PDA

View Full Version : beginners vraagje



JvD.
2 maart 2005, 13:53
ik wil beginnen met het effecten bowen.
ik heb nu alle schematics voor een LPB boost ding. ik weet een winkel die alles heeft en die me kan helpen met het onderdeeltjes scoren, ik heb me oude natuurkunde info om de schematics te verklaren, alleen voor ik naar de winkel ga vraag ik me af:

wat moet ik hebben om een printplaatje je maken?

het gaat om deze: http://bryant02.home.att.net/pcbs/lpbpcb.gif
http://bryant02.home.att.net/pcbs/lpblayout.gif

ik mag um van de eigenaal niet posten dus dan maar een link =D

nicoverduin
2 maart 2005, 14:11
De meest simpele manier (en zeker voor zo'n eenvoudig printje) is gewoon tekenen op enkelzijdig koper plaat met een watervaste (edding) stift. De electronica zaak heeft overigens ook (soms) nog van die stroken "pads" (rondjes) die jer erop kan wrijven. Die blijven tijdens het etsen meestal wel zitten.

Stappen:
- koper kan goed schoonmaken (VIM oid schuurmiddel) en goed naspoelen en goed droogmaken (niet meer gewoon met je vingers aankomen)
- Tekening erop maken
- Water goed heet verwarmen (waterkoker oid)(mag koken)
- water overgieten in oude glazenbak (laat de vrouw des huizes dit niet zien)
- Etsmiddel erin (zorg dat dit niet op je kleren komt!!)
- roeren
- print erin en de print blijven bewegen
- de kopere kleur eerst een soort roze achtige kleur. Nu kann je gelijk zien waar je met je vingers hebt gezeten :-D
- print blijven bewegen totdat overtollig koper weg is ge-etst
- print goed afspoelen
- etsmiddel af laten koelen en in plastic fles doen en afvoeren
- gaatjes boren (0.8 - 1.0 mm)
-"zwart" weghalen met aceton (nagel remover) of gewoon schuurmiddel
- inspuiten met soldeerlak (als je dat hebt)
- lak laten drogen en print is gereed voor solderen

Succes
Nico

Robbert
2 maart 2005, 14:51
Hmm.. als dit het enige is wat je wilt bouwen op dit moment, zou ik eerder een eilandjes print kopen bij je electroboer.
Dat is een gaatjesprint met vertinde eilandjes, componentje erdoor steken en solderen. Wel oppassen dat je eilandjes niet zomaar aan elkaar soldeert.

JvD.
2 maart 2005, 15:15
Hmm.. als dit het enige is wat je wilt bouwen op dit moment, zou ik eerder een eilandjes print kopen bij je electroboer.
Dat is een gaatjesprint met vertinde eilandjes, componentje erdoor steken en solderen. Wel oppassen dat je eilandjes niet zomaar aan elkaar soldeert.

ik begrijp goed dat je dan al je componentjes om een plaatje soldeerd en dan verbind zoals me schema zegt ?

verbinden van de eilandjes doe ik dan met ?

nicoverduin
2 maart 2005, 15:18
Hmm.. als dit het enige is wat je wilt bouwen op dit moment, zou ik eerder een eilandjes print kopen bij je electroboer.
Dat is een gaatjesprint met vertinde eilandjes, componentje erdoor steken en solderen. Wel oppassen dat je eilandjes niet zomaar aan elkaar soldeert.

ik begrijp goed dat je dan al je componentjes om een plaatje soldeerd en dan verbind zoals me schema zegt ?

verbinden van de eilandjes doe ik dan met ?
Als je de draad doorsteekt, houd je nog een stukje over. Dat gebruik je dan om gelijk de eilandjes door te verbinden.
Nico

JvD.
2 maart 2005, 16:16
de blauwe onderdeeltjes hier:
http://bryant02.home.att.net/pcbs/lpblayout.gif
staan niet in mijn schema, ik heb dus geen idee wat het zijn, iemand een idee?

dit is het schema dat ik heb:
http://bryant02.home.att.net/schematics/lpbschem.gif

de blauwe dingen zitten dus tussen de capsitor en ground om het pop-geluid van de switch tegen tegaan.
[die dingen kunnen dus ook als modificatie in me wah? leuk 2de project?]

Negative K3 fan
2 maart 2005, 19:11
De meest simpele manier (en zeker voor zo'n eenvoudig printje) is gewoon tekenen op enkelzijdig koper plaat met een watervaste (edding) stift. De electronica zaak heeft overigens ook (soms) nog van die stroken "pads" (rondjes) die jer erop kan wrijven. Die blijven tijdens het etsen meestal wel zitten.

Stappen:
- koper kan goed schoonmaken (VIM oid schuurmiddel) en goed naspoelen en goed droogmaken (niet meer gewoon met je vingers aankomen)
- Tekening erop maken
- Water goed heet verwarmen (waterkoker oid)(mag koken)
- water overgieten in oude glazenbak (laat de vrouw des huizes dit niet zien)
- Etsmiddel erin (zorg dat dit niet op je kleren komt!!)
- roeren
- print erin en de print blijven bewegen
- de kopere kleur eerst een soort roze achtige kleur. Nu kann je gelijk zien waar je met je vingers hebt gezeten :-D
- print blijven bewegen totdat overtollig koper weg is ge-etst
- print goed afspoelen
- etsmiddel af laten koelen en in plastic fles doen en afvoeren
- gaatjes boren (0.8 - 1.0 mm)
-"zwart" weghalen met aceton (nagel remover) of gewoon schuurmiddel
- inspuiten met soldeerlak (als je dat hebt)
- lak laten drogen en print is gereed voor solderen

Succes
Nico

jezus wat fucking veel werk, het kan toch ook gewoon op gaatjesprint met van die stroken?

nicoverduin
2 maart 2005, 20:25
Ik had ook kunnen zeggen:

- printplaat schoonmaken
- tekening met watervrije stift erop
- etsen
- boren
- solderen

Ik had ook kunnen zeggen (mijn werkwijze):
- maak de tekening in Protel DXP 2004
- genereer een printtekening
- druk deze af op film
- fotografeer deze op de print
- ontwikkel de print
- ets de print
- ga de gaatjes boren
- en solderen maar.

Tuurlijk kan hij ook een gaatjes print kunnen kopen. Draadjes erdoor stoppen solderen en hopen dat het werkt. De vraag was hoe maak ik zo'n printje. Dat begreep ik tenminste.
Gezien de vraagstelling kreeg ik de indruk dat de persoon in kwestie ook wilde leren hoe een printje te maken. Dus heb ik het vrij gedetailleerd verteld.

:-D :-D :-D

En laten we een beetje op onze letten 8-)

Nico

JvD.
2 maart 2005, 20:26
De meest simpele manier (en zeker voor zo'n eenvoudig printje) is gewoon tekenen op enkelzijdig koper plaat met een watervaste (edding) stift. De electronica zaak heeft overigens ook (soms) nog van die stroken "pads" (rondjes) die jer erop kan wrijven. Die blijven tijdens het etsen meestal wel zitten.

Stappen:
- koper kan goed schoonmaken (VIM oid schuurmiddel) en goed naspoelen en goed droogmaken (niet meer gewoon met je vingers aankomen)
- Tekening erop maken
- Water goed heet verwarmen (waterkoker oid)(mag koken)
- water overgieten in oude glazenbak (laat de vrouw des huizes dit niet zien)
- Etsmiddel erin (zorg dat dit niet op je kleren komt!!)
- roeren
- print erin en de print blijven bewegen
- de kopere kleur eerst een soort roze achtige kleur. Nu kann je gelijk zien waar je met je vingers hebt gezeten :-D
- print blijven bewegen totdat overtollig koper weg is ge-etst
- print goed afspoelen
- etsmiddel af laten koelen en in plastic fles doen en afvoeren
- gaatjes boren (0.8 - 1.0 mm)
-"zwart" weghalen met aceton (nagel remover) of gewoon schuurmiddel
- inspuiten met soldeerlak (als je dat hebt)
- lak laten drogen en print is gereed voor solderen

Succes
Nico

jezus wat fucking veel werk, het kan toch ook gewoon op gaatjesprint met van die stroken?

stroken ?

H.Manback
2 maart 2005, 20:31
http://www.themodhouse.co.uk/store/images/small%20strip.jpg

H.Manback
2 maart 2005, 20:36
of

http://www.futurlec.com/Pictures/PROTO777.jpg

Dirk_Hendrik
2 maart 2005, 21:17
Ik had ook kunnen zeggen:

- printplaat schoonmaken
- tekening met watervrije stift erop
- etsen
- boren
- solderen

Ik had ook kunnen zeggen (mijn werkwijze):
- maak de tekening in Protel DXP 2004
- genereer een printtekening
- druk deze af op film
- fotografeer deze op de print
- ontwikkel de print
- ets de print
- ga de gaatjes boren
- en solderen maar.

Tuurlijk kan hij ook een gaatjes print kunnen kopen. Draadjes erdoor stoppen solderen en hopen dat het werkt. De vraag was hoe maak ik zo'n printje. Dat begreep ik tenminste.
Gezien de vraagstelling kreeg ik de indruk dat de persoon in kwestie ook wilde leren hoe een printje te maken. Dus heb ik het vrij gedetailleerd verteld.

:-D :-D :-D

En laten we een beetje op onze letten 8-)

Nico

Zoals altijd respect voor je geduld. Ik zou persoonlijk je 2e manier al teveel tikwerk vinden. :wink:

JvD.
3 maart 2005, 22:05
ik heb het eerste schema niet gebruikt, ik ben voor deze:
http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/lpb2_lo.gif gegaan, die vond ik overzichtelijker.

dus ik heb het hele ding gemaat, alles klopt, en de bypass werkt perfect, en daar is alles mee gezecht. als ik de knop indruk doet ie niets meer, en als ik de potmeter draai merk je niets, als ie ingedrukt is en dus niets doet, hoor je 't wel in je versterker als je de voeding in en uit doet.

nog iets opmerkelijks: de 2N5089 of 2N5088 of 2N5133 had de winkel niet. de gast achter de toonbank heet in een heel oud boek een iets soortgelijks gevonden waar: 'TBC548 436B' op staat.

verder vroeg ik me af: is er een tool die ik kan maken om uit te vogelen waar een faut zit ?
geen hulp, dan maar duizend keer het schema na kijken.

Nielsje
3 maart 2005, 22:14
het kan gebeuren dat je je transistor verkeerd hebt geplaatst in je print.

zoek bij google gewoon ff op 'BC548 layout' o.i.d. je ziet dan hoe je de transistor moet houdne.

wellicht een diode/condensator verkeerdom?

JvD.
3 maart 2005, 23:09
ik heb een layout gevonden en die vertelde me dat me transistor goed zit.
een diode/condensator staat niet in mijn schema.

ik heb wel een capacitor maar die kan toch niet verkeerd om ?

bert k
4 maart 2005, 10:42
Een capacitor is hetzelfde als een condensator. En ik zie er wel twee in je schema staan. Gewone condensators maakt niet uit hoe ze zitten, maar electrolytische condensators oftewel elco's hebben een plus en een min. Dat staat er wel op, anders is de kant met de inkeping de plus.

dejohan
4 maart 2005, 11:15
ik heb een layout gevonden en die vertelde me dat me transistor goed zit.
een diode/condensator staat niet in mijn schema.

ik heb wel een capacitor maar die kan toch niet verkeerd om ?

Probeer de transistor toch eens om te draaien. Ik het me al regelmatig vergist bij die aansluiting.
Daarnaast zou ik de draadjes die van en naar de switch en de jacks gaan nogeens nalopen. Ook daar maak ik weleens fouten.

JvD.
4 maart 2005, 13:05
hm.. mijn condensators hebben 2 inkepinkjes,
er staat op: http://www.prodex.de/produkt_images/83560-big.jpg epcos staat de niet op, en voor de 104k staat een 3-hoekje =/

ik ga alle onderdeeltjes [switch enzo] nog een keer opnieuw doen aangezien die door een behuizing moet, maar 't zit wel goed al.

ik denk gewoon dat er een onderdeeltje kapot is gegaan bij het solderen, of zijn al die kleine +- 20 eurocent onderdeeltjes niet warmte gevoelig?

ik heb het gedult wel om dit 40 keer te proberen[ben echt zo'n doorzetter] maar dit is me eerste ding dat ik maak dus ik heb echt geen idee wat er niet kan kloppen of kapot kan zijn.

Franc
4 maart 2005, 13:48
JvD. dat is geen elko die je daar laat zien.

De inkeping waar het over gaat is die in een elko, zoals je hier ziet:

http://www.vernetamps.com/pics/IMG_4763.sized.jpg

Dat grote blauwe ding, daar gaat het om. Je ziet aan 1 kant rondom een inkeping zitten, dat geeft de + aan.

Franc.

JvD.
4 maart 2005, 13:55
ah, ziet er stoer uit.. maar dat betekend dat mijn capasitor [of hoe het nou heet] niet verkeerd om kan zitten. das jammer, dan zit dat goed, en heb ik het nog niet opgelost =[

Franc
4 maart 2005, 14:10
Nee, een 'gewone' condensator (capacitor is Engels en strikt genomen niet het juiste woord) kan niet verkeerd om zitten.

Franc.

nicoverduin
4 maart 2005, 14:46
Ik denk dat je de (vervangende) transistor er verkeerd in hebt zitten.

Als je de 2N5089 vanaf de onderkant bekijkt en met de vlakke kant naar beneden dan is de volgorde van de pennen: C B E
Van de BC548 (zelfde manier) geldt: E B C

E = emmitor
B = Basis
C = Collector

Succes
Nico

dejohan
4 maart 2005, 14:50
het kan gebeuren dat je je transistor verkeerd hebt geplaatst in je print.

zoek bij google gewoon ff op 'BC548 layout' o.i.d. je ziet dan hoe je de transistor moet houdne.

wellicht een diode/condensator verkeerdom?

Heb het effe voor hem gedaan:

http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/FAIRCHILD/BC548.html

Op de tekening staat er EBC, zorg dat je dat goed hebt aangesloten. En check het dan nog eens, watn ik speel het telkens klaar om dit verkeerd te doen, omdat ik het in mijn hoofd moet omdraaien als ik de transistor van boven versus van beneden bekijk.

nicoverduin
4 maart 2005, 14:50
Ik denk dat je de (vervangende) transistor er verkeerd in hebt zitten.

Als je de 2N5089 vanaf de onderkant bekijkt en met de vlakke kant naar beneden dan is de volgorde van de pennen: C B E
Van de BC548 (zelfde manier) geldt: E B C

E = emmitor
B = Basis
C = Collector

Succes
Nico

JvD.
4 maart 2005, 16:20
hmm goed nieuws, voor de ingreep aan de transistor[omdraaien der van]
ben ik eerst nog 1 keer alle ondedeeltjes opnieuw gaan doen[switch, input enz]

en nu doet ie het! maar, verkeerd om[denk ik] als ik de knop in druk dan gaat ie minder hard, en als ik dan aan volume draai kan ik um alleen zachter zetten.

"bijna bijna.. " wie heeft het briljante oplossinkje? als niemad die heeft toch maar transistor omdraaien.

JvD.
4 maart 2005, 19:27
transistor omgedraait en hij blijft het zlefte, hij word zachter inplaats van harder =/

stomas
4 maart 2005, 23:11
Hee JVD, wat doet ie eigenlijk?? Is het een boost pedaal?
ben namelijk nog op zoek, en hij ziet er nie moeilijk uit, dus lijkt me ook leuk om een zelfbouwprojectje van te maken.

JvD.
4 maart 2005, 23:19
jah dit is me eerste projectje LPB-2 die boost, en achter effecte kan ie bepaalde caracterestieken verder naar voren brengen, maar op did moment boost ie niet maar doet ie het tegenovergestelde, ik heb alles al omgedraaid voor mijn gevoel.
en ik blijf maar zeuren: help =D

Dolf
5 maart 2005, 00:30
lijkt er mijn insziens op dat je de potmeter verkeertd heb gesoldeerd en dat je regelt hoeveel van je signaal naar de grond gaat ipv naar de uitgang

JvD.
5 maart 2005, 01:22
lijkt er mijn insziens op dat je de potmeter verkeertd heb gesoldeerd en dat je regelt hoeveel van je signaal naar de grond gaat ipv naar de uitgang
ik heb de buitenste voetjes van de potmeter al omgedraait, maar dat verplaatst alleen of je naar links of naar rechts moet draaien.

en als ik de potmeter helemaal open heb [of dat nou helemaal rechts is of helemaal links] maakt het pedaal me geluid zachter =/

kep nu alle soorten manieren dat je de 3 draatjes over de voetjes kunt solderen geprobeert

Wilbert
5 maart 2005, 11:51
kep nu alle soorten manieren dat je de 3 draatjes over de voetjes kunt solderen geprobeert
Alle zes?

JvD.
5 maart 2005, 14:09
um.. eigelijk wel "schaam schaam"