PDA

View Full Version : grondregels voor instellen vette oversturing



rupke
26 februari 2005, 09:32
Hoi,

Ik heb een vraagje waar misschien meer forum leden mee worstelen.

Thuis zit ik te stoeien met mijn multi effect net zo lang tot ik een vette
oversturing heb gevonden. Als ik die dan in de band uitprobeer blijft er
niets van dat vette geluid over. om me dan duidleijk hoorbaar te maken
moetik de instellingen veranderen wat ik dna doe is meer hoog en mid er bij
(vooral hoog) maar dan klinkt het niet zo vet meer (te schel en te dun zeg
maar)

Zijn er grondregels waar ik op moet letten om een vette oversturing te
krijgen die je goe din de mix hoort.

Ik hoor graag van jullie

groetjes Rupke

ijff
26 februari 2005, 11:50
1. koop een buizenversterker ;-)
2. Let op dat je niet te veel gain indraait
3. Speel een beetje met (in geval beschikbaar) speaker damping/density en presence.
4. kies de goede gitaar.. op een stratocaster met singlecoils zal je toch een stuk minder snel zonder pedalen te gebruiken een brute oversturing krijgen. Met een gitaar met humbuckers gaat dat wat makkelijker.
5. Als je over een combo speelt.. speel dan een beetje met de hoogte waar je hem zet. Op de grond zal er meer bas uit komen, als je hem hoger zet hoor je hem beter... Ook is het zo dat als je thuis 'brute' instellingen hebt gevonden.. je deze hebt uitgetest op een betrekkelijk laag volume, in een kleine ruimte... in de oefenruimte gaat het allemaal een stuk harder en bovendien is de ruimte een stuk groter.

Guinness
26 februari 2005, 11:57
Ik heb ook ooit ook een keer in een ver en grijs verleden een multieffect gehad van boss en het was inderdaad zo dat hoemeer effecten je gebruikt hoe minder je van jezelf hoort. Op je slaapkamer klinkt (en in de muziekzaak) klinkt het allemaal even prachtig maar in een band situatie val je opeens door de mand ermee lijkt het. Het is zo 'less is more' is het devies in een band.


Welke versterker gebruik je dan? Dat wil ook nog eens veel uitmaken.

Mitch
26 februari 2005, 13:09
Het is een bekend probleem met multi-effects dat de instellingen thuis niet overeenkomen met het geluid op hoger volume. Maar goed, hier mijn visie over hetgeen je vroeg.

De grondregel is: combineren ! Dat bedoel ik op drie manieren:
Ten eerste is het zoeken naar de goede combinatie gitaar/versterker/drive pedaal.
Nou staat me bij dat je een ME50 had ? Typisch een apparaat dat soms via PA lekkerder kan klinken dan over je amp in de oefenruimte...buizenversterkers hebben vaak een dikke dynamiek en snijden lekker door de bandmix heen, maar een bepaald pedaal (bijv. de ME50) filtert er dan zo veel dynamiek of bepaalde frequenties uit weg dat er weinig overblijft van je basissound. Welk pedaal dan voor jou wel perfect is, is niet te voorspellen. Naast persoonlijke smaak is het erg afhankelijk van je basissound uit gitaar en amp.
De combinatie buizenbak (Conquest ?) met multi bak zal niet geweldig zijn, maar misschien komt je gitaar ook wel een beetje volheid in het geluid te kort. Probeer ook daar eens mee te wisselen.
Ten tweede: de rest van de band, hoe ziet die er uit ? Zit je met je vette drive met veel laag de bassiste of de drummer niet in de weg ? Of beter: zitten ze jou niet in de weg ? :wink: Is er nog een gitarist en wat gebruikt hij ? Allemaal zeer bepalend voor hoe je door de mix komt.
Toevallig pas weer eens met mijn setup met een andere drummer (met andere drumkit) in dezelfde ruimte samengespeeld en ik merkte onmiddellijk dat ik al weer heel anders door de mix kwam.
Ten derde: in sommige gevallen kan het vetter klinken als je twee of meer pedalen combineert dan dat je één pedaal of één multi-effect gebruikt. In Algemeen Beschaafde Pedalnerd Taal heet dat 'cascading gain', ofwel: opeenstapelen van vervorming/versterking. Zelf combineer ik bijvoorbeeld vaak mijn fuzz met mijn overdrive, maar er wordt bijvoorbeeld ook vaak een boost of een compressor vóór een overdrive gezet om 'm meer gain te geven.

Ik geloof dat dit wel in de FAQ kan 8-)

Nicci
26 februari 2005, 15:53
scheur of geen scheur: de middentonen zijn de 'body' van het geluid. vervolgens treble en bass naar smaak toevoegen. nu is het 'vervelende' dat bij veel versterkers die knoppen 'interactief' zijn.
je draait er dus eerst voldoende midden in (bijvoorkeur in een bandsituatie) en daarna is het fijnafstellen. met vodoende midden bedoel ik dat je jezelf ineens beter hoort . . .

Negative K3 fan
26 februari 2005, 20:53
gain zo laag mogelijk als je mee weg kunt komen

Nicci
26 februari 2005, 21:04
tsja. de gain laag. ik moet zeggen dat ik dat zo langzamerhand wel genoeg gehoord heb. . . . . .
een versterker met oeverloos veel gain wil nog wel eens onduidelijk worden als je te kwistig met de gain omspringt. met een 'gewone' versterker valt dat eigenlijk wel mee. met de mijne maakt het werkelijk niet uit hoe hoog de gain staat . . . tenminste: niet voor de 'duidelijkheid' van mijn geluid,

rupke
27 februari 2005, 12:19
Wow

in ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties.

De twee bands waarin ik speel ben ik de enige gitarist. Ik weet nu wat mjin mankement is. ik wil latijd een lekker warm laag geluid (dus behoorlijk wat bas en dan wat trebel er in om het wat op te krikken en vrijwel geen mid). Ik zit dus volgens mij te dicht tegen de frequenties van de bas aan te spelen. nu moet ik zeggen dat bij de ene band (coverband) de bassist op een viersnarige bas speelt en in de andere band speelt de bassist op een 5 snarige bas. bijd ecoverband kom ik er al beter door bedacht ik me dus ik moet minder laag er in gooien. bij de coverband spelen we anouk, live, guano apes, oftewel rock dus dan hoef ik niet zo'n hele heftige distoortione te hebben. bij de andere band spelen we eigen werk rock met metal tintjes daar heb ik de oversturingen veel meer dichtgesmeerd met veel gain, weinig mid en veel laag en een beetje treble

ik speel over twee verschillende versterkers. bij de coverband over een conquest buizentop en daarvoor een boss me50. bij de andere band speel ik over een randall rh100 G@ top. Nu moet ik zeggen dat de Boss me50 beter reageert op de buizentop van conquest. Ik heb laatst de zoom gfx-3 voor de randaal gehad en ik moet zeggen dat me dat behoorlijk verraste qua sound. alleen die equalizer van de zoom is zo lastig in te stellen (misschien weten jullie wel die loopt van 1 tot 50 (allerlei zoom instellinge en zie dan maar de juiste te pakken)

Verder heb ik een epiphone custom met joe barden elementen dus de basis die ik heb is zeker goed te noemen (ik vond altijd dat ik een goede sound had met de coverband toen we nog met twee gitaristen waren, nu ben ik alleen en moet ik het geluid opvullen, dat vind ik erg lastig)

Het volgende ga ik nu doen

mijn cleane kanaal eerst met mid instellen dan bas en treble er bij. Niet te veel gain gebruiken (testen op conquest en randall). kijkne wat ik met mijn effecten doe ik doe veel mat flanger en chorus thuis draai ik die helemaal open en klinkt het waanzinnig in een band wordt het een zooitje, dus ook minderen denk ik dan.

Nogmaals bedantk voor jullie reacties

Groetjes Rupke

Nicci
27 februari 2005, 15:31
van flanger en chorus wordt het ook allemaal niet beter . . . .

ateng
27 februari 2005, 18:02
Hai,

meestal vindt men het iets te schel klinken als je recht voor je versterker sta maar in de mix valt het wel mee hoor. Je geluid wordt dan ook niet dunner als je meer hoog toe voegt maar je body (mid) is gewoon te weing. Als je je sound wil afstellen kun je dat beter in een oefenruimte doen zodat je op een redelijke volume kan spelen. Je hoort de hoge, lage en mid tonen dan heel duidelijk en kun je beter je geluid EQen. Je gain van je overdrive moet je niet te ver open draaien omdat je sound te breierig wordt en dan niet zo strak en gedefinieerd klinkt. Bij lead valt het dan wel mee maar bij heavy rhyhm partijen is het mooier om niet zo veel gain te gebruiken maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak en voor ieder weer anders. Je speakers zijn ook heel bepalend voor je uit eindelijk sound wat veel gitaristen vergeten. Daarom is het beter om in een oefenruimte je sounds te maken omdat je speakers dan echt gaan werken.
Dus lekker voluit spelen, gedoseerd met je gain zijn, wat meer body(mid) in je toonregeling en kom je al een heel eind met je vette sound. :wink: