PDA

View Full Version : intonatie vraagje...



bazzieman
3 maart 2005, 14:37
gegroet,

ik ga nu mijn gitaar intoneren want echt goed is mijn intonatie niet.
ik heb dus een epiphone lespaul en bij die brug is dat heel lastig omdat het op zo'n vervelende plek zit.
nou is mijn vraag: hoe kan ik dit het beste doen?
verder zijn er nog tips welkom over het intoneren. (het is namelijk mijn eerste keer dat ik het doe)

alvast bedankt.

VooDoo
3 maart 2005, 15:42
Ik wilde dit laatst ook gaan doen, want mijn gitaar is ook niet goed geintoneerd.
maar dit werd me afgeraden omdat ik een iets goedkoper Stemapparaatje heb ( KORG GA-30)
Dus ik denk dat je een goed stemapparaatje nodig hebt ofzo? eentje die zeker niet vast blijft zitten enzo :wink:
kheb et zelf ook niet gedaan... kw8 wel tot iemand zn stemapparaat wilt lenen :razz:

vester86
3 maart 2005, 16:31
ik gebruik een stemapparaatje op de PC, namelijk AP GUITAR TUNER geweldig programma'tje, erg nauwkeurig, je hoeft alleen maar een verloopje te hebben van je gitaarkabel naar je geluidskaart

Jeroenvanhulsteijn
4 maart 2005, 08:37
Als je intonatie erg beroerd is zal je met een goedkoop stemapparaat ook wel verbetering kunnen krijgen lijkt me?

Waar het volgens mij om gaat is het verschil tussen flageolet op de 12e fret en de gefrette noot in 12e positie gelijk gestemd te krijgen. Om dat nauwkeurig te doen heb je een goed stemapparaat nodig (bv zo'n quartz tuner met zo'n aanwijsnaaldje). Maar zo op het gehoor werkt ook prima. En daarna gewoon je snaar weer stemmen met het stemapparaat.

Heb ik zelf tenminste altijd zo gedaan. En was er altijd tevreden over. En het is ook weer niet zo dat je je gitaar kunt slopen met dit soort acties (i.t.t. knutselen met de halspen). Dus gewoon proberen lijkt me.