PDA

View Full Version : schakeling vraag



Nielsje
1 maart 2005, 23:54
okeeej...

situatie: een versterker met en een zonder effectloop

een aantal effecten, flanger, delay, volume pedaal etc..

nu werken deze effecten beter in de loop dan ervoor vind ik.. maarrr... mijn andere versterker heeft geen loop.

nu ik in de trant van eeen tb-box een boxje maken waarbij ik zo het hele zwikkie kan schakelen van tussen m'n loop naar voor m'n preamp.. begrijpt iedereen dat? dus de ene keer hangt het in m'n loop, en is m'n gitaar signaal ondoorbroken, en de andere keer gaat er dus een ondoorbroken signaal van m'n send naar return en heb ik effecten in tussen m'n gitaar en preamp.

iemand een idee hoe ik dit moet schakelen? (met dpdt of 3pdt..) of moet ik dan met een 4pdt gaan werken? (mag opzich wel met toggle switch...)

ik hoor het wel..

Nielsje
2 maart 2005, 21:26
nobody?? (en ik had nog wel een tweede vraag over een andere schakeling voor jullie....)

birt
3 maart 2005, 00:57
op die eerste vraag heb ik mss wel een antwoord, dit komt namelijk deels overeen met de schakeling die ik gemaakt heb in een preamp
als ik tijd heb bekijk ik het wel even

Antal
3 maart 2005, 01:02
Ik snap je vraag niet helemaal.

Nielsje
3 maart 2005, 12:10
Ik snap je vraag niet helemaal.

aha, ik zal uitleggen


ik heb hier een aantal effecten die beter gaan in een effectloop (delay, flanger) en heb twee amps, een met een fx loop, eentje zonder.

nu komt er binnenkort een nieuw pedalboard, waar alles opkomt.
Ik wil dit pedalboard bij beide amps effectief gebruiken, dus als ik een fx loop heb, wil ik die ook gebruiken.

Daarvoor wil lik een schakelingmaken in een kastje, waarbij ik dus kan kiezen of twee effecten (delay, flanger) in de fx loop staan, gewoon voor m'n pre amp, net als de rest van de effecten.

maar het moet allemaal wel constant aangesloten zitten, niet dat ik als ik zonder FX loop speel, ff wat stekkers omleg...

het moet dus zo zijn dat wanneer ik met Fx loop speel, in de schakeling mijn gitaar input/output dus gebypassed wordt, en wanneer ik zonder FX loop speel, ze tussen mijn gitaar en amp komen.. en m'n FX loop gebypassed wordt ..

t blijft maf als ik er overheen lees...

Antal
3 maart 2005, 13:02
Je gebruikt dus 2 amps bij een optreden en wisselt tussen deze 2 begrijp ik.

Zou het helpen als ik het verhaal omdraai voor je? Want misschien is de oplossing dan makkelijker te beredeneren. Waarom bouw je geen kastje om je pre-amp van je FXloopAmp ertussenuit te halen. Als je die er tussenuit haalt dan heb je gewoon al je FX in serie. En zet je hem er tussen dan heb je FX-->Preamp-->FX. Snap je wat ik bedoel?

Nielsje
3 maart 2005, 13:15
Je gebruikt dus 2 amps bij een optreden en wisselt tussen deze 2 begrijp ik.

Zou het helpen als ik het verhaal omdraai voor je? Want misschien is de oplossing dan makkelijker te beredeneren. Waarom bouw je geen kastje om je pre-amp van je FXloopAmp ertussenuit te halen. Als je die er tussenuit haalt dan heb je gewoon al je FX in serie. En zet je hem er tussen dan heb je FX-->Preamp-->FX. Snap je wat ik bedoel?

euh nee, ik gebruik dan gewoon 1 amp, maar het ligt er maar net aan welke amp ik zou meenemen...

eh, pre-amp er tussen uit halen? lijkt me niet handig, dan gaan al m'n effecten rechtstreeks m'n poweramp in.. dat klinkt voor geen meter zonder pre amp

Jeroenvanhulsteijn
3 maart 2005, 16:21
volgens mij bedoelt Antal dat niet Niels. Hij bedoelt ermee te zeggen je preamp als een effect pedaal te beschouwen wat je in en uit de signaalketen schakelt. Of in jouw geval voor en na: Fx1->pre->Fx2 of Fx1->Fx2->pre.

Dus bv met een bypass boxje tussen Fx1 en Fx2 waar je dan de preamp van je versterker aanhangt. En gebruik je de andere amp dan hoef je alleen maar de bypass box naar bypass te schakelen.

Nielsje
3 maart 2005, 16:44
volgens mij bedoelt Antal dat niet Niels. Hij bedoelt ermee te zeggen je preamp als een effect pedaal te beschouwen wat je in en uit de signaalketen schakelt. Of in jouw geval voor en na: Fx1->pre->Fx2 of Fx1->Fx2->pre.

Dus bv met een bypass boxje tussen Fx1 en Fx2 waar je dan de preamp van je versterker aanhangt. En gebruik je de andere amp dan hoef je alleen maar de bypass box naar bypass te schakelen.

ah juist!! dat ik dat zelf niet kon bedenken :-? bedankt guys, ik weer voorlopig weer genoeg. denk ik..


goed, tijd voor de tweede schakelvraag:

kan iemand zo een schakeling bedenken waarbij ik heb ene effect voor een ander plaats, en met een schakelaar dit dus kan omdraaien?

ik hoor het wel :)

Wilbert
3 maart 2005, 17:05
SpiderFX (http://www.geofex.com/Article_Folders/SpiderFx/SpiderFx.htm)

nicoverduin
3 maart 2005, 17:13
volgens mij bedoelt Antal dat niet Niels. Hij bedoelt ermee te zeggen je preamp als een effect pedaal te beschouwen wat je in en uit de signaalketen schakelt. Of in jouw geval voor en na: Fx1->pre->Fx2 of Fx1->Fx2->pre.

Dus bv met een bypass boxje tussen Fx1 en Fx2 waar je dan de preamp van je versterker aanhangt. En gebruik je de andere amp dan hoef je alleen maar de bypass box naar bypass te schakelen.

ah juist!! dat ik dat zelf niet kon bedenken :-? bedankt guys, ik weer voorlopig weer genoeg. denk ik..


goed, tijd voor de tweede schakelvraag:

kan iemand zo een schakeling bedenken waarbij ik heb ene effect voor een ander plaats, en met een schakelaar dit dus kan omdraaien?

ik hoor het wel :)

Ik zou in het kader van een "leer oefening"voorstellen dat je eerst zelf een voorstel doet en dan anderen vraagt dit te beoordelen. 8-)

Nico

Nielsje
3 maart 2005, 17:50
bloody hell, ik kon er maar niet uitkomen wat of hoe ik dit zou doen met een dpdt.. toen maar ff 3pdt gegaan... en ja, dat lukt!

ter controle ff het net op gegaan, en wat blijkt, ik had weer geen inspanning hoeven leveren , aangezien het geheel al ergens staat:

[img]http://www.geofex.com/Article_Folders/fxswitchr/fxselex3.gif[img]

zo..nu nog ene 3pdt toggle op de kop tikken :)

bert k
3 maart 2005, 17:57
Bijna goed, dacht ik. Je moet alleen de meest rechtse schakelaar omdraaien.

(en een schuin streepje / in je link zetten :D ?

Nielsje
3 maart 2005, 17:58
Grom... bewerkknop doet het ook al nie meer...

http://www.geofex.com/Article_Folders/fxswitchr/fxselex3.gif

http://www.geofex.com/Article_Folders/juggler/juggler1.gif

de bovenste is een princiepe schakeling, uitgedacht met spdt's niet echt fijn, aangezien je wat mindere combinaties kan krijgen..

ik ben dus een 4pdt nodig als ik ook nog een led erbij wil (en ja dat wil ik wel...)

goed, nu opzoek naar een online electrozaak, waar ik alles kan bestellen, zonder dat ik meteen 6.80 bij moet betalen omdat het een kleine bestelling is..(geen electroboer in de buurt :()

ff voor de duidelijkheid, dit wordt voor m'n 2in1 booster project :) heb er al zin in, ga allemaal boostertjes bouwen, en de twee besten komen samen in 1 behuizing :):)

nicoverduin
3 maart 2005, 18:33
Ik zou 1 of 2 mini relais gebruiken

Nico

Nielsje
3 maart 2005, 18:39
waarom nico? ik ben bang als ik dat ga doen dat ik dan veel meer ruimte kwijt ben dan met een toggle 4pdt. bovendien moet je relais ook nog voeden enzo..

en zo'n relais moet ik ook aansturen met een schakelaar dus tja.. qua ruimte is het gewoon niet voordeliger.. denk wel dat het qua prijs voordeliger is (weet zo niet wat een 4pdt kost, zal zo es kijken bij conrad).

Antal
3 maart 2005, 18:49
volgens mij bedoelt Antal dat niet Niels. Hij bedoelt ermee te zeggen je preamp als een effect pedaal te beschouwen wat je in en uit de signaalketen schakelt. Of in jouw geval voor en na: Fx1->pre->Fx2 of Fx1->Fx2->pre.

Dus bv met een bypass boxje tussen Fx1 en Fx2 waar je dan de preamp van je versterker aanhangt. En gebruik je de andere amp dan hoef je alleen maar de bypass box naar bypass te schakelen.

Bedankt voor de omschrijving Jeroen. Dat is exact wat ik bedoel. En ook precies wat Niels wil hebben volgens mij. Het is alleen een andere benadering van z'n probleem :wink:

birt
3 maart 2005, 23:13
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/prepost.jpg
deze keer de juiste 8-)

(komt van keith :wink: )

Nielsje
3 maart 2005, 23:35
euh, volgens mij werkt dat niet echt..

als je dan in stand '2' staat, dan ga je volgens de tekening van B naar A, das wel de bedoeling, maar dan ga je dus ook van 'out' naar 'in' bij het effect, en denk niet dat de meeste effecten dat pikken...

Antal
4 maart 2005, 12:42
Deze vond ik op het DIYstompboxesforum:

http://remmelt.com/media/stomp/sa_tb.png

De blauwe lijnen gaat het dus om. Volgens mij is dit wat jij zoekt. Het is feitelijk net zo iets als die looperboxjes die speedy maakt. En je hebt maar 1 schakelaar nodig. Evt. kun je nog een led toevoegen.

De andere schema's die hier gepost zijn gaan uit van 2 loops. Dat lijkt me in jouw geval overbodig.

Nielsje
4 maart 2005, 19:01
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/prepost.jpg
deze keer de juiste 8-)

(komt van keith :wink: )

euh, ja dit lijkt er meer op, behalve, dat volgens mij From circuit A en To circuit A precies omgedraaid zijn!

(volg het maares :)

@ antal, volgens mij is dit weer een standaard TB schakeling, zonder de antiplop schakeling zeg maar...