PDA

View Full Version : En nu echt een nieuwe versterker!



BartL
27 februari 2005, 01:26
Jaojao...ut is mich get wâh :satisfie:

BartL
27 februari 2005, 01:26
Zo...DSL401 morgen de deur uit.

Nu moet ik uiteraard gaan uitkijken naar een nieuwe versterker. Mijn budget ligt rond de 800 euro, liefst minder. Veel meer wil ik echt niet uitgeven. Daar ben ik nog niet goed genoeg voor. Ik wil dus wel een amp waar ik een tijd (paar jaar) mee vooruit kan.

Wat ik nu heb:
Fender Strat met SD JB Humbucker en Lace gold sc's. Waarschijnlijk gaan deze elementen binnenkort in mijn backup gitaar en komen er in mijn strat 3 singlecoils, weet ik echter nog niet zeker (<<<< Dit is volgens mij mijn meest gebruikte zin op dit forum.)

Versterker moet voldoen aan:

Minstens 1x12" speaker :-D

Minstens 2 kanalen (voetschakelbaar)

Reverb hoeft niet persee.

Liefst Parallelle fx-loop (Bij een seriële moet je beter uitkijken met welke pedalen ertussen komen, right? Of zie ik dat verkeerd?)

Redelijk wat druk op het OD kanaal. Bij mijn marshall had ik vaak het gevoel dat (vooral de OD) sound zo los was. Erg moeilijk uit te leggen...alsof het geluid zeg maar gewoon de ruimte werd ingeslingerd. Ik wil dus een VOLLERE, dikkere en warmer klinkende amp.

Het cleane kanaal…tsja, moeilijk. Moet wel lekker wat druk hebben, maar moet ook erg helder zijn. Mag best een klein beetje open breken op erg hoog volume…hij mag wel niet gaan crunchen.

Uiteraard heb ik zelf al maanden rond gekeken…ik noem maar eens wat:

Mesa/Boogie DC-5
Koch Multitone 50
Rivera R55
Rivera M100
ENGL Thunder (Klinkt deze echt zo ontzettend anders dan de Screamer?)
ENGL Screamer (De enige van het rijtje die ik gehoord heb…was ik zeer over te spreken.)

Ik speel vooral rock achtige zooi. Ook zoiets als Sultans of Swing, dus ook goed clean nodig. Soms wil ik ook nog wel eens wat van Metallice spelen oid. Ik heb dus wel een veelzijdig doosje nodig.

Minpunt: Ik moet uiteraard 2dehands kijken, maar laat mijn beurs niet toe.
Minpunt 2: Ik ben als een druppel op een gloeiende plaat, zoals iedereen hier onderhand zal weten.

BartL
27 februari 2005, 01:28
Volgende week ga ik als het goed is sowieso de M100 testen...kost me wel een dag, maar goed :)

Trouwens...als er amps zijn van rond de 600 - 700 euro die bijna aan alle 'verwachtingen' voldoen, mogen deze uiteraard ook genoemd worden.

AART
27 februari 2005, 11:04
mesa boogie calibre .50?
mesa boogie studio .22?

van die laatste staat er een paar op de nederlandse advertentie sites: www.marktplaats.nl
www.speurders.nl
www.advertentiezoeker.nl

en eentje die aan alles voldoet behalve het clean: Peavey 5150(II heeft iets betere clean maar is een head..)

BartL
27 februari 2005, 11:17
5150 is echt geen optie. Die Mesa's misschien wel...

ReinoutV
27 februari 2005, 11:25
Een Kitty Hawk (junior) combo misschien? Heeft wel een gedeelde EQ, maar is best veelzijdig.

BLOK182
27 februari 2005, 11:54
Rivera is zeker een goeie optie. Erg mooi clean, 2 aparte kanalen met elk een boost, dikke overdrive, maar toch Marshall karakter.

Shaggy
27 februari 2005, 12:27
voor 750 kun je 2ehands ook best een tsl 601 kopen .. klinkt clean (volgens harmony) goed en scheurt ook als een tiet.

BartL
27 februari 2005, 12:44
Yeah, woensdag de Rivera's van Michel testen...heb er zin in :-D

Met die TSL serie weet ik het niet. Moet ik eigenlijk wel eens gaan testen, maar ik heb er echt ontzettend veel slechte verhalen over gehoord (veel meer dan over de DSL serie), maar goed...dat zijn voor-oordelen, niet goed dus :)

Mitch
27 februari 2005, 12:55
Ben benieuwd hoe je die gaat vinden in vergelijking met je 401.

Wat betreft alternatieven denk ik gezien je omschrijving inderdaad aan de lager geprijsde Mesa's als de DC5 en Caliber. Klinken strak en met druk, maar het is weer iets totaal anders.
Ik denk dat je de R55 wat losser kunt noemen op het clean, de M100 juist strakker, enigszins vergelijkbaar met Engls. De Mesa's zijn weer een stukje strakker gedempt en dat klinkt op zich wel OK, maar het is wel wat éénzijdig. Moet je van houden.
Mijn keuze destijds om binnen die prijsklasse voor Rivera te gaan i.p.v. Engl Screamer/Thunder was de veel uitgebreidere toonregeling. De Engls hebben een erg goede basissound, net als de Mesa's, maar een gedeelde EQ voor clean en drive vind ik zelf niet optimaal.

NeeraDJ
27 februari 2005, 13:38
Ik vind het onzin wat je zegt, sorry hoor. Mijn DC-5 is bijna even veelzijdig als mijn Powerball, maar klinkt heel anders. Het heeft overigens ook geen gedeelde toonregeling voor Clean en Lead. Alleen de boost, maarja das dan ook een boost voor op het clean kanaal :roll: . Ik snap zowiezo niet hoe de DC-5 zo snel in prijs heeft kunnen dalen, in Duitsland gaat de top voor 900 euro, hier gaat de combo voor 850, 800 als ie wat gebruikssporen kent (ja ja ze zijn soms goedkoper, maar je hebt bij elke 2ehandse versterker uitzonderingen, ik spreek hier over het algemeen). Eerst zag ik ze vaker voor 950 (combo) nu wat minder, zal wel komen door het grote aanbod denk ik.

Wat betreft de sound kun je er ook veel kanten mee op, alhoewel ik niet te snel Death Metal zou willen zeggen, Metal is goed te doen, en de clean is verbazingwekkend lekker. Ik ga vandaag naar Egypte, maar Orpheo komt 'm daarna testen en neemt 'm wellicht van me over. Zeker de moeite waard Bart

BartL
27 februari 2005, 18:23
Weet iemand misschien ergens soundfiles van de DC-5 te vinden?

AART
27 februari 2005, 18:28
edit, site is weg

Mitch
27 februari 2005, 19:05
Ik vind het onzin wat je zegt, sorry hoor. Mijn DC-5 is bijna even veelzijdig als mijn Powerball.....

Ach, je hebt er zelf één te koop, ja dan spreek ik natuurlijk onzin als ik een puntje van kritiek aandraag :razz:

Ik praat geen onzin, gaf slechts mijn mening en daar is een forum ook voor. Als jouw ervaring anders is: prima. Je interpreteert mijn post alleen een beetje raar. Ik zei alleen maar dat de Mesa's strakker gedempt waren. Met minder veelzijdig bedoel ik dus ook dat ze niet én los én gedempt kunnen klinken, zoals sommige versterkers met variabele speakerdemping kunnen.
Ik zei ook dat ze heel anders klinken, net als wat je zelf beweert.
Ik zei niet dat de DC-5 een gedeelde toonregeling heeft, als je de zin goed leest zie je dat ik het daar over de Engls heb.
Zakdoekje voor de tranen, lange tenen intrekken en we kunnen weer on-topic....

BLOK182
27 februari 2005, 19:42
Vooral het clean van de Rivera is een verhaal apart. Ik weet niet zeker hoe het met de R55 zit, maar ik heb een Chubster55, en daar kan ik van een dun lekker funky clean naar dik clean, en met de ninjaboost aan (en de pre-amp beetje laag) is het met single coils ZO FUCKING GAAF clean 8-) Leeft enorm, gigantisch dynamisch, en met de diepe Rivera-reverb erop kan je echt alle kanten op. Seymour_Paul weet waar ik het over heb, marc_odijk ook :-D

UnbrokenGuitarPlayer
27 februari 2005, 19:48
peavey delta blues?

BartL
27 februari 2005, 23:07
Hmmm...
Lijkt me opzich wel leuk...ook leuk geprijsd :wink:
Maar denk je dat 'ie aan alle eisen voldoet? (Ik moet bekennen dat ik hem nooit gehoord heb).

AART
28 februari 2005, 14:30
misschien is laney wat voor je, de gt 100 is bij guitarbargains nieuw 600 euro ofzo.

Nifter
28 februari 2005, 15:19
Ik doe toch ook even een duit in het zakje voor de Screamer. Niet dat ik ervaring heb met de andere amps, maar aan alles merk je dat er heel goed over dat ding is nagedacht. Met alle knoppen op grofweg 12 uur (euh...behalve reverb) heb je 4 supergeluiden, allemaal op twee volume-niveaus te gebruiken. Die equalizer is niet denderend, maar van mij hadden ze die er ook nog af kunnen laten. Ook presence staat bij mij altijd op 12 uur. Ik gebruik hem in een een coverbandje met een strat, maar als ik bruute stonerrock wil, of ubermetal, doet ie dat ook gewoon.

Bigfoot414
28 februari 2005, 16:20
Al nagedacht over een Koch? Multitones zijn goed geprijsd, tweedehands dan, en ze zijn voor bijna alles geschikt! Ik zit ook voorzichtig rond te kijken voor een vervanger voormn bejaarde Kitty Hawk, en ik heb ongever dezelfde wensen...

BartL
28 februari 2005, 18:21
Het voordeel van de screamer is inderdaad dat hij ook een tweede instelbare master heeft. De Rivera's hebben dacht ik wel een boost, maar niet instelbaar.

Ik heb zeker over de multitone gedacht (staat ook in mn rijtje)...moet dan eerst ff wachten tot er weer een betaalbare te koop staat :) Laatst stond er 1 met 2x V30, maar die is afgelopen week verkocht :cry: Had ik zeker eens willen horen.

AART
28 februari 2005, 19:42
laney GL 50 buizentop ofzo kost bij guitarbargains slechts 535 euro, heb je nog 300 over voor een leuke 2ehands cab....

BartL
28 februari 2005, 21:45
...maar die heeft geen echt clean kanaal als ik het goed zie.

Heb ook iemand een mailtje gestuurd over een Sovereign combo...maar daar hoor ik maar niks van :-?

roelof66
28 februari 2005, 22:58
een Koch heeft echt een hele heldere clean en een lekker vet scheurkanaal
ik speel zelf op een 100 watt Multitone en ik vind het echt een beest van een amp
ik zou zeker een Koch proberen als ik jou was,je komt er een heel end mee

BartL
2 maart 2005, 20:30
Nou, vandaag was het dan zo ver.

Om 11:29 de intercity in Maastricht gepakt, om iets na 2-en bij Michel (Seymour Paul) in de auto gesprongen en naar zijn huis gereden alwaar hij een mooi torentje Rivera's had gebouwd :-D Heb dus beide (De r55 en m100) lekker kunnen horen. Persoonlijk vond ik de M100 als 'winnaar' uit de bus komen. Tering de tering de tering...wat een veelzijdig ding met een supergeluid zeg :o Alles is perfect in te stlellen. Van het cleanste heldere clean tot zeer stevige distortion, dat alles terwijl het geluid erg strak blijft en toch niet stofzuiger-achtig gaat klinken (in het high-gain gebied).

De R55 is zeker ook geen kut-amp :-D maar ik vond hem wat minder. Hij was meer aanwezig en kwam schreeuweriger over dan de M100 met zijn ongelofelijke warme en dikke tone.

Dus ik ga me nu maar eens zwaar bedenken wat ik zal gaan doen... :-D

BartL
2 maart 2005, 20:32
Oowjah...Michel's "De Gier" is in het echt nog 10 keer mooier dan op de foto's die hier voorbij zijn gegaan 8-)

Mitch
2 maart 2005, 21:00
Hé, je wou toch niet beweren dat ik geen foto's kan nemen hè ?!?!? :evil:













:lol:

BartL
3 maart 2005, 14:15
...je De Gier is gewoon niet foto-geniek :-D

BartL
15 maart 2005, 00:34
...nogsteeds niets meer getest :oops:


Maar goed, ik ben van plan binnenkort eens te gaan luisteren naar een 2x12" Hot rod deville. Is daar een beetje stevig mee te rocken? (Met bijvoorbeels een Tubefactor ervoor? :) ). Ik heb gehoord dat ze iets makkelijker open breken...dat lijkt me voordelig als je er ook een lekkere distortion uit wil trekken.

BartL
15 maart 2005, 00:37
Dubb0l