PDA

View Full Version : opnemen/afspelen tegelijk



skabouter
3 maart 2005, 16:30
hmm, het schiet allemaal niet zo op, het blijkt dat ik nog veel handige toepassingen niet onder de knie heb.

ik heb bijv. een spoor opgenomen, wat ik daarna door allemaal outboard gear wil halen (filters en FX`s die ik met de hand bedien). moet ik dit spoor dan afspelen en opnemen tegelijk ? hoe gaat dit meestal in zijn werk ?

het lukt me niet qua aansluitingen, het gaat altijd wel ergens fout, hij looped het signaal, of dubbelt alles, of het klinkt nergens naar..............snap er niets van.

kan mijn kaart het ? ik heb zo`n audiophile 9624, en een behringer mixer. hoe sluit ik alles aan ?

help me :)

bert k
3 maart 2005, 16:49
Ja hoor, dat kan best.
Spoor afspelen>uitgang Audiopiel>mixer in>via Aux sent naar>OutboardFX>nog meer outboardzooi :) >ingang Audiopiel>opnemen op NIEUW spoor.

Je moet dan we wat omprikken bij de mixer, maar dit zou moeten werken.

jaywalker
3 maart 2005, 16:50
waarschijnlijk je kaart.

Ik heb 3 jaar terug eens speciaal voor openemen een geluidskaart moeten kopen die full duplex was. Omdat je zonder zo'n kaar niet tegelijk signaal kan uitzenden en versturen.

Ik weet niet of dit antwoord toepassing had op je vraag, maar dit was eerst mijn probleem.

skabouter
3 maart 2005, 16:56
poeh, hehe :) heel erg bedankt bert, het is gelukt !!!! :) :)

skabouter
3 maart 2005, 16:59
jaywalker: nee, de kaart kan het, dat had ik ook al eerder begrepen..........ik wist alleen niet hoe. maar dit werkt prima. eerst luste ik die effecten weer terug naar een spoor en dat moest weer gemixt worden met het originele geluid ofzo, en het werkte allemaal maar niet. maar dit werkt beter, gewoon de effecten out naar geluidskaart in :)

bert, zou het ook zo kunnen ? nu speel ik het spoor af, naar de mixer, en via de FX aux naar een nieuw spoor. maar het lijkt me makkelijker om de uitgang van de kaart (waarmee hij afspeelt dus) gelijk naar de effecten te koppelen ? en die uitgang weer naar de kaart. het lijkt me dat hij aardig in kwaliteit vermindert om door de mixer EN de auxen te gaan..............(op de manier die ik bedoel ook maar minder lijkt me..)

skabouter
3 maart 2005, 17:00
jaywalker: nee, de kaart kan het, dat had ik ook al eerder begrepen..........ik wist alleen niet hoe. maar dit werkt prima. eerst luste ik die effecten weer terug naar een spoor en dat moest weer gemixt worden met het originele geluid ofzo, en het werkte allemaal maar niet. maar dit werkt beter, gewoon de effecten out naar geluidskaart in :)

bert, zou het ook zo kunnen ? nu speel ik het spoor af, naar de mixer, en via de FX aux naar een nieuw spoor. maar het lijkt me makkelijker om de uitgang van de kaart (waarmee hij afspeelt dus) gelijk naar de effecten te koppelen ? en die uitgang weer naar de kaart. het lijkt me dat hij aardig in kwaliteit vermindert om door de mixer EN de auxen te gaan..............(op de manier die ik bedoel ook maar minder lijkt me..)

skabouter
3 maart 2005, 17:17
wat ik bedoel is dit:

geluidskaart out -------> outboard in->outboard out----> geluidskaart in.

en dan dus afspelen/opnemen tegelijk.

maar nee, het werkt volgens mij toch niet...........want zo hoor ik niets........
logisch, want de geluidskaart uit gaat niet meer terug naar de mixer (en daarvanuit naar de PA en monitoren). hij blijft nu rondjes lopen. dan zou ik het dus iedere keer weer even anders aan moeten sluiten, nogal een gedoe.

iemand oplossingen ? (ja patch bay, heb ik , maar blijft gekut)

harrie-beton
3 maart 2005, 19:08
2 geluidskaarten zoals ik heb

skabouter
3 maart 2005, 19:19
het moet me even geen geld kosten :wink:
gewoon qua aansluitingen bedoel ik :)

bert k
4 maart 2005, 09:49
Ik weet zo 1, 2, 3 nix te verzinnen. Je zou het eigenlijk via een direct out of een insertsiepunt moeten doen, maar die zitten niet op je mixer. Wat wel scheelt is de toonregeling uitzetten. En gebruik liever niet de FXsent, die staat post-fader. De andere aux zou pre-fader moeten staan. Scheelt weer in de ruis.

Jimi Hendrix
4 maart 2005, 11:01
Bij die audiophile heb je twee stereo-uitgangen: digitaal en analoog.
Als je een DA converter ergens overhebt (wellicht een effect wat je op bypass zet) dan kun je via de analoge outs een auxsend/insert doen.
Anders kan het niet met die kaart.... tenminste niet als je je monitors er ook aan hebt hangen.

bert k
4 maart 2005, 11:53
Slim! :)

Shaggy
4 maart 2005, 15:56
waarschijnlijk neemt ie ook waveoutputs op .. dit moet je uitschakelen .. alleen waveinput inschakelen anders neemt ie idd alles wat je afspeelt ook weer op


grtzz

skabouter
8 maart 2005, 22:59
Ik weet zo 1, 2, 3 nix te verzinnen. Je zou het eigenlijk via een direct out of een insertsiepunt moeten doen, maar die zitten niet op je mixer. Wat wel scheelt is de toonregeling uitzetten. En gebruik liever niet de FXsent, die staat post-fader. De andere aux zou pre-fader moeten staan. Scheelt weer in de ruis.

tja, ze zitten er wel, maar alleen op de mono kanalen. als ik de mix stereo wil afspelen gaat het niet nee...............
maar het is misschien ook niet zo`n beste oplossing. opzich is het nu wel gelukt, kheb alleen wat afluister problemen. maar het gaat wel.

alleen ik merk dusdanige kwaliteit verlies, dat ik het niet de moeite waard vind..........komt mss door mijn goedkope (behringer) mixer ???

hoe zit dat met outboard gear. afspelen/opnemen is toch hoe men outboard gear (als FX`s) enzo normaal toevoegt ? mits je geen topspul hebt gaat er dus wel aardig wat kwaliteit verloren als je dat doet, he ?

nog ff een vraagje: mastering tools (bij de TC electronics Finalizer), werken die ook volgens dit principe ? je hebt je stereo mix, wil hem masteren, en laat hem in zijn geheel afspelen door een mastertool, en neemt het op (met de verbeteringen erbij) ?
(tenzij je dus digitaal masterd natuurlijk............)

harrie-beton
9 maart 2005, 09:40
je route is - analoog - mengtafel - FX - analoog in - digitaal conversie.

hier zitten nogal wat zwakke plekken die verlies op kunnen leveren.
hoewel dat niet hoorbaar is denk ik??

waarom kan je niet het signaal digitaal bewerken? Er zijn zo verschrikkelijk veel plugins toch?

skabouter
10 maart 2005, 11:20
ik ben daar nog niet zo thuis in. bovendien is het iets wat ik met de hand wil bewerken, gaat toch lastiger met VST`s. maar zondag komt hier iemand die veel software/vst`s/plugins voor me meeneemt en installeerd, en dan ga ik inderdaad daar eens mee kloten.