PDA

View Full Version : bruggetjes (zadeltjes) bijkopen...waar moet ik op letten



SaferSephy
3 maart 2005, 10:05
Na aanraden van Picker wil ik mijn brugzadel wat lager gaan maken om zo de actie hoog op het fretboard wat lager en lichter te maken.

Ik wil dus een aantal extra brugzadeltjes bij gaan kopen omdat, zoals Picker al zei, je de eerste toch te ver afveilt of wat dan ook. Waar moet ik op letten? moeten de zadels die ik bijkoop PRECIES even lang en breed zijn als mijn huidige? of is het "ongeveer" ook goed?

~Tijs

PS volgens mij ligt mijn actieve element onder m'n zadel....is dit dan nog wel "veilig" om te doen?

Picker
3 maart 2005, 11:56
Nee. Hij moet precies even breed en lang, óf breder en langer zijn. Je moet immers toch vijlen...! :wink:

Als je een willekeurige muziekwinkel binnenstapt halen ze waarschijnlijk een grote doe-het-zelf doos van transparant plastic tevoorschijn, waar 1000 brugstukjes inzitten. Allemaal voorgevormd. Dat zijn de budget bruggetjes, in diverse soorten en maten, van gegoten plastic. Zo'n doos koop je voor een paar dollar, en ik denk dat ze een euro per brugstukje vragen. (Tel uit je marge!)

Het kan helemaal geen kwaad om daarmee te beginnen. Het is wel belangrijk dat de brugzadels die je koopt niet kleiner zijn dan wat je al hebt natuurlijk. Maar met name de dikte is redelijk standaard. Neem dus je oude brugzadel mee en koop er een paar die even dik of (ietsje) dikker zijn.

Thuis ga je dan eerst de dikte goedzetten, als dat nodig is. Stuk grof schuurpapier op tafel leggen, het brugstukje plat erop leggen en dan heen en weer schuren. Probeer zo gelijkmatig mogelijk te drukken!

Beter is natuurlijk een freesbank, maar goed. Als je die hebt en als je dat kan dan doe je het daarmee.

Vervolgens het profiel uitvijlen. Afwerken met fijne vijltjes en schuurpapier.

Als je echt een hele goede gitaar hebt (en daar ook alles uit kan halen) kun je (later?) eens een poging doen met 'professioneel' materiaal. Runderbot is daarvoor de standaard (heel hard en stijf). Meestal koop je daarvoor z.g. 'blanks', rechthoekige stukjes van ongeveer 3 mm dik die nog helemaal gevormd moeten worden. Iets meer werk dus, voor als je meer ervaring hebt.

Of je die dingen (blanks van runderbot) in een muziekwinkel vindt, vraag ik me af. De meeste zaken zijn niet zo goed gesorteerd. Zou je dus via een bouwer/reparateur moeten doen, of via credit card kopen bij bijvoorbeeld Elderly. Is wel duur: 5 dollar voor dat ding, en al gauw een tientje verzendkosten. Anders koop je eens een lekkere steak bij de slager, "met veel bot erin" ... :D

Puristen, met veel geld, een hele goeie gitaar en een paar schroeven los (zoals ondergetekende) gaan ook wel eens voor fossiel kaakbeen of fossiel ivoor als het ultieme materiaal. Dat kost je al gauw zo'n veertig dollar, plus douane + 19% BTW enzovoort. En dan oppassen dat je het niet verziekt bij het bewerken. Maar of dat nou echt beter klinkt dan 'gewoon' mycarta (speciaal kunsttof) voor minder dan een tiende van de prijs, nou, volgens mij hoort niemand het verschil hoor!

Succes!

Picker.

Picker
3 maart 2005, 12:00
P.S.

Wat betreft je UST (under saddle transducer) - geen probleem. Zit er alleen niet teveel mee te spelen want dan kan hij buigen of de afscherming (geleidend laagje aan de buitenkant) kan beschadigen. Wees er dus gewoon voorzichtig mee en dan gebeurt er niets.

SaferSephy
3 maart 2005, 12:23
many thanks :) ik ga morgen met m'n zadeltje richting muziekwinkel :)

Mattia
3 maart 2005, 14:44
Kleine 'tip'; ik heb een tijdje geleden een hele zooi buffel bot saddle en nut blanks gekocht van een eBayer in Taiwan. Een aantal mensen in een bouwers niewusgroep hadden daar positieve ervaringen mee, dus ik dacht ik waag de gok. Voor 5 euro per 10 saddles of nuts? Kan eigenlijk niet echt mis gaan.

De stukken zijn wel heel erg grof uitgezaagd, beetje lomp zelfs, dus je moet er zelf wat meer tijd insteken dan bij een netjes vierkant, afgewerkt stukje bot van Stewmac of elderly. Maargoed, voor een prijsje van rond de 40 eurocent per stuk ga ik niet klagen. Is zelfs wat goedkoper uitgevallen voor mij; hij had er een paar 'extra' stukken bijgedaan, misschien omdat ik zoveel had besteld. 33 dollar voor 60-70 saddles+nuts inclusief shipping naar Europa (was er binnen de week) vind ik niet mis.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=7266&item=3761423365&rd=1

Bot zou je ook bij de slager kunnen halen, maar dan moet 't eerst ontvet worden (ik dacht of koken, of zoiets. iig is het best veel werk, en bot meurt nogal..), etc. etc. Maargoed, ik heb nu genoeg bot voor de komende jaren, zal ik maar zeggen.

chris c
3 maart 2005, 17:58
Nog een tip : wil je de actie aan de 12de fret bv. 1 mm lager hebben, dan moet je van het zadel 2 mm afvijlen. Wil je 1,5 mm lager, dan 3 mm afvijlen (altijd 2x dus, wet van :???: ). Best op het zadel met een potlood markeren tot waar je moet schuren.

Mienmachine
8 maart 2005, 07:11
Vergeten jullie de 'Nut' hoogte niet?

Het heeft voor de bovenste fret's niet al te veel zin om het zadel te verlagen, kijk even hoe de kam hoogte is, toch?

Mattia
8 maart 2005, 10:21
We gaan er denk ik even van uit dat het daar wel goed zit. En klooien aan de topkam kan nogal link worden als je het juiste gereedschap niet hebt. De meeste gitaren spelen in de hogere registers iewat zwaar als de halshoek niet ideaal is. Dit kun je ook makkelijker wegwerken met een andere brugkam, ook omdat na verloop van tijd de top van een goede gitaar de tendens heeft om iets 'op' te trekken, als reactie op de snaarspanning. Een beetje 'belly'.

Wat je vooral zou merken bij een slecht gesneden topkam is het feit dat je niet toonzuiver kunt spelen.