PDA

View Full Version : Pre-amp buisjes



Antal
27 februari 2005, 20:32
Ik wil nieuwe preamp buisjes gaan bestellen voor m'n plexi top. Ik heb er momenteel Electro Harmonix inzitten. Deze vind ik echter iets te schel. Ik heb goede ervaring met de JJ 12AX7. Deze klinken wat donkerder. Dus die wil ik gaan proberen. Evt. in combi met de EH buisjes om het naar m'n wensen te krijgen.

Nu hebben ze bij tubetown het volgende:

JJ 12AX7 / ECC83S 6,90 EUR
JJ 12AX7 / ECC83S Balanced 14,50 EUR
JJ 12AX7 / ECC83S V1 9,50 EUR

Ga ik het verschil horen als ik als PI een gebalanceerd buisje gebruik? Of is dit een sprookje, want dat vind ik het nogal zonde van m'n geld. Ik snap best dat een gebalanceerde PI een mooiere sinus geeft. Maar ik vraag me dus af of dat echt duidelijk hoorbaar is.

En wat is er anders aan een buisje voor je V1 positie? Meer gain ofzo?

Negative K3 fan
27 februari 2005, 22:54
twee keer zoveel voor eewn fucking balanced??

het is onzin, je mertk wel wat maar dat komt omdat er tussen buizen onderling altijd wat verschil zit en bij gitaarsignaal gaat het niet om mooie symmetrische sinusvermoen.

die v1 is misschien wel interessant en ksot niet zoveel meer

Mitch
27 februari 2005, 23:04
V1 is gevoeliger voor ruis en microfonie. Hoe beter de kwaliteit van V1, des te beter het is voor je geluid.
Ik heb overigens een redelijke verzameling NOS pre amp buisjes die wel duurder, maar ook vele malen beter zijn dan de huidige JJ en EH meuk.
Pre amp buizen zijn één van de weinige dingen waarvan je met recht kan zeggen: vroeger was het beter :D

Vlaardingen ligt niet zo ver van Schiedam, dus gooi er eens een PB tegenaan zou ik zeggen :wink:

Antal
27 februari 2005, 23:44
Vlaardingen ligt niet zo ver van Schiedam

Dat is een understatement :wink: You've got mail! :)

BartL
27 februari 2005, 23:46
...gezellig, kom je woensdag ook ff langs :lol: :-D

Mitch
28 februari 2005, 13:56
Ja euhhh.....het is hier geen koffiehuis :D

Antal
1 maart 2005, 15:36
Ja euhhh.....het is hier geen koffiehuis :D

Ik zou entrée geld gaan heffen :razz:

Dirk_Hendrik
1 maart 2005, 17:21
Ja euhhh.....het is hier geen koffiehuis :D

Doe dan maar meteen een biertje :-D

Jeroenvanhulsteijn
1 maart 2005, 17:46
Gezellig. Ik lust wel een cactus thee.

robzilla
1 maart 2005, 19:24
meeting bij Michel? :lol:

Antal
1 maart 2005, 19:45
Maar ik ben nog steeds benieuwt naar de meningen over het volgende:


Ga ik het verschil horen als ik als PI een gebalanceerd buisje gebruik? Of is dit een sprookje, want dat vind ik het nogal zonde van m'n geld. Ik snap best dat een gebalanceerde PI een mooiere sinus geeft. Maar ik vraag me dus af of dat echt duidelijk hoorbaar is.

Mitch
1 maart 2005, 21:05
Je gaat het verschil pas horen bij wat extremere verschillen. Zie een pre amp buisje als een dubbele versterker in één lampje. In sommige toepassingen wordt één van de twee helften wat zwaarder belast en de ene helft kan iets eerder slijten. Gebruik je dus een tweedehands buisje is de kans dat je twee helften niet meer in balans zijn wat groter.
Bij nieuwe buisjes kunnen er altijd kleine verschillen tussen de twee helften zijn, wij mensen zijn ook lang niet altijd symmetrisch, right ? :wink:
Een gebalanceerde buis is dus getest dat de twee helften vrijwel identiek zijn, er is dus iets extra tijd in gestoken en dat kost meer geld.

Ik maak me er persoonlijk niet zo druk om 8-)

Mitch
1 maart 2005, 21:09
O ja, Jeroen: de meest exotische thee op dit moment in huis is groene thee met citroen smaak. Biertje voor Dirrukie is geen probleem en de toegang is gratis :D

vester86
1 maart 2005, 23:53
Om even in te haken op dit topic, heb al gezocht maar kan het niet terugvinden :oops:

Er was eens een overzicht van een flink aantal pre-amp buisjes met hun karaktereigenschappen (gain, klank etc). Waar kan ik dat terugvinden, zodat ik TZT de pre-amp buisjes in mn mesa eens kan vervangen...

vdgraaf
2 maart 2005, 08:38
Er was eens een overzicht van een flink aantal pre-amp buisjes met hun karaktereigenschappen (gain, klank etc). Waar kan ik dat terugvinden, zodat ik TZT de pre-amp buisjes in mn mesa eens kan vervangen...

Kijk eens op de site van Maarten "tubefreak" van Helden: www.tubefreak.com

Succes!

grtn, Jan Anton

vester86
3 maart 2005, 00:22
Tnx, precies wat ik zocht

Meevallertje trouwens: had een marshallbuizenhead gekocht, vorige eigenaar had geen idee hoe lang de eindbuizen er al in zaten, maar dr komt nog een leuke blauwe gloed vanaf,dus die kunne nog wel een tijdje

Antal
3 maart 2005, 10:07
...gezellig, kom je woensdag ook ff langs :lol: :-D

@Bart: Ben je nou nog naar die amp wezen kijken?

Nielsje
3 maart 2005, 11:33
Tnx, precies wat ik zocht

Meevallertje trouwens: had een marshallbuizenhead gekocht, vorige eigenaar had geen idee hoe lang de eindbuizen er al in zaten, maar dr komt nog een leuke blauwe gloed vanaf,dus die kunne nog wel een tijdje

???

waar basseer je dat nou weer op dat als ze nog blauw gloeien dat ze nog wel een tijdje kunnen..

Engls die branden nagenoeg altijd lekker vol oranje (dat zie je zo mooi..) betekend dat dat die buizen meteen vervangen moeten worden??

hoe oud is je amp en zijn het de orginele buizen?

vester86
3 maart 2005, 12:17
mn amp zal een jaar of 20 oud zijn, heb ik 1.5 maand geleden 2e hands gekocht, en ik heb geen flauw idee hoe het met de buizen zit.

ik las op een aantal sites over buizen dat ze in het begin blauw kunnen gloeien, dat dit niet altijd zo is, maar als het zo is, dan is het goed. Die blauwe gloed schijnt te verdwijnen als de buizen wat ouder worden.

Verder luister ik naar mn amp, en klinkt ie erg helder (weet niet hoe ie klinkt met compleet nieuwe buizen) maar het laag is strak en het hoog is helder.

Ik was er gewoon benieuwd naar.. maar zolang het nog prima klinkt ga ik niks veranderen (heb er niet eens het geld voor :razz: )

Negative K3 fan
3 maart 2005, 15:17
adhv blauwe gleoi kun je niks zeggen over de leefrtijd, maiden michiel dacht eerst dat blauwe gloei betekende dat ze op het eind van hun latijn waren, maar eigenlijk zegt het gewoon helemaal niets.

Antal
3 maart 2005, 18:08
adhv blauwe gleoi kun je niks zeggen over de leefrtijd, maiden michiel dacht eerst dat blauwe gloei betekende dat ze op het eind van hun latijn waren, maar eigenlijk zegt het gewoon helemaal niets.

Ik heb nog nooit een blauwe gloed gezien. Niet bij oude en niet bij nieuwe.

AART
3 maart 2005, 18:14
bij mijn peavey gloeien ze gewoon lekker oranje, net als bij engls....

Negative K3 fan
4 maart 2005, 02:45
adhv blauwe gleoi kun je niks zeggen over de leefrtijd, maiden michiel dacht eerst dat blauwe gloei betekende dat ze op het eind van hun latijn waren, maar eigenlijk zegt het gewoon helemaal niets.

Ik heb nog nooit een blauwe gloed gezien. Niet bij oude en niet bij nieuwe.

ik wel, in mn 5150, maar na een tijdje ging het langzaam aan weg en nu diezelfde 6l6 in mn zelfbouw zit zie ik er niets meer van.

Izegrim
4 maart 2005, 11:03
Heeft wat met ionen te maken toch? Ik had begrepen dat je eindbuizen gewoon oranje gloeien van de warmte en dat die blauwe gloed op het glas zit. Als je je amp op stand by zet valt die gloed er ineens af.

Negative K3 fan
4 maart 2005, 13:32
heeft te maken met gas in de buis waar die elektronen tegenaan knallen, heb ik ook practica van gehad met natuurkunde, niet echt superboeiend ofzo

Negative K3 fan
4 maart 2005, 13:32
heeft te maken met gas in de buis waar die elektronen tegenaan knallen, heb ik ook practica van gehad met natuurkunde, niet echt superboeiend ofzo

Antal
8 maart 2005, 10:38
Ik heb besloten om toch maar geen gebalanceerd preamp buisje te bestellen. Het enige positieve wat ik er over hoor op het net komt van mensen die ze verkopen :roll:

Mitch
8 maart 2005, 19:39
Zo mag ik het horen !

Negative K3 fan
8 maart 2005, 19:48
volgens mij kun je er best iets positieve verhalen over horen, maar niet onder gitaristen, volgens mij is dat balanced gedoe meer gericht op de hifi markt, maar correct me if i'm wrong.

Nocki
9 maart 2005, 08:19
Over blauwe buizen gesproken. ik ben wel eens een kluns geweest en geenspeakers aan mn mark IV gehangen... toen branden de buizen ook heel mooi blauw... echt fel. gelukkig niks aan het handje. mesa is idiot proof...
mn preamp buisjes heb ik oplaten sturen door dr tube.kheb vroeger veel zelf gerommeld met kopen enzo maar nooit echt een leuk geluid erdoor gekregen. (alleen met oude buizen god resultaat) dus heb ik dr tube een mail gestuurd en hij heeft me een aantal buizen opgestuurt die ik wou
werkt heel goed en ik heb weer een nieuwe amp kwa geluid...

Nocki