PDA

View Full Version : Halfstack - beslissingstijd



Lord Abortion
1 maart 2005, 11:13
Ik heb een paar maand geleden al eens een topic hierover geopend, waar ik wel iets aan had, maar dat toch niet alle twijfel wegnam. Ondertussen zijn mijn vereisten ook al wat verandert. Deze zomer koop ik dus een nieuwe amp, en ik zou graag nu al beslissen zodat ik wat tijd heb om de goedkoopste verkoper te vinden e.d.

Mijn vereisten:
* 4x12" box
* goed clean kanaal
* zware distortion (voor metal)
* geen modeling (want ik gebruik toch al een GT-6)

Mijn voorkeur:
* buizenversterker
* midi-schakelbaar
* liefst nieuw

Mijn budget ligt rond de 1500 euro (kan eventueel wel nog 300 bij, maar liever niet). Voor dit bedrag zou ik graag een volledige set hebben. Wat ik niet wil is besparen op bv. de box om die dan achteraf te vervangen, maar ik wil dus een setup waar ik niets meer aan moet veranderen. Kom ook niet af met een combo, want dat wil ik expliciet niet (--> ego :razz: ). Een rack mag eventueel wel. Momenteel neig ik erg naar de H&K Warp T, maar ook de Crate BV120/150 en de Randall MTS serie zie ik wel zitten.

Ik speel op een BC Rich NJ Beast met DiMarzio X2N en Super2. Ik speel ook in een punkband, maar de amp moet ook geschikt zijn voor metal.

Negative K3 fan
1 maart 2005, 11:33
voor een goede cab ben je nieuw zo 700 kwijt dus je houdt 800 over voor een nieuwe head met pittige eisen...

ik zou het zo niet weten, meeste metal scheur amps beginnen pas boven de 1000 euro.

P****Fred
1 maart 2005, 11:49
als je een 'beperkt' (what's in a name) budget hebt, kan je bv wel je cab tweedehands kopen. Scheelt toch heel wat in prijs, en normaal gezien kan er niet zo heel veel aan verkeerd zijn...

Nielsje
1 maart 2005, 12:02
wat ik me afvraag..

een goeie clean wil je..maar als je metal/punk speelt, waar ben je dan bijv. een mooie fender/orange clean voor nodig?

kan het dan niet af met een clean die iets minder mooi is zoals op marshalls? (niet dat je een marshall moet nemen hoor)

maar dan liggen de eisen al wat 'dichter bij elkaar' en wellicht maakt het zoeken makkelijker?

engl iets? wel prijzig, wel goed

Lord Abortion
1 maart 2005, 12:08
Het materiaal mag zeker tweedehands zijn, maar gewoon liever niet. Zeker voor de cabinet zou tweedehands wel kostenbesparend zijn.

En ik heb liever een goed clean kanaal, dan een goede distortion. Je kan met een pedaaltje nog steeds er wat extra uit proberen te halen, maar een 'slechte' clean blijft een slechte clean.

Nielsje
1 maart 2005, 12:15
Het materiaal mag zeker tweedehands zijn, maar gewoon liever niet. Zeker voor de cabinet zou tweedehands wel kostenbesparend zijn.

En ik heb liever een goed clean kanaal, dan een goede distortion. Je kan met een pedaaltje nog steeds er wat extra uit proberen te halen, maar een 'slechte' clean blijft een slechte clean.

ah kijk aan...

dan zou ik in igg dus voor een 2e hands cab gaan zoeken.. en tja.. ik blijf erbij dat een 2e hands top ook goed is! (of heb je een negatieve ervaring met 2e hands spullen?) want als je 2e hands koopt, kan je het altijd weer verkopen voor dezelfde prijs.

en dan blijf ik bij engl voor jouw toepassingen
:)

duckman
1 maart 2005, 12:21
Ok,

ik raad aan om te gaan zoeken naar een Marshall 6100 (LM).
Deze heeft een van de mooiste clean EN Lead van alle marshalls die ik heb gehad.
Is ook MIDI.
Klink zelfs goed over een standaard 1960b kast

Ik heb hem toen verkocht omdat ik kleiner wilde ( combo), maar was er erg tevreden over.

mazzel,
Arjan

vester86
1 maart 2005, 12:22
2e hands Marshall 1960A Box, ongeveer 350 euro, en klinken prima.

hou je nog 1150 euro voor een head over, dat moet toch makkelijk te doen zijn...

Ik weet niet wat een Engl powerball 2e hands doet, of een Koch Powertone head, maar volgens mij heb je daar 2 erg goeie metalamps met een prima clean

vester86
1 maart 2005, 12:24
2e hands Marshall 1960A Box, ongeveer 350 euro, en klinken prima.

hou je nog 1150 euro voor een head over, dat moet toch makkelijk te doen zijn...

Ik weet niet wat een Engl powerball 2e hands doet, of een Koch Powertone head, maar volgens mij heb je daar 2 erg goeie metalamps met een prima clean

skabouter
1 maart 2005, 12:26
framus framus framus framus framus dragon !
zie je eigenlijk bijna nooit, maar check ebay eens, daar wel ! voor 1500 moet je wel een setje kunnen kopen.

3 kanalen, 2 masters, FX-loop, midischakelbaar, 100 buizenwatts !
goeie clean, goeie crunch (punk), goeie lead (metal)

Lord Abortion
1 maart 2005, 12:31
Als ik een Dragon head & cab kan vinden voor 1500, dan ga ik ervoor. Ik dacht dat die amp nogal ver uit mijn prijsklasse lag, maar als dat voor 1500 kan vinden, dan is het de mijne.

gerrekat
1 maart 2005, 12:34
waarom heb je een zware distortion nodig als je een GT-6 gebruikt???

Lord Abortion
1 maart 2005, 12:39
waarom heb je een zware distortion nodig als je een GT-6 gebruikt???

om de gt-6 niet te moeten gebruiken :D

Negative K3 fan
1 maart 2005, 12:56
waarom heb je een zware distortion nodig als je een GT-6 gebruikt???

dat jij dat zou zeggen, sinds wanneer hebben ENGLs niet de beste distortion meer?

skabouter
1 maart 2005, 12:58
Als ik een Dragon head & cab kan vinden voor 1500, dan ga ik ervoor. Ik dacht dat die amp nogal ver uit mijn prijsklasse lag, maar als dat voor 1500 kan vinden, dan is het de mijne.

je ziet de head alleen al voor 900/1100 weggaan zo nu en dan. een framus cab kan er voor 1500 euro nog wel bij, anders zou je een losse moeten kopen, afhankelijk van de prijs die je voor de head neerteld. ik raad je een jcm800 cab (met G12-65`s) aan, die vind je voor 400, en zijn erg goed !


om de gt-6 niet te moeten gebruiken :D

ga je wel de effecten gebruiken ? ga je de 4-cable methode toepassen ? werkt vast wel ok, dan kan je tegelijk ook je framus midi-aansturen.
waar je ook over kan denken, is een rackje beginnen met een G-major ipv GT-6. ok, word allemaal wat duurder, maar dan kan je ook meer kanten uit.
maargoed, eerst je amp :) hou ons op de hoogte, en succes ermee !

Lord Abortion
1 maart 2005, 13:09
dubbel

Lord Abortion
1 maart 2005, 13:23
Ik weet nog niet hoe ik de GT-6 zal schakelen. Hoofdzakelijk wil ik die gebruiken om de kanalen te schakelen, als stembakje, en als volumepedaal (en eventueel om solo's te boosten). Als ik het enkel daarvoor gebruik lijkt de 4-cable methode me wat overdreven.

Waar kijk je best om die Dragons tweedehands/goedkoop te vinden? Komen ze vooral op ebay Duitsland, of kan je er op Marktplaats ook soms vinden? En welke winkel heeft ze het goedkoopst nieuw? Want in totaal zou ik voor een Warp T aan 1700 euro zitten (met midi), dan vind ik dat ik evengoed nog wat kan doorsparen (of een week extra werken) en een Dragon halfstack kopen voor 2000 euro.

Lord Abortion
1 maart 2005, 21:58
terug op je plaats, stom topic!

Lord Abortion
1 maart 2005, 22:00
terug!

Lord Abortion
1 maart 2005, 22:02
komaan, werk eens mee!

andy
1 maart 2005, 23:25
waarom heb je een zware distortion nodig als je een GT-6 gebruikt???

dat jij dat zou zeggen, sinds wanneer hebben ENGLs niet de beste distortion meer?

Engls vervormen het beste met een cab met metalen handvaten........ :seriousf:

Ja deze opmerking is net zoveel zeggend als die van jou.......... :wink:

andy
1 maart 2005, 23:29
Maar om ff on topic te blijven. Probeer ook eens een Marshall JCM 2000.
Die zijn een stuk agressiever dan de JCM 800.

Lord Abortion
2 maart 2005, 08:14
Een JCM 2000 TSL heb ik al eens geprobeerd, maar ik vond het niets. Het clean was echt niet speciaal, en de distortion is wel ok, maar iets te typisch Marshall voor mij.

andy
2 maart 2005, 11:28
DSL al eens geprobeerd? Er schijnt nogal wat verschil tussen die twee te zijn. Heb ooit over een gespeeld, meen DSL, en dat klonk als een beest.
Maar daar heb je natuurlijk geen mooi cleam mee. :wink:

Lord Abortion
2 maart 2005, 12:38
En de Powerball, zou dat een goede keuze zijn? Bij feedback is het 1600 euro ongeveer voor de halfstack.

Ik wil juist eens weten: heeft die een midi-functie en hoe is dat clean kanaal?

P****Fred
2 maart 2005, 13:16
om de powerball midi te schakelen zal je een interface moeten hebben...
tenzij je footswitch of je effectenprocessor (bv Gmajor) relais kan schakelen...

andy
2 maart 2005, 13:24
En de Powerball, zou dat een goede keuze zijn? Bij feedback is het 1600 euro ongeveer voor de halfstack.
hoe is dat clean kanaal?

Ik heb een Powerball en ik vind dat cleane kanaal niet echt clean, maar ik zal nu wel een hele zooi andere Powerball bezitters op mijn nek krijgen... :wink:
Ik speel er over met een Jackson Soloist en als ik flink aansla, scheurt dat cleane kanaal al behoorlijk.
Maar test hem, zou ik zeggen. 1600 voor een Powerball half stack is erg goedkoop. Ik dacht dat 1600 de nieuwprijs voor alleen de top was.

Lord Abortion
2 maart 2005, 13:30
Dacht ik ook, maar op de site van Feedback staat het nogal onduidelijk. Er staat "ENGL Powerball halfstack", maar op de foto staat enkel een head, en in de uitleg staat zo een hint naar de box, maar niets concreet. Nu, ik heb ze al gemaild om duidelijkheid te krijgen. Anders is dit wel een mooie set voor die prijs.

andy
2 maart 2005, 15:06
Ik vermoed dat het alleen om de top gaat. Een Powerball met box kost samen nieuw minimaal 2300 euro.
Misschien dat het in Duitsland iets goedkoper kan.

Akira
2 maart 2005, 15:44
Dacht ik ook, maar op de site van Feedback staat het nogal onduidelijk. Er staat "ENGL Powerball halfstack", maar op de foto staat enkel een head, en in de uitleg staat zo een hint naar de box, maar niets concreet. Nu, ik heb ze al gemaild om duidelijkheid te krijgen. Anders is dit wel een mooie set voor die prijs.

Dit is het verkooppraatje op de site:


Een state-of-the-art versterker met vier kanalen en een all-tube design! Clean, Crunch en twee lead kanalen met verschillende gain tunings. Lo Lead met de nodige finesses en Hi Lead met vrachtwagenladingen gain, zware low end en ongelofelijk veel punch. Bedenk wel; een Powerball is geen Powerball zonder 412 SS cabinet.



Ze proberen je in de laatste zin nog ff een duur cabinet te verkopen, dus de prijs is de top alleen.
Bij feedback hebben ze wel vaker foutjes in de benaming.
Ze verkochten de Brunetti XL-Revo 60 met "een top met 120 watt buizenpower" of zoiets.

Lord Abortion
2 maart 2005, 16:37
Net mailtje terug gehad, het is inderdaad enkel de top. Die valt dus ook mooi af.

AART
2 maart 2005, 17:12
neem een 5150 :D 8-)

clean moet je dan wel maar voor lief nemen

Fumi SG
2 maart 2005, 19:37
heej AART kijk nou eens wat die jongen wil......



Mijn vereisten:
* 4x12" box
* goed clean kanaal
* zware distortion (voor metal)
* geen modeling (want ik gebruik toch al een GT-6)

2e van boven.... goed clean kanaal :razz: Je hebt het over een 5150... :-D

Lord Abortion
2 maart 2005, 19:41
Bij vereisten moest ook nog staan:
* geen 5150

:razz:

Fumi SG
2 maart 2005, 19:57
Bij vereisten moest ook nog staan:
* geen 5150

:razz:

:wink: :)

vester86
3 maart 2005, 00:17
sja, ik denk toch aan mesa als ik dat lijstje zo zie

Moet het per se head zijn, of mag het ook rackje zijn??

.ChiefRebelAngel.
3 maart 2005, 07:52
bij goed clean kan de rectifier ook al weggeschrapt worden...

ik zou een 2ehands 5150 overwegen, icm een goede speakerkast...
is de vetste metalbak die je gaat vinden voor dat geld, en ik veronderstel dat de distortion toch voor 98% van de tijd aan staat...

Lord Abortion
3 maart 2005, 08:25
@ vester86: een rackje mag, maar ik moet dan wel rack + cab hebben voor 1500 euro, en dat lijkt me wat krap.
@ .ChiefRebelAngel.: met de clean van een rectifier kan ik wel nog leven, maar een 5150 komt er echt niet in.

Voorlopig blijf ik nogal sterk bij de Framus Dragon, en de H&K Warp T.

vester86
3 maart 2005, 12:23
och, dat valt wel mee, heb mn mesa voor 475, de marshall top voor 200 (rackpoweramp voor 500 euro is prima te doen) en dan hou je nog 525 over voor een speakerkast....
En ik hoor goeie verhalen over de Marshall 1960

.ChiefRebelAngel.
3 maart 2005, 12:55
@ .ChiefRebelAngel.: met de clean van een rectifier kan ik wel nog leven, maar een 5150 komt er echt niet in..

met de bias fatsoenlijk ingesteld valt die clean best mee, je moet hem gewoon niet stock laten...

guhlenn
3 maart 2005, 15:18
1960av of ax is prima joris , maar een a of b is niet echt het je van het...

die g12-75 speakers zijn mij echt te fel. TSL klink trouwens idd. heel anders dan een dsl... en idd is mesa ook een goede kandidaat (DC-5 bijv.)

vester86
3 maart 2005, 16:39
ik heb nog geen verstand van al die verschillende 1960's, k hoor alleen dat het goeie dingen zijn, en ze staat natuurlijk vet op een podium :-)

guhlenn
4 maart 2005, 09:56
dat is zeker waar. :)

je moet voor de grap eens gaan testen. De verschillen zijn enorm (maar alleen als je een kieskeurige klootzak bent natuurlijk ;)

Orpheo
4 maart 2005, 12:05
is laney niet is voor je?? die buizen-dingen?? schijnen goed te zijn.....(alleen nog niet op gespeeld)....

verder zou ik haast de powerball je aanraden, maar die is ook een TIKKIE te duur voor je....(maar je kon toch nog 300 euro extra spenderen? koop dan de powerball, en dan voor 300 euro een 2ehands cab....ideetje??) of is dit al geopperd...

Orpheo
4 maart 2005, 12:06
is laney niet is voor je?? die buizen-dingen?? schijnen goed te zijn.....(alleen nog niet op gespeeld)....

verder zou ik haast de powerball je aanraden, maar die is ook een TIKKIE te duur voor je....(maar je kon toch nog 300 euro extra spenderen? koop dan de powerball, en dan voor 300 euro een 2ehands cab....ideetje??) of is dit al geopperd...

Orpheo
4 maart 2005, 12:06
is laney niet is voor je?? die buizen-dingen?? schijnen goed te zijn.....(alleen nog niet op gespeeld)....

verder zou ik haast de powerball je aanraden, maar die is ook een TIKKIE te duur voor je....(maar je kon toch nog 300 euro extra spenderen? koop dan de powerball, en dan voor 300 euro een 2ehands cab....ideetje??) of is dit al geopperd...

Lord Abortion
5 maart 2005, 11:34
Ik twijfel nog sterk. Ik zou dan eerder een Framus Dragon head + tweedehands cab kopen dan een Powerball head + tweedehands cab. Als ik kan kiezen zou ik wel liefst geen cab met Greenbacks hebben, maar met V30's. Daarom dat ik ook nog steeds de Warp T overweeg. Die heeft een goede clean, is nogal recto gevoiced, en heeft 2 V30's in de cab zitten. Die amp kost slechts 1500 euro (!), en dan heb ik meteen een goede cab en goede head, moet ik nog juist de midi-module kopen, maar dat is slechts een kleine kost.

Het gaat momenteel tussen die 3 amps, met een sterke voorkeur voor de Warp T (door zijn prijs).

Fumi SG
5 maart 2005, 23:36
die WARP T ziet er wel heel bruut uit!!! :o

AART
6 maart 2005, 10:59
warp t is toch transistor?

Fumi SG
6 maart 2005, 11:35
warp t is toch transistor?

nope.... WARP T en de WARP X zijn buizentopjes, dan heb je ook nog de WARP 7 en dat is een transistortop. Heb je ook nog de WARP combo's en die zijn ook transistor. Owjah.... is er ook nog de WARP Factor, dat is een pedaaltje!! :razz:

Duidelijk?? :wink:

AART
6 maart 2005, 12:10
hmmpf, allemaal ruis en knetter :razz: :lol:

diengeman
7 maart 2005, 12:41
is een marshall JCM2000 DSL100 iets voor je? veel verschillende geluiden uit te halen. klinkt clean erg goed, en er zit een boost op, zodat ie op laag volume ook goed klinkt. ze kosten 2dehands zo´n 800 euro.

guhlenn
7 maart 2005, 15:57
Geen boost, wel een "deep"die wat meer bass geeft...

en maar twee goede geluiden. nou, vier dan, maar dat wordt lastig switchen

diengeman
9 maart 2005, 17:11
klopt ja. ik heb hem zelf ook, maar verkoop ´m.

asesino
9 maart 2005, 18:02
Abortion op gitaarmarkt staat er ook een peavy XXX, die kun je mss ook eens checken. Hij stat er voor 1100 dan heb je nog 400 voor een box, dat lijkt te doen.

Orpheo
9 maart 2005, 18:53
kheb vandaag een warp t getest...



dit ding heeft zo'n strakke sound!! tis high-gain, maar speel je een beetje met je instellingen, kan ie een lekkere 60-ies sound eruit persen, en ook een strakke NU-metal-scheur! dat ding is super!!

bij max guitarshop in den haag kan je m krijgen voor 1500 euro, inclusief cab.

daarnaast: hij licht op :cool: echt superpimp

Lord Abortion
9 maart 2005, 19:17
Ik denk wel dat het die zal worden. Tenzij ik een goede tweedehands stack vind natuurlijk.

vester86
9 maart 2005, 22:42
en het is um dus geworden toch??

Lord Abortion
10 maart 2005, 07:55
en het is um dus geworden toch??

Wel, nog niet. Ik ga pas bestellen in de grote vakantie. Ik begon gewoon vroeg te kijken omdat ik dan wat meer tijd heb om eventueel iets tweedehands te kopen ofzo. Als ik in die paar maanden echter een Framus Dragon halfstack tegenkom, dan zal die het worden. Als ik niets speciaal tegenkom tweedehands, dan koop ik de Warp T nieuw.

vester86
12 maart 2005, 15:59
ja, dat sloeg eigenlijk meer op orpheo dan op jou, maar naar de jouwe ben ik ook wel benieuwd youri

vulvasonic
13 maart 2005, 00:25
klopt ja. ik heb hem zelf ook, maar verkoop ´m.

En jij doet 'm natuurlijk voor een vriendenprijsje weg! :D

diengeman
14 maart 2005, 10:44
degene die het eerst is mag hem voor 650 euro meenemen.

Ever_Burning_Sleep
15 maart 2005, 02:02
Abortion op gitaarmarkt staat er ook een peavy XXX, die kun je mss ook eens checken. Hij stat er voor 1100 dan heb je nog 400 voor een box, dat lijkt te doen.
en over die prijs valt wel te praten...en vind het zelfs jammer dat ik hem weg moet doen...echt een vette sound.
maar hij moet weg omdat ik echt wel nood heb aan een bak die met midi te schakelen valt.

Orpheo
15 maart 2005, 10:35
nee, ik heb die warp T teruggebracht. ik werd er GEK van. ik heb m nu veel uitvoeriger getest, en simpel gezegd, tis nix voor mij....

geef mij maar koch. Ik weet niet meer wie dat zei, maar dit persoon zij:

je moet echt je tone erín stoppen, anders klinkt ie niet. nou, ik ben t met dit persoon eens! t word dus een koch twintone.

Lord Abortion
15 maart 2005, 10:45
Abortion op gitaarmarkt staat er ook een peavy XXX, die kun je mss ook eens checken. Hij stat er voor 1100 dan heb je nog 400 voor een box, dat lijkt te doen.
en over die prijs valt wel te praten...en vind het zelfs jammer dat ik hem weg moet doen...echt een vette sound.
maar hij moet weg omdat ik echt wel nood heb aan een bak die met midi te schakelen valt.

Heel misschien zou ik er eentje kopen, maar als het echt niet mogelijk is om een midi-optie in te steken, dan valt die al bijna af.

Ritch
15 maart 2005, 17:17
Koch Powertone, überduidelijk niet :)