14 maart 2005, 16:03
Ik bedoel het ook niet vervelend, begrijp me niet verkeerd.

Maar voor iemand die 0 verstand ervan heeft zijn termen als 'te hoog' en 'te laag' gevaarlijke termen.

Bij die pots staat nl. nergens 'dit is hoger' of 'dit is lager' :D
Je draait links of rechtsom. En ook daar is weer moeilijk een uitspraak over te doen omdat je niet weet of deze specifieke amp een negatievere of juist positievere voorspanning levert als je de pots helemaal naar links draait :-? (om het ff ongewikkelder te maken ;) ) Da's maar net hoe het een en ander bedraad is.

Kortom: voor de leek: afblijven (dat had ik meen ik wel ergens gezegd :D)

Franc.