PDA

View Full Version : Stemmen uit mijn gitaar



marter544
1 maart 2005, 08:52
2 en een half

marter544
1 maart 2005, 08:55
Ik wou vanochtend een stukje sabbath spelen, dus ik draai de gain ver open. Komen er ineens Turkse of Marrokaanse stemmen uit! :lol: Een beetje ruis is wel normaal, want ik heb geen geaarde stopcontacten. Maar dit was een compleet gesprek! Kon het alleen niet verstaan omdat ik geen turks kan.
Dit is ook wel eerder gebeurd, weet iemand hoe dit kan? :???:

Lutz
1 maart 2005, 09:00
Ik wou vanochtend een stukje sabbath spelen, dus ik draai de gain ver open. Komen er ineens Turkse of Marrokaanse stemmen uit! :lol: Een beetje ruis is wel normaal, want ik heb geen geaarde stopcontacten. Maar dit was een compleet gesprek! Kon het alleen niet verstaan omdat ik geen turks kan.
Dit is ook wel eerder gebeurd, weet iemand hoe dit kan? :???:

kzou toch maar eens men amp opengooien, je weet tegenwoordig nooit waar al die illegalen zich huisvesten :-D


maar ik denk dat je zelf al dees het antwoord gegeven hebt,

ik ben niet zeker maar is het niet mogelijk door dat je geen geaarde stopcontacten hebt dat je gitaar fungeert als antenne en zo hier of daar dat signaal opgepikt heeft?

marter544
1 maart 2005, 09:06
:-D
Ik weet niet hoe het komt, maar dat er stemmen uit mijn versterker komen omdat mijn stopcontact niet geaard is lijkt me een beetje sterk(stemmen uit het stopcontact?)

schwalbe
1 maart 2005, 09:10
Dit gebeurt wel vaker bij mensen die veel naar Black Sabbath luisteren..... waarom denk je dat hun grootste hit Paranoid heet.

Nifter
1 maart 2005, 09:42
Ik vang signalen van de kerk naast onze oefenruimte...dan zingen er bejaardenkoren mee...erg trippy.

schwalbe
1 maart 2005, 09:52
Turkse en marrokkaanse stemmen? - pas maar op dat ze je niet recruteren voor de Jihad! Ik zou de kliklijn bellen als ik jou was. :razz:

AutoStatic
1 maart 2005, 10:28
Soms hoor je via je versterker ineens radio Moskou. Meestal betekent dat niet dat de russen zijn binnengevallen, maar dat je versterker als ontvanger fungeert. Ook een sterke zender in de buurt: 27MC bakkies of taxizenders kunnen storing veroorzaken. Een RF filter aan de ingang (Radio Frequency filter) helpt meestal. Dat kan bestaan uit een ferrietspoeltje in serie met de ingang of een combinatie van een weerstand met een condensatortje. Soms is een slecht afgeschermde gitaar, microfoon of kabel de oorzaak. Rare pieptoontjes, zoemen en klikken kunnen ook door GSM telefoons op je audio binnen komen. Storende straling wordt ook veroorzaakt door startende TL balken, door aanspringende koelkasten, elektrische kachels ed. Door de vonken die met het in- en uitschakelen gepaard gaan kun je klikken in de geluid horen. Vakterm: RFI (Radio Frequency Interference).


Afscherming en dan met name voor 'radio-storing' van buitenaf (televisies, monitors, dimmers, transformatoren maar ook het welbekende 'hee ik hoor de arbeidsvitaminen uit me gitaarversterker komen') doe je dmv een metalen afscherming die je met de massa (of - pool van je batterij) verbind.

Je gitaarkabel bijv. (en ieder andere audio-kabel) heeft een buitenmantel die de binnenste ader beschermt voor storingen van buitenaf.

Op een printplaat heb je aan de onderkant (dus waar de banen zitten) helemaal geen fysieke afscherming dus je bouwt het in een kastje. Is die van kunststof dan heb je meer kans op storing.
Om zoveel mogelijk uit te sluiten bouw je alles dus zo dicht mogelijk op elkaar zodat je geen 'antennes' krijgt.


Als je een antenne voor een spoel houdt die parallel geschakeld is aan een variabele condensator, dan heb je een radio-ontvanger! De antenne wordt gevormd door de snaren, de variabele condensator is de 'kanaalafsteller' en wordt gevormd door de toonregeling.
Dit probleem kun je simpel oplossen door de snaren te aarden. Om een schok te voorkomen kun je tussen de snaren en de aarde een weerstand (220K) + condensator(500V) (parallel aan elkaar) zetten. Wat je hier niet mee tegenhoudt is dat als je je snaren tegelijk met 220 aanraakt je alsnog een optater krijgt.

En op dit forum zelf:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=45614&highlight=radio+storing
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=42677&highlight=radio+gitaarversterker

Even zoeken dus ;)

marter544
1 maart 2005, 10:45
Owjah, sorry. Heb ik niet aangedacht. Maar zo'n ramp is het ook niet, ik vind het wel grappig.

1959SLP
1 maart 2005, 10:55
Nou, het hoeft niet perse aan dat ongeaard stopcontact te liggen, wat overigens wel is te adviseren. Staat er niet voor niks op he?

Zo was ik dus deze week ook ff aan m`n amp nt klooien. Nu zit er zo`n klein zwart vierkantje met in het midden een wit verstelbaar kunststof "schroefje". Dit is het enige verstelbare dat ik kon ontdekken dus ik denk draai m eens een klein stukje met de klok mee en kijk naar het resultaat. Ik kreeg dus mooi een russische radiozender/piraat door de speakers. Toen heb ik dat gevalletje maar weer teruggezet en was die rus ook weer verdwenen. En ik heb dus alles geaard.

pol
1 maart 2005, 12:00
da's de bias regelaar die je verzet hebt.

1959SLP
1 maart 2005, 13:40
da's de bias regelaar die je verzet hebt.

Dat dacht ik al. Omdat die 5881`ers een stuk minder fel branden dan de EL34`ers in m`n SoundCity dacht ik dat er wel een hoorbaar verschil zou zijn maar dit was niet het geval. Verder ben ik gewoon tevreden met die plexi dus daarom heb ik het maar weer teruggezet.

bazzieman
1 maart 2005, 19:25
ik had laatst radio 10 gold op mn amp :D
als ik dan mijn snaren tegen de poolstaafjes van mijn elementen dieuwde en mn snaren weer tegen de verwarming hield had ik echt een perfect ontvangst. dit heb ik 1x gehad nu nooit meer. vreemd :???: :lol:

Reel Big Fish
1 maart 2005, 20:16
kzou toch maar eens men amp opengooien, je weet tegenwoordig nooit waar al die illegalen zich huisvesten :-D

Sigquote :-D

joke
1 maart 2005, 20:33
uitzetten die planken!!!

niet eens een inburgerings cursus waard!

Stratman70
2 maart 2005, 10:24
Het kan al opgelost zijn met een ander gitaarsnoer.

m^rton
2 maart 2005, 15:32
Dat is natuurlijk wel geweldig als intro bij een optreden :-D

munkie
2 maart 2005, 17:23
Ik heb ergens een live opname van JImi H. waarin je in het intro duidelijk radio ontvangst hoort. Het past zo goed in het nummer dat ik het idee heb dat Jimi dit bewust als effect gebruikte net als zijn wah, colorsound, fuzzjes, rotosound en oh ja een stuk of 10 Marshall torens :-D

rambe029
2 maart 2005, 18:11
heheeh , ik heb het ook wel eens gehad. Ik zat een beetje te kloten met de amp en opeens komt er ook radio uit :P

turboblues
3 maart 2005, 01:26
Ik heb ergens een live opname van JImi H. waarin je in het intro duidelijk radio ontvangst hoort. Het past zo goed in het nummer dat ik het idee heb dat Jimi dit bewust als effect gebruikte net als zijn wah, colorsound, fuzzjes, rotosound en oh ja een stuk of 10 Marshall torens :-D
Heb die opname ook, was een walky talky van iemand van de security bij het optreden. Was zeker niet bewust. Hendrix reageert er tweemaal op. De eerste maal door zijn fuzz in te trappen in een rustige passage (waardoor feedback ontstaat) en daarna opnieuw door snel over en weer over zijn snaren te glijden eveneens met de fuzz ingetrapt! Was in het begin van een live versie van "Hey Joe".

Antal
3 maart 2005, 10:32
Dat dacht ik al. Omdat die 5881`ers een stuk minder fel branden dan de EL34`ers in m`n SoundCity dacht ik dat er wel een hoorbaar verschil zou zijn maar dit was niet het geval. Verder ben ik gewoon tevreden met die plexi dus daarom heb ik het maar weer teruggezet.

Zou je niet eens serieus gaan biassen dan? Beetje raar verhaal. Je steekt een compleet ander soort buizen in je amp, biast niet, maar komt tot de conclusie dat ze minder fel branden :-?

ArpeggioKing
3 maart 2005, 11:22
ik had vroeger ook wel eens dat ik radio ontving op mijn amp. Komt volgens mij puur door slechte snoeren. Niet goed beschermde snoeren dus. Koop een nieuw snoertje en je bent klaar hoor!

1959SLP
3 maart 2005, 13:24
Dat dacht ik al. Omdat die 5881`ers een stuk minder fel branden dan de EL34`ers in m`n SoundCity dacht ik dat er wel een hoorbaar verschil zou zijn maar dit was niet het geval. Verder ben ik gewoon tevreden met die plexi dus daarom heb ik het maar weer teruggezet.

Zou je niet eens serieus gaan biassen dan? Beetje raar verhaal. Je steekt een compleet ander soort buizen in je amp, biast niet, maar komt tot de conclusie dat ze minder fel branden :-?

Nee hoor. Die 5881`ers zijn stock (`93 RI). Anders dan bij de iets latere RI`s die weer EL34`ers hebben. Ik meen vanaf `95.

Sicky61
3 maart 2005, 14:01
Dit gebeurt wel vaker bij mensen die veel naar Black Sabbath luisteren..... waarom denk je dat hun grootste hit Paranoid heet. :dance:

Sicky61
3 maart 2005, 14:03
Ik heb ergens een live opname van JImi H. waarin je in het intro duidelijk radio ontvangst hoort. Het past zo goed in het nummer dat ik het idee heb dat Jimi dit bewust als effect gebruikte net als zijn wah, colorsound, fuzzjes, rotosound en oh ja een stuk of 10 Marshall torens :-D
hij gebruikte er 3 :roll:

Antal
4 maart 2005, 00:34
Nee hoor. Die 5881`ers zijn stock (`93 RI). Anders dan bij de iets latere RI`s die weer EL34`ers hebben. Ik meen vanaf `95.

Cool! Zijn er verder nog dingen anders aan jouw amp dan? Of kun je die 2 soorten gewoon verwisselen door alleen te biassen?

1959SLP
4 maart 2005, 09:50
Nee hoor. Die 5881`ers zijn stock (`93 RI). Anders dan bij de iets latere RI`s die weer EL34`ers hebben. Ik meen vanaf `95.

Cool! Zijn er verder nog dingen anders aan jouw amp dan? Of kun je die 2 soorten gewoon verwisselen door alleen te biassen?

Jawel. Bij het inwinnen van info over die PPIMVmod kwam ik er achter dat de RI`s met 5881 andre condensators heeft nl. 140K ipv 250K zoals bij RI`s met EL34. Of de afmetingen van de buizenvoetjes hetzelfde zijn durf ik niet te zeggen.

Antal
4 maart 2005, 11:57
Jawel. Bij het inwinnen van info over die PPIMVmod kwam ik er achter dat de RI`s met 5881 andre condensators heeft nl. 140K ipv 250K zoals bij RI`s met EL34. Of de afmetingen van de buizenvoetjes hetzelfde zijn durf ik niet te zeggen.

Waarschijnlijk bedoel je weerstanden, aan de waardes te zien. Maar grappig dat er dan toch maar zo weinig verschil in zit. Ben benieuwd naar het verschil in sound.

1959SLP
4 maart 2005, 12:14
Same here, en idd, ik bedoelde weerstanden.

matto
4 maart 2005, 12:34
Ik wou vanochtend een stukje sabbath spelen, dus ik draai de gain ver open. Komen er ineens Turkse of Marrokaanse stemmen uit! :lol: Een beetje ruis is wel normaal, want ik heb geen geaarde stopcontacten. Maar dit was een compleet gesprek! Kon het alleen niet verstaan omdat ik geen turks kan.
Dit is ook wel eerder gebeurd, weet iemand hoe dit kan? :???:

Dus als je geaarde stopcontacten hebt dan heb je geen ruis? mmmm mooi!
wat een topic trouwens :razz: :razz:

marter544
4 maart 2005, 17:10
Wel wat, maar veeeeeeeeeeeel minder. :-D

staind1210
4 maart 2005, 18:53
Heb dat ook een keertje gehad, was bij een kameraad thuis. Hij woont dicht bij een televisietoren. Ik kreeg toen iets van Radio 2 door.

Best lachen eigenlijk :P Heb je net de outro van een nummer gespeeld van een of andere rock/metalband, hoor je dan de enige echte Britney Spears met Oops I did it again of iets dergelijks :-? Tis maar wat je leuk vindt....