PDA

View Full Version : downsizen midi-controller



BramVersteeg
28 februari 2005, 19:40
test

BramVersteeg
28 februari 2005, 19:41
Hey,
momenteel heb ik een Rocktron All Access midi-controller om mijn meuk aan te sturen. Het is een werelds ding en het heeft me nog nooit in de steek gelaten maar............ik merk dat ik niet zo knetter veel pre-sets gebruik per nummer en daarvoor is ie toch best groot. Nu zit ik te denken aan een overstap naar een Axess MFC-5. Ik heb een Axess GRX-4 en die is geweldig. Bovendien heeft Mario, de man achter axess, me al vaker geholpen met wat problemen. Vandaar mijn voorkeur voor axess. Bovendien kost een MFC-5 225 dollar, nieuw!! wat bijna niks is, en is ie 2 keer zo klein (letterlijk) als de AA.
Het enige wat ik me afvraag is of ie mijn spullen wel aankan. Ik heb een midi versterker (diezel) en dus die GRX-4. De MFC-5 kan 2 PC's versturen en 8 CC's. Ik heb een T-rex delay waar ik het delay-tempo via midi kan veranderen (CC's dus). Nu zit ik te denken om misschien een 2e GRX-4 te kopen. Ik kom niet zo goed uit de handleiding van de MFC-5 of het gaat lukken. Kan ik bijvoorbeeld mijn versterker VIA MIDI aansturen via mijn GRX-4? Of kan dit alleen met normale jack-kabels? Of kan je 2 GRX-4-en achter elkaar zetten zodat ie functioneerd op 1 midi-signaal? Ik heb de vraag ook aan Mario gesteld maar misschien kunnen jullie mij ook helpen? Want wat nou als ik een apparaat koop dat ook midi nodig heeft (19" gerei)? Ik wil wel een klein beetje speling hebben.
Alvast bedankt,
Bram

srv-man
28 februari 2005, 21:30
Hallo Bram,

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij werkt de MFC als volgt

De MFC5 werkt met presets waarin je 8 CC's en 2 PC's kunt opslaan. In principe kun je dus al je equipment via midi bedienen, maar het uitgangspunt is dan wel dat je per preset op de MFC5 1 geluid op kan slaan. 2 GRX-en achter elkaar is geen probleem.
Taptempo van de T-rex regelen gaat volgens mij niet, per preset staat een cc aan of uit en je kunt niet hem niet als continuous controller gebruiken, dus bijv. tempo tappen. Het enige dat je in kunt stellen zijn presets.

Ik denk zelf dat de Rocktron midimate voor jou een betere oplossing zou zijn om te downgraden, is nog goedkoper ook (en dan wel de sofware versie waarin de onderste 5 knoppen presets en de bovenste 5 cc's zijn).

BramVersteeg
28 februari 2005, 23:44
Dank je voor de reply.
Tsja, die MFC-5 spreekt me erg aan omdat ie zo klein is en de midi-mate is meteen weer een stuk breeder. Mario dacht zelf dat het beter was om de AA te houden omdat ik geen CC's kon doen (tap tempo) en geen aansluiting voor de whammy. Nu kan ik die wahmmy (als ik die echt zo graag wil) op de plek zetten die overblijft als de AA weg zou gaan, en gebruik ik dat tap tempo toch niet (maar het zou handig zijn als het evt. zou kunnen). Het gaat me nu meer om of het mogelijk is om bijv. een extra 19" FX aan te sluiten en die bijv. via mijn GRX-4 aan te sturen zodat ik, als het ware, toch een 3e PC kan versturen.
Grz. Bram

Chiel
1 maart 2005, 09:37
Ach joh! Gewoon weg doen dat ding en ruilen tegen mijn Ground Control :-D .

BramVersteeg
1 maart 2005, 23:37
Hallo Bram,

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij werkt de MFC als volgt

De MFC5 werkt met presets waarin je 8 CC's en 2 PC's kunt opslaan. In principe kun je dus al je equipment via midi bedienen, maar het uitgangspunt is dan wel dat je per preset op de MFC5 1 geluid op kan slaan. 2 GRX-en achter elkaar is geen probleem.
Taptempo van de T-rex regelen gaat volgens mij niet, per preset staat een cc aan of uit en je kunt niet hem niet als continuous controller gebruiken, dus bijv. tempo tappen. Het enige dat je in kunt stellen zijn presets.

Ik denk zelf dat de Rocktron midimate voor jou een betere oplossing zou zijn om te downgraden, is nog goedkoper ook (en dan wel de sofware versie waarin de onderste 5 knoppen presets en de bovenste 5 cc's zijn).

Hey SRV-man, wat ik er van begrijp is dat is volgens mij PER PRE-SET 2 pc's kan versturen OVER 2 MIDI-KANALEN. Dat betekend dus dat ik bijvoorbeeld beide GRX-4's op kanaal 1 kan zetten en dan beide een andere PC sturen? En dan bijvoorbeeld mijn Diezel en een evt. ander midi-apparaat op kanaal 2 en die beide een andere PC versturen?
Dan zou de MFC-5 in princiepe alles kunnen wat broodnodig is.
Ok, geen tap-tempo en misschien geen whammy in m'n rack..........maar dat is nou ook niet erg nodig maar meer leuk als het toevallig kan.
Als ik mijn AA zou houden en daar mijn expressiepedaal bij zou ik nl. een 45x75 floorboard moeten maken en als ik met de MFC-5 kan werken kan dat tot 32x43 worden! Dat zou wel erg handig zijn.

@ Chiel: ik zal er over denken :razz: :wink:

Alain
2 maart 2005, 09:58
Er zijn al langer gegadigden hoor Chiel

BramVersteeg
2 maart 2005, 11:06
Ok,
ik heb contact gehad met Mario en we zijn er uit dat ik met de MFC-5 genoeg kracht en flexibiliteit in huis haal om mijn AA de deur uit te doen.
We zijn nu bezig met de bestelling en verzendingsgegevens.

Dus, als er nog iemand iets van Axess-electronics wil bestellen is het misschien handig om samen te doen, en [spammode] mijn Rocktron All Access staat nu dus te koop [spammode/]

vinni
2 maart 2005, 12:58
Kweet ut niet Bram......

Je levert wel erg veel flexibiliteit in.....


Vinni

vinni
2 maart 2005, 13:03
Sorry....
was wel errug kort door de bocht....

Geen titels meer....alleen maar nummertjes....
Als je met verschillende geluiden werkt in 1 nummer dan moet je door je presets heel, twee naast elkaar gaat moeilijk. Ook even die controller aan en dan weer uit.

Heb ook gekeken naar de MFC-5. Niet gedaan te beperkt.

op de site van mario staat de handleiding van de MFC-5.
Die zou ik maar eens heel goed na pluizen.

Vinni

BramVersteeg
2 maart 2005, 16:28
Hey Vinni,
ik heb de handleiding 2 keer helemaal doorgenomen en in gedachte, met plaatje erbij, doorgenomen hoe ik precies met dat ding werk. Ondanks dat er enkel 5 knoppen opzitten is het toch nog best een flexibel ding.
Ik heb zeker 1 PC nodig voor mijn Diezel die ik bijv. over kanaal 1 stuur. Maar omdat je 2 PC per midikanaal kan sturen (dat begrijp ik ervan) heb ik dus de mogenlijkheid om nog een apparaat op kanaal 1 te zetten en die een andere PC te sturen. Zo kan ik bijv. 2 GRX-4's op kanaal 2 zetten en ze beide een andere PC sturen, snap je.
Over CC's, ik dacht er aan om wellivht eens een Whammy te kopen en deze dan ik m'n rack te plaatsen en aan te sturen via een expressiepedaal. Verder gebruik ik het expressiepedaal weinig behalve misschien om de snelheid van m'n LoveTones te veranderen. Als ik heel eerlijk kijk kan ik deze features best missen. Het zou leuk zijn om te hebben maar echt broodnodig is het ook weer niet. Net als tap-tempo voor mijn T-rex. Dat gebruik ik nu ook niet en mis het ook niet echt.

De MFC-5 is 2 keer zo klein en kan dus, als ik hem optimaal gebruik, al mijn spullen aan met de mogenlijkheid om wat uit te breiden. Zo kan de GRX-4 ook apparaten schakelen via de 4e loop, en kan ik mijn GRX-4 nog altijd naar CC's zetten. Over dat schermpje zit ik niet echt in. Nu kijk ik er ook niet echt naar, maar weet ik uit m'n hoofd welke pre-set er onder welke knop zit. De MFC-5 heeft 3 pre-sets 'extra' per bank, naast de standaard pre-set die inschakeld zodra je nog een keer op de knop drukt die op dat moment aanstaat. Zo heb je bijvoorbeeld altijd je scheur en kun je per bank 3 extra pre-sets instellen.

Omdat, als ik de MFC-5 gebruik, ik ook geen expressiepedaal ga gebruiken én de controller zelf een stuk kleiner is, kan ik de hele mikmak op een board van ongeveer 33x43 zetten ipv 45x75. Dit heeft ongeveer de breedte van een rack. Nu ga ik er een 6 HE rack bijbouwen met daaronder ruimte om mijn board er met een rails in te schuiven.
Dan heb ik geen koffer nodig voor m'n board en dat scheelt ruimte en gewicht.

Al met al een doordachtte en goedkope oplossing :wink:

:o en een erg lang bericht :razz:

BramVersteeg
3 maart 2005, 15:02
Nou, ik heb mijn bestelling geplaatst. Ik heb naast de MFC-5 ook maar 'even' een BS-2 (buffer) en een (voor mij m'n 2e) GRX-4 besteld. Binnenkort ben ik dus Axess 'all over' :wink: .
Mijn All Access heeft ondertussen al (zo goed als) een nieuw baasje.

vinni
6 maart 2005, 10:47
Enne....
Wat kost-ie BS2?

Heel goed dat je het zo doordacht heb....
Zou jammer zijn als het net is wat je zoekt.

Ik weet niet of je weet hoe ik werk....
Per song heb ik één of meerdere presets. We spelen 60 rockcovers dus ca. 80 presets. Voor mij is zo'n MFC5 dus niet te doen.

Waar ik bijzonder van baal is dat er geen songsets gemaakt kunnen wortden met de GCP. Om de vaart in de show te houden programmeer ik nu tijdens de pauze de volgende set achter elkaar. Heb anders te weinig geheugen plaatsen. Hmm toch maar de FX-1 bestellen! :-D

Vinni

BramVersteeg
6 maart 2005, 12:09
Enne....
Wat kost-ie BS2?

Heel goed dat je het zo doordacht heb....
Zou jammer zijn als het net is wat je zoekt.

Ik weet niet of je weet hoe ik werk....
Per song heb ik één of meerdere presets. We spelen 60 rockcovers dus ca. 80 presets. Voor mij is zo'n MFC5 dus niet te doen.

Waar ik bijzonder van baal is dat er geen songsets gemaakt kunnen wortden met de GCP. Om de vaart in de show te houden programmeer ik nu tijdens de pauze de volgende set achter elkaar. Heb anders te weinig geheugen plaatsen. Hmm toch maar de FX-1 bestellen! :-D

Vinni

Hey Vinni,
die BS-2 kost 135 dollar. Geen enorme berg geld dus.
Tsja, als je zo'n 80 covers speelt is een MFC-5 misschien niet te doen nee, alhoewel ik dat ook niet zeker weet. Als je 1 basis sound instelt en 3 extra sounds heb je het meeste wel gehad. Voor mij gaat het wel werken denk ik. Momenteel speel ik in een metalband met eigen werk dus veel meer dan een heavy drive en wat maffe sounds heb ik toch niet nodig.
Zodra mijn experimentele band eens vorm begint te krijgen zal blijken of ik het red. Maar uiteindelijk denk ik (als ik niet super kieskeurig ga doen om bijv. 8 verschillende overdrives te gaan gebruiken) dat ik het goed ga redden. Deze week ga ik aan m'n rack + board werken en als alles klaar is komen er pics (daar komen we hier toch allemaal voor :wink: )!

BramVersteeg
6 maart 2005, 12:09
Oh ja, heb je mijn PM nog gehad?

vinni
7 maart 2005, 18:51
Ja,
Bericht ontvangen.....
Ook bericht teruggestuurd.


Overigens.....met die Active-5 pin midikabel kan je ook je MFC-5 aansturen. Wordt wat creatief solderen maar scheelt een kabel.

Groet,
Vinni