PDA

View Full Version : leds vraagje



birt
26 februari 2005, 19:44
ik wil een schakeling maken met 6 leds (rode en groene op drie schakelaars, dus elke schakelaar doet een rode of een groene branden, er zijn dus altijd 3 leds tegelijk aan)

deze leds moeten werken op 7Vac (parallel met een serietje van weerstand en buisje).

leds in parallel branden minder fel. in serie ook?

ik denk ze alleszinds in serie te schakelen.

van de voeding naar een 1K weerstand naar de eerste schakelaar.
beide leds op de eerste schakelaar hangen met 1 beentje aan elkaar en zo aan de volgende schakelaar. datzelfde bij die schakelaar en bij de derde hangen ze samen aan de andere draad van de voeding.

werkt dit?

birt
26 februari 2005, 19:49
voeding__1K__schakelaar1__ led\__schakelaar2__ led\__schakelaar3__ led\__voeding
\led/ \led/ \led/

zoiets..

Dirk_Hendrik
26 februari 2005, 20:24
Waarom niet?

birt
26 februari 2005, 20:48
Waarom niet?

ik wist niet of leds werken met wisselspanning.
of ik dan dezelfde weerstand kan gebruiken als in mijn 9v (gelijkspanning) projectjes.
of leds wel in serie werken en niet veel minder fel gaan branden of zo.

blijkbaar lukt dat allemaal wel aan je reactie te zien :D

Dirk_Hendrik
26 februari 2005, 21:05
Wissenspannin 7 volt betekent dat je uit moet gaan van 3.5 volt (een led is een diode) dat betekent grofweg 1.2 volt per led. Je kunt je dus afcragen of je die weerstand wel nodig hebt.

birt
26 februari 2005, 21:11
Wissenspannin 7 volt betekent dat je uit moet gaan van 3.5 volt (een led is een diode) dat betekent grofweg 1.2 volt per led. Je kunt je dus afcragen of je die weerstand wel nodig hebt.

of ik kan dat aan jou vragen boij gebrek aan de nodige kennis om een mooi antwoord te kunnen geven op die vraag :wink:

Speeddemon
26 februari 2005, 21:19
Ik heb een tijdje geleden een bakkie gemaakt, waarbij er 3 parallele LED-arrays liepen van 1, 2 en 3 LEDs. Ik heb de weerstanden voor die laatste 2 wel verlaagd.

Waren rose LEDs; 1 LED heb ik 10 of 12k gegeven, 2 LEDs 6k8, en 3 LEDs 2k nog iets.

Dan branden ze ongeveer even fel. Misschien dat het helpt... :???:

mathe
26 februari 2005, 21:30
Wissenspannin 7 volt betekent dat je uit moet gaan van 3.5 volt (een led is een diode)
Dat lijkt me niet correct!
De 7Vac is een effectieve waarde, ofwel de waarde tussen de 0 Volt potentiaal en topwaarde (van een positieve of negatieve sinusgang) vermenigvuldigd met een 0,5 wortel uit 2.
De LED is inderdaad een diode maar dit betekent alleen dat de stroom één richting op kan vloeien, niet dat de effectieve spanning zich deelt!

Marc

Dirk_Hendrik
26 februari 2005, 22:27
Ik twijfel.
Met een half wortel 2 maal de topwaarde zou je dan uitkomen op een volt of 4.9. Daar heb ik moeite mee. Nadenkend: je doet feitelijk aan enkelfasige gelijkrichting waardoor je en dit betreffend circuit de helft van de sinus "weg" kunt gooien. Dan houd je nog 3.5 over (en, inderdaad, dat is je piekwaarde). Aangezien je in die negatieve sinushelften al niet voorhanden hebt wordt het uiteindelijk beschikbare spanning wat naar die LED gaat nog steeds maximaal 3.5 volt. Daar dat het maximum is gaat die LED eerder nog zwakker branden dan feller. Hij is de helft van te tijd al "uit" wan negatieve signaalhelft en in de andere helft is de spanning slects tijdelijk op de maxwaarde waarvan ik uit ging.

mathe
26 februari 2005, 22:47
Als je spreekt over 7Vac heb je het over de effectieve waarde t.o.v. de nul - ofwel het potentiaal verschil tussen 0 en 0,5 wortel 2 maal de topwaarde (ongeacht of deze positief of negatief is). De topwaarde is in dit geval 7V/0,5 wortel2 = 9,9Vt. Daarbij is de top-top waarde 2x de topwaarde = 19,8Vtt.
Je begaat de denkfout dat de effectieve waarde 2x de spanning tussen de nul en Vt x 0,5 wortel 2 is. Bedenk dat AC betekent 'Alternating Current' (wisselende stroom). De spanning wisselt niet maar de stroomrichting wel.

Marc

birt
27 februari 2005, 11:00
als ik het goed begrijp heb ik die 1K weerstand niet nodig en moet ik zorgen dat alle leds in dezelfde richting georienteerd zijn, right? :)

mathe
27 februari 2005, 13:06
Dat ligt aan de Uf (U forward - spanningsval over de LED) van de LED. Niet alle kleuren hebben dezelfde Uf dus kijk in de specs. Ook kan de If verschillen.
Als je drie LED's met een Uf van 1,2V en If van 20mA in serie zet bij een voedingspanning van 7 V zul je dus een spanning van 3,4 V over een voorschakelweerstand moeten laten vallen. Je weet de stroom die er doorheen gaat (20mA). De wet van Ohm vertelt je dan dat de weerstand een waarde van 170 Ohm moet hebben. het vermogen wat gedissipeerd zal worden is dan P=UxI = 0,07W.

Marc

birt
27 februari 2005, 13:20
Dat ligt aan de Uf (U forward - spanningsval over de LED) van de LED. Niet alle kleuren hebben dezelfde Uf dus kijk in de specs. Ook kan de If verschillen.
Als je drie LED's met een Uf van 1,2V en If van 20mA in serie zet bij een voedingspanning van 7 V zul je dus een spanning van 3,4 V over een voorschakelweerstand moeten laten vallen. Je weet de stroom die er doorheen gaat (20mA). De wet van Ohm vertelt je dan dat de weerstand een waarde van 170 Ohm moet hebben. het vermogen wat gedissipeerd zal worden is dan P=UxI = 0,07W.

Marc

snap ik volledig :)

en waar vind ik die specs? of kan ik die 1,2V/20mA wel als een mooi gemiddelde nemen en voor de zekerheid een weerstandje van 200ohm nemen?

Franc
27 februari 2005, 14:29
:-D Het leuke van LEDjes: je ziet direkt of je goed zit of fout...

Ze branden of ze branden niet (meer) :D

Franc.

birt
27 februari 2005, 16:17
:-D Het leuke van LEDjes: je ziet direkt of je goed zit of fout...

Ze branden of ze branden niet (meer) :D

Franc.

dat wil zeggen dat ik er nieuwe moet gaan halen en dat ik uren onderweg ben daarvoor. ik heb dus liefst dat ze wel branden :)

mathe
27 februari 2005, 16:21
Wat Franc bedoeld te zeggen is dat wanneer ze omgedraaid zijn, ze in sper staan -> er loopt dan geen stroom door.
Als je ze dan omdraaid loopt er wel stroom.
Als je ze allemaal dezelfde richting opzet zullen ze in jouw trouwens altijd branden. Je voedt tenslotte met een wisselspanning, schnappi?

Marc

nicoverduin
27 februari 2005, 17:04
en waar vind ik die specs?

Bij de leverancier van de leds of op internet.

Nico

nicoverduin
27 februari 2005, 17:07
Meestal heeft de leverancier de specs. Anders zul je het moeten bepalen:

Neem een regelbare voeding en zet een led in serie met een milliampere meter. Begin bij een spanning van 0 volt en laat deze rustig oplopen. Meet tegelijkertijd de stroom. Je zodra hij doorbrand, weet je de maximale spanning en stroom.

Nico

birt
27 februari 2005, 17:13
Wat Franc bedoeld te zeggen is dat wanneer ze omgedraaid zijn, ze in sper staan -> er loopt dan geen stroom door.
Als je ze dan omdraaid loopt er wel stroom.
Als je ze allemaal dezelfde richting opzet zullen ze in jouw trouwens altijd branden. Je voedt tenslotte met een wisselspanning, schnappi?

Marc

zo had ik zelf al geredeneerd als ik zei dat ik ze allemaal in dezelfde richting moest orienteren.

bedankt voor de uitleg jongens!

die leds komen uit heel oude (meer dan 25 jaar) prints dus van de leverancier weet ik niks. ik ga gewoon een 250ohm weerstand gebruiken en hopen dat dat voldoet :D

hadv
1 maart 2005, 02:18
maar wat doet het nou, branden, is that all?

PeeVee
3 maart 2005, 02:57
Over LED-je moet ong. 1,5 - 2 V(DC) vallen en trekt ong. 10 mA als ik me niet vergis. De rest kun je dan zelf bedenken. 5 Ledjes in serie gaat prima op gelijkgerichte filament spanning, hoef je er geen weerstandje bij te zetten. LED-jes uiteraard "kop aan staart" solderen, het is al weer tijdje geleden maar ik meen dat aan het lange pootje de (+) moet.

birt
3 maart 2005, 23:16
het werkt :)