PDA

View Full Version : Compressor/limiter



Ic3gl0vE
1 maart 2005, 22:47
test

Ic3gl0vE
1 maart 2005, 22:48
Als ik iets opneem, zet ik er altijd in cubase een compressor overheen. Maar is het beter de compressor of eventueel een limiter van te voren in te voegen (dus bijv. met een 19" apparaat)? Zou dit beter zijn omdat je signaal 'heter' de geluidskaart in komt? Of maakt het eigenlijk niet uit of je pre- of postrecording compressie gebruikt.

skanky
1 maart 2005, 23:04
Je kan lichte compressie gebruiken om het signaal wat beter in de hand te houden, maar het echte compressen zou ik pas tijdens het mixen doen.

bert k
1 maart 2005, 23:07
Bij microfoons is het wel fijn om een 'echte' compressor te hebben. Ik heb al zo vaak een opname verpest doordat de zangeres (of de zanger, ik dus) net ff te hard brulde, kan je alles over doen, tandje zachter. Compressor is dan toch wel fijn, heb je alles min of meer op een goed level.
Bas doe ik zonder in principe. Ik ben best een goeie bassist, ik kan heel recht spelen. :cool:
Achteraf doe ik trouwens ook nog vanalles, maar dan software.

Jimi Hendrix
1 maart 2005, 23:21
Bovendien hebben (goede/dure) hardware compressors een sound die je niet krijgt met plug-ins, om maar te zwijgen over de hogere restwaarde van hardware....

harrie-beton
2 maart 2005, 09:19
lastig dilemma, als je teveel compressie gebruikt tijdens opnemen dan kan het er niet meer af. Bovendien neemt de overspraak toe met compressie.

bij live opnamen (direct to track) gebruik ik het niet.
Bij overdubs wel.

Han S
2 maart 2005, 11:03
Bij microfoons is het wel fijn om een 'echte' compressor te hebben. Ik heb al zo vaak een opname verpest doordat de zangeres (of de zanger, ik dus) net ff te hard brulde, kan je alles over doen, tandje zachter. Compressor is dan toch wel fijn, heb je alles min of meer op een goed level.
Bas doe ik zonder in principe. Ik ben best een goeie bassist, ik kan heel recht spelen. :cool:
Achteraf doe ik trouwens ook nog vanalles, maar dan software.

Bert, ik neem op zonder compressie en met een dynamische zanger(es) neem ik twee sporen tegelijk op, waarbij ik een van die sporen een stuk zachter opneem. Als er dan een 'over' komt, heb ik hem ook een stuk zachter en dus zonder vervorming.

Zo werkt dat.