PDA

View Full Version : Overdrive voor cleane buizenbak



mar_tijn_m
1 maart 2005, 21:01
Hallo,

ik zoek een overdrive voor mijn Vox AC50. Deze versterker klinkt zeer goed maar moet crimineel hard om goed te oversturen (zit geen mastervolume op). Wat is een goed pedaaltje om hem te oversturen. Muziekstijl is britpop (Oasis, Blur, Franz Ferdinand, The Libertines etc.). Ik heb een Boss OD-3 en een Boss OS-2, maar ben over beiden niet zo tevreden.

dunnoaname
2 maart 2005, 20:03
gewoon naar de gitaarboer en pedaaltjes uitprobberen. misscien de boss ds-1 (heb ik zelf , zeer tevreden)

DREAMMACHINE
2 maart 2005, 20:28
ga ff bij vd haar langs ( haarguitars.nl ) ... en als je krap bij kas zit wordt het toch een feedback....

vooral uitproberen!

Mitch
2 maart 2005, 21:04
Ja, een DS1 als een OD3 niet bevalt :-?

Wat bevalt je niet aan de OD3 sound ? De OS2 snap ik..... :wink:

Toneffectory
2 maart 2005, 23:05
Voor Britpop moet je toch echt een Proco Rat hebben. Bernard Butler = Gibson ES355 -> Rat -> Vox AC30. Zoek een Rat uit midden jaren tachtig. De recentere klinken een beetje dun. Ook Blur gebruikt Rat's. Verder is de Colorsound Supa Tonebender (silicium transistoren) echt Brits. Deze klinken wat natuurlijker dan een Big Muff. Luister eens naar de Fuzz in 'A girl like you' van Edwyn Collins.

Verder kan ik je de onderstaande pedalen aanraden. Niet specifiek Britpop maar wel goed voor alternatieve muziek.
Catalinbread Super Charged Overdrive (heeft wat weg van een Rat)
Ibanez TS9 met Keeley Baked mod
Sonic SD9 Sonic Distortion
Euthymia ICBM (Big Muff)

Zoek je goedkopere alternatieven probeer dan eens een Boss Turbo Distortion DS-2 of Turbo Overdrive OD-2.

Speeddemon
3 maart 2005, 01:09
Als het goed is staat er nog een Zoom PD-01 op marktplaats.
Klinkt iets transparanter dan een OD-3, heeft meer laag en kan meer vervormen, maar ook als clean boost.

up-guitarman
3 maart 2005, 09:56
Ik ben zelf zeer tevreden over de SD-1 SuperOD van Boss. Ik heb hem naast de OD-3 (van een vriend) gehoord en ik vond de SD-1 stukken beter, veel natuurlijker.
Mss de moeite om eens te testen, het is ook niet zo'n duur pedaal ...

Antal
3 maart 2005, 10:01
Of je zet er een mastervolume in :-D

Ché
3 maart 2005, 16:03
vox ac30 zoeken...een overdrive pedaal op zo een goede versterker :???:

of marshall powerbrake proberen, daar kan je je amp volledig mee opendraaien en toch op laag volume spelen...

jaywalker
3 maart 2005, 16:37
de ds-1 gaat niet werken, ik adviseer je persoonlijk de H&K Tube factor, ik heb hem voor mijn ac30 en werkt perfect!!

Nielsje
3 maart 2005, 16:39
de ds-1 gaat niet werken, ik adviseer je persoonlijk de H&K Tube factor, ik heb hem voor mijn ac30 en werkt perfect!!

vergeet niet dat een ac50 een compleet andere versterker dan een ac30 is he?

ieme
3 maart 2005, 16:55
Ga eens langs Erik vd haar voor het proberen van
Xotic, Barber, Menatone en fulltone pedalen...

Succes@!

mar_tijn_m
3 maart 2005, 21:20
He bedankt voor jullie reacties! Testen ga ik uiteraard doen, maar dan is het wel makkelijk dat ik enig idee heb wat ik wil gaan testen. Mijn ervaring is dat je toch niet meer dan 3 a 4 pedaaltjes echt goed kan beoordelen in zo'n winkel. Ook heb je je eigen amp natuurlijk niet...
De Rat heb ik al veel over gehoord, maar ik weet dat Thom Yorke hem gebruikt van Radiohead en vind zijn geluid nou weer niet echt 'britpop'. Blur natuurlijk wel, maar dacht dat Graham Coxon gewoon over een JCM800 speelde? Weet je in welk nr ie 'm gebruikt?
Masterknop is idd wel iets om te overwegen, al verknap je dan wel de authenticiteit van je amp. Maar misschien wel zo practisch, zal'ns informeren bij de ampsmith om de hoek. Wat doet die Marshall powerbreaker precies?

mar_tijn_m
3 maart 2005, 21:20
He bedankt voor jullie reacties! Testen ga ik uiteraard doen, maar dan is het wel makkelijk dat ik enig idee heb wat ik wil gaan testen. Mijn ervaring is dat je toch niet meer dan 3 a 4 pedaaltjes echt goed kan beoordelen in zo'n winkel. Ook heb je je eigen amp natuurlijk niet...
De Rat heb ik al veel over gehoord, maar ik weet dat Thom Yorke hem gebruikt van Radiohead en vind zijn geluid nou weer niet echt 'britpop'. Blur natuurlijk wel, maar dacht dat Graham Coxon gewoon over een JCM800 speelde? Weet je in welk nr ie 'm gebruikt?
Masterknop is idd wel iets om te overwegen, al verknap je dan wel de authenticiteit van je amp. Maar misschien wel zo practisch, zal'ns informeren bij de ampsmith om de hoek. Wat doet die Marshall powerbreaker precies?

Toneffectory
3 maart 2005, 21:48
Een Rat hoeft niet persee Brits te klinken, maar wordt wel door veel Britpop bands en alternative bandjes gebruikt. Ze kunnen ook super Amerikaans klinken. Het is een multifunctioneel pedaal van een lichte overdrive tot een bijna Big Muff like fuzz. Ken je Animal Nitrate van Suede? Hier hoor je een Rat is maximum setting.

Als Britpopfan had ik veel over de Rat gehoord. Toch heb ik heb pas een half jaartje in mijn bezit en gaat voorlopig niet meer van mijn plank. De nieuwe Rat's vond ik minder dus ben ik op zoek gegaan naar een oude. De mijne (midden jaren 80) klinkt echt super.

Het bekendste Blur voobeeld is Song 2. De Rat is zelfs te zien in de clip. Graham Coxon heeft meestal twee Rat´s op zijn liveplank staan. Hierbij een paar leuke linkjes:

http://guitargeek.com/rigview/605/
http://www.grahamcoxon.com/guitars.html

Check ook eens de site van Proco hier staan ook geluidsfragmenten op.

Zoek je een overdrive met ballen dan is de TS9 Keeley baked echt een aanrader. Totaal niet te vergelijken met een klassieke TS9, TS808 of SD-1. Nou ja, het mid is wel aanwezig dus blijft lekker in de mix overeind.

Zoek je een mix tussen een overdrive en een Rat dan komt de Catalinbread SCOD in aanmerking. Niet bekend..... maar o zo lekker.

Mastervolume op je versterker zou ik niet doen. Er zijn zoveel goede pedalen te koop :-)

Dirk_Hendrik
4 maart 2005, 15:45
Zoek je een overdrive met ballen dan is de TS9 Keeley baked echt een aanrader. Totaal niet te vergelijken met een klassieke TS9, TS808 of SD-1. Nou ja, het mid is wel aanwezig dus blijft lekker in de mix overeind.


True. Ik moet mezelf inhouden om niet elke TS die ik te zien krijg van deze mod te voorzien.

mar_tijn_m
7 maart 2005, 17:46
Song 2 is nogal extreem wat betreft overdrive, gebruikt ie 'm ook in nrs als beetlebum/on your own etc.? En ook nu ie solo is, op albums als happiness in magazines? Probleem van die oude Rats is dat ze zeer moeilijk te krijgen zijn, zijn de Rat II's echt veel slechter of scheelt het maar heel weinig? Zag dat T Yorke wel deze versie gebruikt.

Weet iemand overigens wat een Vox AC50 2e hands ongeveer doet? (halverwege jaren 70).

mar_tijn_m
7 maart 2005, 17:47
Song 2 is nogal extreem wat betreft overdrive, gebruikt ie 'm ook in nrs als beetlebum/on your own etc.? En ook nu ie solo is, op albums als happiness in magazines? Probleem van die oude Rats is dat ze zeer moeilijk te krijgen zijn, zijn de Rat II's echt veel slechter of scheelt het maar heel weinig? Zag dat T Yorke wel deze versie gebruikt.

Weet iemand overigens wat een Vox AC50 2e hands ongeveer doet? (halverwege jaren 70).

mar_tijn_m
7 maart 2005, 17:48
Song 2 is nogal extreem wat betreft overdrive, gebruikt ie 'm ook in nrs als beetlebum/on your own etc.? En ook nu ie solo is, op albums als happiness in magazines? Probleem van die oude Rats is dat ze zeer moeilijk te krijgen zijn, zijn de Rat II's echt veel slechter of scheelt het maar heel weinig? Zag dat T Yorke wel deze versie gebruikt.

Weet iemand overigens wat een Vox AC50 2e hands ongeveer doet? (halverwege jaren 70).

mar_tijn_m
7 maart 2005, 17:48
Song 2 is nogal extreem wat betreft overdrive, gebruikt ie 'm ook in nrs als beetlebum/on your own etc.? En ook nu ie solo is, op albums als happiness in magazines? Probleem van die oude Rats is dat ze zeer moeilijk te krijgen zijn, zijn de Rat II's echt veel slechter of scheelt het maar heel weinig? Zag dat T Yorke wel deze versie gebruikt.

Weet iemand overigens wat een Vox AC50 2e hands ongeveer doet? (halverwege jaren 70).

mar_tijn_m
7 maart 2005, 17:49
Song 2 is nogal extreem wat betreft overdrive, gebruikt ie 'm ook in nrs als beetlebum/on your own etc.? En ook nu ie solo is, op albums als happiness in magazines? Probleem van die oude Rats is dat ze zeer moeilijk te krijgen zijn, zijn de Rat II's echt veel slechter of scheelt het maar heel weinig? Zag dat T Yorke wel deze versie gebruikt.

Weet iemand overigens wat een Vox AC50 2e hands ongeveer doet? (halverwege jaren 70).

mar_tijn_m
7 maart 2005, 17:49
Song 2 is nogal extreem wat betreft overdrive, gebruikt ie 'm ook in nrs als beetlebum/on your own etc.? En ook nu ie solo is, op albums als happiness in magazines? Probleem van die oude Rats is dat ze zeer moeilijk te krijgen zijn, zijn de Rat II's echt veel slechter of scheelt het maar heel weinig? Zag dat T Yorke wel deze versie gebruikt.

Weet iemand overigens wat een Vox AC50 2e hands ongeveer doet? (halverwege jaren 70).

mar_tijn_m
7 maart 2005, 17:50
Song 2 is nogal extreem wat betreft overdrive, gebruikt ie 'm ook in nrs als beetlebum/on your own etc.? En ook nu ie solo is, op albums als happiness in magazines? Probleem van die oude Rats is dat ze zeer moeilijk te krijgen zijn, zijn de Rat II's echt veel slechter of scheelt het maar heel weinig? Zag dat T Yorke wel deze versie gebruikt.

Weet iemand overigens wat een Vox AC50 2e hands ongeveer doet? (halverwege jaren 70).

mar_tijn_m
7 maart 2005, 17:51
Song 2 is nogal extreem wat betreft overdrive, gebruikt ie 'm ook in nrs als beetlebum/on your own etc.? En ook nu ie solo is, op albums als happiness in magazines? Probleem van die oude Rats is dat ze zeer moeilijk te krijgen zijn, zijn de Rat II's echt veel slechter of scheelt het maar heel weinig? Zag dat T Yorke wel deze versie gebruikt.

Weet iemand overigens wat een Vox AC50 2e hands ongeveer doet? (halverwege jaren 70).

[is het posten bij iedereen zo irratant? Moet steeds 20 x op post drukken voor ie de server te pakken heeft...]

mar_tijn_m
7 maart 2005, 17:52
Song 2 is nogal extreem wat betreft overdrive, gebruikt ie 'm ook in nrs als beetlebum/on your own etc.? En ook nu ie solo is, op albums als happiness in magazines? Probleem van die oude Rats is dat ze zeer moeilijk te krijgen zijn, zijn de Rat II's echt veel slechter of scheelt het maar heel weinig? Zag dat T Yorke wel deze versie gebruikt.

Weet iemand overigens wat een Vox AC50 2e hands ongeveer doet? (halverwege jaren 70).

[is het posten bij iedereen zo irritant? Moet steeds 20 x op post drukken voor ie de server te pakken heeft...]

mar_tijn_m
7 maart 2005, 17:52
Song 2 is nogal extreem wat betreft overdrive, gebruikt ie 'm ook in nrs als beetlebum/on your own etc.? En ook nu ie solo is, op albums als happiness in magazines? Probleem van die oude Rats is dat ze zeer moeilijk te krijgen zijn, zijn de Rat II's echt veel slechter of scheelt het maar heel weinig? Zag dat T Yorke wel deze versie gebruikt.

Weet iemand overigens wat een Vox AC50 2e hands ongeveer doet? (halverwege jaren 70).

[is het posten bij iedereen zo irritant? Moet steeds 20 x op post drukken voor ie de server te pakken heeft...]

H.Manback
7 maart 2005, 18:21
Oplossing: niet 20x op ok drukken :D

1 keer op ok drukken, wachten tot ie klaar is, in je browser op back klikken, refreshen en dan moet ie er meestal wel staan.

fozzy
7 maart 2005, 18:50
wooow 8-)

Fumi SG
7 maart 2005, 19:58
Wat doet die Marshall powerbreaker precies?

Een powerbreak doet niks anders dan het volume cutten. Daardoor kun je je amp helemaal voluit zetten waardoor je buizen mooi overstuurd worden. Dan heb je helemaal een vette overdrive, op aangenaam niveau. Maar bedenk wel ff dat die dingen f*cking duur zijn!! :-?

mar_tijn_m
7 maart 2005, 20:45
Nadeel vd powerbreaker is dan wel weer dat je alleen maar overdrive heb, m'n clean ben ik dan kwijt... Je zet zo'n pb tussen je top en je cabinet ofzo?
Zie dat m'n reactie er nou 10x staat, kan ik dat verwijderen?
Kreeg na het op 'ok' drukken steeds de melding dat de server niet te vinden was, dus nam aan dat ie ook niet geplaatst werd, maar dat was dus wel zo :-?

Fumi SG
7 maart 2005, 21:11
Zie dat m'n reactie er nou 10x staat, kan ik dat verwijderen?

Zolang er nog kruisjes staan (rechtsboven het bericht) kun je het nog verwijderen. Je zou hem ook kunnen bewerken en er iets leuks neer zetten :wink:

en wat betreft die Powerbrake (tis met -ake en niet -eaker :razz: )... volgens mij moet je die idd tussen je poweramp en je speaker/cabinet hangen. Ik zou namelijk geen andere logische manier kunnen bedenken, en ik ben behooooorlijk goed in natuurkunde..... :roll: Correct me if I'm wrong!!

Fumi SG
7 maart 2005, 21:14
Zie dat m'n reactie er nou 10x staat, kan ik dat verwijderen?

Zolang er nog kruisjes staan (rechtsboven het bericht) kun je het nog verwijderen. Je zou hem ook kunnen bewerken en er iets leuks neer zetten :wink: Wat je trouwens zou moeten doen, doe ik ook altijd. Als ie een foutmelding geeft ff op vernieuwen drukken, als je dan teruggaat staat ie er meestal.

en wat betreft die Powerbrake (tis met -ake en niet -eaker :razz: )... volgens mij moet je die idd tussen je poweramp en je speaker/cabinet hangen. Ik zou namelijk geen andere logische manier kunnen bedenken, en ik ben behooooorlijk goed in natuurkunde..... :roll: Correct me if I'm wrong!!

crazylay
7 maart 2005, 23:26
hey..

ik heb zelf ook altijd een cleane versterker gehad en heb toen een
Zoom PD-01 Powerdrive gekocht.
deze vind ik zelf 1 van de beste die er is met overdrive/distortion.
ik heb er ook nog wel 1 ligge...je kunt hem zo over kopen als je wil en als het je wat lijkt.


"TME"

AutoStatic
8 maart 2005, 16:39
Zie dat m'n reactie er nou 10x staat, kan ik dat verwijderen?

Zolang er nog kruisjes staan (rechtsboven het bericht) kun je het nog verwijderen. Je zou hem ook kunnen bewerken en er iets leuks neer zetten :wink: Wat je trouwens zou moeten doen, doe ik ook altijd. Als ie een foutmelding geeft ff op vernieuwen drukken, als je dan teruggaat staat ie er meestal.

en wat betreft die Powerbrake (tis met -ake en niet -eaker :razz: )... volgens mij moet je die idd tussen je poweramp en je speaker/cabinet hangen. Ik zou namelijk geen andere logische manier kunnen bedenken, en ik ben behooooorlijk goed in natuurkunde..... :roll: Correct me if I'm wrong!!

Vervolgens peaust je zelf dubbel he he he.
Ik gebruik een PowerBrake met mijn London City halfstack en dat gaat prima. Je mist echter wel wat dynamiek en boost naarmate je de PowerBrake wat meer dicht draait. De PowerBrake heb ik via Marktplaats aangeschaft voor €175,-, ding is praktisch nieuw. In de winkel zijn ze idd erg prijzig, zou voor 2e hands kijken, het zijn apparaten waar weinig aan stuk kan gaan. Als scheurpedaaltjes gebruik ik twee Ibanez Mostortions.

Toneffectory
10 maart 2005, 00:16
Probleem van die oude Rats is dat ze zeer moeilijk te krijgen zijn, zijn de Rat II's echt veel slechter of scheelt het maar heel weinig? Zag dat T Yorke wel deze versie gebruikt.

Voor oude Rats moet je op eBay zijn. Ze staan er wekelijks op. De vierde versie (1986? - ???) in een goede uitvoering is best te betalen ($80 - $120) en heeft hetzelfde schema als de eerste drie uitvoeringen.

Je kunt niet zeggen dat een recente Rat II slechter is. Van dat gezeur dat ie de juiste chip niet heeft moet je je niet te veel van aantrekken. Legio gitaristen zweren bij een JRC4558 chip in een TS9. Hoogwaardige Burr Brown chips geven vaak minder 'harsh' en minder neuzig resultaat.

Het gaat er om dat jij een pedaal goed vind en niet omdat een of andere gitarist erover speelt. Ga er ééntje uitproberen zou ik zeggen. Duurder of ouder wil niet zeggen beter. Ga af op je eigen gehoor. Geluid is heel persoonlijk.