PDA

View Full Version : Maroon 5 Solo



VHsologitarist
26 februari 2005, 20:10
Beste gitaristen,

In mn band moet ik het nummer Maroon 5 - This Love instuderen, gitaar partij is redelijk saai, dus dacht misschien als ik nu een hele korte maar krachtige solo erin zou kunnen doen, alleen weet ikzelf niet ofdat hij wel geslaagd is: daarvoor heb ik jullie gelukkig:

P.s. tis echt een hele korte solo (was ook de bedoeling):

http://members.home.nl/ferrybrouwer/maroontestsolo.mp3


greetz 8-)

Das Schaap
26 februari 2005, 20:12
Vanaf 6 seconden vind ik em niet zo, die 1e 2 licks zijn bruut erin, maar daarna wordt ie toch wel minder. Het kan wel, maar je kan meer eruit halen man. 8-)

Azrael
26 februari 2005, 21:01
Oei ..... het wordt heel vals op het einde....niet plesant...

VHsologitarist
26 februari 2005, 21:27
Haha oke bedankt jongens!! einde zal ik dus anders moeten doen als die chromatische afbouw ;) wringt inderdaad een beetje.
8-)

Azrael
26 februari 2005, 22:11
Kan ik nog aan toe voegen dat ik een smaakvolle solo in dit nummer beter vind dan een shredfest? :)

VHsologitarist
26 februari 2005, 23:08
Tuurlijk Azrael!!

Daar ben ik het ook mee eens!!
Vind je het stukje voor de 6 seconden (dus afgezien de chromatische afbouw) niet smaakvol??
Het is best moeilijk om zelf een zinvolle melodie te verzinnen!

maar ben het eens met je dat na 6 sec. niet lekker ligt!


groetjes
8-)

Azrael
27 februari 2005, 01:49
Hst stukje voor de 6 seconden vind ik prima klinken. Als je nu echt dat stuk wat vertraagt (lees wat noten schrapt) klinkt het nog beter en kun je waarschijnlijk de rest nog wel invullen. Anders ben je namelijk zo snel door je mooie noten heen :-D

edit: Toegeven dat het inderdaad heel moeilijk is een goede melodie te verzinnen....

Das Schaap
27 februari 2005, 04:14
Gezien we toch aan het toevoegen zijn:
Ik zou dus ook wat rustiger spelen, en wel wat passing notes erin gooien maar meer in de stijl van Scofield en Henderson enzo. 8-)

Azrael
27 februari 2005, 13:40
Wat in zo'n nummer overgens ook wel eens werkt is een solo vanuit de zang richten. Men is dan namelijk al grotendeels met de melodie bekend en dus ligt het wat makkelijker in het gehoor. 't Wordt er wel minder spannend van natuurlijk.

Equalizer
27 februari 2005, 14:09
Hmm dat laatste is wel een tip idd. Maar ik vind hem zo ook best goed moet ik zeggen.

VHsologitarist
27 februari 2005, 15:56
hey egualizer thnx!!

Azrael:
ja klopt de melodie lijn aanhouden is in sommige gevallen vet! Alleen juist het onverwachte ervan is een mooi iets (men verwacht een het bekende solo) maar om daar nu juist een twist aan te geven lijkt mij een uitdaging als je begrijpt wat ik bedoel.

Das schaap:
Rustiger spelen had ik aan gedacht (maar aangezien het een klein beetje up-tempo nummer is vond ik dat ik het niet al te traag moest spelen)
Vond zelf dat ik niet echt aan shredden was, dat kan uiteraard aan mij liggen.


Overigens bedankt voor het advies Azrael, Das schaap!!!!

8-)

ResNovae
27 februari 2005, 17:13
Hey Fer,

Vrij contrasterend solootje. Past niet helemaal in de stijl van het liedje, maar dat maakt het juist leuk. Het begin doet me een erg denken aan je inzending voor de riff-contest. Wat mij betreft zou dit best kunnen in een optreden, maar kan afhankelijk van je publiek misschien té extreem zijn.
Een Scofield achtig riedeltje kan natuurlijk altijd als je op safe wil spelen.

Erik

VHsologitarist
27 februari 2005, 17:22
Hey ResNovae thanx

Welke riff inzending? die van gert-jan of die van stratman70?
Safe is zoals het woord aangeeft veilig, maar ik vind het zo saai want dat speelt bijna elke gitarist.
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen (kijken wat de reacties erop zijn).

8-)

Negative K3 fan
27 februari 2005, 17:29
ik vind hem echt leuk, vooral dat lick in het begin. Ook heel goed expressiief gespeeld! dat stukje wat erder kan natuurlijk wel beter wat de rest ook zegt, maar superslecht is het niet.

ik zou alleen die chorus of wat het ook is weghalen want dat klinkt echt voor geen meter. Hier hoort echt zon dikke scherpe lead sound alla bosch/slash snapje?

Jax
27 februari 2005, 17:36
Tja, wat al gezegd is, het is een vet loopje en ook goed gespeeld, maar of het goed in het nummer past? Ik zou denk ik iets met wat minder noten nemen, en die tip van Azreal is denk ik erg handig. Namelijk om uit te gaan van de zangmelodie en van daaruit een solotje schrijven. Maar begrijp me niet verkeerd, het is een erg vet loopje.

ResNovae
27 februari 2005, 18:07
die van gert-jan of die van stratman70?


Ik bedoelde die van Stratman70. Jouw a la Meola stukje begint ook met een dergelijk onconventioneel loopje. Ben wel benieuwd naar de reacties van je crowd als je deze extreme solo speelt; voor een optreden binnenkort met een DJ had ik een soortgelijk solootje in gedachten. Kan ik alvast anticiperen
:wink:

Sim Simon
27 februari 2005, 22:07
De eerste 6 seconden klinken super man! :) Daarna zou ik gewoon lekker hoog op de nek nog een scale spelen. Die chromatische afbouw klinkt een tikje vals.

Maar je sound is leuk, dat heb je mee. :)

Tymon
28 februari 2005, 09:58
Ik kan horen dat je een beetje fusion achtige approach uitprobeerd maar net niet helemaal slaagt bij dat laatste lijntje. Het idee is tof hoor vind ik, zo'n dalend chromatische lick maar je hebt net niet de juiste noten te pakken voor mijn gevoel. Probeer eens simpel de toonladders uit die bij de akkoorden horen en gooi daar passing notes in.

Ooh en het werkt ook altijd erg goed om in zo'n chromatische lick ietsje langer te blijven hangen op de akkoordtonen of toonladdertonen, dan krijg je iets meer het gevoel dat het "klopt" en dat die passing notes ook echt passing notes zijn.

Tymon

VHsologitarist
1 maart 2005, 01:54
Negative K3 Fan:
Ik snap wat je bedoeld ;) ga toch ff nadenken hoe ik dat eindstukje ga doen. EN ff spelen met effecten om m wat warmer te laten klinken en natuurlijker.
Thnx!

Jax:
yep had ik al aangedacht ;) heb een bewuste keuze daarvoor gemaakt
anyway senks

ResNovae:
Hey coowl man!
By the way: als je zin en tijd hebt zou je 20 maart kunnen komen naar rosmalen (moet ik optreden met de band). En bier smaakt daar lekker ;)

Sim Simon:
ik denk en denk... en denk dat ik nog lang moet denken om een vet stukje op het eind te verzinnen (dat natuurlijk afwijkt van het normale).
thnx!

Tymon:
Tja.. Fusion is al heel gewaagd natuurlijk om te zeggen (dat was niet echt mijn insteek. Maar wel een heel goed advies wat je me geeft dat ik de accenten bij zoiets meer zou kunne plaatsen op de niet passing notes.
bedankt voor je advies!!


greetz 8-)

AcousticFreak
1 maart 2005, 11:25
Wow! Das electrisch voor een brouwerbroeder! :P

Zeker wel lekker en strak! Lekker nummer trouwens.

Kom met je bandje in april naar Apeldoorn :lol:

Jeroenvanhulsteijn
1 maart 2005, 11:59
mss kun je een verminderde afbouw doen, of is dat hetzelfde als chromatisch??. Net als de opbouw maar dan omlaag zeg maar. En langer uitrekken.

Persoonlijk vind ik het niet zo bij het origineel passen wat je nu speelt. Maar ik weet verder niet in hoeverre jullie de originele sound houden. Persoonlijk lijkt me een minimalistische Frusciante aanpak (zoals op de cd's Californication en By the Way) me beter uitpakken.

ieme
12 maart 2005, 08:54
de eerste 6 sec hebben in mijn oren best wel de Brian May tone!

Floris1984
13 maart 2005, 23:19
ieme: dat wilde ik net zeggen! vooral tussen sec 3 en 6.

Als ik jou was zou ik daar wat meer mee doen, maarja ik ben ook best een Queen fan :)

MiKe
26 maart 2005, 10:03
Alleen dat stukje van 0004 tot 0006 sec. past eigenlijk goed in de stijl en klinkt lekker. De rest is net iets té metal voor maroon 5. Ik zal binnekort ook es de solo posten die onze band in This Love heeft opgenomen ;)
Maareh, luister goed naar de stijl van maroon5 en een goede solo daarop zal niet ZO lastig zijn.

Succes