PDA

View Full Version : vintage gitaren



philbee
29 september 2001, 17:50
Tips voor adressen vintage Strats (of andere modellen) in de Benelux? liefst een beetje betrouwbaar en niet van die 'Veenendaal' aanbieders met idioticus maximus prijzen. Mocht je bij onze Oosterburen wat weten dan liefst niet in Berlijn of Hamburg als je begrijpt wat ik bedoel. Er schijnen in België nogal wat 'underground' adresjes te zijn.

Eko
29 september 2001, 21:23
Bezoek eens The American Guitarstore in Enschede. Deze heeft met grote regelmaat mooie Fenders hangen. Zowel Strat als Tele`s.
Ook Gibsons in niet te versmaden uitvoeringen zijn er regelmatig te vinden.
De eigenaar bezoekt ( internationaal ) beurzen en reist nogal wat af om perfecte exemplaren te kopen.
Besef goed dat goede vintage gitaren zeldzaam zijn en dat er veel mensen er geld voor over hebben.Het verhaal dat er adressen zijn die ze voor een ,,prikkie,, nog hebben zou dus niet mogen kunnen kloppen.
Als je iets zoekt wat er op lijkt , kijk dan eens naar een heruitgave van bepaalde typen.
Ook zou het misschien aan te bevelen zijn als je eens afstapte van het idee om per se een Fender of Gibson te kopen. Er zijn kopien van deze merken te koop uit de jaren `70 die net zo goed zijn alleen staat er een ander merk op.
Zelf heb ik er zo een aantal die mij ongelofelijk veel speelplezier geven tegen een fractie van de kosten.

philbee
30 september 2001, 09:38
Hallo Eko, bedankt voor je antwoord. Ja ik heb TAGS in Veenendaal gezien, maar helaas... natuurlijk regelmatig de 'new arrivals' bekijken op deze site. Nee ik wil perse een oude Strat hebben en geen reissue, hij mag ook afgeragd zijn of met kapotte onderdelen, maar liefst niet zo'n refin bouwpakket, van verschillende onderdelen van verschillende jaren, waar je dan toch nog 6/7 mille voor moet neertellen.

Arthur
30 september 2001, 21:08
Hey philbee,

wat een geweldige site heb je! -
http://www.hendrixfiles.com - qua layout, en geluid een van betere. Knap gedaan!

Groetjes,
Art

taylor
1 oktober 2001, 00:20
ja als je vintage wil moet je ook bereid zijn te betaalen.

tis het 1 of het ander

philbee
1 oktober 2001, 01:04
Hee Art,
ja dank je, hoewel de CD nog niet uit is, voor in ieder die een Hendrix hart heeft, en welke gitarist heeft dat niet? bezoek mijn site eens http://www.hendrixfiles.com Ik was eigenlijk van plan dit op een later tijdstip wat meer bekendheid te gaan geven. But be my guest. Ik ben overigens de zanger niet de gitarist, hehe.

philbee
1 oktober 2001, 01:25
[quote]
Op 2001-09-30 23:20, schreef taylor:
ja als je vintage wil moet je ook bereid zijn te betaalen.

tis het 1 of het ander
hmmm wel erg simpele oplossing. Ik heb in het verleden al mooie originele 70-ers uitgehaald voor minder als de helft wat handelaars ervoor vragen. Dus sorry ik ben het niet met je eens.

Arthur
1 oktober 2001, 10:49
Op 2001-10-01 00:04, schreef philbee:
Hee Art,
ja dank je, hoewel de CD nog niet uit is, voor in ieder die een Hendrix hart heeft, en welke gitarist heeft dat niet? bezoek mijn site eens http://www.hendrixfiles.com Ik was eigenlijk van plan dit op een later tijdstip wat meer bekendheid te gaan geven. But be my guest. Ik ben overigens de zanger niet de gitarist, hehe.


Knap gezongen - enneu, wie is de gitarist dan? Over vintage strats - momenteel is de prijs gewoon exorbitant hoog, maar bij De Plug is A'dam hebben ze nog wel eens wat leuks liggen. Je kunt daar ook onderhandelen. Succes,

Art

philbee
1 oktober 2001, 10:56
Hee Art,
Ja de Plug, ben ik nooit geweest maar lijkt me wel OK.
Betr. Hendrix de gitarist is Richard van Bergen ex JW Roy Band, nu met o.a. toetsenist Roel Spanjers de band Sunset Travellers, speelt ook in Millstreet bluesband. Ook aardige gitarist die op deze CD meedoet is Marcel Aeby. Bekijk zijn site eens: http://www.more-experience.com en download Freedom of Little Wing eens... Overigens spelen More Experience en mijzelf eind Maart enkele gigs in NL.

taylor
1 oktober 2001, 15:48
Op 2001-10-01 00:25, schreef philbee:
[quote]
Op 2001-09-30 23:20, schreef taylor:
ja als je vintage wil moet je ook bereid zijn te betaalen.

tis het 1 of het ander
hmmm wel erg simpele oplossing. Ik heb in het verleden al mooie originele 70-ers uitgehaald voor minder als de helft wat handelaars ervoor vragen. Dus sorry ik ben het niet met je eens.


wat en 70-er fender/gibson ja dat zijn ook niet echt modellen die al "vintage" zijn die zie je nog volop,en is niet zo moeilijk aan te komen.

zag er laast nog 1 voor minder dan 1000 piek.
(en strat behoorlijk slechte staat de lak dan)

philbee
1 oktober 2001, 16:45
Hey Taylor,
Ja de mythe bepaalt de prijs pre CBS is meteen het dubbele. 70-er niet zo lekker in de markt. Ik kan je verzekeren dat mijn 77-er Strat echt vintage klinkt. Trout speelt toch ook op zo'n big headstock of niet? Misschien moet ik het daar maar gewoon bij houden. Of is dat een gitaristen kwaal -'het gras groener bij de buren'- syndroom? Bedankt voor je moeite.

taylor
1 oktober 2001, 20:40
euh ik heb zelf 1 78 fender daar heb ik maar 900 voor betaald.

zeer goed ding ik ben zelf gek op de fender uit de jaren 70.

taylor
1 oktober 2001, 20:46
ik bedoel en fender die nu van uit fabriek rolt klinkt ook fender.

dat heeft niks te maken met het jaar.
(en fender uit 54 klinkt niet beter dan 1 uit 2001)

tis gewoon dat sommige hier waarde aan hechten,of in plaats van postzegels vintage gitaren verzamelen,spelen doen ze er niet op.

ik ken zelf zo'n gast.

ik vind die hele vintage scene echt niks

maar zie maar wat je koopt,op die ibazar en marktplaats site zie je ze ook veel(70e strats)

VHsologitarist
6 november 2001, 12:16
Vintage en Musicman zijn echte fuck gitaren!!

philbee
6 november 2001, 12:19
Op 2001-11-06 11:16, schreef VHsologitarist:
Vintage en Musicman zijn echte fuck gitaren!!

oh ok, fuck is best lekker toch

philbee
6 november 2001, 12:34
[quote]
Op 2001-10-01 19:46, schreef taylor:
ik bedoel en fender die nu van uit fabriek rolt klinkt ook fender.

dat heeft niks te maken met het jaar.
(en fender uit 54 klinkt niet beter dan 1 uit 2001)

YOU GOTTA BE KIDDIN'?

SteavisSmokin
6 november 2001, 15:13
dat heeft niks te maken met het jaar.
(en fender uit 54 klinkt niet beter dan 1 uit 2001)


dat ben ik niet met je eens, die paar pre-CBS strats waar ik op heb gespeeld klonken en speelden toch echt veeeeeel beter dan nieuwe strats.

philbee
6 november 2001, 15:19
Op 2001-11-06 14:13, schreef SteavisSmokin:


dat heeft niks te maken met het jaar.
(en fender uit 54 klinkt niet beter dan 1 uit 2001)


dat ben ik niet met je eens, die paar pre-CBS strats waar ik op heb gespeeld klonken en speelden toch echt veeeeeel beter dan nieuwe strats.


Absoluut, pre CBS klinkt heel zoet en helder zelfs goeie 3 bolt 70-ers die door iedereen als 2e rangs worden gekwalificeerd klinken soms super helder en geprononceerder dan een
nieuwe Strat. Afijn kwestie van smaak zeker. Heb trouwens in de tussentijd dat deze discussie plaats heeft gevonden een 65 Strat gekocht en sta op het punt om een 63 Strat te kopen. Dus het kan wel.

SteavisSmokin
6 november 2001, 15:40
Absoluut, pre CBS klinkt heel zoet en helder zelfs goeie 3 bolt 70-ers die door iedereen als 2e rangs worden gekwalificeerd klinken soms super helder en geprononceerder dan een
nieuwe Strat. Afijn kwestie van smaak zeker. Heb trouwens in de tussentijd dat deze discussie plaats heeft gevonden een 65 Strat gekocht en sta op het punt om een 63 Strat te kopen. Dus het kan wel.


Inderdaad! Helder maar niet schel, zoetjes maar niet dof...als ik er alleen al aan denk begin ik te slijmen. :wink:

philbee
6 november 2001, 15:45
hehe :wink:

taylor
6 november 2001, 16:45
ik vind van niet ik denk dat jullie willen geloofen dat die pre cbs beter zijn omdat jullie daar waarde aan hechten ik heb zelf en 78 fender die is echt niks beter dan 1 fender die tegenwoordig wordt gemaakt.

en qua klank is het bekend dat de verschillen groot kunnen zijn.(maar de origineele elmenten daar kan ik toch niks mee).

met fender moet je altijd wel lang zoeken naar 1 goed exemplaar echt als je zomaar wat vintage koopt das zonde van je geld

philbee
6 november 2001, 16:50
er is niks mis met mijn oren dus ik weet heel goed wat ik hoor. Of de prijzen die gevraagd worden het verschil rechtvaardigen is een andere vraag. Maar ja zoals met alles vraag en aanbod bepaalt de prijs. Op hoeveel pre CBS Strats heb jij dan al gespeeld ?

SteavisSmokin
6 november 2001, 16:52
Het is echt niet denken of willen geloven dat oud beter is. Ik heb ook op een '63 strat gespeeld die erg slecht was, 'k was blij dat ik daarna mijn '96 USA strat weer vast mocht pakken. Maar de goede exemplaren van pre-cbs strats (waar er volgens mij meer van zijn dan slechte) klinken toch écht zo ontzettend veel beter dat het echt geen kwestie kan zijn van willen geloven dat het beter klinkt. Door het gebruik van houtsoorten die nu niet meer gebruikt mogen worden en door het rijpen van het hout door de jaren heen wordt het geluid beter en beter.

taylor
6 november 2001, 17:22
oh waar werd en strat vroeger van gemaakt wat je nu nie hebt ash, swamp ash??

ik zeg ook niet dat ze slecht zijn er zitten hele goeie tussen maar zoals ik al zei met fender moet je nooit de eerste de beste kopen maar en stuk 10, 20 probeeren zelfs nu nog(dus strat 2001).

maar ze zijn anders van klank das ook waar maaar of ze nou beter(gewoon anders) zijn dan en moderne strat ik blijf vinden van niet,maar als je vandaag 10 nieuwe strats uit 1 rek pakt klinken ze ook allemaal anders.

en dan zegge ze over 100 jaar o ja die 2001 strats dat ware goeie man.

Noctiis
6 november 2001, 17:43
Ik bent het volledig met Taylor eens.

SteavisSmokin
6 november 2001, 17:54
Misschien had ik het anders moeten formuleren: de hardhout voorraden raken op en dus wordt het te duur om steeds het beste hout te gebruiken. Ik weet niet alles van hout af, maar ik heb meerdere malen artikels gelezen van kenners die hetzelfde zeggen. Van Fender versterkers weet ik meer af en tegenwoordig gebruiken ze geen 'solid pine' meer omdat dat hout niet meer gebruikt mag worden/te duur wordt omdat het schaars is. Welk hout ze daar tegenwoordig voor gebruiken weet ik niet mijn hoofd, iets van hardboord of MDF. Maar de klankeigenschappen van dat 'solid pine' is naar mijn oren toch beter. Maar goed, toon is subjectief en wat de 1 het beste vind, kan de ander het niet mee eens zijn en dat maakt het toch juist zo mooi om met geluid bezig te zijn?

philbee
6 november 2001, 18:02
willen Taylor en Noctiis beweren dat het geen fuck uitmaakt of je een pre CBS Strat in je handen hebt of een nieuwe? Laten we dan een goeie 2001 vergelijken met een goeie Vintage? Wat vinden jullie dan. Als je al uberhaupt ooit op verschillende Vintage gitaren gespeeld hebt, behalve die 78-er maar dat is geen vintage, anders is deze discussie volslagen onzinnig.

Noctiis
6 november 2001, 18:56
Ik zou zoiezo niet weten wat ik met een Strat moet, zou denk ik uit mn band worden geschopt, haha :razz:

philbee
6 november 2001, 19:05
waar heb je het dan over, overigens die opmerking van jou over Brian May vond ik wel OK, lopend model voor de kappersschool :wink:

Noctiis
6 november 2001, 19:34
Yeah inderdaad... ik had me niet mogen bemoeien met een discussie over Fender. Sorry hiervoor iedereen!
En Brian May heeft serieus een fout kapsel. Het is bijna net zo erg als die knapen van Europe honderd jaar terug :smile:

taylor
6 november 2001, 22:04
wat is volgens jou dan het verschil tussen en pre cbs en 1 nieuwe??

ja een 78 das niks he het moet en zal pre cbs zijn want uiteraad dat is het beste spul te wereld.

en ja ik heb verschillende in me handen gehad ook 56e

maar ik geef echt geen enne reet om vintage het gaat er meer goed oud spul.

SteavisSmokin
7 november 2001, 02:26
Verschil tussen pre-cbs en nieuwe? Houtsoorten, ouderdom en 'groei' van klankkwaliteit van het hout door de jaren heen. Geen 'zwembad' tussen de elementen maar hout is uitgefreesd waar de elementen echt zitten, komt de toon ten goede. Andere vorm van de hals (dat blijft een kwestie van smaak maar ik hou van die oude halzen) en de vorm van de body is íets anders (met de american series hebben ze weer de originele vorm aangehouden). En als ik het goed heb bestaan de nieuwe bodies van strats uit meer dan 2 lagen hout, weet ik echter niet zeker.

78er is niet niks (hebben we dat dan gezegd?!?!), maar als je je enigszins verdiept hebt in de Fender historie weet je dat CBS het er niet beter op heeft gemaakt bij Fender en het er eigenlijk helemaal verprutst heeft. Een 78 strat is totaal anders dan een strat van voor 65 en naar mijn mening en blijkbaar ook naar de mening van philbee is een pre-cbs veel beter. En zoals ik al zei blijft het een kwestie van smaak, als jij geen verschil ziet, voelt en hoort tussen een nieuwe strat en een pre-cbs dan moet je daar toch vreselijk blij mee zijn? Scheelt je alleen maar $$$.

Nog één ding: je blijft goede en slechte exemplaren hebben, zowel nieuw als oud. Da's alles wat ik er nu over zeg want ik ga pitten. :wink:
slaap lekker all en dat we maar geen nachtmerries krijgen over het verschil tussen pre en post CBS Fender strats.

VHsologitarist
7 november 2001, 12:25
Yep

taylor
7 november 2001, 13:56
nee tuurlijk is er verschil maar zoals je zelf zegt zijn dit eigenlijk kleine dingen.

en over die dingen kunnen je natuurlijk van mening verschilen.

ik ken ook zo'n collector van vintage dan komt weer aan van ik heb en gitaar uit dat en dat jaar waarschijnlijk de enigste in nederland bla bla maar als er dan op speelt dan zijn ze wel oke maar vaak niet meer dan dat.(niet alleen fenders maar van alles)

ik heb echt idee bij dat soort gasten dat het meer om "kunstverzameling" gaat dan om iets anders niet dat jij er 1 van bent maar je snapt het wel.

philbee
7 november 2001, 14:33
klopt wat Taylor zegt ik heb al gitaren aan mensen verkocht die aan mij vroegen hoe die gitaar klonk, zei ik hier probeer maar, moest ik voorspelen, die konden geen noot spelen. Van de andere kant er zijn ook gitaristen als Stevis en mijzelf die beide appreciëren, de sound en de feel van zo'n gitaar. Is onbeschrijfelijk. Stevis heeft gelijk door te zeggen dat je mazzel hebt dat je daar niet op valt, scheelt je een hoop pieken. Overigens speel ik tijdens optredens op 'n 79 Strat, dus... die klinkt als een tierelier. Heeft hele lage verzamelwaarde, daarom verkoop ik hem niet.(W. Trout zweert bij z'n 73 Strat).

SteavisSmokin
7 november 2001, 16:26
Over die kleine dingen kunnen we inderdaad van mening verschillen, en dat doen we blijkbaar ook. :wink:

Over die collectors ben ik het met je eens, dat snap ik ook niet helemaal.

Btw, leuk dat we hier op een volwassen manier over kunnen discussieren, 'k ken ook wel andere forums waar als 2 mensen het niet eens zijn ze elkaar uit lopen te schelden!

taylor
7 november 2001, 17:19
ja de vraag over die verschillen was eigenlijk ook om te kijken of je er wel iets van wist,je kunt natuurlijk ook beweren dat pre cbs gewoon beter is,maar de kennis heb je .

ekkerman
7 november 2001, 19:26
"gitaren zijn op dit moment veel mmaar dan ook echt VEEL TE DUUR !!!

ekkerman
7 november 2001, 19:29
VEEL ZOGENAAMDE CLOLECTERS ITEM GITAREN WORDEN GEVEILD EN VERDWIJNEN DAN IN EEN KLUIS IN JAPAN BIJ WIJZE VAN BELEGGING !
sorry voor de caps problemen hier...

taylor
8 november 2001, 01:58
nou dat weet ik niet ik denk als je kijk naar jaren 50 strats die zijn dat wel waard als je het bekijkt naar de hoeveelheid die er zijn gemaakt.

de gitaar opzich is gewoon waard wat die toen de tijd koste dus zo'n 300$ (toen der tijd)

ekkerman
8 november 2001, 09:29
bem zelf ook een strat man dat moge inmiddels duidelijk zijn....

VHsologitarist
8 november 2001, 13:56
jaaaaaaaaaaaaaaaaaa
AAAAAAAAHHHHH JA AAAAAAAA AAAAH

gangsta
10 november 2001, 23:09
euh bij stratmarket is er nu een '63 strat te koop..voor ACHTTIEN DUIZEND gulden (18000), what the F*CK is daar bijzonder aan dat ie zo duur is?

anoniem
15 december 2001, 23:10
Die hype over vintage gitaren is gewoon oplichterij.
Solidbody vintige gitaren zoals oude Fender Stratocasters en Telecasters klinken vaak beduidend slechter dan nieuwe USA exemplaren.Het is algemeen bekend dat de moderne productieprocessen en kwaliteitstesten nu veel beter zijn.
Gewoon een (tweedehands)customshop Fender kopen en geen nep vintage gitaar waar altijd meer gerommeld is.

philbee
16 december 2001, 23:23
Geachte anoniem.
Mag aannemen dat jij over een zeer rijke ervaring beschikt mbt vintage gitaren, als je zo duidelijk je mening durft te uiten (anoniem weliswaar) over deze exemplaren...
Graag een reaktie. Zou het nog fijner vinden als je je naam zou noemen. Dat praat wat sympathieker.

SteavisSmokin
18 december 2001, 15:33
Tsjongejongejonge, daar hebben we er weer zo'n fijn anoniempje tussendoor. Laat me raden; een pubertje van 15 die ergens wat gehoord heeft en denkt "goh, laat ik ook eens reageren en doen alsof ik er verstand van heb" terwijl hij/zij alleen nog maar op een squier beginnersgitaartje gespeeld heeft.

OF

Iemand die zijn oren naar de knopppen heeft gespeeld en nu het verschil niet meer kan horen tussen een goede vintage en een nieuwe gitaar.

Zo, dat moest er effe uit, 'k heb zo'n hekel aan dat anonieme gezeur.

gangsta
18 december 2001, 20:58
ok dus jullie zijn t erover eens dat die vintage gitaren beter zijn dan die er nu gemaakt worden. Waarom slagen ze er dan nu niet in om even goede/beter gitaren te maken nu ze allemaal nieuwe technieken en weet ik veel wat hebben?
ps ik weet geen malle mo van vintage gitaren.

philbee
19 december 2001, 10:23
hee gangsta deze vraag is al eerder beantwoord in dit forum. Bovendien is het ook een collectie waarde natuurlijk, kijk naar old timers met auto's, natuurlijk zijn de nieuwere auto's veel beter en hebben minder onderhoud nodig waarom betaal je dan meer voor een auto van 30 - 40 jaar oud??

Gman
19 december 2001, 12:11
Op 2001-10-01 00:04, schreef philbee:
bezoek mijn site eens http://www.hendrixfiles.com ...... Ik ben overigens de zanger niet de gitarist, hehe.

Nou Philbee, ik heb gekeken, geluisterd, gelezen, en ik was onder de indruk. En ik zag op een foto dat jij dus geen gitaar in je handen had. :smile: Maar je hebt een zeer goede stem. complimenten hoor. Ik zing zelf ook, (tijdens het spelen)maar hou het een stuk simpeler.
Succes.
Gerard.

Gman
19 december 2001, 12:15
Op 2001-11-10 22:09, schreef gangsta:
euh bij stratmarket is er nu een '63 strat te koop..voor ACHTTIEN DUIZEND gulden (18000), what the F*CK is daar bijzonder aan dat ie zo duur is?

Nouja, ff omrekenen. is dus 8100 Euro valt wel mee dan toch? Lijkt in iedergeval een stuk minder. Nou, in geen 8000 jaar.

philbee
19 december 2001, 12:28
hee Gman, bedankt voor je compliment, ja ik speel ook wel wat gitaar maar in de verste verte niet zoals die mannen die op mijn Hendrix projekt hebben meegedaan, vandaar dat ik hem tijdens de opnames wijselijk in het koffer heb laten liggen.

De CD wordt binnenkort gepresenteerd, op 6 april is een release party in het voormalige theater van Maastricht met wat mooie namen op de affiche. Als je interesse hebt moet je de site in de komende weken in de gaten houden.

cya, phil