PDA

View Full Version : 4x12" vraagje



Maiden Michiel
27 februari 2005, 12:11
Ik heb een 4x12" cabinet van Kitty Hawk. Een vet ding trouwens.

Er is echter een "probleempje".
De vorige eigenaar speelde met 2 van deze cabinets (stereo dus) en heeft de bekabeling zo minimaal mogelijk gehouden.
Hij heeft dus bij elk cabinet 1 input weggehaald.

Nu wil ik dit graag herstellen. Mijn vraag is eigenlijk of dat moeilijk is en of ik er nog schema's e.d. voor nodig heb.
Of kan ik het allemaal beter aan een expert overlaten?

Maiden Michiel
27 februari 2005, 12:12
Excuses trouwens als het in eht verkeerde forum zit maar dit was de enige afdeling waar ik een topic kon openen.
Gitaar Diversen en Moderne Versterkers gaven constant foutmeldingen.

AART
27 februari 2005, 12:25
ik snap het niet helemaal, heeft ie nou van elk cabinet de stereo mogelijkheid weggehaald? zodat je alleen mono op het cabinet kan spelen?

Chiel
27 februari 2005, 14:03
als je een beetje handig bent met de soldeerbout, dan is dit heel eenvoudig zelf te doen. Wat is de impedantie van de speakers? m.a.w. hoeveel Ohm zijn de speakers?

Maiden Michiel
27 februari 2005, 15:17
Ja idd, hij heeft de 2x12" stereo optie weggehaald zeg maar. Hij speelde stereo met 2 stuks 4x12" cabinets.

Het cabinet is 4 Ohm bij 2x12 stereo en 8 Ohm bij 4x12 mono.

Maar iemand die een schematje heeft? Of is dat niet nodig? Handig met een soldeerbout ben ik in principe wel.

Maiden Michiel
27 februari 2005, 15:20
Wat een ramp dit forum, de foutmeldingen zijn erger dan ooit...

helleke
27 februari 2005, 17:02
http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/index.asp

Misschien heb je hier iets aan?
Ga naar "select a secret" en dan naar "speaker wiring diagrams"

Maiden Michiel
27 februari 2005, 17:15
Ja dat denk ik wel!

Moet ik dan "4 x 12" Series/Parallel" hebben?

helleke
27 februari 2005, 17:23
Als je alleen mono speelt zou ik die nemen.
Die voor stereo staat eronder maar is wel iets ingewikkelder :D

Ik vind trouwens het stereo effect op een 4x 12 niet echt mooi.Ook mis je de druk die je bij mono wel hebt.

Maiden Michiel
27 februari 2005, 17:38
Ja klopt, maar ik wil dus in ieder geval wel al die speakers kunnen benutten en ook niet altijd maar mijn halve eindtrap aanzetten.
Dus ik ga hem dan mono maken denk ik?

helleke
27 februari 2005, 19:11
Ik denk t wel..... :razz:

Maiden Michiel
27 februari 2005, 21:45
Thanks iig!

Ik laat effe weten of ik hem gemaakt of gemold heb! :)

Maiden Michiel
26 maart 2005, 19:15
Effe een update:

Ik dacht slim te zijn en heb er even een Marshall 4x12 cab naast gehad.

Exact hetzelfde gesoldeerd:

Links:
De speaker boven en onder parallel gesoldeerd (+ naar + en - naar -)

Rechts:
Hetzelfde.

Daarna heb ik bij elke bovenste speaker de + naar de linkerkant van de betreffende jack gesoldeerd en - aan de linkerkant.

Toen kwam er dus helemaal geen geluid meer uit de speaker, terwijl die Marshall het gewoon doet.

Toen nog even geprobeerd de parallelen in serie te zetten door van de onderste 2 speakers de + naar de - te solderen.
Toen kwam er wel geluid maar heel dun en maar aan 1 kant...

Ik weet nu dus niet meer zo goed wat ik nou fout doe...

helleke
28 maart 2005, 14:45
Hey Michiel,als je het schema op de website van Celestion aanhoud, dus "4x12"series/parallel" kan er volgens mij weinig misgaan. Die Marshall zul je waarschijnlijk wel kunnen schakelen tussen 4 en 16 ohm waardoor je dit niet goed als voorbeeld kunt gebruiken.

Maiden Michiel
29 maart 2005, 22:11
Ja, maar daarvan vind ik zo onduidelijk hoe het nou zit met die jack inputs.

Geeft dat plaatje (4x12) 2 jacks weer?

Volgens mij wel, maar is het dan zo dat 1 jack min is en 1 jack plus?

Maiden Michiel
30 maart 2005, 22:51
OK, gelukt!!

De wiring was goed zoals ik het had maar de jacks waren verkeerd gesoldeerd.
Ik heb dat vanavond even gefixt en nu blazen die 2x120 Watts toch wel lekker door mijn cabs!

Even nog een laatste vraagje: Ik speel nu 2x4 Ohm, dat klopt toch? Aangezien ik 8 Ohm speakers heb?

edje kadetje
17 mei 2005, 08:01
Ik heb eens een marshall 4x12 onder handen genomen omdat ik ook in een kleinere set up stereo wilde kunnen spelen. Maar ik wilde hem ook simpel weer in mono kunnen gebruiken.

Die speakers waren allemaal 16 ohmig. (celestion 25 watters)

Ik heb ze toen eerst links en rechts apart parallel gesoldeerd. Daarbij heb ik bij de linker kant een dubbele (ook weer parallel) input jack geïnstalleerd. Op die manier kon ik makkelijk stereo (2 x 8 ohm) spelen met alleen die ene kast maar ook mono (4 ohm) als dat nodig was. Daartoe luste ik dan de twee kanten door met een korte patch-kabel. (ik kwam dan links in 1 van de jacks binnen vanaf mijn versteker ging met de patch kabel vanaf de andere jack van links door naar rechts.)

Zelfs door mij was dit te begrijpen en te solderen.