PDA

View Full Version : Ja hoor, een versterker met een probleem.



Izegrim
28 februari 2005, 18:03
Was ik gisteren aan het oefenen en vond ik dat ik wel heel slecht klonk. Ik heb nog niet zolang een buizencombo en ben nog op zoek naar de goede instellingen dus ik klink om de dag weer anders. Hij trok gisteren niet genoeg bas meer en gaat dan kraken. Ik dacht dat ik mijn pedalen en EQ's niet goed had staan dus ik ga een beetje kloten net. Kom ik erachter dat ik het ding met de master op 12 uur heb staan wat wel hard is, maar in het begin durfde ik hem niet voorbij 8 uur te zetten of de ruiten zouden eruit vliegen! What the hell?! Ik kijk naar de buizen en zie niets vreemds. De EL34's gloeien gewoon en de preampbuizen ook, al zie ik dat niet heel duidelijk. Wat kan er aan de hand zijn? Heeft er iets de geest gegeven? Clean klinkt ie niet echt beroerd, maar de distortionkanalen zijn echt prut. En een distortionpedaal over clean klinkt bij hoge volumes ook nogal verrot. Komt iemand dit bekend voor?

Nielsje
28 februari 2005, 18:24
euh...

graag een iets duidelijkere beschrijving graag... met iets als' het klinkt prut' kunnen we je denk ik niet echt helpen...

Mitch
28 februari 2005, 19:16
Kan zowel aan de voor- als aan de eindbuizen liggen, met deze beschrijving. Simpelste is eerst eens met één nieuwe pre amp buis experimenteren als je 'm steeds in een andere positie zet. Trial and error.

Izegrim
28 februari 2005, 19:30
Dat kan ik doen. Mijn eindbuizen geven allebei nog een blauwe gloed af. Ik weet niet of dat iets zegt. Met prut bedoel ik een distortionsound alsof je een distortion over distortion laat gaan. Of zoals de batterijen van een distortionpedaal bijna op zijn. Krakend en ongedefinieerd. Een open akkoord valt mee, maar palmmutes zijn bagger. Ik heb weinig bas meer en als hij harder gaat gaat de bas kraken. De speaker kan het toch niet zijn denk ik want die kan 80W (Celestion Seventy 80) hebben als het goed is en dit is een 50W combo (Randall RG50TC).

Nielsje
28 februari 2005, 19:40
De speaker kan het toch niet zijn denk ik want die kan 80W (Celestion Seventy 80) hebben als het goed is en dit is een 50W combo (Randall RG50TC).

euh, dit zal het idd niet zijn, maar dat zegt verder niets, een 50 watt buizen kast kan best meer leveren, mijn Londoncity 100 watt top komt op zo'n 120-30 watt op vol vermogen... bovendien kunnen spiekers ook wel van wat anders kapot goed..

maar goed euh.. er kunnen verschillende mogelijkheden zijn.. een simpele vind ik altijd ff met een potlood tegen de buizen aan tikken (kan je ook mee controleren of ze bijv. microfonisch zijn) als je bij een buis dat gekraak en gedonder weer hoort.. dan is het die buis of de buisvoet..en tja.. het kan wellicht ook wel ene rotte condensator zijn...

FNaRK
28 februari 2005, 20:53
check ook je kabels eens
vooral een brak gitaarsnoer wil nog wel eens voor een baggergeluid zorgen ...

AART
28 februari 2005, 21:25
plug je gitaar eens in de effects return als je die hebt, als ie dan gewoon prima clean geluid geeft is het je voorversterker...

ChrisMW
1 maart 2005, 00:28
Hoi

Wat is het voor versterker en hoe "oud" is ie?

mv & rockende groet,

Izegrim
1 maart 2005, 00:34
't Is nu te laat om nog ff te gaan testen met de fx loop, maar de kabels zijn het zeker niet (Tasker, Cordial). M'n versterker is twee maanden oud en zoals boven staat een Randall RG50TC.

Bluesbreaker
1 maart 2005, 09:35
't Is nu te laat om nog ff te gaan testen met de fx loop, maar de kabels zijn het zeker niet (Tasker, Cordial). M'n versterker is twee maanden oud en zoals boven staat een Randall RG50TC.

Tasker en Cordial kunnen ook kapot gaan......

Maar weet je zeker dat je niet gewoon een knopje verkeerde kant op gedraaid hebt en daar nu overheen kijkt?

Izegrim
1 maart 2005, 09:49
Nee, geen gekloot met de knoppen want daar ben ik het langst mee bezig geweest. M'n kabels zijn (bijna) nieuw en ik heb er steeds verschillende inhangen van de 4. Er is echt iets mis met de versterker. Het is nu alleen weer te vroeg om uitvoerig te testen... En ik moet eigenlijk al weg zijn hehe.

BramVersteeg
1 maart 2005, 11:07
plug je gitaar eens in de effects return als je die hebt, als ie dan gewoon prima clean geluid geeft is het je voorversterker...

Mis je dan niet iets als een voorversterker? :wink:

vester86
1 maart 2005, 12:30
jawel, dat is juist de bedoeling, om zo de pre-ampbuizen uit te kunnen sluiten. dr komt echt nog wel geluid uit als je de gitaar in de FX return steekt. alleen klinkt het niet zo hard.

avalanche
1 maart 2005, 23:56
Kijk eens naar de stroomtoevoer. Wij repeteren in leegstaand huis waar het in de winter berekoud kan zijn. Telkens als de verwarming (3000watt power consumption, op hetzelfde net als de versterkers) aanschoot, dan kreeg mijn versterker te weinig stroom en begon hij anders, maar vooral slechter te klinken. Toen onze buur in zijn huis in aanbouw daar ook nog eens een elektrische radiator aanzette met stroom die van ons kwam, hield de hoofdschakelaar het voor bekeken... Dus kijk eens naar welke apparaten er allemaal op het circuit zitten dat je versterker gebruikt. Tv's, TL-verlichting, wasmachines, computer, elektrische radiator... Het is allemaal nefast voor een goed geluid.

matto
9 maart 2005, 09:55
Als je geen definitie en stevig laag meer in je geluid hebt dan zijn je eindbuizen gaar.
Met een stelletje nieuwe eindbuizen en een servicebeurtje zal je geluid weer terug keren.