PDA

View Full Version : Betaalbaar beginnersrack



provenance
4 maart 2005, 09:17
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en val maar gelijk met de deur in huis.

Momenteel speel ik over een (buizen) combo met multieffectpedaal ervoor. Boss ME-50. Ik overweeg om over te stappen op een rack systeem.

Is het mogelijk om een rack (+ 2x12" speakercabinet) samen te stellen voor metal (met een bluesy randje) met een budget van € 700 (+ e.v.t. € 500 verwachtte inruil/verkoop waarde van wat huidige spullen).
Ik ben bereid om het tijdelijk met 'iets mindere' spullen te doen om het over 3 kwart jaar (met ongeveer eenzelfde budget) weer uit te breiden.

Het volgende heb ik nodig voor al mijn huidige geluiden, maar een beetje ruimte voor experiment zou leuk zijn:
- clean
- distortion (hoewel ik mijn ideale geluid typeer als 'heavy overdrive', zwaar, beetje strak, relatief veel midden (voor metal), maar niet te smooth)
- footswitchable gainboost voor wat feedbackende leads
- delay
- chorus
- pedaalvolume
- wah wah (al in bezit)

Als dit mogelijk is, met welke apparatuur dan :)

Alain
4 maart 2005, 09:56
cheaper than cheap...

2x12" : Fame 333 € (te verkrijgen bij Music store in Duitsland)
eindversterker : Marshall 8008 200 € (wel ergens tweedehands te vinden)
voorversterker : Engl 530 300 € (idem als hierboven)
fx : rocktron repliflex of aanverwanten... 200 €
Behringer FCB 1010 : 120 € (2e hands)
flightcase : 50 €

Dat is zo'n 900 €, en dan heb je al een lekkere setup!

provenance
4 maart 2005, 11:03
Klinkt overtuigend. Die ENGL preamp komt hier op het forum wel vaag terug :), Is die trouwens MIDI schakelbaar? Je ziet ook wel eens effectenbakken die kanalen van amps kunnen schakelen. Is zo'n replifex daar 1 van?

ik zie ook nog wel eens rocktron velocity eindversterkers staan, is het verschil met die marshalls groot?

Een buizen eindversterker kan ik vergeten voor dit budget denk ik? ;)

Josdevos
4 maart 2005, 12:36
cheaper than cheap...

2x12" : Fame 333 € (te verkrijgen bij Music store in Duitsland)
eindversterker : Marshall 8008 200 € (wel ergens tweedehands te vinden)
voorversterker : Engl 530 300 € (idem als hierboven)
fx : rocktron repliflex of aanverwanten... 200 €
Behringer FCB 1010 : 120 € (2e hands)
flightcase : 50 €

Dat is zo'n 900 €, en dan heb je al een lekkere setup!

333+200+300+200+120+50 = 900 € Tiens... :roll: Lijkt me eerder 1200 €...

Mijn lijstje (mét lampeneindtrap):

Rocktron Voodoovalve (preamp en multi in 1) +-350 euro okkazie
Peavey 50/50 +-350 euro okkazie
Rocktron Midimate 150 euro
Marhsall 1936 of andere 2x12 250 euro
Case 50

1150 euro... Goedkoper maar echt goed vind ik niet hoor...

Chiel
4 maart 2005, 12:49
Als ik het nu overnieuw moest doen met dit budget:

(Uiteraard allemaal tweedehands :wink: )

Soldano SP77 : € 300,-
Peavey classic 50/50 : € 450,-
Rocktron Intellifex ltd : € 200,-
Marshall 1922 : € 175,-
Midiswitch (Nobels oid) : € 50,-
midipedaal : € 100,-

Volledige buizen setup en d'r moet alleen nog een 5HE case bij en klaar is kees 8-) . Mjnsinziens een hele vette setup. Als ik je nog één tip mag geven, stel je spul zo samen dat je er ook in de (nabije) toekomst verder mee kunt. In deze setup kun je t.z.t. er over denken de speakercab te vervangen terwijl het overige spul nog prima mee kan.

provenance
4 maart 2005, 15:47
Dat van die Rocktron VooDu valve weet ik niet zo goed. Ik ken mensen met een Rocktron Chameleon en heb daar zelf ook mee mogen klooien. Erg enthousiast werd ik daar niet van.

Daarnaast vraag ik me af of een preamp met ingebouwde effecten het doel van het hebben van een rack niet een beetje voorbij streeft :)

Een buizen eindtrap is voor mij ook geen must! Maar wel wenselijk als dat 'mijn geluid' oplevert.

Wat ik op internet lees is dat hi-gain metal geluiden ook wel met een transistoren eindversterker kunnen.

Het geluid dat ik voor ogen heb is echter niet zo heel hi-gain volgens mij en mag ook wel een beetje een ranzig randje hebben ipv dat superstrakke.

De enige 2e hands soldano SP-77 die ik zo snel tegenkom is 450 €

Wat doen Marshall JMP-1's trouwens tegenwoordig tweedehands? Of is dat niks?

Effecten zijn uiteindelijk wel noodzakelijk voor wat ik wil. Maar in eerste instantie wil ik het basisgeluid wel goed hebben.

Chiel
4 maart 2005, 16:14
450 voor een SP77 is 'way to much'. Voor een echt mooi exemplaar kun je nog wel 350 neertellen (let op! wel de roze versie en niet de Japanse blauwe versie!).

De JMP1 is een leuk ding. Je zou hem alleen ff moeten uitchecken of het JOU geluid is. Mijnsinziens doet het ding zo'n beetje hetzelfde als de Voodu valve, de Chameleon, de Pirana en Ultraflex (deze is van Peavey). Overigens is er ook nog zoiets als de ADA preamp en de Sansamp (van Tech21). Wellicht ook het overwegen waard ;-).

provenance
4 maart 2005, 18:22
Het kan natuurlijk geen kwaad om mijn vooroordelen n.a.v. de chameleon aan de kant te zetten en een Voodoo valve te gaan bekijken.

Is er nog verschil tussen de "Voodoo valve" en de "Voodoo valve online"?

Op harmony central staan beide, op de rocktron site alleen de online nog.

skabouter
4 maart 2005, 18:41
laat mij je helpen, ik raad aan:

Kitty hawk quattro preamp (buizen, 4 kanaals) (175 euro)
Alesis midi/quadra verb (100 euro)
marshall 9005 50/50 eindtrap (350 euro)

huppaaaa, dan heb je effecten en buizen voor EN eindtrap, en best veelzijdig (4 kanalen) voor "maar" 625...........

als je dat teveel vind, ga dan voor een 8008 poweramp, voor 200 euro, en ruil die later om voor iets mooiers.

dan nog midi-board, kzou die behringer nemen, 100 euro 2e hands. zo`n nobels midiswitcher heb je dan niet nodig, het midiboard kan de preamp switchen.

dan nog een cabinet, 2 boxes zijn leuk, josh doet er 2 weg voor 50 euro zag ik, is geen geld, en josh verkoopt vast geen crap !
een 2x12 kan ook, dan zit je op minimaal 200 erbij.

alleen nog een rack voor het geheel dan, maar je zou ook snel zelf ff iets kunnen timmeren, is geen moeite, en geen geld.

mwah, valt wel mee toch ? dan zit je redleijk rond de 700 euro, en hjeb je wel buizen spul (tja of niet, als je die 8008 neemt, maar dan ben je wel veel goedkoper uit) .

ik ben bang dat je voor een compleet racksysteem gewoon veel geld kwijt bent, als je 700 te besteden hebt kom je niet aan hoogsstaand spul, normaal benje dat zo`n beetje alleen al kwijt aan een eindtrap..............

maar succes ermee, en hou ons op de hoogte van je aanschaffen en plannen :)

srv-man
4 maart 2005, 19:26
Het geluid dat ik voor ogen heb is echter niet zo heel hi-gain volgens mij en mag ook wel een beetje een ranzig randje hebben ipv dat superstrakke.

Als ik dit zo lees zou ik zeggen:

Preamp: Hafler Triple Giant € 300 (echt bruut en een vette VH-sound)
FX: Boss GX700 € 200
Eindtrap: Marshall 8008 € 175

Of anders

FX: Lexicon MPX100 € 100
Eindtrap: Peavey 50/50 € 350

Verdere preamp kandidaten: Hafler T3 of Hellrazor (€ 150 - 200), Marshall 9001 (de goedkoopste buizenpreamp, € 75), ADA MP1.
Maar de Soldano SP77, Marshall JMP1, Rocktron FX, etc. zijn ook goed.

ropp
5 maart 2005, 01:07
soldano sp-77 II preamp : 300E
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=38070

marshall 9005 buizen eindversterker : 350E
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=35753

marshall 1936 speakercabinet : 250E
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=35782

zijn maar een paar idtjes

dennis808
5 maart 2005, 14:27
qua sound zou ik zeggen een Engl 530
Maar luister ZEKER ook eens naar een Peavey rockmaster (ja Peavey ja!), volledig buizen.
Als je over 9 maanden toch weer gaat upgraden zou ik eerst een transistor eindtrap nemen (8008) en later upgraden naar een fatsoenlijke eindtrap (Peavey Classic 60/60, Mesa 20/20 of Engl)

srv-man
5 maart 2005, 15:20
soldano sp-77 II preamp : 300E
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=38070

marshall 9005 buizen eindversterker : 350E
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=35753

marshall 1936 speakercabinet : 250E
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=35782

zijn maar een paar idtjes

Prima ideetjes toch? Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een Peavey Classic eindtrap heel wat beter klinkt dan de Marshall 9005.

Vwb speakers zou je ook kunnen overwegen het gelijk goed aan te pakken en ipv stereo met 1 Bag End of Mesa Thiele kastje te beginnen. Die klinken toch wel weer heel wat beter.

srv-man
5 maart 2005, 15:23
qua sound zou ik zeggen een Engl 530
Maar luister ZEKER ook eens naar een Peavey rockmaster (ja Peavey ja!), volledig buizen.
Als je over 9 maanden toch weer gaat upgraden zou ik eerst een transistor eindtrap nemen (8008) en later upgraden naar een fatsoenlijke eindtrap (Peavey Classic 60/60, Mesa 20/20 of Engl)

Die Engl 530 is in zijn klasse natuurlijk heel erg goed, maar het karakter is toch wel erg modern (superstrak en hi-gain) en hij zegt juist dat hij liever wat ranzigers heeft. De Hafler Triple Giant kan echt ranzig klinken :wink:

Alain
5 maart 2005, 16:08
Het geluid dat ik voor ogen heb is echter niet zo heel hi-gain volgens mij en mag ook wel een beetje een ranzig randje hebben ipv dat superstrakke.

Als ik dit zo lees zou ik zeggen:

Preamp: Hafler Triple Giant € 300 (echt bruut en een vette VH-sound)
FX: Boss GX700 € 200
Eindtrap: Marshall 8008 € 175

Of anders

FX: Lexicon MPX100 € 100
Eindtrap: Peavey 50/50 € 350

Verdere preamp kandidaten: Hafler T3 of Hellrazor (€ 150 - 200), Marshall 9001 (de goedkoopste buizenpreamp, € 75), ADA MP1.
Maar de Soldano SP77, Marshall JMP1, Rocktron FX, etc. zijn ook goed.

Een triple giant voor 300? No way... Ik zie ze op ebay voor 1500 à 2000 € voorbij komen...

srv-man
5 maart 2005, 16:48
Een triple giant voor 300? No way... Ik zie ze op ebay voor 1500 à 2000 € voorbij komen...

Op ebay is het wat de gek ervoor geeft.....1500-2000 is echt te veel!

Ik heb de mijne anderhalf jaar geleden gekocht voor 300 en uiteindelijk verkocht voor dezelfde prijs aan Skabouter. Je ziet ze wel vaker voor die prijs.
Voor 1500 koop je met gemak een CAE 3+ en die is toch wel weer heel wat beter dan de Triple Giant.

Heb je je AA nou al?

srv-man
5 maart 2005, 16:52
Een triple giant voor 300? No way... Ik zie ze op ebay voor 1500 à 2000 € voorbij komen...

:o 1500-2000 is echt teveel! Maar op ebay vragen ze de gekste prijzen. Ik heb er zelf een paar jaar geleden één gekocht voor 300 euro en weer verkocht voor 300 aan Skabouter, die hem inmiddels ook al weer kwijt is. Je ziet ze wel vaker voor die prijs.
Grappig is dat destijds in de Guitar Player men de Triple G. liever had dan de Fish vanwege het geweldige 2e kanaal (brown sound). De Fish heb je nu niet meer onder de 2000!

Voor 1500 heb je met gemak een CAE3+ die de Triple G. volledig aan de kant zet........

Maar mocht iemand 1500 aan een Hafler Triple G. willen spenderen, pm me dan, dan maak ik een maat van me erg gelukkig..... :-D

srv-man
5 maart 2005, 19:56
Een triple giant voor 300? No way... Ik zie ze op ebay voor 1500 à 2000 € voorbij komen...

:o .....Als jij iemand ziet die dat ervoor wil geven, laat hem zich bij mij melden, dan kan hij er direct één krijgen....en mijn gitaarbuddy is dan ook helemaal gelukkig.... :-D

Op ebay is het natuurlijk wat de gek ervoor geven wil, maar een paar jaar terug kocht ik er één voor 300 euro en voor zoiets heb ik hem ook weer verkocht. Ik heb ze wel vaker gezien voor die prijs. Voor 1500 kun je beter een CAE3+ kopen, die klinkt toch wel heel wat lekkerder dan een TG.

Grappig trouwens, ruim 10 jaar geleden werden ze getest en vergeleken in de Guitar Player en men gaf toen de voorkeur aan de TG boven de Bogner Fish vanwege het fantastische 2e kanaal (brown sound). Voor een Fish betaal je nu al snel 2000 euro.

srv-man
5 maart 2005, 19:57
Een triple giant voor 300? No way... Ik zie ze op ebay voor 1500 à 2000 € voorbij komen...

:o .....Als jij iemand ziet die dat ervoor wil geven, laat hem zich bij mij melden, dan kan hij er direct één krijgen....en mijn gitaarbuddy is dan ook helemaal gelukkig.... :-D

Op ebay is het natuurlijk wat de gek ervoor geven wil, maar een paar jaar terug kocht ik er één voor 300 euro en voor zoiets heb ik hem ook weer verkocht. Ik heb ze wel vaker gezien voor die prijs. Voor 1500 kun je beter een CAE3+ kopen, die klinkt toch wel heel wat lekkerder dan een TG.

Grappig trouwens, ruim 10 jaar geleden werden ze getest en vergeleken in de Guitar Player en men gaf toen de voorkeur aan de TG boven de Bogner Fish vanwege het fantastische 2e kanaal (brown sound). Voor een Fish betaal je nu al snel 2000 euro.

srv-man
5 maart 2005, 20:00
.....Als jij iemand ziet die dat ervoor wil geven, laat hem zich bij mij melden, dan kan hij er direct één krijgen....en mijn gitaarbuddy is dan ook helemaal gelukkig....

Op ebay is het natuurlijk wat de gek ervoor geven wil, maar een paar jaar terug kocht ik er één voor 300 euro en voor zoiets heb ik hem ook weer verkocht. Ik heb ze wel vaker gezien voor die prijs. Voor 1500 kun je beter een CAE3+ kopen, die klinkt toch wel heel wat lekkerder dan een TG.

Grappig trouwens, ruim 10 jaar geleden werden ze getest en vergeleken in de Guitar Player en men gaf toen de voorkeur aan de TG boven de Bogner Fish vanwege het fantastische 2e kanaal (brown sound). Voor een Fish betaal je nu al snel 2000 euro.

provenance
5 maart 2005, 21:36
Thnx voor de reacties tot dusver.

Over dat ranzige... het mag best een ranzig randje hebben. Maar niet TE ranzig ;)

Ik ben nog niet veel verder om heel eerlijk te zijn. Je kan zoveel verschillende kanten op merk ik alweer.

Mijn mede gitarist raadt me aan om een goeie effectenbak te zoeken en een vloerplank om te switchen, en uiteraard iets om mijn amp mee te switchen. Hij raadt aan een behringer vloerplank of anders een G-major, die schijnt ook kanalen op een versterker te kunnen schakelen.
Dan blijft er niet veel budget meer over (mede omdat ik dan mijn combo niet wegdoe), maar geeft me ruimte om verder te kijken.

ropp
6 maart 2005, 21:21
dat is de bogner versie.
Deze triple giant is wel ontworpen door bogner, maar geproduceerd door Haffler.

srv-man
6 maart 2005, 21:31
test

srv-man
6 maart 2005, 21:37
Gebeuren weer gekke dingen op dit forum, ik typ me wild aan berichten, kan ze zelf niet lezen, maar anderen wel...... :roll:
Kan ze ook niet bewerken, dus Morris, ruim maar op alsjeblieft....

Anyway, de originele Bogner Triple Giant is wel wat duurder om het zo maar te zeggen.... :wink: