PDA

View Full Version : Talkbox maken



Slowhand
28 september 2001, 20:10
Kan iemand mij misschien helpen aan een nederlandse beschrijving hoe je een Talkbox moet maken.
Ik vind het namelijk ontzettend stoer klinken en ik heb begrepen dat het niet zo moeilijk moet zijn om hem te maken.
Verder is ie nou niet echt makkelijk te vinden als je hem wil kopen.

Alvast bedankt,

Krullo
8 oktober 2001, 01:41
Ik ben er ook al een tijdje (niet echt intensief) naar op zoek. Het schijnt dat gekochte talkboxen vrij snel kapot gaan en dat je dus beter en goedkoper zelf 1 kunt maken, maar hoe? Je moet op een of andere manier een soort schoepje (zoals bij een leslie) in een box bouwen die lucht aanzuigt. In de winkel kun je ze wel bestellen, maar ik heb het dus nog niet gedaan ivm het verhaal dat ze snel kapot gaan.

bonecollector
8 oktober 2001, 18:30
Zou ik mogen vragen wat dat is?????

Slowhand
9 oktober 2001, 21:50
Een talkbox is een apparaat waarmee het geluid dat je produceert met je gitaar, door een buisje langs je microfoon komt en niet meer via een grote speaker in je versterker loopt. Door met je mond een Wow-wow vorm te maken, krijg je bijvoorbeeld het intro van "it's my life" van Bon Jovi.

Ik heb er nu zelf toch een gemaakt, maar het geluid is nog niet optimaal. Ik moet nu het volume van de microfoon bijna volledig openzetten om een beetje geluid eruit te krijgen. Je snapt wel dat als ik een keer ademhaal, iedereen die zich in een straal van 1 km bevindt, zich inbeeld dat ik in hun nek sta te hijgen.

Wat ik heb gedaan :
Ik heb een oude versterker gepakt (werkend uiteraard!) en daarvan de speaker losgekoppeld. In plaats van de originele speaker heb ik een kleiner formaat speaker, zonder (ik weet niet of ik het juist zeg...) de conus. Dat wil eigenlijk zeggen dat je alleen het magnetische deel van de speaker overhoudt. Daarop zit een soort kegeltje. De bedoeling zou zijn dat je daar een buis met de afmeting van een tuinslang op schuift welke dus uiteindelijk naast je microfoon uitkomt. Bij mij had dat tot effect dat er bijna geen geluid uitkwam. Ik heb vervolgens een trechter (zo een die je bij de Shell krijgt als je olie wil bijvullen) er opgezet en volledig ingetaped en daar die buis weer ingehangen. Omdat ik nu wel iets aan geluid krijg maar niet genoeg, ben ik dus zelf ook even de draad kwijt.......
Maar die ga ik weer vinden ! Dit project moet tot een goed einde gebracht worden :smile:
Als er nog iemand een goed idee heeft, is dat natuurlijk altijd welkom!!!

bonecollector
10 oktober 2001, 00:07
Dank je wel voor de uitleg Slowhand. Je was erg duidelijk. (weer wat geleerd) Ik kan je alleen niet verder helpen ik zou zeggen sterkte en laat even weten of het uit eindelijk gelukt is.

Greets Bonecollector

ekkerman
18 oktober 2001, 10:51
ooit heeft iemand van een geluidsverhuur bedrijf uit schagen er eentje voor mij gemaakt en die werkte perfect!!het zat als volgt in elkaar;
men neme een driver dat is een speciale soort speaker die meestal in bullits en hoogspeakers van p.a's zit (vraag dit maar eens aan je muziekwinkel deze doen tweedehands iets van 100 gulden ofzo en die sluit je aan op je versterker en op de driver monteer je middels een in de loodgieterij gescoorde koppeling (denk aan c v's en tuinslangkoppelingen) eentuinslang op het tuitje van de driver en deze slang laat je langs de microfoonstandaard lopen en die loopt dan vervolgens een stukje langer door dan jouw microfoon.
de bedoeling is nu dat je middels een a-b kastje met dit kastje het signaal vanje verserker naar jouw speaker onderbreekt en het dan vervolgens naar de driver laat gaan.deze gooit (lees spuit) het dan door de tuinslang en dat hou je in je mond en door nu je mond te openen en te vormen gaat dat signaal door de microfoon de zaal in.eigenlijk het zelfde effect wanneer je een van de schelpen van een koptelefoon/headphone voor je mond houd en deze opend en sluit (wah wah effect dus.succes!

Slowhand
18 oktober 2001, 20:50
Dat vind ik goed om te horen ! Iemand die em al kent.
Mijn probleem is nu dat hij geen volume heeft. Ik heb op de driver een trechter gemonteerd die het geluid de tuinslang in moet voeren, maar dat werkt dus niet.
Als je het hebt over een tuinslangkoppelstuk, wat moet ik me er dan bij voorstellen? Ik bedoel ik ken wel koppelstukken, maar die kan ik waarschijnlijk weer niet op de driver monteren.......
Het gaat er dus eigenlijk om dat ik de koppeling tussen de slang en de driver maar niet voor elkaar krijg. Heb jij misschien advies / nadere uitleg?

Alvast bedankt !

ekkerman
30 oktober 2001, 10:50
als het goed is zit er aan zo'n driver al een tuitje of een pijpje en daar zou je een koppeling op kunnen zetten zoals er zit aan de c v om deze middels een tuinslang bij te vullen dus aan 1 kant schroef draad (aan de binnenkant van de koppeling ) en aan de andere een slanker deel dat in een tuinslang past.
Zoals ik al zei het geluid gaat van de versterker inplaats van naar de speaker naar de driver en met een beetje knappe amp is dit volume zat voor het gewenste effect.
het echte uitversterken (de zaal in,dus ) gaat via je microfoon.

ekkerman
30 oktober 2001, 10:55
neem de driver ( nogmaals dit is dus geen speaker zoals die in je combo zit )
mee naar het dichts bijzijnde lood gieters bedrijf en pas daar de diverse koppelingen .
een beetje aardige man/loodgieter zal wel even tijd nemen om je te helpen om van driver tuitje naar tuinslang te komen.
nogmaals, als je niet weet wat een driver is print mijn eerste verhaal dan even uit en laat het aan jouw muziek handelaartje zien die weet het vast wel.

Slowhand
31 oktober 2001, 00:58
Doe ik !!
Dank je wel.