PDA

View Full Version : hel beginner met racks



bloempot
27 februari 2005, 16:01
na heel veel gespaard te hebben, ben iknu aan twijfelen wat ik zou kopen, ik zit er nu aan te denken om mischien een rack te "maken"
ik dacht gewoon als basis om te beginnen een pre-amp,power-amp,een racktuner en nog een equalizer, zou dit een mooi begin zijn?zoniet wat zouden jullie aanraden en wat denken jullie ook voor de verschillende delen, qua klank wil ik er een echte "zware" metalklank uitkrijgen maar het mag absoluut niet modderig iedere noot moet er nog mooi doorkomen, mischien als voorbeeld als je naar "keine lust" luistert van rammstein ongeveer zoiets zou men rythm moeten zijn

Maiden Michiel
27 februari 2005, 16:10
Ik ben ook net begonnen en heb nu een Digitech GSP2101 die ik gebruik als preamp en fx processor met een Kitty Hawk 2x120 eindtrap.

Klinkt als een klok, heel zuiver geluid en overstuurt nooit.

De Digitech kan zeker metalsound aan maar een "zware metalsound" zou ik zo niet weten.
Misschien kan je een POD 19" proberen?

ben79
27 februari 2005, 16:18
Ik weet niet of dit als spam aanzien wordt maar ik heb nog wat leuks.

Een Engl E530 preamp
en een Engl 930/60 poweramp
evt heb ik ook nog een tuner.

voor fotos zie je maar bij mijn gear (voettekst)
Voor vragen stuur je maar en PM

Ik doe de dingen weg omdat ik het rack gebeuren een beetje beu ben en ben dus op zoek naar een goede head (waarschijnlijk een Engl of een framus)

Maiden Michiel
27 februari 2005, 16:20
Dat lijkt mij een fantastische basisset.

BLOK182
27 februari 2005, 16:39
Extra equalizer, weet niet of dat al meteen nodig is. Om de sound zo zuiver/goed mogelijk te houden zou ik vooral met de equalizer van de pre-amp zelf werken, om te beginnen. Ik zou iets zoeken a la pre-amp+poweramp met een leuke tweedehands processor, bijvoorbeeld Boss GX700, erg betaalbaar, of een Rocktron intelliflex oid. Leuke controller erbij (soms zie je tweedehands rocktron midimates voor een mooie prijs, of van Roland) en je kan vooruit!

ED BOB
27 februari 2005, 23:00
Bloempot,
ik heb ook wat spullen te koop staan. Check je PM.
gr. Edgar

ED BOB
27 februari 2005, 23:02
Bloempot,
ik heb ook wat spullen te koop staan. Check je PM.
gr. Edgar

Alain
28 februari 2005, 10:34
ik zou sterk afraden om een equalizer erbij te nemen!

de Engl E530+ 930/60 zal je al heel ver helpen. Ik geloof dat ieme nog een racktuner heeft te koop staan, dus dan ben je al ver gesteld.

O ja en cabs heb je ook nog nodig...

doncker
28 februari 2005, 12:58
Als je ben79 zijn set neemt, dan zit je al extreem goed, doe er dan nog een mooie fx unit en tuner bij en je zit gebakken.

Lord Abortion
28 februari 2005, 13:02
Een EQ kan wel handig zijn hoor. Als je een 31-bands hebt (voor mono) kan je daar toch zeer precies je klank mee regelen.

Chiel
28 februari 2005, 13:41
De set van Ben incl. een Intellifex oid is meer dan een mooie start!

EQ???? Geef je geld liever uit aan een fatsoenlijke FX-processor. Ken zelf geen enkele gitarist die een EQ in zijn rack heeft :-? .

mijnechtenaamisalvergeven
28 februari 2005, 16:27
Bloempot,

Ik weet niet waar je woont, maar als je niet helemaal naar belgie wilt rijden om de 530/930 te beluisteren moet je maar ff een seintje geven. (staat trouwens niet te koop)

Groeten,

Jeroen

bloempot
28 februari 2005, 17:33
ik zal nog eventjes wachten met de equalizer en dat geld gebruiken om eerst ander betere dingen te kopen dus eigenlijk zou het zoiets worden dus pre-amp,power-amp,racktuner,processor,controller bij de meeste dingen weet ik al wat ik ga gaan kopen, ik heb al 2mooie aanboden gezien dus dat komt allemaal in orde, nu heb ik nog 1vraag, hoe voeden jullie je rack?want als ieder onderdeel in een apart stopcontact moet word dat dan niet een beetje warboel?

ben79
28 februari 2005, 17:47
Ik heb er een speciale 19"stekkerdoos voor (heb ik achterin gemonteerd.
(spam on)ALs je mijn combinatie koopt krijg je die er natuurlijk gratis bij ;-)(spam off)

pikasso
1 maart 2005, 14:56
Ik zou het setje graag kopen Ben, maar dan moet eerst iemand mijn JEM kopen...

ben79
1 maart 2005, 19:10
8-) Ik hoop voor u (en voor mezelf natuurlijk) dat je hem snel verkocht krijgt..

Tubefreak
3 maart 2005, 17:12
Hoi,

Wat is je budget en wat heb je al? Moet je ook nog een speakerkast hebben?

Een Digitech GSP2101 is grappig, maar heeft weinig met een vette preamp te maken. Heb er zelf jaren een gebruikt als preamp, maar zelfs met Mullard buizen komt het niet in de buurt van een "echte" buizen preamp. Zelfs niet voor metal, wat ik er ook mee speelde.

530 is erg goed voor metal, een Peavey Rock Master is ook héél erg vet voor strakke metal! Naar deze 2 zou ik dan ook als eerste zoeken. Hierbij heb je ook geen extra EQ nodig om hem vetter te maken.

Racktuner enzo is allemaal luxe, geld wat je beter aan een goede preamp/poweramp of speakerkast kan uitgeven!

Eindtrappen van Engl zijn ok, maar voor metal zou je ook eens kunnen kijken naar VHT en Mesa (niet de 50/50 of 20/20!). Marshalls vind ik weer te dun klinken.

Maarten

dennis808
5 maart 2005, 18:33
Ik gebruik een ENGL E530 preamp i.c.m. een Mesa Strategy 500 eindtrap, en daar komt een heele vette metal sound uit. 8)
Ik gebruik ook een T.C. electronic G-Major voor effecten, noisegate, programeerbare equaliser en het schakelen van de E530.

Ik gebruikte de EQ van de G-Major voorheen om wat ongewenste frequenties uit m'n 5150II te halen, maar de 530 heeft geen verdere equalising meer nodig.

Met de 530/960 ben je al een heel eind. Stevige kist er omheen (met 2HE ruimte voor uitbreidingen) en gaan met die hap.

mijnechtenaamisalvergeven
6 maart 2005, 00:53
Dennis,

Werkt dat een beetje snel, dat schakelen met de g-major?
Heeft ie twee stereo switchers onboard? (sorry hoor, ben ff te lui om op de website te kijken van de fabrikant :wink: )

De rockmaster is idd een van de beste no-bugdet buizen metal/ rock
voorversterkers.

Groeten,

Jeroen

dennis808
7 maart 2005, 16:24
Snel genoeg voor mijn band, en we maken vrij snelle muziek! :D
Was onlangs een thread over trage switching tussen G-Major en 530, maar heb ik dus totaal gen last van.

De G-Major heeft 2 relais die op 1 stereo jack geschakeld kunnen worden. Er loopt dus een stereo jack tussen de schakeloutput van m'n g-Major naar de voetschakelaar-input op de 530.
Ik kan op de 530 dus schakelen van clean naar crunch naar lead naar hi-lead, maar niet de mid-boost en de preamp-bypass, maar die mis ik niet echt.
Wil je meer switchen, koop dan een Nobels of Rockman MIDI-switcher.

back on topic: de Rockmaster kan echt heel lekker vies klinken, check de samples op www.transmission0.com maar eens; Peavey Rockmaster door een Peavey Classic 50 eindtrap. mmm!

Rewind
7 maart 2005, 23:36
Hoi,

... en Mesa (niet de 50/50 of 20/20!).

waarom niet de 50/50 of 20/20?

Tubefreak
8 maart 2005, 11:55
De 50/50 heeft niet al te goede uitgangstrafo's waardoor ze niet zo vet klinken. Ik vind ze altijd dun en kil klinken. Met de bias goed afstellen en goede valt er wel wat beters van te maken, maar ik heb nog nooit een dikke sound uit een 50/50 gehoord.

De 20/20 met deep-mod is een mooie rock versterker, maar ben bang dat je te weinig power hebt om er een metal sound mee te maken.

syntag15
8 maart 2005, 12:03
Je kunt j rack iddd voeden met een stekkerdoos, maar veiliger is om bijv een Samson PB11 oid er in te plaatsen. Een rack kan nogal wat stroom vreten en voor één HE weet je zeker dat je apparatuur veilig is gesteld tegen pieken en fluctuaties in de stroomtoevoer die kunnen onstaan door overbelasting van stoppen ed.

vester86
9 maart 2005, 00:48
met 40 watt (20/20) kom je anders een heel eind hoor.... zelfs mijn 30 watt gaat al te hard... en zeker als je toch uitversterkt wordt heb je dat niet nodig