PDA

View Full Version : Strat+Tele Project: Wellicht hout over, iemand interesse?



Mattia
2 maart 2005, 18:17
Zo. Dat draadje over 'body uitzagen', compleet met fotojes van een Essen (Ash) Telecaster hebben mij weer eens doen denken aan het feit dat ik al lang geen single-coil gitaartje meer in huis heb gehad; ooit een Mexi strat gehad, maar die werd verkocht om hardware te kopen voor een headless setje van ABM, enkele jaren terug :-) Nu heb ik eigenlijk alleen nog maar zelfgebouwde semi-hollows, allemaal met maple top, en allemaal met humbuckers. Dus ik dacht, tijd voor een simpeler projectje.

En toen kwam m'n vriend, die Tele's vele malen beter vond dan Strats (ik vind ze eigenlijk best wel lelijk, maar oke, smaken verschillen), en toen kwam het ideetje: een 'matched pair' experimentje. Zelfde plank hout, een Tele, een strat, selfde merk Pickups (heb een set vintage-style Tele en een set vintage-style strat pickups gescoord op eBay, van ene 'Guitar Fetish'. Reviews op Harmony Central waren zeer lovend, en de prijs voor het geheel was uiterst goed te doen..).

Ik ben nog aan het dobben over de tremolo brug: zal ik nou een Wilkinson (waarschijnlijk Mighty Mite makelij) of een ABM tremolo uit Duitsland nemen? De Wilkinson is wel goedkoper (52 dollar). Ik ga waarschijnlijk voor een set Planet Waves locking tuners op de strat, en wellicht Gotoh mini M6jes op de Tele (bij elkaar een eurotje of 70, denk). Iemand ervaring met de trems? De stemmechanieken heb ik al eens eerder gebruikt, cq. zijn gekocht en gaan op de volgende gitaar (resp. de Gotohs en de Planet Waves).

Maargoed, hier komt 't dus: het hout. Ik ben wezen kijken, en ben net terug met een flinke plank dosse gezaagd (flatsawn) rock maple, met een beetje vlam tekening erin. Kwartiers was niet aan te slepen, en ik dacht bij mezelf 'als Fender miljoenen gitaren met flatsawn maple heeft gemaakt, kan ik dat ook'. Vooral omdat ik ook koolstoffiber in m'n halzen gebruik, plus de 'standard' double action truss rod (HotRod van Stewmac). Als de sneeuw weg is ga ik wat Swamp Ash inslaan; ze hadden wat liggen, maar de heftruck kon de stapel die erbovenop lag niet weghalen door de sneeuw :-)

Put is dit: ik heb nu redelijk onzinnig veel maple (ruim genoeg voor 6-8 strat/tele halzen, en ik wil er maar twee), en voorzie dat de Swamp Ash ook een soortgelijke idioote hoeveelheid wordt (denk zo'n 3 a 5 bodies aan hout, zowat). Of ik sla dat spul gewoon lekker op, en gebruik het in de toekomst, of ik maak er wat 'bouwsetjes' van, gewoon om door te verkopen tegen kostprijs, zoiets. Zouden er geinteresseerden zijn? Ik zou ook meteen een bundel aan truss rods in kunnen slaan, en ik ga zwz een stapeltje Indisch Palissander toetsen kopen, dus..zouden mensen geinteresseerd zijn? Body setje (een of tweedelig, hangt van wat ik uitzoek uit) zou zo rond de 30E uitkomen, hals setje (maple, rosewood toets) rond de 15 ofzo (zou de toets ook kunnen 'slotten', zonodig), truss rod erbij voor E15 ofzo (bestel ik dan 'gewoon' bulk bij StewMac). Als er nog andere mensen zijn die wat nodig hebben van hun zou dat evt. ook gecombineerd kunnen worden. Betaal je gewoon mee aan de verzendkosten en je deel van de invoerrechten.

Lijkt dit iemand wel wat?

strattie
2 maart 2005, 18:20
ja, ik zou wel geintereseerd zijn in hout voor een body.

Raytheman
2 maart 2005, 19:11
Dan is het hout wel in de gewenste vorm gezaagd voor die prijs? Of moet je dat nog zelf doen?

Mattia
2 maart 2005, 19:16
wel vlak geschaafd, z.n verlijmd, en op dikte, maar niet uitgezaagd. Zou ik wel kunnen doen, maar dan moet ik eerst een goede strat of tele template maken, en ik ben zelf niet van plan om exacte replica's te bouwen.

Het is wel 'swamp ash', dus in principe behoorlijk wat lichter dan standard amerikaanse northern ash, waar ook wel honkbalknuppels uit worden vervaardigt. De prijs is ook meer een gok gebaseerd op de prijs per kuub, dus het zou wel eens iets anders uit kunnen pakken. Als de sneeuw weg is weet ik meer.

Bluesbreaker
2 maart 2005, 21:34
Betekent dat dat dat hout nu buiten ligt? :???:

Nielsje
2 maart 2005, 21:37
hoe is dat te doen dan? (ben helemaal nieuw in het bouwen van gitaren)

wil al een tijdje een strat.. is het niet handiger om eerst een vorm uit te tekenen op twee losse delen, dan los halen, de 'kabelgoten' enz boren.. verlijmen, dan uitzagen volgens de 'vorm' en dan de pup holtes vrezen?

wil opzich wel es wat proberen namelijk.. maar dan gewoon met een standaard hals.. (beginners ding) en evt later een goeie hals erop..

Raytheman
2 maart 2005, 22:17
Zo doe ik het in ieder geval wel. En ik vrees mijn pu-cavities ook maar dan met een F; ik heb dus vrees om te frezen :-D (maar met een sjabloontje gaat het prima hoor..)

Mattia
2 maart 2005, 22:33
Het hout ligt bij een houthandelaar, onder een afdakje. Gewoon in de open lucht, eigenlijk heel standaard. Wordt niet nat als het gaat plensen, of sneeuwen, en kan vrij optimaal drogen. Hoe lang het er precies ligt/hoe droog het is moet ik nog navragen.

Qua constructie..tja, kanaaltjes boren kan net zo makkelijk achteraf, vooral als jet met pickguard maakt. Kun je gewoonweg kanalen in je body frezen. Het is maar wat je makkelijker vind.

Nogmaals, dit is meer om een beetje gevoel te krijgen voor wie interesse heeft; als het nou echt zover is (zeg maar, als ik de hele plank moet kopen, ipv net genoeg voor mijn benodigdheden) meld ik het eventjes.

Jeroenvanhulsteijn
2 maart 2005, 23:27
leuk man! Ik ben ook geïnteresseerd. Hout :wink: me weer van de straat.

Gretsch6120
5 maart 2005, 14:03
Ik zit toevallig ook met het id een tele te gaan bouwen, dus ik hou me ook aanbevolen voor een body en neck setje!

Gretsch6120
5 maart 2005, 14:03
Ik zit toevallig ook met het id een tele te gaan bouwen, dus ik hou me ook aanbevolen voor een body en neck setje!

birt
5 maart 2005, 14:26
laat het ons weten, ik heb ook wel intresse

amon
5 maart 2005, 16:38
jep, ik ook.... :)

macronelli
10 maart 2005, 11:15
ik ook...

Mattia
10 maart 2005, 21:01

Mattia
10 maart 2005, 21:03
Beetje slecht nieuws voor alle geinterseerden: de plank waarmee ik thuis ben gekomen is net groot genoeg voor drie bodies, en...ik heb de derde gitaar zowat al 'verkocht' aan een vriend van me.

Misschien een volgende keer, als ik nou toevallig een flinke plank vind voor een zeer aardig prijsje, ofzo.

Sorry!