PDA

View Full Version : Hoe vaak stem jij??



Fumi SG
2 maart 2005, 14:45
hoi....

aangezien ik maar af en toe stem vroeg ik me af hoe vaak jullie stemmen?? Ik stem ongeveer 1x per week, en dan gebruik ik mijn Korg GA-30.... soms stem ik ff gauw op gehoor.

oftewel..... hoe vaak stemmen jullie en hoe doe je dat, stemapparaatje of op gehoor (misschien met boventonen??)??

groeten Ruben.....

Lord Abortion
2 maart 2005, 14:50
Ik stem mijn Floyd 1 keer en dan kijk ik er een paar maand niet meer naar.

m^rton
2 maart 2005, 15:01
1 keer in de 4 jaar :lol:















Ohnee, ik ben nog geen 18 :oops:

pimmetje
2 maart 2005, 15:07
Gitaren die gewoon thuis staan, stem ik eigenlijk gewoon 1x en dan vind ik 't best zo lang ze ook thuis blijven staan en geen nieuwe snaren krijgen. Bij het geven van nieuwe snaren loop ik - naast het stemmen - een dagje later ook altijd ff de octaafzuiverheid na.

Als ik een gitaar meeneem naar een andere ruimte (of 't nu optreden, jammen of oefenen is), dan laat ik 'm even een tijdje met open koffer bijkomen van de reis en wennen aan de temperatuur daar. Dan stem ik 'm met stem-apparaat op de 12e-fret-flagiolet en vind ik 't voor de rest van de avond best...

... tenzij er plots allemaal lampen of zo aan worden gezet en het allejezus heet wordt op 't podium. Dan wil ik tussen de sets door ook nog wel 's een stempoging wagen.

Azrael
2 maart 2005, 15:29
Aangezien ik een prakties volledig geblokte Floyd heb stem ik dat ding heel weinig. Maar ik merk het snel genoeg als hij niet helemaal op stemming is. Daar ben ik vrij gevoelig voor.

andy
2 maart 2005, 15:32
Hangt er van af hoe erg ik het beestje mishandel. :-D

SantaSCSI
2 maart 2005, 15:33
Hangt ervan af. Meestal hoor ik het wel direct alsie moet gestemt worden. Meestal 1x in de maan zou ik zeggen.

Fumi SG
2 maart 2005, 15:34
Aangezien ik een prakties volledig geblokte Floyd heb stem ik dat ding heel weinig. Maar ik merk het snel genoeg als hij niet helemaal op stemming is. Daar ben ik vrij gevoelig voor.

ik ben daar ook vrij gevoelig voor..... als hij ook maar heel iets ontstemt is klinkt heel modderig en k*t door m'n MT-2

Ghost_44
2 maart 2005, 15:35
Ik stem mijn Floyd alleen na vervoer.

groovyB3
2 maart 2005, 15:39
Zodra het nodig is.

Thuis verschilt dat, maar op het podium om de 3 nummers ofzo.

andy
2 maart 2005, 15:40
ik ben daar ook vrij gevoelig voor..... als hij ook maar heel iets ontstemt is klinkt heel modderig en k*t door m'n MT-2

He hiermee wordt de verklaring gegeven waarom zoveel mensen de MT2 haten. Die kunnen gewoon hun gitaar niet stemmen. :seriousf:

Maar Fumi SG , je hebt gelijk, je gitaar moet haarzuiver zijn met een MT 2.
Maar dat heb ik met mijn Powerball nu eigenlijk ook. :wink:

Lutz
2 maart 2005, 15:55
iedere keer voor ik erop speel


erh elke dag dus :-D


maar das ook omdat de temperatuur hier extreem verschilt in m'n kamer omdat ik geen verwarming heb hier

m^rton
2 maart 2005, 16:04
:???: Waar woon jij in godsnaam

Fumi SG
2 maart 2005, 16:08
:???: Waar woon jij in godsnaam

:razz: :-D

BLOK182
2 maart 2005, 16:11
Ligt eraan, als ik mijn gitaren vervoer (warm/koudverschil is groot in deze tijd) moet ik gewoon ff stemmen. Verder elke keer ff snel voor het spelen.

Gho$t
2 maart 2005, 16:12
iedere keer voor ik erop speel


erh elke dag dus :-D


maar das ook omdat de temperatuur hier extreem verschilt in m'n kamer omdat ik geen verwarming heb hier

Heb je daar wel stromend water????? :wink:

BramVersteeg
2 maart 2005, 16:14
Gewoon als het nodig is.
Thuis ligt dat tussen de 1 keer per week (weinig en rustig splen) tot om de paar uur (als ik de hele dag sta te rossen).
Altijd voor een optreden even stemmen en tijdens de avond nog 1 of 2 keer een beetje bijdraaien.

Lutz
2 maart 2005, 16:20
m^rton: in Brugge die skone :D

maar een redelijk oud huis, dus geen centrale verwarming

dus heb ik mij zo'n radiatortje op stroom aangeschaft en als ik dat ding aanzet is het hier wel lekker warm

maar als ik het snachts uitzet word het weer koud dus m'n gitaren komen ook de hele tijd van de warmte in de kou


enne gho$st: jaja stromend water ja, zelfs WARM stromend water :o

Fumi SG
2 maart 2005, 16:46
enne gho$st: jaja stromend water ja, zelfs WARM stromend water :o

Vet!!!! :o :-D

Sicky61
2 maart 2005, 17:01
mmmm....er wordt hier weinig gestemd :-?
na een set van een uur in de oefenruimte moet er bij mij toch echt gestemd worden,en dat terwijl ik op de dikste snaren speel die er bestaan.
Maakt ook niet uit welke gitaar ik pak.
Op m'n tokai heb ik een lock met fijnstemmers op de snaarhouder die zo goed als niet ontstemd.

Tupelo
2 maart 2005, 17:28
Ik stem eigenlijk altijd voor ik ga spelen iedere dag dus. Meestal is de boel best constant maar ik wil ieder vals geluid voorkomen. Meestal is er toch wel 1 snaar waar een beetje rek op zit.

Tijdens optredens of repetities controleer ik mijn stemming toch wel iedere 30 minuten even...

Is toch zo gebeurd?

Tupelo
2 maart 2005, 17:29
Ik stem eigenlijk altijd voor ik ga spelen iedere dag dus. Meestal is de boel best constant maar ik wil ieder vals geluid voorkomen. Meestal is er toch wel 1 snaar waar een beetje rek op zit.

Tijdens optredens of repetities controleer ik mijn stemming toch wel iedere 30 minuten even...

Is toch zo gebeurd?

Azrael
2 maart 2005, 17:29
Hangt ervan af. Meestal hoor ik het wel direct alsie moet gestemt worden. Meestal 1x in de maan zou ik zeggen.

1 Keer in de maand? Ik even blij dat ik jouw oren niet heb.... :roll:

THW
2 maart 2005, 17:37
als me gitaar niet goed klinkt

Michael AE
2 maart 2005, 17:41
Elke dag, ik haat valse gitaren.

GuitarMaster
2 maart 2005, 18:06
Elke dag, ik haat valse gitaren.

+1, gewoon elke keer voordat ik ga spelen

amon
2 maart 2005, 18:11
Mn RG stem ik nooit, behalve als er een snaar verwisseld moet worden. De lage e snaar zit nu van het stemmechaniek tot aan de kam los :-? , maar vanaf de kam tot Floyd staat hij nog prima gestemd.... :)

Mn elektro-akoestische stem ik voordat ik er op ga spelen eventjes op gehoor, mn Fernandes vaak snel op mn GP100.

VooDoo
2 maart 2005, 18:13
Ik stem mn gitaar elke keer als ik speel
komt ook omdat ik zo'n vals Behringer V-tone kreng heb
Ik merk ook dat ie snel onstemt(niet tijdens het spelen)
maar wel na 1 en 2 dagen zeker, dan kloptie nog meer.. ( maar dat hoor ik met mijn oren niet echt.. hijs wijkt niet HEEL veel af ofzo maar toch wel iets wat je recht moet zetten)
Ik Stem ook met de Korg GA-30 bevalt allemaal prima enzo, alleen is mij aangeraden om hier niet mee te intoneren omdat dit een van de 'goedkopere' stem apparaten is, dus hijs nog nooit geintoneerd :oops: ik ken niemand die een beter stem apparaatje heeft
mjah dat ook weer kwijt, goh wat een lap text :o

Das Schaap
2 maart 2005, 18:22
Als het nodig is, of als 1 van de mensen met wie ik speel vals staat.

"Wasn´t me" 8-)

1959SLP
2 maart 2005, 18:43
Meestal wel elke dag een paar keer. Niet zozeer omdat ze niet zuiver staan maar meer omdat ik in verschillende open stemmingen speel.

TMKXL
2 maart 2005, 18:52
Mijn Ibanez stem ik 1 keer in de 2 dagen, mijn Parker (met locking tuners en Wilkinson trem) in keer per week.

JvD.
2 maart 2005, 19:49
2 keer per dag ofzo, uurtje vlink benden en ik kan weer stemmen.

UnbrokenGuitarPlayer
2 maart 2005, 20:01
jullie stemmen precies wel heel weinig tegenover mij : ik stem elke keer als ik mijn gitaar vastpak na even niet meer gespeeld te hebben (kwestie dat ze altijd juist staat), niet da ze altijd zo vals staat maar toch..
als ik men gitaar een maand niet stem , staat ze zo vals als een kat :-?

Aca Ilic
2 maart 2005, 20:06
:-D Normaal EEN keer per jaar.:-D


























Dit jaar op PVDA :wink:

Dweezman
2 maart 2005, 20:19
na ieder nummer.

Bluesbreaker
2 maart 2005, 21:36
Ik mag nog niet stemmen.

Aca Ilic
2 maart 2005, 21:38
Ik mag nog niet stemmen.


geduld bluesy, jouw tijd komt er ook :wink:

turboblues
3 maart 2005, 01:07
Ik, na elke maaltijd en voor het slapen gaan! Of was dat iets anders.. :-?

Izegrim
3 maart 2005, 01:38
Elke keer dat ik speel. Als ik nou eens van die whammy af kon blijven... :-D

.ChiefRebelAngel.
3 maart 2005, 07:59
praktisch tussen elk nummer...

pol
3 maart 2005, 09:19
voor dat ik begin te spelen, alhoewel het dikwijls bij alleen controleren blijft, mijn jackson met floyd ontstemd zo goed als niks.,
Bij mijn Gibsons was dit nodig tussen elk nummer, vond ik maar klote om op optredens snel te stemmen terwijl de zanger het volgend nummer aankondigde.
binnenkort es locking tuners op mijn sg zetten, misschien is die dan wat stabieler dan met die ellendige gibson tuners.

Nrrrk
3 maart 2005, 11:01
Ik hoor gewoon of dat ding wel of niet gestemt is, dus als ie niet gestemd is, stem je m, en als ie gestemd is, laat je 'm staan. :P

taylor
3 maart 2005, 11:05
ik stem gewoon als ik hoor dat die vals is.ik check dit altijd onder het spelen door met een open E9 akkoord.dat kan best vaak zijn.

ik stem thuis als ik speel nooit op concert steming puur gewoon de hoge E en lage E gelijk en dan de rest,dus het kan dan zijn dat ik Es heb gestemt.

RS-Rik
3 maart 2005, 14:22
Koud warmte verschil, vaak bij de hals oppakken van gitaar, dan blijft de gitaar toch niet optimaal in stemming.

Zodra ik iets vaags hoor pak ik mn tuner erbij.

Soms is het gewoon automatisme, voor het spelen eventjes checken. Soms slaat de meter dan een heeel klein beetje uit maar dat is amper hoorbaar.

Bouke
3 maart 2005, 15:30
Ik stem alleen met een apparaat als ik met anderen speel. Wel zo handig als iedereen een beetje in tune is. De gitaren thuis zijn allemaal niet vals, maar dat wil niet perse zeggen in A=440 :D Ik draai gewoon aan de snaren die dat modig hebben. Als ik ga opnemen, stem ik wel even vrij secuur. Zou niet de eerste keer zijn dat ik een partijtje wil bijprikken en dan eerst een zuivere gitaar moet ontstemmen :D

"Als het nodig is dus", luidt het bondige antwoord.

Bouke

glacius
3 maart 2005, 16:33
oftewel..... hoe vaak stemmen jullie en hoe doe je dat, stemapparaatje of op gehoor (misschien met boventonen??)??

waneer het nodig is, meestal met boventonen...

in hoge nood stem ik met een quicktune apparaatje die aangsloten zit in de tuner out op mijn boss digital delay/pitchshifter

vinni
6 maart 2005, 10:28
Ik stem om de ca. drie nummers.
Al heb ik één van de meest zuivere gitaren die er zijn....
Een paar cent verschil hoor ik en dat irriteert me gewoon.
Daarnaast is het ook zo dat als je met name met distortion speelt
je gitaar echt zuiver moet zijn omdat anders je geluid teveel "wiebelt".
Soms live....als de show door moet gaan wat minder.....

En voor iedereen die zegt "één keer per maand"....Die heeft of geen oren aan z'n kop, of neemt zn hobby niet serieus of speelt slechts één keer per maand........Sorry....kon het niet laten.

P.s. als ex-keyboardist ben ik ook gewend aan instrumenten die altijd zuiver zijn.

Vinni

Bobbel
6 maart 2005, 12:16
Ik stem heel veel... als ik thuis ben om het half uur ofzo... dat komt mede omdat ik veel aan mijn tremolo loop te trekken en te duwen :razz: ... en omdat ik iets dat vals is niet kan uitstaan...

BassAgent
6 maart 2005, 12:19
Ik hoor ook elke paar hertz te veel of te weinig, is echt heel erg irritant, daarom stem ik heel vaak, en meestal op mn oren.

Stratman70
6 maart 2005, 12:50
De ene gitaar stem ik vaker dan de andere. De Les Paul is niet zo erg stemvast. De Fender strat is wel heel erg stemvast. De Tokai overtreft alles. Daar kan ik de gekste dingen mee doen, hij blijft echt behoorlijk gestemd staan en als ik er geen gekke dingen mee doe, hoef ik hem (zolang ik er niet mee op pad ga, d.w.z. aan temp. verschillen blootstel) ook nauwelijks te stemmen.

Ook ligt het aan het feit hoe vaak je er op speelt natuurlijk en of de temperatuur en luchtvochtigheid etc. constant is.

Bij het stemmen check ik ook altijd de intonatie even. Die kan toch veranderen naarmate de snaren ouder worden.

Andere interessante vraag is: HOE stem je? (open snaar, flagiolet, stemapparaat etc.)

Luca P
6 maart 2005, 13:24
Soms laat ik mijn gitaar een week in de koffer en dan staat hij nog goed!!
Tijdens een optreden is het meestal de g snaar die moet worden bijgestemd.
Maar dan een klein beetje maar.

Fumi SG
6 maart 2005, 13:30
Andere interessante vraag is: HOE stem je? (open snaar, flagiolet, stemapparaat etc.)


Die vraag had ik ook al gesteld hoor :wink:

AART
6 maart 2005, 14:04
om de paar dagen denk ik, kheb een floyd rose, en ik gebruik dat ding niet veel, dus heel erg stemvast...

Franc
6 maart 2005, 19:12
Zodra het nodig is. Als je hoort dat ie vals is, stem je.
Met een Floyd is dat niet zo vaak, alleen die f^&*^ing G-snaar!!!

Franc.

pol
6 maart 2005, 19:16
geen probleem hier met die g-snaar op mijn jackson soloist met floyd, eens als de snaren een paar dagen oud zijn ontstemt die bijna niet.
Misschien moet je eens een omwonden g-snaar proberen, dit helpt naar het schijnt.

Franc
6 maart 2005, 19:18
mmm....bedankt voor de tip maar ik vind dat niet zo fijn spelen zo'n omwonden snaar...

Ik snap ook niet waarom het altijd de G snaarmoet zijn.
Waarschijnlijk omdat ie samen met de omwonden D snaar in hetzelfde zadel zit??

Hij is altijd omhoog ontstemt na een duikvlucht.
Zowel op mijn Wolfgang als op mijn Ibanez...

heavy-metal-thunder
8 maart 2005, 09:20
hoi....

aangezien ik maar af en toe stem vroeg ik me af hoe vaak jullie stemmen?? Ik stem ongeveer 1x per week, en dan gebruik ik mijn Korg GA-30.... soms stem ik ff gauw op gehoor.

oftewel..... hoe vaak stemmen jullie en hoe doe je dat, stemapparaatje of op gehoor (misschien met boventonen??)??

groeten Ruben.....

Ik stem bijna dagelijks. Hierdoor kweek je een zuiver oor.

Hoe ik het doe? A (la snaar stemmen) met kastje en dan de rest met fluitnoten (harmonics of flagolletten). Binnenkort ga ik het doen met een stemvork (om volledig op het gehoor te werken).

Nicci
8 maart 2005, 14:49
[quote="vinni"
En voor iedereen die zegt "één keer per maand"....Die heeft of geen oren aan z'n kop, of neemt zn hobby niet serieus of speelt slechts één keer per maand........Sorry....kon het niet laten.

[/quote]

het viel me ook al op. het leek een wedstrijdje 'wie stemt het minst'. alsof het een goede zaak is om weinig te stemmen.
je stemt je gitaar als dat nodig is. dat verschilt per gitaar; het weer speelt een belangrijke rol. maar meestal is dat toch wel elke keer als je speelt even bijstemmen.

Davidian
8 maart 2005, 17:18
ik stem wanneer me g snaar er door heen zit

best vaak dus :razz:

Kitaarhiero
9 maart 2005, 11:25
Thuis stem ik als ik even ga spelen gewoon op gehoor. In de oefenruimte (1x per week) stem ik iig aan het begin en tussendoor nog een paar keer (ff checke).. En live (nie zo vaak nog) stem ik aan het begin en elke 3 nummers. tenzij het natuurlijk helemaal mis gaat door hitte enzo...

Kitaarhiero
9 maart 2005, 11:26
Thuis stem ik als ik even ga spelen gewoon op gehoor. In de oefenruimte (1x per week) stem ik iig aan het begin en tussendoor nog een paar keer (ff checke).. En live (nie zo vaak nog) stem ik aan het begin en elke 3 nummers. tenzij het natuurlijk helemaal mis gaat door hitte enzo...

DaveItUp
9 maart 2005, 11:49
Momenteel best veel. Ik speel een epi g400 in C gestemd met 0.12 snaren. De G ontstemd best snel. Geen idee hoe dit komt(door de cheapo standaard mechanieken denk ik?). Het is best vervelend. Ik ga nog wel wat upgraden though.

Gelukkig heb ik een belasting meevaller dit jaar dus een andere axe zit eraan te komen. Het word denk ik een 70s Ibanez Artist.