PDA

View Full Version : Zwakke punten Epiphone LP????



Theije
7 juli 2002, 22:55
Ik heb eens gehoort dat het kwaliteits verschil tussen een Epiphone Les Paul en een echte Gibson Les Paul niet eens zo groot is, en dat het voor een deel te verhelpen is door een aantal dingen te veranderen, zoals bijv. de pickup's vervangen e.d.
Weet iemand wat nou precies de kwalitatieve verschillen zijn tussen een Epiphone Les Paul en een Gibson???

FragDaddy
7 juli 2002, 23:08
allereerst: een epi lespaul is voor het geld een hele goede gitaar hoor! het is alleen geen gibson. de verschillen zitten hem in de elementen, tuners, knoppen. deze zijn allemaal makkelijk te vervangen voor betere onderdelen. maar ook het hout is vaak van een andere kwaliteit. ook de afwerking is vaak iets minder (vooral de hals en het fretboard).

een ander belangrijk verschil is dat een epi lespaul een mahonie body met een laagje fineer erover die hem zijn mooie voorkant geeft. gibson gebruikt hiervoor een behoorlijk dikke plak hout. door dit hout klinkt een gibson iets feller. een epi klinkt meestal iets donkerder. sommige mensen vinden dit fijner.

nou. een heel verhaal, maar samenvattend: een epi is vaak een goede keus voor het geld, maar klinkt toch wat anders als een gibson. tja het zijn gewoon 2 verschillende gitaren met hetzelfde uiterlijk.

Thomasvv
8 juli 2002, 01:29
Wat ook wel (veel) uitmaakt is dat een Gibson in de VS is gemaakt en een Epi in Korea. Dat is al een groot prijsverschil.

Wat ook een groot punt is, is dat de Gibsons allemaal heel erg goed getest worden voordat ze de fabriek verlaten. Bij Epi gebeurd dat minder, waardoor de kwaliteit nogal wil wisselen. Als je een Gibson koopt, weet je dat ie goed is.

BLOK182
8 juli 2002, 12:33
en als je een gibson koopt, weet je ook dat je daarna blut bent :wink:

alexgit
8 juli 2002, 12:50
Hmm ik dacht altijd dat de gibsons wat 'mysterieuzer' klonken dan de epi's.

The Edge
8 juli 2002, 14:21
Ik had een Epi LP standard, die heb ik verkocht en toen een Gibson LP studio gekocht. en ik vind, een gibson klinkt toch totaal anders veel warmer en toch ook veel ruiger, ik weet niet hoe dat komt maar misschien door de 490´s Alnico magnet humbucker die erin zitten.
Kweet´niet :smile:

en hij speelt gewoon veel soepeler en beter.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: The Edge op 2002-07-08 14:22 ]</font>

Dirk_Hendrik
8 juli 2002, 16:31
Is het niet zo dat Epi LP's altijd een geschroevde nek hebben?

FragDaddy
8 juli 2002, 16:36
Op 2002-07-08 16:31, schreef Dirk_Hendrik:
Is het niet zo dat Epi LP's altijd een geschroevde nek hebben?


nee hoor, alleen de goedkoopste versie geloof ik. veruit de meeste epi's hebben een gelijmde nek, net als gibson!

jaccoos
8 juli 2002, 17:12
ik ben heel tevreden met mijn epi, maar de pickup switch is bijna lam, tuners kunnen beter en je moet hem eerst grondig afstellen

FragDaddy
8 juli 2002, 17:59
je hebt gelijk jacoos, om die dingen is de epi bekend :smile:

gelukkig zijn het geen extreem kostbare upgrades en heb je er een hoop plezier van

Kim Wilson
8 juli 2002, 21:14
De pickup-switch is zelf wel een beetje te modificeren. Het probleem van de switch is dat het allemaal niet al te stevig tegen elkaar aan drukt. Wie deze switch wel eens in de handen gehad heeft, snapt wel wat ik bedoel.
Als je de switch uit elkaar draait met de twee schroefjes, kun je al die losse plaatjes op de juiste manier naar elkaar toe buigen, zodat deze beter contact houden. Let met bij het uit elkaar schroeven van het ding wel ff op de volgorde, dat scheelt later weer met in elkaar zetten :wink:. Ik heb mijn schakelaartje ook op deze manier aangepast en hij doet het beter dan af fabriek.

Owja, als je bij deze actie voor het eerst in je leven een schroevendraaier vast moet pakken, kun je beter naar iemand toe gaan met wel wat technische aanleg.


Owja: een LP studio is niet te vergelijken met een Standard. Das hetzelfde als een Strat en een Tele. Duzzz...

:B